2023-11-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Tycker han framförde det tämligen tydligt. Behöver du mer förståelse får du själv googla.
Han angav inga källor, bara åsikter var min upplevelse när jag såg det klippet inatt.
Citera
2023-11-08, 13:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ja, kläderna var förvånansvärt fräscha. Man har väl hittat bevarade kläder och kunnat datera dem, och på så sätt kan man veta ungefär hur vissa klädde sig.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man har kanske tagit inspiration från hur Ötzi - ismannen var klädd:

”Ötzi var iklädd pälsrock och pälsbyxor samt en mössa av björnskinn. Under pälsbyxorna bar han ett slags getskinnskalsong” (från wiki).
Några välbevarade kläder från äldre stenåldern finns det inte. Inga dåligt bevarade heller, för den delen.

De äldsta kläderna som det finns spår av är just Ötzis. Men han levde på kopparstenåldern. Det är tidsmässigt lika långt mellan SVT:s stenåldersmänniskor och Ötzi som det är mellan Ötzi och oss.

Jag tror däremot inte att deras kläder var så slafsiga. Skådespelarnas kläder ser ut som om de hittat överblivna skinnbitar och lindat in sig i dem på måfå. I själva verket var de förmodligen väldigt välsydda.

Seriens kläder verkar inspirerade av nåt Jane Fonda kunde haft på sig när hon slogs mot dinosaurier. Hade stenålderskvinnorna verkligen bikini? Kan man inte hellre tänka sig att stenålderssvenskarna klädde sig som andra primitiva folkslag vi känner till idag? Var det varmt gick de mer eller mindre nakna, var det kallt hade de ändamålsenliga varma kläder?
Citera
2023-11-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Han har en poäng i att män troligen styrde och ställde mer eller mindre då också. Läser du diskussionen han och jag haft så ser du mina synpunkter. Klart att de fyllde en viktig funktion i samhället, precis som de gjort i andra tider. Det är ju inte förens i moderna tider kvinnor har kunnat klara sig något vidare bra utan en man i deras liv(far, bror eller make). Ganska grovt att kalla kvinnor parasiter svar ja, men det var inte det jag tyckte han hade poänger om.

Men jag tror att även du verkar drivas av nån agenda, när du så lätt låter dig provoceras.

Nutida mäns(i ditt exempel med gruvhål en afghansk sådan) våld mot kvinnor har väl inte så mycket med dem här tråden att göra, men det var garanterat värre på jägarstenåldern. Just nu lär det väl vara absolut minst våld mot kvinnor i världen någonsin eftersom minst folk någonsin just nu dör i konflikter. Du kan ta 1900-talet som många kallar var blodigt, det påstås ha varit det århundrade då minst procent av befolkningen dog pga mänskliga konflikter.

Just nu är det höjdpunkten att vara en människa på de flesta plan oavsett om man är en man eller en kvinna.

Det är sant, vi har aldrig haft det så bra som nu materiellt sett.
Citera
2023-11-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Jo men Istiden glöm ej den....
Vi var vita när vi klev över till Sverige
Nya rön säger något annat.

De första jägarna som bodde i Centraleuropa och initialt bara var och jagade längs iskanten tycks vara mörka i hyn med blå ögon.

Ett mindfuck som heter duga.

Vilket årtusenden tror du att att den alt ljusare hudtonen uppstod?
Citera
2023-11-08, 13:21
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Säg att du trollar, för så där korkad kan ingen vara

Det är väl för helvete självklart att det behövs män för att det ska bli barn men det är ju hela min poäng; det behövs BÅDE män och kvinnor för att stammen ska leva vidare.

Många blev även på den här tiden gamla, det visar ju den här kvinnan om inte annat. Men visst fler dog, speciellt i infektionssjukdomar men så var det ju fram till 1940-talet.

Om någon talat om för dig att kvinnor setts som en belastning har de tokfel.

Utan en kvinna hade du inte kunnat sitta här och skriva dina hjärndöda inlägg, nämligen din egen morsa!

Tänk på det, pojkjävel.
Citera
2023-11-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Det du beskriver där, dvs. synen på kvinnan som mindre värd och närmast en handelsvara med giftermål etc. är ju något som dök upp långt senare med när vi blev bofasta och började odla mat.

Innan dess var inte personliga ägodelar som så eller ”äga mark” ens ett begrepp men när då skit skall ärvas nedåt och det är viktigt att veta vem som är far till vems barn etc, då började man se kvinnor som mer en del som skulle giftas bort etc. Inte heller var de lika bra på det tyngre jobbet som bonde.

Som bonde skulle du helt plötsligt börja mäta penis med grannbonden i form av ägodelar, mängd mark och fläskig grav sen vid döden. Sånt onödigt skit.

Vi har sedan vi blev bofasta levt i vad för vår art är artificiellt och fel.

Livet innan; små familjegrupper på 20-30 personer där alla bidrog på sina sätt (män mer jakt, kvinnor mer fiske och samla men troligtvis rätt bra blandning ändå när alla behöves) är mer vårt naturliga sätt att leva. Inte heller var man så jävla mån om vems barn var exakt vems, alla var ju stammen och därmed jämlika. Inga arv att hålla koll på, närmast allt tillhörde stammen. De får saker man fattade personligt tycke för begravdes kanske med en. Alla hade sin plats och sitt värde. Du som individ kanske inte fick ligga (fast i en värld där typ alla var i elitidrottarform…) vad spelade det för roll? Ditt värde låg aldrig där, du var en del av stammen. Inte den senaste feta iphonen? Vad fan pratar du om, du är stam. Du var älskad.

Vi jobbade mindre per dag, var i bättre form och bortsett från att en infektion elekr ett benbrott kunde vara döden skulle jag nog säga att vi garanterat mådde bättre både fysiskt som mentalt!

Det är de senare samhällsformerna som är lögnerna. Vi är menade för stamlivet.
Jag är uppvuxen i en bondby. På 1960-talet när jag var barn var kvinnorna väldigt delaktiga i allt arbete på gården. Djuren och matlagning var visserligen unikt kvinnliga sfärer men männen deltog i ladugården för att utföra de tyngsta sysslorna.

På en del gårdar märktes det dessutom att det var moran som bestämde. Det var de gårdar där kvinnan ärvt gården från sina föäldrar.
Citera
2023-11-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Javisst, visst är det häftigt, speciellt när man ser en chiwawa, wow lixom ba va! https://ibb.co/QDkqvzQ
Här förstår man släktdragen, bägge går på 4 ben!
Poängen du vill göra är?
Citera
2023-11-08, 13:23
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nya rön säger något annat.

De första jägarna som bodde i Centraleuropa och initialt bara var och jagade längs iskanten tycks vara mörka i hyn med blå ögon.

Ett mindfuck som heter duga.

Vilket årtusenden tror du att att den alt ljusare hudtonen uppstod?

Egentligen inte så konstigt med tanke på evolutionen. Hur många generationer går det på 14500 år, cirka 400 generationer? Ganska mycket.
Citera
2023-11-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Får detta program nån effekt på samernas historia efter som dom påstår sig vara urfolk. Eller är samernas historia fortfarande oförändrad..
De har nog inte kommit fram i tiden där samer kan bli aktuella i Skandinavien.

(Åtminstone inte de som är dagens samers förfäder. Det kan ha funnits nomadiserande sjösamer tidigare men de är så få att de inte gör något intryck i historien.)
Citera
2023-11-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Får detta program nån effekt på samernas historia efter som dom påstår sig vara urfolk. Eller är samernas historia fortfarande oförändrad..

Det som nu är samers språk kom väl inte till Norden förens 500 f.kr - ca år 0 tror jag det hävdas idag.

Så det berördes väl inte i detta avsnitt, men de lär ju även som vi andra nordbor härstamma en del från alla folk som varit här.
Citera
2023-11-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
DNA får jag ju lov att försöka lita på, och tycker detta blev hyfsat avhandlat tidigare i tråden, men tack.

Däremot är jag fortfarande tveksam att det inte fanns människor i trakterna innan istiden, när allt satt ihop (eller inte), men på samma bredgrader varför samma förändring varit trolig då om den var trolig senare?

Jag kanske är helt ute och cyklar men ser inte varför det inte kunnat vara så. Homo Sapiens 300k år - istiden 100k år, eller var det väldigt kallt "här" långt tidigare än istidens början - hela Sapiens tid? Är bara nyfiken.
Sapiens uppträder nog inte i Europa förrän för 40000 år sedan.

Däremot kan Erectus och Neanderthal ha funnits här innan istiden.
Citera
2023-11-08, 13:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Några välbevarade kläder från äldre stenåldern finns det inte. Inga dåligt bevarade heller, för den delen.

De äldsta kläderna som det finns spår av är just Ötzis. Men han levde på kopparstenåldern. Det är tidsmässigt lika långt mellan SVT:s stenåldersmänniskor och Ötzi som det är mellan Ötzi och oss.

Jag tror däremot inte att deras kläder var så slafsiga. Skådespelarnas kläder ser ut som om de hittat överblivna skinnbitar och lindat in sig i dem på måfå. I själva verket var de förmodligen väldigt välsydda.

Seriens kläder verkar inspirerade av nåt Jane Fonda kunde haft på sig när hon slogs mot dinosaurier. Hade stenålderskvinnorna verkligen bikini? Kan man inte hellre tänka sig att stenålderssvenskarna klädde sig som andra primitiva folkslag vi känner till idag? Var det varmt gick de mer eller mindre nakna, var det kallt hade de ändamålsenliga varma kläder?

Om Ötzis kläder är de äldsta som hittats är det väl logiskt att man tar inspiration från dem?

Sen kan man ju fråga sig vilka pälsar, tyger, nålar, saxar och modedesigners som fanns på den äldre stenåldern som inte fanns på Ötzis tid? Man kan väl gissa att de klädde sig ganska lika.

Själv tänkte jag inte alls på att seriens stenåldernsmänniskor klädde sig på ett konstigt sätt. De såg ut som klassiska stenåldersmänniskor i mina ögon.

Sen undrar jag i vilken film Jane Fonda slåss mot dinosaurier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in