2023-11-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Jag har väl lika mycket en pappa och manliga anfäder? Kvinnor har ingen större roll än män att föra vidare sina gener. Man får ca 50/50 från båda sina föräldrar.

Hur menar du att det krävs en hemmafru för att jobba och ha ett hem? Det går ju alldeles utmärkt ändå. Det mesta som en hemmafru gör är ju ”jobb” (eller sysslor snarare) som uppstår som en direkt konsekvens av att hon ÄR hemma hela dagarna. Är du på jobbet hela dagen kommer du ju hem till ett hem som ser likadant ut som när du gick, om ingen varit där och stökat ner. Hemmet har inte krävt något underhåll medan ingen var där.

Jo det har de. Din mamma behövde överleva 9 månader för att du skulle födas. Din pappa kunde ha dött 10 minuter efter befruktningen och du hade fötts ändå. Massor av barn genom historien har fötts trots att deras pappor dött innan de föddes. Om mamman för blir det heller inget barn.

Nä visst du kan ha ett jobb och ett hem utan en fru. Men kanske inte det hem och familj du vill ha. Jobbar man 12 h/dag så hinner man inte så mycket annat. Arrangemanget en jobbar/en hatar hand om hemmet är helt enkelt en överenskommelse om att en jobbar för två, och en gör det obetalda arbetet för två.

På stenåldern hade man inget sånt arbete för allt arbete var obetalt. Eller snarare, lönen var födan, överlevnaden.
Citera
2023-11-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalstrom
Jag ger inte en spänn för att lyssna på svt experter. Särskilt inte om det är 300 stycken. Det är för många kockar och 300 behövs fan inte.

”Experter”. Nå gräv i det så får vi se om de verkligen har kompetens nog att givas denna titel.

Fuck that.

SVT smäller till hela 300 experter för att förmedla bilden av att detta är seriös adekvat ”tung skit” asså. Vi vet fan vad vi pratar om. Genomskinligt Allan Ballan bullshit.

Du kan ju ge det en chans, om du bortser från kass casting och en ganska dålig programledare är det bra. Du betalar ju för kalaset ändå.
Citera
2023-11-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag såg en sådan offerplats med kranier på pålar ute i ett träsk, även avhuggna hästhuvuden på större pålar ute i träsket, mycket suggestivt.
Det var på friluftsmuseet i Lejre utanför Roskilde.
https://lejremuseum.dk/dit-besoeg/

Är kul när det görs lite rekonstruktioner av sånt där.

Att hänga upp lite hästhuvuden med pälsen kvar på pålar hade ju varit lite fränt, men jag tror att kärringen skulle klaga på mig. Jag har en lite göl annars som vore perfekt
Citera
2023-11-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag vet inte hur de vet det, de kan ha hittat kvinnor med tecken på att de dött i strid eller begravda med vapen, t ex. Men det är inte otänkbart. Människorna levde ju med små marginaler, jagade för överlevnad. De behövde utnyttja alla resurser de hade för överlevnad. Var man en grupp om 20 personer så kanske kvinnorna också behövdes för en framgångsrik jakt, så många som möjligt ur hela gruppen behövdes.

Vänd på det, kvinnor kan både springa, spana och kasta spjut, varför skulle de inte ha varit med? De kanske inte hade hunnit etablera stereotypa könsroller och diverse oskrivna regler och vad kvinnor kunde och inte kunde göra som i mångt och mycket är till för att begränsa kvinnor.

När man blev bofast var det annorlunda. Men det var inte så att kvinnorna inte arbetade hårt. Men i bondesamhället var kvinnors uppgifter mer i hemmet och männens mer utanför hemmet. Det fanns ju en anledning att den livsstilen tog över, den var mer framgångsrik. Man kunde bygga upp ett överskott och man kunde disponera gruppens resurser bättre.

Ja du har en poäng, angående kvinnor och jakt som jag ej tänkt på.
Citera
2023-11-08, 12:13
Medlem
Citat:
Det är tvärtom, och det är väl därför du är så arg. Kvinnor är inte beroende av män längre utan kan försörja sig, till och med skaffa barn utan en manlig partner. Man behöver inte leva med en man som behandlar en illa.

Män som du måste sluta se det som kvinnors skyldighet att förse dig med en massa saker, som närhet, skydd mot ensamhet, att kvinnor är skyldiga dig sex, att kvinnor ansvarar för ditt sociala liv osv. Medan du kallar kvinnor för parasiter och oönskade element!?! The delusion. Om du vill ha kvinnor i ditt liv så får du behandla dem med respekt och värna dina relationer.

Sluta framställa ditt kvinnohat som vedertagen fakta. Dina åsikter ≠ fakta. Dina åsikter är subjektiva. Jag har anmält dina hatiska inlägg, snart blir du avstängd.
Återigen, det är inte jag som hatar kvinnor. Jag har sett ett tv-program som handlar om en kvinnlig stenåldersjägare, många ifrågasätter om det verkligen kan vara riktigt, det uppstår en diskussion. Precis vad forum är till för.

Du behöver bara läsa lite i andra trådar här på Flashback så ser du att det inte direkt är ovanligt att tycka att män är bättre än kvinnor. Inte bara på Flashback alltså, utan i hela världen. Det kan du knappast ha missat.

Det är vad som gäller idag alltså. Vi vet inte hur det var på stenåldern, men som antropologi- och historieintresserad tycker jag det ska bli spännande att se om programmet ger oss några svar.
Citera
2023-11-08, 12:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Får man fråga om den första var svart eller vit

Spontant skulle jag säga att skogslevande primater kan vara ljusare, men dessa hade gått upprätt på savannen under miljoner år.

Men eftersom de kom fram till nordligare breddgrader redan för långt över en miljon år sedan, har de haft gott om tid att ändra färg.

Det är dock inte så intressant, för vi härstammar till allra största delen från de bananbåtskungar som kom till Europa för ca. 45 000 år sedan.
Citera
2023-11-08, 12:17
Medlem
Citat:
Jo det har de. Din mamma behövde överleva 9 månader för att du skulle födas. Din pappa kunde ha dött 10 minuter efter befruktningen och du hade fötts ändå. Massor av barn genom historien har fötts trots att deras pappor dött innan de föddes. Om mamman för blir det heller inget barn.

Nä visst du kan ha ett jobb och ett hem utan en fru. Men kanske inte det hem och familj du vill ha. Jobbar man 12 h/dag så hinner man inte så mycket annat. Arrangemanget en jobbar/en hatar hand om hemmet är helt enkelt en överenskommelse om att en jobbar för två, och en gör det obetalda arbetet för två.

På stenåldern hade man inget sånt arbete för allt arbete var obetalt. Eller snarare, lönen var födan, överlevnaden.
Javisst, men fråga en man som har en hemmafru om han tycker att hon arbetar. Det tycker de flesta inte. De undrar snarare vad tusan hon gör hela dagarna, ”går hemma” och gör av med hans pengar.
Citera
2023-11-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Han har ju faktiskt lite poänger dock, fast kanske lite grova generaliseringar. Ingen kan ju veta hur det var på den tiden.

Sen nu gjorde ju du en av de grövsta argumentationsfelen som finns och började svamla om Adolf Hitler helt i onödan.

Nej det har han inte, han hatar bara kvinnor. Vilken annan grupp människor tycker du det är ok att kalla parasiter och oönskade element? Skulle du säga ”han har en poäng” om han sa så om judar, om svarta, om svenska män? Han dömer ut halva jordens befolkning, den del av befolkningen som sätter er män till världen, som oönskad och totalt värdelös.

En sådan människosyn är så makaber att man undrar vad som ligger bakom. Män tål inte avvisande så bra. Det är vad som ligger bakom att kvinnor blir ihjälslagna eller nerkastade i gruvhål av män. Så jag gissar på att någon kvinna han ansåg vara hans ägodel tröttnade på att leva med en kvinnohatare och lämnade honom, därav hans nu helt ofiltrerade hat.
Citera
2023-11-08, 12:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Det nämns inte i programmet, men tydligen hade man redan för 8000 år sedan tillgång till dubbelhäftande tejp.

Kvinnorna är klädda i chicka läderbikinis som uppenbarligen är tejpade på kroppen.

Skämt åsido, man kan undra om de har något som helst belägg för kläderna skådespelarna bär. Det ser ut som de köpt rekvisitan från någon 60-tals Hollywoodproduktion, 1000000 years B.C. eller så.
Citera
2023-11-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det nämns inte i programmet, men tydligen hade man redan för 8000 år sedan tillgång till dubbelhäftande tejp.

Kvinnorna är klädda i chicka läderbikinis som uppenbarligen är tejpade på kroppen.

Skämt åsido, man kan undra om de har något som helst belägg för kläderna skådespelarna bär. Det ser ut som de köpt rekvisitan från någon 60-tals Hollywoodproduktion, 1000000 years B.C. eller så.
Ja, kläderna var förvånansvärt fräscha. Man har väl hittat bevarade kläder och kunnat datera dem, och på så sätt kan man veta ungefär hur vissa klädde sig.
Citera
2023-11-08, 12:27
Medlem
Citat:
Återigen, det är inte jag som hatar kvinnor. Jag har sett ett tv-program som handlar om en kvinnlig stenåldersjägare, många ifrågasätter om det verkligen kan vara riktigt, det uppstår en diskussion. Precis vad forum är till för.

Du behöver bara läsa lite i andra trådar här på Flashback så ser du att det inte direkt är ovanligt att tycka att män är bättre än kvinnor. Inte bara på Flashback alltså, utan i hela världen. Det kan du knappast ha missat.

Det är vad som gäller idag alltså. Vi vet inte hur det var på stenåldern, men som antropologi- och historieintresserad tycker jag det ska bli spännande att se om programmet ger oss några svar.

Jo, att kalla hela grupper för oönskade parasiter är hat. Du behöver inte låtsas, det är redan mask off, deluxe. Som sagt anmäld.

Som antropologi- och historieintresserad så borde du fatta att dina chanser för fortplantning i den moderna världen direkt ogynnas av ditt kvinnohat. Kvinnor gillar inte sånt och kvinnor har fri vilja. Men du är korkad och det är ju tråkigt för dig.
Citera
2023-11-08, 12:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Med cucks menar jag givetvis inte att de var fjollor, utan syftar på det cuckiga i att ge saker till kvinnor utan att få något tillbaka.

Jah skrev ju dessutom att de INTE var cucks.

Och eftersom de delar med sig vet vi att alla bidrar, på sitt sätt.

Dessa samhällen hade också sina vanskapta eller tokar, men de kunde leva ändå, och kanske ha högst status ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in