2023-11-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vart fan gick du i skolan? Hitlerakademin för kvinnohat eller? Det där är bara rena vanföreställningar och kvinnohat som du håller på med.
Vanlig svensk grundskola, på den tiden skolan var statlig.
Citera
2023-11-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag såg en sådan offerplats med kranier på pålar ute i ett träsk, även avhuggna hästhuvuden på större pålar ute i träsket, mycket suggestivt.
Det var på friluftsmuseet i Lejre utanför Roskilde.
https://lejremuseum.dk/dit-besoeg/
Intressant! Frågan är ju hur de kan veta att det var offer? Offer till vad? Tror snarare på varning/skrämsel.
Citera
2023-11-08, 11:39
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Vart fan gick du i skolan? Hitlerakademin för kvinnohat eller? Det där är bara rena vanföreställningar och kvinnohat som du håller på med.

Tycker att hans inlägg är väldigt speglande över hans människosyn och världsbild.
TRIST
Citera
2023-11-08, 11:41
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Intressant! Frågan är ju hur de kan veta att det var offer? Offer till vad? Tror snarare på varning/skrämsel.

Offer för lycka i MAT eller krig kommer ej ihåg, det var mer än 10 år sedan jag var där.

VV sluta för in könskampen i denna diskussion.
Citera
2023-11-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Är det fel om det är en vit?
Nu vet inte ja om du är vit gul lr svart men har du ingen stolthet över din historia överhuvudtaget?

Jag personligen är kritvit och är extremt stolt över min historia och mina förfäders..
Men å kasta in kunta kinte som första bosättare är ju rent trams..
Inte var det en vit som startade afrikas kontinent lr en japan som starta nordens befolkning inte heller afrikaner..
Norden befolkades av jägare från europa när isen smälte inte afrikaner

Spelar väl ingen roll om det var ett gäng svartmuskiga typer som var en del av de som befolkade norden, det naturliga urvalet har ju gjort sitt så vi blev "skapelsens krona" ändå.

Sen var de väl inga afrikaner eftersom dessa grupper bott i Europa i tusentals år innan de kom till Skandinavien.

Sen att svt troligen driver en agenda med sin casting är en annan sak, serien var ganska välgjord i övrigt och eftersom man ändå tvingas finansiera kan man lika gärna titta.

Jag skulle tycka det var mycket värre om de castar en massa mörkhyade när de kommer längre fram i historien, det var ju inte direkt vanligt med mörkhyade förens långt in på 1900-talet. Hörd att det fanns mellan 100-300 stycken på 40-talet tex
Citera
2023-11-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Kvinnor har relativt sett alltid haft rätt hög status här i Skandinavien. Det framgår redan av de gamla berättelserna om asar och sagokungar. Där förekommer starka kvinnor.

Vi har aldrig heller haft den besatthet av att kvinnans oskuld är hennes heder som vissa andra kulturer har. Att en far eller en storebror skulle döda en dotter/syster för att hon haft sex är oss helt främmande. Vi tänkte inte på det sättet för 1000 år sedan heller.

Inte heller detta med kusingifte, där kvinnorna endast blir redskap för att patriarken skall behålla/utöka sina marker har förekommit här i någon större utsträckning.

Självklart var kvinnor extremt viktiga på stenåldern. De födde och tog hand om barnen och säkrade så stammens överlevnad. De skötte säkerligen om boplatsen, tillagade maten osv. medan männen var ute och jagade. Och de kunde nog bära tunga bördor vid förflyttningar även de.

Det som är tråkigt är när SVT och andra förfalskar historien och projicerar nuvarande könsroller på dåtiden för att de tycker att det borde ha varit så. Alternativt framställer den tidens förhållanden som fruktansvärt hemska på alla sätt, dvs mäter dem med dagens måttstock.

Än så länge tycker jag dock inte att beskrivningen av könsroller i den här serien ger så jättemycket att klaga på. Några detaljer var nog fel, men inget som sänker programmet.

Att de var så pass woke att de inte kunde låta bli att framställa de första människorna som kom till Sverige som svarta afrikaner är oroväckande, men jag kommer ändå fortsätta att ge serien en chans.

Beskrivningen av kranierna på pålar i sjön var fascinerande och hoppas på mer sådant.

Jodå det har vi visst. Det var hederskultur i Norden på medeltiden. Man kanske inte dödade kvinnor pga val av man, men det förekom bortgifte, oskuld var viktigt, brudrov (att gifta sig utan kvinnans pappas tillåtelse). Cecilia Vasa blev inlåst på ett slott för att hon drog skam över familjen genom att hoppa i säng med en man hon inte var gift med.

Men på stenåldern hade man knappast tid med sånt här, det kom senare.
Citera
2023-11-08, 11:50
Medlem
Citat:
Kanske för att kvinnorna slet hårt? Deras sysslor var också fysiskt krävande. Kvinnor tål inte lika mycket fysisk belastning som män. Dessutom var de gravida typ vartannat år under 20 års tid i dessa bondesamhällen, det sliter på kroppen.

Kan du inte bara svara på varför du hatar kvinnor?
Sysslor är ju inte samma sak som arbete. Sysslor är ett begrepp man använder om mindre viktiga sysselsättningar (jfr ordet pyssel) Begreppet manssysslor finns ju inte ens, då heter det arbete. Det säger mycket om hur det värderades och fortfarande värderas. Dock är det ju vi nutida som valt att kalla det för sysslor, det gjorde de kanske inte på stenåldern.

Män är starkare, ja, men kvinnor är ofta uthålligare, eller åtminstone kan man på ett annat sätt än med män tvinga dem att pressa sig bortom sin förmåga. Därför som kvinnorna oftast fick dra plogen medan mannen gick bakom, därför man oftast hade kvinnor som slavar. En man kan ju på ett annat sätt göra uppror och slå tillbaka.

Inget tyder på att de var gravida vartannat år. Naturfolk är snarare kända för att ha få barn med många år emellan.

Jag hatar inte kvinnor, utan konstaterar bara hur det är. Det är inte jag personligen som bestämt att män är bättre än kvinnor. Jag bara frågar mig när, hur och varför det blev så.

Sen gillar jag inte argument som ”kvinnor behövs för att få barn” Visst, visst, men män behövs lika mycket där. Kvinnor kan ju inte klona sig.
Citera
2023-11-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Tycker att hans inlägg är väldigt speglande över hans människosyn och världsbild.
TRIST
Inte bara min, utan den allmänt rådande.
Citera
2023-11-08, 11:53
Medlem
De första som invandrade för 8000 år sedan genom gentest har man lokaliserat att de kom från öster om Östersjön .
Samt har man lokaliserat en grupp som kom från Danmark och Tyskland genom gentester .
De kom inte från Afrika och var inte Negreoida .
Citera
2023-11-08, 11:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Tvärtom, det fanns en stor sammanhållning i grupperna, med största säkerhet; naturligtvis fick stammedlemmar ta del av jaktbyten även om de inte fysiskt deltagit i jakten.

De här samhällena utmärks av ett solidariskt tänk; det vet man efter att ha studerat sådana samhällen som finns kvar än idag. De kan återfinnas i Sydamerika och i Afrika, numera.

Den individualism du ger uttryck för var helt främmande för dem.

Det var en annan typ av individualism och frihet.

Vad dessa folk tyckte när de mötte européer var att det var vi som var vildar, och bråkiga slavar.

Människor som Kondiaronk var mycket viktiga för skapandet av upplysningen. Före det hade vi inte direkt någon idé om att man kunde bygga samhällen på andra sätt än här.

På så sätt är vi mer lika dem idag än vi var under 1600-talet. Och jag tror att många nutida svenskar hade hatat livet i 1600-talets Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kondiaronk
https://en.wikipedia.org/wiki/Louis-Armand_de_Lom_d%27Arce_de_Lahontan,_Baron_de_Lahon tan

Det gavs ut massor av populära skildringar om liv i kolonier.
Citera
2023-11-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Javisst, det låter ju helt logiskt. Men fortfarande kvarstår faktum att kvinnor idag har mycket lägre status än män. Det var nog inte så på stenåldern, nej (som omfattar över 95% av mänsklighetens historia och därmed det vi är genetiskt anpassade till). Men då är det väl klart att man undrar vad, när och varför det ändrades?

Det är tvärtom, och det är väl därför du är så arg. Kvinnor är inte beroende av män längre utan kan försörja sig, till och med skaffa barn utan en manlig partner. Man behöver inte leva med en man som behandlar en illa.

Män som du måste sluta se det som kvinnors skyldighet att förse dig med en massa saker, som närhet, skydd mot ensamhet, att kvinnor är skyldiga dig sex, att kvinnor ansvarar för ditt sociala liv osv. Medan du kallar kvinnor för parasiter och oönskade element!?! The delusion. Om du vill ha kvinnor i ditt liv så får du behandla dem med respekt och värna dina relationer.

Sluta framställa ditt kvinnohat som vedertagen fakta. Dina åsikter ≠ fakta. Dina åsikter är subjektiva. Jag har anmält dina hatiska inlägg, snart blir du avstängd.
Citera
2023-11-08, 12:02
Medlem
Vandalstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
De har ju konsulterat 300 expert säger de.
Jag ger inte en spänn för att lyssna på svt experter. Särskilt inte om det är 300 stycken. Det är för många kockar och 300 behövs fan inte.

”Experter”. Nå gräv i det så får vi se om de verkligen har kompetens nog att givas denna titel.

Fuck that.

SVT smäller till hela 300 experter för att förmedla bilden av att detta är seriös adekvat ”tung skit” asså. Vi vet fan vad vi pratar om. Genomskinligt Allan Ballan bullshit.
Senast redigerad av Vandalstrom 2023-11-08 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in