Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Kanske för att kvinnorna slet hårt? Deras sysslor var också fysiskt krävande. Kvinnor tål inte lika mycket fysisk belastning som män. Dessutom var de gravida typ vartannat år under 20 års tid i dessa bondesamhällen, det sliter på kroppen.
Kan du inte bara svara på varför du hatar kvinnor?
Sysslor är ju inte samma sak som arbete. Sysslor är ett begrepp man använder om mindre viktiga sysselsättningar (jfr ordet pyssel) Begreppet manssysslor finns ju inte ens, då heter det arbete. Det säger mycket om hur det värderades och fortfarande värderas. Dock är det ju vi nutida som valt att kalla det för sysslor, det gjorde de kanske inte på stenåldern.
Män är starkare, ja, men kvinnor är ofta uthålligare, eller åtminstone kan man på ett annat sätt än med män tvinga dem att pressa sig bortom sin förmåga. Därför som kvinnorna oftast fick dra plogen medan mannen gick bakom, därför man oftast hade kvinnor som slavar. En man kan ju på ett annat sätt göra uppror och slå tillbaka.
Inget tyder på att de var gravida vartannat år. Naturfolk är snarare kända för att ha få barn med många år emellan.
Jag hatar inte kvinnor, utan konstaterar bara hur det är. Det är inte jag personligen som bestämt att män är bättre än kvinnor. Jag bara frågar mig när, hur och varför det blev så.
Sen gillar jag inte argument som ”kvinnor behövs för att få barn” Visst, visst, men män behövs lika mycket där. Kvinnor kan ju inte klona sig.