2023-11-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja det här var kollektivistiska samhällen; männen jagade åt stammen. Inte enbart till sig själva.

De fick ju del av vad kvinnorna jagade, fiskade och samlade så varför i helvete skulle de inte ge barn kvinnor och gamla del av det de jagat?

Dessutom jagade man ibland med drev som drev storvilt över stup. Då fick nog kvinnorna vara med i drevkedjan likaväl som männen. Stammens äldre medlemmar fick då agera dagis.

De här samhällena slogs för sin överlevnad och kunde inte tänka som du gör utan hade en helt annan kollektivistisk ideologi.

Männen visste att stammen aldrig skulle kunna överleva utan kvinnrna.

Det blir litet skrattretande att du benämner dem som "cucks"; de här männen levde ett hårt liv som du aldrig skulle klara av. Precis som deras starka kvinnor levde ett hårt liv. Bara tillsammans kunde de föra stammen till framtida generationer.
Så du menar att kvinnor genom historien har bidragit? Och inte varit lata hemmafru-parasiter? Intressant 🤔
(Men du benämner ändå kvinnorna som ”deras kvinnor”, alltså männens, och då måste det ju ha varit något som gjorde att kvinnorna var mindre värda än männen redan då?) intressant diskussion. Har aldrig hört något liknande, och definitivt inte i historieundervisningen i skolan.

”Männen visste att stammen aldrig skulle kunna överleva utan kvinnorna” Här låter det som att du vill ta det ytterligare ett steg längre och menar att kvinnorna inte bara hjälpte till med bisysslor i bakgrunden, utan var rentav nödvändiga?? Har jag förstått dig rätt då? Hur funkar i så fall samhällen med enbart eller i alla fall en enormt överväldigande andel män?
VAD var det kvinnorna gjorde som skulle ha varit så avgörande för männens överlevnad?

Sorry för många frågor, men det du beskriver är så annorlunda mot allt man fått lära sig. I alla kulturer, eller i alla fall alla kända, är ju kvinnor en belastning för stammen/samhället bland annat eftersom de får barn, och säkert något mer också. I familjeplanering väljer man ju alltid pojkar framför flickor osv. Det är ett väldigt stort steg till att plötsligt hävda att kvinnor skulle vara nödvändiga på något sätt.
Citera
2023-11-08, 09:52
Medlem
Citat:
Sanningen är nog att stridsyxorna slaktade i princip alla de träffade på; Trattbägarna var ju bofasta så det var lätt att hitta en by och slå ihjäl alla. Några unga kvinnor sparades nog som brudrov. (Av den anledningen kan man hitta spår av trattbägarnasn gener hos Svenskar idag.)

Stridsyxorna hade en enorm strategisk fördel eftersom de var beridna.

Deras kombattanter (i huvudsak, andra grupper fanns också kvar i Skandinvaien): https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen

Jag deltog i ett sånt där DNA test när National Geographic skulle kartlägga hur människor rör sig i forntiden, och man hade ju på manssidan stridsyxehaplogruppen som är vanlig på kontinenten och på morssidan var man ju den europeisk stenålders haplogruop som är vanligast i Norden.

I Sverige finns det ju stor variation på haplogeupper m man jämför på kontinenten. Har en gång hört något om att en fransman från Atlantkusten och en person i östra Tyskland är oftast era genetisk lika än vad folk är i olika Svenska län(menar förstås bland etniska svenskar).

Det sägs ju att blond hårfärg kommer från de kvinnor som stäppkrigarna behöll som fruar. För det var nog så att det var männen som drog ut och erövrade nya områden och lätt kvinnorna leva för att ha dem som fruar.
Citera
2023-11-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Så du menar att kvinnor genom historien har bidragit? Och inte varit lata hemmafru-parasiter? Intressant 🤔
(Men du benämner ändå kvinnorna som ”deras kvinnor”, alltså männens, och då måste det ju ha varit något som gjorde att kvinnorna var mindre värda än männen redan då?) intressant diskussion. Har aldrig hört något liknande, och definitivt inte i historieundervisningen i skolan.

”Männen visste att stammen aldrig skulle kunna överleva utan kvinnorna” Här låter det som att du vill ta det ytterligare ett steg längre och menar att kvinnorna inte bara hjälpte till med bisysslor i bakgrunden, utan var rentav nödvändiga?? Har jag förstått dig rätt då? Hur funkar i så fall samhällen med enbart eller i alla fall en enormt överväldigande andel män?
VAD var det kvinnorna gjorde som skulle ha varit så avgörande för männens överlevnad?

Sorry för många frågor, men det du beskriver är så annorlunda mot allt man fått lära sig. I alla kulturer, eller i alla fall alla kända, är ju kvinnor en belastning för stammen/samhället bland annat eftersom de får barn, och säkert något mer också. I familjeplanering väljer man ju alltid pojkar framför flickor osv. Det är ett väldigt stort steg till att plötsligt hävda att kvinnor skulle vara nödvändiga på något sätt.
Kvinnor har bidragit med barn, vilket var de här männens pensionsförsäkring. Det var mycket viktigt i de här samhällena.

Kvinnorna sågs absolut inte som någon belastning i stammarna.

Ledsen att du har fått en så jävla sned syn. Jag undrar vem i helvete kan komma på att kvinnor ses som en belastning av förhistoriska människor?!
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-08 kl. 10:04.
Citera
2023-11-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Det fanns nog väldigt mycket att ta hand om omkring "hemmet" eftersom allt de ägde och använde var de tvungna att tillverka själva.

Sen säger de i programmet att Österödkvinnan levde i fasta boplatser så länge det fanns gott om resurser, så de var ju troligen någon sorts seminomader. Så det lär det ha funnits mycket att göra i hemmet som hade med att torka kött och fisk, bereda hudar och just det som jag redan nämnt att allt tillverkade de själva med handkraft med egentillverkade redskap. Det är ju ungefär så där de tror att kontaktade stammar i Amazonas lever. Fast där kan man ju lalla omkring naken hela året.

Sen det att "ta hand om barn" måste ju ha varit väldigt viktigt eftersom all kunskap de fick var de tvungen att få ifrån en liten grupp människor och de kunde ju inte Googla, gå till biblioteket. Har hört om hur urinvånare i Australien haft olika system för att komma i håg saker så de kan "minnas" inom gruppen sånt som hänt för 600 år sedan utan skriftspråk som tex en stor översvämning. Sen vart man kan få tag i vatten när det är torka, och för att viktigt fakta inte ska förvanskas så får inte alla resa på den. Vissa urfolk hävdar själva att de "minns" 10 000 år tillbaka, och det ska man nog ta med en nypa salt. Men det är imponerande att de kan ha händelser kvar i berättartraditioner i flera hundra år. Men jag tror inte man la någon större energi på att lära barnen saker innan de var mogna nog för det var ju väldigt hög dödlighet sägs det.

Tror de var väldigt hårda oavsett, de skulle nog ha tyckt att vi var riktiga fjollor.
Nu låter det som att ta hand om hemmet och att lära barnen saker var viktiga saker. Ställer mig lite tveksam till det, eftersom det har så låg status. Viktiga saker brukar ha lite högre status. Fast det kanske inte hade lika låg status på stenåldern.
Citera
2023-11-08, 09:56
Medlem
Citat:
Jag deltog i ett sånt där DNA test när National Geographic skulle kartlägga hur människor rör sig i forntiden, och man hade ju på manssidan stridsyxehaplogruppen som är vanlig på kontinenten och på morssidan var man ju den europeisk stenålders haplogruop som är vanligast i Norden.

I Sverige finns det ju stor variation på haplogeupper m man jämför på kontinenten. Har en gång hört något om att en fransman från Atlantkusten och en person i östra Tyskland är oftast era genetisk lika än vad folk är i olika Svenska län(menar förstås bland etniska svenskar).

Det sägs ju att blond hårfärg kommer från de kvinnor som stäppkrigarna behöll som fruar. För det var nog så att det var männen som drog ut och erövrade nya områden och lätt kvinnorna leva för att ha dem som fruar.
Jo det är som du skriver men jag är övertygad om att stridsyxekulturens människor är de som formar Sverige efter det att de uppträder här i Sverige; hästarna var ju viktiga även på vikingatiden och jag ser det som en direkt, kulturell kvarleva från stridsyxorna.

Jag kan ha fel men tror så tills jag blir överbevisad om motsatsen.
Citera
2023-11-08, 09:58
Medlem
Citat:
Nu låter det som att ta hand om hemmet och att lära barnen saker var viktiga saker. Ställer mig lite tveksam till det, eftersom det har så låg status. Viktiga saker brukar ha lite högre status. Fast det kanske inte hade lika låg status på stenåldern.
Man ska komma ihåg att "hemmet" för de här tidiga människorna inte var ett familjehushåll utan en stamboplats för hela stammen.
Citera
2023-11-08, 09:59
Medlem
Sverige888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vi kommer alla från hominider och senare människor från Afrika. Homo Heidelbergensis var i början inget annat än Homo Erectus, som hade knatat iväg från Afrika.

Det spred sig olika typer av människor under lång tid, kanske närmare två miljoner år. Den senaste vågen är den moderna människan, vars ursprung också stod i Afrika. De kunde föröka sig med andra typer, men förmodligen var inte avkomman helt fertil.
Får man fråga om den första var svart eller vit
Citera
2023-11-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Får man fråga om den första var svart eller vit
Är det viktigt? Är inte det allra viktigaste att det var en människa?
Citera
2023-11-08, 10:04
Medlem
Citat:

Det är nog lättare att bygga ett samhälle om folk inte är aggressiva.

Absolut. Det ser man ju om man tittar på folklynne på gruppnivå, så är vi mer konfliktundvikande ju längre från ekvatorn vi kommer. Dvs där de behövde kämpa hårdast för överlevnad.

Vid ekvatorn behövde de inte kämpa särskilt mycket, det ramlade ner mogna bananer och mango framför ögonen på dem. Då funkade det nog bra att sitta i skuggan under ett träd och skrika på kvinnorna att komma med mer frukt för att sedan slå, våldta och döda dem.

Men i ett klimat där man måste lägga upp förråd inför vintern, elda för att hålla värmen, gräva fångstgropar i stenig permafrusen jord - där ställs det högre krav på framförhållning, samarbete, jämställdhet, intelligens och konfliktundvikande.
Citera
2023-11-08, 10:06
Medlem
Citat:

Jag tror att männen absolut lärde barnen viktiga saker som vart viltet rörde sig, vart fisken står och leker och liknande. Mycket viktiga kunskaper skulle jag hävda. Det måste väl ingå i att "ta hand om barn" begreppet.

Men jag tror väl att män säkert hade en framstående roll som ledare eftersom de är fysiskt starkare och att det har ju varit så i en absolut majoritet av mänskliga samhällen.

Jag har läst en del som påstår att under den bondestenåldern var samhällena matriarkat innan jamnakulturen kom från öst och hade med sig ideer om patriarkala strukturer och föregångare till de gudar som blev Zeus, Jupiter, Perkunas, Tor etc etc. Innan var det ju typ moderjord man dyrkade.

Men det var ju andra grupper som var jägare och samlare än de som tillhörde de första jordbrukarna. De säger ju i programmet att TBK-kulturen levde i tusen år med gropkeramikerna utan att de blandades ut.

Man kanske skämtsamt kan säga att jägarna och samlarna inte ville blandas med TBK för de styrdes av en massa bråksjuka ragator som såg ut som nån Venusstaty från neolitikum.
Citera
2023-11-08, 10:07
Medlem
Citat:

Det blir litet skrattretande att du benämner dem som "cucks"; de här männen levde ett hårt liv som du aldrig skulle klara av.
Med cucks menar jag givetvis inte att de var fjollor, utan syftar på det cuckiga i att ge saker till kvinnor utan att få något tillbaka.

Jah skrev ju dessutom att de INTE var cucks.
Citera
2023-11-08, 10:07
Medlem
Citat:
Det har kanske låg status idag. De här människorna såg det inte så eftersom de var beroende av att deras stam kunde överleva. Då var det viktigt att alla medlemmarna hade kunskaper så att livet kunde gå vidare.

De visste att en ensam människa i naturen var dömd till döden. Ofta en långsam och plågsam död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in