2023-11-08, 11:19
Medlem
Vandalstroms avatar
Det enda jag kan säga är att om SVT ska försöka leka experter på Sveriges historia så vet jag att den skiten tittar jag inte på. Say no more. Bojkotta.
Citera
2023-11-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
----‐----------------------------------
Svar till Schlongen1

Det är off topic med din sista mening. Vad ska jag svara till dig på det.. att du ska tillbaka till amöbastadiet då eller ner i vattnet igen. Allt handlade om Svt:s skildring vs dansk televisions och Danmark ligger närmast förklara just den gruppen stenåldersmänniskor utseendemässigt.
1. Forskningen(DNA) har gått framåt sedan den danska serien?

2. Den danska serien startar 4000 år fKr. Svenska 14000 år fKr.[/quote]

Nja, inte helt rätt. Den danska seriens inledning täcker åren 21 000-13 000 fKr.
Man anger att det äldsta arkeologiska fyndet efter människor i Danmark (flintaspetsar) är 14 200 år gammalt.
Citera
2023-11-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Kvinnor har bidragit med barn, vilket var de här männens pensionsförsäkring. Det var mycket viktigt i de här samhällena.

Kvinnorna sågs absolut inte som någon belastning i stammarna.

Ledsen att du har fått en så jävla sned syn. Jag undrar vem i helvete kan komma på att kvinnor ses som en belastning av förhistoriska människor?!

Barn, samlande, jakt, sjukvård, utveckling och framsteg.

För en grupps överlevnad behöver så många kvinnor som möjligt få barn, och de kan bara få ett barn i taget. Män kan få flera barn i taget men då är det på bekostnad av att andra män inte får några barn alls.

Både män och kvinnor har självklart haft oumbärliga roller historiskt och kan inte överleva utan varandra. Historieförfalskare som kallar kvinnor för parasiter har jag inte mycket till övers för.
Citera
2023-11-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hallå, förminska eller förvanska inte kvinnors historiska roll. Människor levde på marginalen. Tror du att stenåldersnomader som levde på jakt och samlande hade råd att låta halva gruppen vara totalt passiv? Bara vänta hela dagarna på att den andra halvan skulle komma hem med maten? Så var det ju inte, alla som var fysiskt kapabla behövde hjälpa till att t ex skaffa mat och för gruppens överlevnad. Man behöver ett stort överskott och välstånd för att delar av den kapabla gruppen inte ska behöva hjälpa till.
Javisst, det låter ju helt logiskt. Men fortfarande kvarstår faktum att kvinnor idag har mycket lägre status än män. Det var nog inte så på stenåldern, nej (som omfattar över 95% av mänsklighetens historia och därmed det vi är genetiskt anpassade till). Men då är det väl klart att man undrar vad, när och varför det ändrades?
Citera
2023-11-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Fast det är det ju inte så många som gör. De flesta har inget intresse av kvinnor som personer. Bara att kolla sina kontakter o telefonen, hur många är kvinnor? Bortsett från morsan, dottern, sambon?

Jag har några enstaka kvinnliga kontakter som inte är mor, sambo, syster, svägerska eller svärmor och dessa är fruar/sambos till mina kamrater. Så det stämmer exakt på mig.

Tycker faktiskt att alla dessa jag har som tillhör de närmaste fyller en väldigt viktig funktion och det gjorde de nog också på stenåldern. För då tillhörde nog alla i ens grupp exakt de kategorier. Fanns knappast någon sk "självständig stark kvinna" då efteråt det knappt gör det nu idag.

Tycker du har många bra poänger men det är nog inget man ska prata om på fest för att få brudar på fall direkt😂. Det jag vänder mig emot är dock att de dvs kvinnorna skulle ha varit obetydliga, det tex kan man ju inte ens säga idag när man behöver två löner för att få ett ok liv i de flestas ögon.

PS. Såg att du skrivit i ett annat inlägg och frågade när detta ändrades och vissa hävdar att det var när stäppfolken spred hästen och hjulet över världen.
Citera
2023-11-08, 11:30
Medlem
Citat:
Fast män bidrar ju också med barn? Det är ju inte kvinnornas förtjänst att barn finns, de skapar ju liksom inte barnen med kloning utan med spermier.

Sen pensionsförsäkring ver jag inte…? Tror inte folk levde så länge till om de blev så gamla och sjuka att de behövde hjälp. De som blev gamla var nog rätt friska in i det sista.

Jag har ingen sned syn, utan en helt vanlig syn, är dock inte 20 år längre och gick i skolan innan pk. Vi fick lära oss att kvinnor alltid har varit oönskade element och en belastning i alla tider. (Olika kulturer pratade man inte så mycket om när jag gick i skolan, så det vet jag inte. Men tänker att kvinnors låga status måste komma någonstans ifrån)

Vart fan gick du i skolan? Hitlerakademin för kvinnohat eller? Det där är bara rena vanföreställningar och kvinnohat som du håller på med.
Citera
2023-11-08, 11:31
Medlem
Citat:
Du, det här är inte en tråd för ditt kvinnohat, det får du ta någon annanstans. Du är själv född av en kvinna och har massor av kvinnliga anmödrar

Inte ens i ett mer nutida mannen jobbar kvinnan är hemmafru- förhållande är kvinnans roll oviktig. Då har man ett förhållande där den ena möjliggör att den andra kan jobba för båda. Men den mannen vill samtidigt ha ett hem och en familj, vilket han inte får utan en kvinna om han inte aktivt tar hand om de bitarna.
Jag har väl lika mycket en pappa och manliga anfäder? Kvinnor har ingen större roll än män att föra vidare sina gener. Man får ca 50/50 från båda sina föräldrar.

Hur menar du att det krävs en hemmafru för att jobba och ha ett hem? Det går ju alldeles utmärkt ändå. Det mesta som en hemmafru gör är ju ”jobb” (eller sysslor snarare) som uppstår som en direkt konsekvens av att hon ÄR hemma hela dagarna. Är du på jobbet hela dagen kommer du ju hem till ett hem som ser likadant ut som när du gick, om ingen varit där och stökat ner. Hemmet har inte krävt något underhåll medan ingen var där.
Citera
2023-11-08, 11:31
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

Beskrivningen av kranierna på pålar i sjön var fascinerande och hoppas på mer sådant.

Jag såg en sådan offerplats med kranier på pålar ute i ett träsk, även avhuggna hästhuvuden på större pålar ute i träsket, mycket suggestivt.
Det var på friluftsmuseet i Lejre utanför Roskilde.
https://lejremuseum.dk/dit-besoeg/
Citera
2023-11-08, 11:32
Medlem
Sverige888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Är det viktigt? Är inte det allra viktigaste att det var en människa?
Är det fel om det är en vit?
Nu vet inte ja om du är vit gul lr svart men har du ingen stolthet över din historia överhuvudtaget?

Jag personligen är kritvit och är extremt stolt över min historia och mina förfäders..
Men å kasta in kunta kinte som första bosättare är ju rent trams..
Inte var det en vit som startade afrikas kontinent lr en japan som starta nordens befolkning inte heller afrikaner..
Norden befolkades av jägare från europa när isen smälte inte afrikaner
Citera
2023-11-08, 11:32
Medlem
Citat:
Vart fan gick du i skolan? Hitlerakademin för kvinnohat eller? Det där är bara rena vanföreställningar och kvinnohat som du håller på med.
Han har ju faktiskt lite poänger dock, fast kanske lite grova generaliseringar. Ingen kan ju veta hur det var på den tiden.

Sen nu gjorde ju du en av de grövsta argumentationsfelen som finns och började svamla om Adolf Hitler helt i onödan.
Citera
2023-11-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalstrom
Det enda jag kan säga är att om SVT ska försöka leka experter på Sveriges historia så vet jag att den skiten tittar jag inte på. Say no more. Bojkotta.
De har ju konsulterat 300 expert säger de.
Citera
2023-11-08, 11:35
Medlem
Citat:
Könskamp är fel,ja. Men fakta?
VET du att kvinnorna var betydelsefulla för stammen, eller ÖNSKAR du att de var det?

Och om de var betydelsefulla, varför är de inte det längre? När, hur och ffa varför försvann kvinnornas förmodade betydelse?
Vid jordbrukets införande (man har sett mer förslitningsskador på kvinnliga skelett än på manliga från tidig jordbruksålder, vilket tyder på att de hade låg status och därför fick utföra de slitigaste jobben)?
Vid kristendomens införande?

Kanske för att kvinnorna slet hårt? Deras sysslor var också fysiskt krävande. Kvinnor tål inte lika mycket fysisk belastning som män. Dessutom var de gravida typ vartannat år under 20 års tid i dessa bondesamhällen, det sliter på kroppen.

Kan du inte bara svara på varför du hatar kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in