2023-11-08, 02:53
Medlem
Vad var det jag sa! ”Bostaden som tillhör den insjuknade familjen har åter igen spärrats av, även gården till huset ska undersökas”. ”Även gården till huset ska undersökas”.

Nu letar de efter det döda djuret!! Eftersom de undersöker hela gården. De har kanske till och med varit här inne och läst?? Och såg då att jag skrivit Svinpesten, och började kanske också fundera i de banorna. Familjen bor ju i rätt miljö för vildsvin, de bor även inte långt från Fagersta, där Svinpesten bröt ut.

Jag har sagt hela tiden att det är ett virus/pest, och att det är Svinpesten. Symptomen för Svinpest hos djur är exakt de samma som familjen fick. Symptomen för Svinpest är följande; ”Svinpest börjar med hög feber, och sen andningssvårigheter, kräkningar, diarré, samt blödningar från mun och ändtarm”. Exakt de symptomen som familjen fick ju! (andningssvårigheter, kräkningar, diarré, osv).

Svinpesten kan ha vandrat vidare till människor, så som sådant kan göra. Virus/pester kan ändra sig hur som helst och plötsligt vandra åt något annat hår. Covid började ju med ett djur, en burfågel på en marknad, och hoppade sedan vidare till människor, det vandrar från fladdermöss, kycklingar, osv, alla dess djur till människor. Det kan ändra sig hur som helst, virus/pest är extremt oberäkneligt, Covid har ändrat på sig hur många gånger som helst i olika versioner och först från djur till människa och sedan mellan människor. Svinpesten tror jag kan smitta nu från djur till människa (vid direktkontakt, fysiskt kontakt, med djuret), men det smittar inte ännu från människa till människa och därför så har inga andra människor blivit smittade.
Citera
2023-11-08, 03:59
Medlem
Det krävs en hel del mutationer för att svinpest ska utvecklas till att smitta människor. Vi befinner oss dessutom en bra bit från svinpestens epicentrum. Det är naturligtvis teoretiskt möjligt, exempelvis via en annan djurart som intermediärvärd. Men om det handlade om ett nytt virus hade det garanterat upptäckte vid det här laget.

Det är inte helt elementärt. Man kan inte PCR-testa utan det krävs studier med elektronmikroskop innan man kan sekvensera. Här är ett paper om detta: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1525157815000380#:~:text=Unbiased%20high%2Dthroug hput%20sequencing%20of,viruses%20using%20a%20metag enomic%20approach.

Men som sagt, med tanke på de resurser som lagts på det här fallet vågar jag nog påstå att man hade upptäckt ett nytt virus.
Citera
2023-11-08, 04:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tre veckor senare och man vet ingenting?

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Åklagaren sa i någon intervju häromdagen att det kommer ta flera veckor innan vi får svar.
Utreds fortfarande som mord.

Hm...

Hur som helst är det inget bra att det dröjer med information. Då kan vi bara spekulera.
Citera
2023-11-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Nejnejnej, nu är han igång med sina reaktorer igen. Är du kvar på forumet du som torska på minikärnkraftverket för en massa år sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av Gigadibs
Nej, tyvärr. Humanist och jurist, inte kärnkraftshaverist. Jag har inga förutfattade meningar och håller det för mycket osannolikt att det skulle röra dig om något radioaktivt. Detaljen om Geigermätaren gnagde dock och fick mig att tänka på den medicinska utredningen av Litvinenko, Men kanske är det så enkelt att man famlade i blindo och provade allt möjligt utan indikation.

Någon form av oavsiktlig (icke-radioaktiv, for the record) exponering i huset eller närmiljön. Men vad?
Jo, men jag tänkte på en användare här som åkte dit för att ha byggt kärnkraft på köksbordet typ.
(FB) Någon som vet vad jag kan komma att dömmas för, och vad få för straff?
Citera
2023-11-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger12
Vad var det jag sa! ”Bostaden som tillhör den insjuknade familjen har åter igen spärrats av, även gården till huset ska undersökas”. ”Även gården till huset ska undersökas”.

Nu letar de efter det döda djuret!! Eftersom de undersöker hela gården. De har kanske till och med varit här inne och läst?? Och såg då att jag skrivit Svinpesten, och började kanske också fundera i de banorna. Familjen bor ju i rätt miljö för vildsvin, de bor även inte långt från Fagersta, där Svinpesten bröt ut.

Jag har sagt hela tiden att det är ett virus/pest, och att det är Svinpesten. Symptomen för Svinpest hos djur är exakt de samma som familjen fick. Symptomen för Svinpest är följande; ”Svinpest börjar med hög feber, och sen andningssvårigheter, kräkningar, diarré, samt blödningar från mun och ändtarm”. Exakt de symptomen som familjen fick ju! (andningssvårigheter, kräkningar, diarré, osv).

Svinpesten kan ha vandrat vidare till människor, så som sådant kan göra. Virus/pester kan ändra sig hur som helst och plötsligt vandra åt något annat hår. Covid började ju med ett djur, en burfågel på en marknad, och hoppade sedan vidare till människor, det vandrar från fladdermöss, kycklingar, osv, alla dess djur till människor. Det kan ändra sig hur som helst, virus/pest är extremt oberäkneligt, Covid har ändrat på sig hur många gånger som helst i olika versioner och först från djur till människa och sedan mellan människor. Svinpesten tror jag kan smitta nu från djur till människa (vid direktkontakt, fysiskt kontakt, med djuret), men det smittar inte ännu från människa till människa och därför så har inga andra människor blivit smittade.
Hade det varit fråga om någon smitta från djur som drabbat 4 personer samtidigt hade myndigheter vetat det för länge sedan eftersom pappan om de haft ett sjukt svin de pysslat om utomhus
Citera
2023-11-08, 10:18
Medlem
... och idag har avspärrningen utökats YTTERIGARE. När dom kom tillbaka igår lindade dom in "bara" gården och vi fick fråga om lov för att gå in. Men i morse satte dom igång med bilarna också (som har stått inlindade sedan första dagen). Så nu är hela parkeringen avspärrad också och en polis får stå och lyfta på bandet när man ska ut eller in.

Poliser överallt, svarta bilar med tonade rutor, folk i skyddsdräkter och gasmasker. Idag får vi garanterat inga cyklar stulna.
Citera
2023-11-08, 10:25
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redneck71
... och idag har avspärrningen utökats YTTERIGARE. När dom kom tillbaka igår lindade dom in "bara" gården och vi fick fråga om lov för att gå in. Men i morse satte dom igång med bilarna också (som har stått inlindade sedan första dagen). Så nu är hela parkeringen avspärrad också och en polis får stå och lyfta på bandet när man ska ut eller in.

Poliser överallt, svarta bilar med tonade rutor, folk i skyddsdräkter och gasmasker. Idag får vi garanterat inga cyklar stulna.

Det känns som dom nu i alla fall vet mer än de berättar.

Som att de verkligen förväntar sig hitta något utomhus.
Citera
2023-11-08, 11:04
Medlem
Citat:

Du kanske vet vem som bodde i lgh tidigare.
Citera
2023-11-08, 11:14
Medlem
Ja, det vet jag. Men eftersom han inte ville visa ansiktet i intervjun håller jag det för mig själv... av ren respekt.
Citera
2023-11-08, 11:24
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ja, det vet jag. Men eftersom han inte ville visa ansiktet i intervjun håller jag det för mig själv... av ren respekt.
Men eftersom du fick frågan och vet något, så kan detta alltså vara någon som på något vis gjort något i lägenheten som kan vara orsak snarare än muterad svinpest?
Citera
2023-11-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Men eftersom du fick frågan och vet något, så kan detta alltså vara någon som på något vis gjort något i lägenheten som kan vara orsak snarare än muterad svinpest?

Frågan var om jag visste vem det var. Jag vet inte vad han gjort i lägenheten... förutom vistats där (som övriga grannar gör i sina lägenheter).
Citera
2023-11-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Det känns som dom nu i alla fall vet mer än de berättar.

Som att de verkligen förväntar sig hitta något utomhus.

Bilarna har varit ihopsnurrade från samma dag som lappen sattes upp på deras lägenhetsdörr. Att dom idag letar i dom också betyder inte mer än att det lämnades ogjort förra gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in