2023-11-08, 03:46
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
----‐----------------------------------
Svar till Schlongen1

Märkligt du svarat mig utan att mitt nick syntes överst?
Ok. Jag skriver om att dansk tv skildrar stenåldersmänniskorna i Norden för 10000 år sedan med ljusa ögon, mörk hud (inte svart) och också med europeiska drag (fenotypen för just dessa stemåldersmänniskor). Till skillnad från Svt som har afrikanska statister med afrikanska drag.

"Alla kom från afrika", det finns förvisso andra teorier bland forskare men saken är ju den att människor vid den tiden utvecklats under tiotusentals år i Europa, Asien och inte var afrikaner, alltså inte hade afrikanska subsahariska drag. Hoppas du förstår?

Det är off topic med din sista mening. Vad ska jag svara till dig på det.. att du ska tillbaka till amöbastadiet då eller ner i vattnet igen. Allt handlade om Svt:s skildring vs dansk televisions och Danmark ligger närmast förklara just den gruppen stenåldersmänniskor utseendemässigt.
-------------
1. Forskningen(DNA) har gått framåt sedan den danska serien?

2. Den danska serien startar 4000 år fKr. Svenska 14000 år fKr.[/quote]
------------
1. Ja forskning går fram o tillbaka så som det ska vara..men mig veterligen är fenotypen för whg inte afrikansk och mörkheten i huden uppfattar jag som inte säker i någon slags exakthet. Svårt tro f ö ex kring latitud och tiotusentals år av utveckling i Europa att whg skulle vara subsahariskt mörka. Kanske kan man i framtiden vara mer exakt.

2. Pratar vi om samma serie (dansk). Den jag refererar till tar just upp gruppen whg, renjägare på tundran.

Men nog om detta min tagning var Svt och deras politisering även kring historia.
Citera
2023-11-08, 04:00
Avslutad
Citat:
Tyckte inte han gav några argument alls. Bara klippte in bilder hur han tror det var.

Kan du länka nått stöd för hans argument?
Tycker han framförde det tämligen tydligt. Behöver du mer förståelse får du själv googla.
Citera
2023-11-08, 04:15
Medlem
Sverige888s avatar
Citat:
Bara om man inte väger in mutationer, darwinism och miljöpåverkan.

80 000 år sedan var vi alla svarta.

Sedan hände det massa spännande grejer.

Jämför med hundar.

Från början var dom vargar. Sen hände det massa spännande på vägen.
Jo men Istiden glöm ej den....
Vi var vita när vi klev över till Sverige
Citera
2023-11-08, 04:21
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Har läst någonstans att utveckligen mot ljusare hud skedde skedde väldigt snabbt ur ett evolutionärt perspektiv, några tusen år. Det behövdes för överlevnaden i nordligare områden med mindre sol. När isen smälte över Sverige och Skandinavien hade det redan bott människor på den Europeiska kontinenten under lång tid.

10 000 år är inte länge i förhållande till människans hela historia. De första som kom till Sverige var knappast afrikaner genetiskt sett, snarare européer med mörka drag, typ mörkt hår och lätt att bli väldigt brun på sommaren. Så ser många ut idag med, som är svensk sedan generationer tillbaka.

SVT:s märkliga vinkling att få hela serien att kretsa kring hudfärg, gissa vilt och till synes förfalska historien får uppmärksamhet internationellt. Många genomskådar ganska lätt att det är en aktivistisk hållning från SVT där man vill skilja svenskar från sin historia, och framställa det som att Sverige i alla tider haft en liknande befolkningssammansättning som idag.

Skulle tippa att både valloner på 1600-talet och jugoslaviska arbetskraftsinvandrare på 60-talet kommer att framställas som om de utgjorde ungefär halva Sveriges befolkning och ensamma byggde landet medan svenskar söp, typ. Man vill låtsas att Sverige alltid varit en ”melting pot” typ som USA (de senaste 200-300 åren av USA:s historia det vill säga) och inte låtsas om att det finns en svensk de facto ursprungsbefolkning här sedan urminnes tider. I själva verket har Sverige alltid varit i väldigt hög grad etniskt homogent, fram till 1970-talet ungefär.
Precis så! Så vad gör vi? Hur kan vi framföra kritik mot serien och mot aktivismen? Hur kan vi stoppa SVT-vänsterns anti-svenska historia från att bli vedertagen och spridd som exempelvis i undervisning? Kan man tvinga SVT att inför varje avsnitt informera om att serien inte följer vetenskaplig forskning utan är alternativ?

Citat:
SVT har i denna serie om Sveriges historia frångått saklighet och opartiskhet. Detta är vare sig vetenskapligt, sant eller relevant.
Citera
2023-11-08, 04:24
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Ja du ser. Faktiskt om politiker släpper på muslimer till Sverige så ser jag om några år att det är den största religionen i Sverige idag är den tvåa. Men jag är övertygad om att politiker i Europa parlamentet samt vissa ledare ställt krav påatt Europa ska vara muslimskt . Annars borde politiker ha tagit upp Nackdelar med den här typen av överlämnande. Om de inte vill göra det så finns det dold Agenda. Men vill verkligen löfuen Ulf magda och alla toppar i Sverige nämna Åtminstone en baksida av problemet . Men de nämner inte ens att det är en misslyckade integration om dom kör på spåret jag nämnde så är det ur deras synsätt lyckat med parallel samhälle där barn hamnar i kriminalitet och vuxna lever hela sitt liv med att endast kunna arabiska. Det är ju som då perfekt för barnen störtar den svenska ekonomin genom att förstöra och kosta miljoner. Medan de vuxna inte behöver svenska utan i stort sett så är det möjligt att fortsätta med sitt modersmål medan det kommer 20-30.000 nya arabiska människor per år...
Ja, ämnet kristendom försvann ju i och med inträdet i EG. Så du kan nog vara ngt på spåret. Varför de vill göra detta är dock helt bortom mitt förstånd. Dessutom handlar det ju om närmare 100.000 muslimer per år. Visst kommer det in ett antal icke-muslimer med men dessa är i minoritet. Ofta flyr de ju från just muslimer.....

Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Det förklarar ju din okunskap!
Snarare ar det hjälpt mig att just förstå skillnadden på kristendom och islam. Har ju senare efter EG-inträdet när jag började högstadiet fått ämnet "religoin" istället. Då hade vi just börjat uppleva nackdelarna med massa muslimer. Jag är faktiskt ganska kunnig trot om du vill...

Jag är förövrigt inte någon troende kristen. Jag har gått ur statskyrkan år 2003. Man ska inte tvingas in i ren religion som barn. Detta ska gälla även barn till muslimska föräldrar. Först när personen är 18 år bör man få försöka få med de i religioner.
Senast redigerad av volvo 240 2023-11-08 kl. 04:31.
Citera
2023-11-08, 06:10
Medlem
Varför spelas den första svenska kvinnan av en afrikansk kvinna med "afro". Även om människorna då hade "något mörkare hud" så hade de väl rakt hår? Och varför är skådespelarna bantu/västafrikanska <n-ordet> med blåa linser, är inte det lika illa som om man hade vita med mörkt målad hy? Och bantufolket hade inte ens spridit sig inom Afrika vid den tiden. Och en till märklig sak. Om de som bodde i norr egentligen var samma mongoliska folk som idag är östasiater och eskimåer med rakt hår, varför spelas de då av iranier och araber?
Senast redigerad av 3acts 2023-11-08 kl. 06:14.
Citera
2023-11-08, 06:21
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Jo men Istiden glöm ej den....
Vi var vita när vi klev över till Sverige

”Vi” var inte ens med och klev över. Det var sjukt jävla länge sen. Vårt blod har spätts ut i tusentals år efter det. De kan ha varit blå eller gredelina eller gjorda av kolfiber men det skulle ändå inte synas i oss.

Sen tycker jag man ska ta all historia med en nypa salt. Visst att man kan åldersbestämma mm men jag fick intrycket att det gissades en hel del i första avsnittet.
Citera
2023-11-08, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neritoidea

Det fanns inget evolutionärt tryck för ljusare hudfärg förrän människor kom till så nordliga breddgrader att solen blev för svag för tillräcklig D-vitaminproduktion med mörkare hudfärg. Eventuellt var det också en evolutionär fördel med ljusare hud av andra skäl som vi inte känner till nu.

DNA-analyser visar tydligt vad för hudfärger som människorna hade, och det är först för långt mindre än 10 000 år sedan som ljusare hudfärg började ta över. Det är alltså fakta att de första människorna i det som i dag är Sverige var mörkhyade. Inte jättemörka, men betydligt mörkare än vad som är det vanliga nu.

DNA får jag ju lov att försöka lita på, och tycker detta blev hyfsat avhandlat tidigare i tråden, men tack.

Däremot är jag fortfarande tveksam att det inte fanns människor i trakterna innan istiden, när allt satt ihop (eller inte), men på samma bredgrader varför samma förändring varit trolig då om den var trolig senare?

Jag kanske är helt ute och cyklar men ser inte varför det inte kunnat vara så. Homo Sapiens 300k år - istiden 100k år, eller var det väldigt kallt "här" långt tidigare än istidens början - hela Sapiens tid? Är bara nyfiken.
Citera
2023-11-08, 07:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St..appvipan
Yes det stämmer, hon var väldigt investerad i den teorin men har blivit hårt motdebatterad och kritiserad av andra arkeologer och historiker för tesen hon förde fram.
Man behövde vare sig vara arkeolog eller historiker för att se att hennes teori var en total fantasi. Men SVT presenterade ”nyheten” som om det varit fakta. Det gör att deras trovärdighet är väldigt låg, vilket givetvis även gäller serier som denna.
Citera
2023-11-08, 07:10
Medlem
devilsdecks avatar
Jag äcklas bara av att tänka på vilken anskrämligt usel historia som kommer att berättas.framförallt för att trycka ner svensken och förklara att vi och vår historia är värdelös jämfört med de grottmänniskor som numera regerar över Sverige med sina moskéer. Varje morgon hör man böneutroparen skrika ut sitt hat hur Sverige är muslimernas land. Nu kanske vi får förklaringen till att Sverige blev muslimskt. Det kanske alltid har varit det enligt SVT:s landsförrädare.

Något som är viktigare är hur vi skall deschiffrera problemet och komma fram till den slutgiltiga lösningen på Muslimfrågan i Europa. Finns ingen anledning att grotta sig ner i vår ärofyllda historia. Vi måste skapa mer ära. Problemen vi har nu är på liv och död.
Citera
2023-11-08, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Deras förfäder var inte neandertalare. Neandertalarna tillhör en separat gren som levde samtidigt som homo sapiens, vi härstammar inte ifrån dem.

Och för att du ska sluta skämma ut dig kan vi passa på att klargöra vissa andra saker. Det finns så små biologiska skillnader mellan vita och svarta människor att forskarna ser det som meningslöst att ens prata om olika människoraser.

Etniska vita svenskar är faktiskt närmare släkt med vissa afrikanska folk än vad vissa afrikanska ska folk är släkt med andra afrikanska folk.

Alla människor är så nära släkt med varandra att du har en gemensam förfader med vilken afrikan som helst inom bara några få tusen år bakåt i tiden. Kortare tid än vad denna TV-serie utspelar sig under.

Till sist har alla människor samma ursprung. Det är så evolutionen fungerar. Antingen var våra förfäder svarta eller så var afrikanernas förfäder vita. Antingen så uppstod människan i Afrika och utvandrade till Europa, eller så uppstod hon någon annanstans och utvandrade till Afrika. Detta är de alternativ du har att välja mellan.
De som bär Neandertalars-DNA har, hör och häpna, neandertalare bland sina förfäder.
Citera
2023-11-08, 07:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeeNaaldloshii-
Stackars satar som fortfarande upprepar vad ni ännu idag tror är era egna åsikter.

https://www.quora.com/Was-the-out-of-Africa-theory-debunked

Du måste förstå vad du själv länkar till. Det du länkar till är en debatt om "out of Africa", dvs om mänskligheten uppstod i Afrika för ca 70000-10000 år sedan.

Vad har det med att göra med befolkningen som invandrade till Skandinavien efter inlandsisens tillbakadragande för 13000 år sedan. Vi vet nu att en grupps hudfärg kan förändras helt på bara 80-100 generationer (2000 år) då den kommer till en ny miljö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in