2023-11-07, 23:22
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så det är du som har skrivit inlägget på quora?

Inte för att jag tänker klicka på det.

https://www.scientificamerican.com/article/is-the-out-of-africa-theory-out/

OOA är redan debunkat av så många olika forskare att bara den mest svagbegåvade, inbitna TV-tittaren skulle kunna tro på det, och där kommer du in i bilden.
Citera
2023-11-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
De var troligtvis inte gravida eller ammande hela tiden, det är svårt att ha en okontrollerad befolkningsökning i en grupp med begränsade resurser. Det blir jobbigt att förflytta sig om alla kvinnor i gruppen är gravida samtidigt som de kånkar bebis och vallar varsitt knippe småbarn.
Hur deras metoder för familjeplanering såg ut kan man dock bara spekulera i.
Alla däggdjursarter anpassar antalet avkommor efter omgivningens resurser. Finns ingen anledning att tro att människor gjorde annorlunda. Kedjan sex-utlösning-ägglossning-befruktning-implantation- embryo/placentautveckling-fosterutveckling-födsel-bildande av lungkretsloppet-behålla avkomman bryts någonstans när omgivningens resurser inte räcker till.
Citera
2023-11-07, 23:25
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Kanske för att just du sade att de hade skådespelare från Afrika?

De gav bort sitt land. Sedan kan du gärna förklara bort det hela.

Du har en väldigt annorlunda definition av "att ge" än vad jag har
Citera
2023-11-07, 23:28
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Neandertalaren var inte alls vår förfader. Var fick du det ifrån. Den länk du refererar till säger inte någonting sådant.

Moderna människor har ett par procent DNA från neandertalarna. Det beror på möten dem emellan för mycket länge sedan, inte på att den ena är den andras förfader.

Min poäng var att dessa stenåldersfolk antagligen måste ha haft en del DNA från neandertalare också, som var ljushyade. Min länk var till för att visa mindre vetande att neandertalare var ljushyade.

"Förfäder" var uppenbarligen ingen bra formulering för att framföra min poäng.
Senast redigerad av Tuor 2023-11-07 kl. 23:45.
Citera
2023-11-07, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Stenåldersmänniskan i Europa hade antagligen lite mörkare hudton än vad européer har idag men de var absolut INTE svarta. Det är helt enkelt omöjligt.
Deras förfäder var ju neandertalare och neandertalare hade ljus hy.

https://www.nrm.se/besokmuseet/utstallningar/denmanskligaresan/utstallningenstexter/deaktaeuropeerna.9008807.html

Det finns alltså inte en chans att SVTs tolkning av stenåldersfolket från 14 500 år tillbaka är korrekt.

Jag har däremot inga större problem med resten av beskrivningarna i det första avsnittet.
Deras förfäder var inte neandertalare. Neandertalarna tillhör en separat gren som levde samtidigt som homo sapiens, vi härstammar inte ifrån dem.

Och för att du ska sluta skämma ut dig kan vi passa på att klargöra vissa andra saker. Det finns så små biologiska skillnader mellan vita och svarta människor att forskarna ser det som meningslöst att ens prata om olika människoraser.

Etniska vita svenskar är faktiskt närmare släkt med vissa afrikanska folk än vad vissa afrikanska ska folk är släkt med andra afrikanska folk.

Alla människor är så nära släkt med varandra att du har en gemensam förfader med vilken afrikan som helst inom bara några få tusen år bakåt i tiden. Kortare tid än vad denna TV-serie utspelar sig under.

Till sist har alla människor samma ursprung. Det är så evolutionen fungerar. Antingen var våra förfäder svarta eller så var afrikanernas förfäder vita. Antingen så uppstod människan i Afrika och utvandrade till Europa, eller så uppstod hon någon annanstans och utvandrade till Afrika. Detta är de alternativ du har att välja mellan.
Citera
2023-11-07, 23:37
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Deras förfäder var inte neandertalare. Neandertalarna tillhör en separat gren som levde samtidigt som homo sapiens, vi härstammar inte ifrån dem.

Och för att du ska sluta skämma ut dig kan vi passa på att klargöra vissa andra saker. Det finns så små biologiska skillnader mellan vita och svarta människor att forskarna ser det som meningslöst att ens prata om olika människoraser.

Etniska vita svenskar är faktiskt närmare släkt med vissa afrikanska folk än vad vissa afrikanska ska folk är släkt med andra afrikanska folk.

Alla människor är så nära släkt med varandra att du har en gemensam förfader med vilken afrikan som helst inom bara några få tusen år bakåt i tiden. Kortare tid än vad denna TV-serie utspelar sig under.

Till sist har alla människor samma ursprung. Det är så evolutionen fungerar. Antingen var våra förfäder svarta eller så var afrikanernas förfäder vita. Antingen så uppstod människan i Afrika och utvandrade till Europa, eller så uppstod hon någon annanstans och utvandrade till Afrika. Detta är de alternativ du har att välja mellan.

Hur grov är din autism som hakar upp dig totalt på mitt användande av ordet "förfäder"?

Nej, negrer står så långt bort från andra raser att man nästan (jag är inte fullt seriös) skulle kunna klassa dem som en annan art
Citera
2023-11-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så här brukar Österödskvinnan beskrivas.
Valet att i programmet jämföra skadorna på skelettet med de en elitidrottare kan få var nog medvetet för att styra tittarens associationer i en viss riktning. "Förslitningsskador" låter inte lika spännande. Och att både män och kvinnor levde hårda liv på stenåldern är det nog ingen som ifrågasätter.

Att hon kan ha varit runt 80 år när hon dog är nog det jag personligen tycker var intressantast. Jag trodde inte de blev så gamla på stenåldern.
Tänk bort hög spädbarnsdödlighet, fallskador och infektionssjukdomar så får du en betydligt högre genomsnittsålder.
Citera
2023-11-07, 23:44
Medlem
Citat:
Hur grov är din autism som hakar upp dig totalt på mitt användande av ordet "förfäder"?

Nej, negrer står så långt bort från andra raser att man nästan (jag är inte fullt seriös) skulle kunna klassa dem som en annan art
Jag vet att du inte är fullt seriöst. Tvärtom, allt du skriver är totalt oseriöst.
Citera
2023-11-07, 23:50
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Jag vet att du inte är fullt seriöst. Tvärtom, allt du skriver är totalt oseriöst.

Jag är mycket väl medveten om att propparna går i din vänsterblivna hjärna när du läser obekväma inlägg, absinten. Det är inte första gången som du blir ledsen i ögat av mina inlägg.

Något mer du ville?
Citera
2023-11-07, 23:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Neandertalaren var inte alls vår förfader. Var fick du det ifrån. Den länk du refererar till säger inte någonting sådant.

Moderna människor har ett par procent DNA från neandertalarna. Det beror på möten dem emellan för mycket länge sedan, inte på att den ena är den andras förfader.

Visserligen inte mig som du svarar men jo, till viss del är både neandertalarna och även denisovarerna våra förfäder eftersom vi bevisligen har deras dna i oss.
Citera
2023-11-07, 23:54
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:

Här har du gravt fel. Alla människor är inte släkt med någon afrikan några tusen år tillbaka. Vad får du din fakta ifrån? Du bör läsa på om folkvandring och haplogrupper.

PS. Vi européer härstammar delvis alla från neandertalare faktiskt, då vi alla har neadertalar-DNA i oss. Afrikaner som du nämnde har inte det. Helt renrasiga subsahariska afrikaner har 0 % neadertalar-DNA. Varför uttalar du dig om saker du uppenbarligen har noll koll på?
Senast redigerad av Orcinus-orca 2023-11-07 kl. 23:58.
Citera
2023-11-07, 23:55
Medlem
Citat:
Jag är mycket väl medveten om att propparna går i din vänsterblivna hjärna när du läser obekväma inlägg, absinten. Det är inte första gången som du blir ledsen i ögat av mina inlägg.
Propparna går i min intellektuella hjärna när jag läser idiotiska inlägg.
Citat:
Något mer du ville?
Nej, jag är nöjd med den fakta jag presenterade. Den kan vara nyttig för en hel del personer i den här tråden att ta del av, så att ingen t.ex. skulle få för sig att det ligger minsta sanning i dina påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in