2023-11-07, 22:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Låter det inte märkligt negern med sitt D-vitaminbehov skulle lämna det varma Afrika med hur mycket kött, frukt och grönt som helst för vandra upp till det iskalla och mörka norden där livet verkligen var en kamp för att överleva , vad skulle driva honom till det? Det är bara en saga för de förvirrade och SvT-troende!

Har du sett många primater här?

Det är bara att inse att våra förfäder kom från Afrika.

Om det är någon som är förvirrad så är det du.
Citera
2023-11-07, 22:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Självklart handlar det om propaganda, eftersom det inte är en vetenskapligt väletablerad föreställning, utan en nymodig, politiskt laddad, vänsterakademisk fantasi som grundar sig på ett väldigt skakigt vetenskapligt underlag (HIrisPlex-S-modellen), som kritiserats av en lång rad genetiker och som i allt väsentligt falsifierats som en relevant metodologi för att utröna moderna människors hudfärg, än mindre forntida kvarlevor. Den första studie som publicerades med HIrisPlex-S-modellen som underlag var den om Cheddar-mannen i Storbritannien. Denna studie visade sig vara av oerhört lågt vetenskapligt värde och de vidsträckta påståenden om negerbritter som publicerades i världsmedierna innan studien vare sig peer-granskats eller publicerats byggde inte på seriösa vetenskapliga slutsatser utan på önsketänkande, vilket bl.a. var orsaken till att flera medier publicerade rättelser efter att hela Cheddar Man-studien slutligen publicerades långt senare. Ett exempel på Cheddar Man-forskarnas oansvariga metodologi är det faktum att Cheddar-mannens DNA saknade 3 av de 36 enbaspolymorfier som krävs för att HIrisPlex-S-modellen skall fungera, och ytterligare två SNP:er var av låg kvalitet och kunde inte användas för att analysera likets hudfärg. Trots detta fortskred man med en statistiskt vansinnig slutsats som helt förvanskade det faktum att Cheddar-mannen hade en "intermediate" hudfärg, inte "dark-to-black", som forskarna försökte göra gällande. Loschbour-mannen, ett annat forntida lik med alla nödvändiga 36 SNP:er och med mycket högkvalitativt DNA, visade sig å andra sidan ha en ljus och solningsbar hudfärg med 90% sannolikhet. Är det trovärdigt att två olika lik från närbesläktade forntidspopulationer hade radikalt annorlunda hudfärg? Självklart inte.

Samma pseudovetenskapliga fantasier låg till grund för propagandan om forntida jägar-samlar-skandinavers hudfärg. Vi vet att gamla skandinaviska jägar-samlare hade ungefär samma genomsnittshudfärg som moderna nordbor, om än möjligen lite mörkare eftersom indoeuropéerna tog med sig fler "europeiska" gener för ljus hudtyp.

Programmets uppgift borde vara att presentera balanserade, vetenskapligt väletablerade och historiskt grundade fakta om Sverige och svenskarna. Detta viktiga ansvar har man istället frånträtt till fördel för politiskt korrekta, pseudovetenskapliga vänsterrön om att européer i själva verket var negrer som förvandlades till ljushyade arier på några tusen år.

Inte på några tusen år. Det tog ca 10.000 år.

Har du några problem med vedertagen fakta? Alla dina fint förpackade ord av pseudovetenskap förändrar ju inte historien, direkt.
Citera
2023-11-07, 22:50
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Visst var kvinnor med under jakt. Under paleolitikum var födosamlandet den absoluta huvudsysslan, och med tanke på hur dessa samlare/jägare förflyttade sig med både istäckets tillbakadragande och årstider, så hade man oftast ett barn. Alternativt två med flera år emellan. Att bära flera barn under vandringar skulle inte fungera rent praktiskt, så det äldre barnet var oftast tvunget att gå på egna ben.

Detta förändrades när vi gick in i neolitikum och började odla grödor och hushålla djur i större skala. Då behövdes arbetskraft, och större familjer började bli vanligare. Då var vi i regel också mer bofasta och gjorde inga större vandringar om det inte var absolut nödvändigt. Som det nämns i en bättre dokumentärserie*, så var detta det första fröet till våra könsroller idag, då det hårt tärande jordbruket var för tungt för de flesta kvinnor, så de var oftast i hemmet med barnen och skötte andra sysslor medan männen och de äldre barnen av manskön skötte jordbruket.

*En jävligt bra dokumentärserie i 3 delar: https://www.svtplay.se/sagan-om-sverige

35 år på nacken har den, men är än i dag den bästa sammanfattningen av Sveriges historia enligt mig.

Tusen tack för att du påminde mig om den där dokumentären!
Den måste jag se igen. Jag har för mig att den var riktigt bra.
Citera
2023-11-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Då förstår jag inte vad du ville ha sagt med ditt första inlägg till mig.
Kanske för att just du sade att de hade skådespelare från Afrika?
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Fast ett sådant blanket statement som "de gav upp för billiga gåvor" går inte riktigt att göra. Olika befolkningar bemötte kolonisatörerna på olika sätt. Stammar längre västerut mötte ju inte heller ens kolonisatörerna förrän de östra redan börjat kämpa emot om jag inte är helt ute och cyklar.
De gav bort sitt land. Sedan kan du gärna förklara bort det hela.
Citera
2023-11-07, 23:06
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Kan man få en sammanfattning?
Varför var vi svarta? Och var vi det?

Stenåldersmänniskan i Europa hade antagligen lite mörkare hudton än vad européer har idag men de var absolut INTE svarta. Det är helt enkelt omöjligt.
Deras förfäder var ju neandertalare och neandertalare hade ljus hy.

https://www.nrm.se/besokmuseet/utstallningar/denmanskligaresan/utstallningenstexter/deaktaeuropeerna.9008807.html

Det finns alltså inte en chans att SVTs tolkning av stenåldersfolket från 14 500 år tillbaka är korrekt.

Jag har däremot inga större problem med resten av beskrivningarna i det första avsnittet.
Citera
2023-11-07, 23:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Flyktingkrisen 2015 visar dom väl upp genom att visa hur Sverige går på knäna för det finns inga sjuksyrror, ingen hemtjänst osv och så RÄDDAS VI av flyktingarna. *tår i ögat*

Det spelar ingen roll hur det sista programmet blir för du kommer ändå att hata det.

Titta på Wochenschau eller italienska journaler istället.

https://www.youtube.com/watch?v=M27VtJhDg8A
https://www.youtube.com/watch?v=Tx0Gxuiy3Eo

Det lugnar dina nerver.
Citera
2023-11-07, 23:08
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Kanske för att just du sade att de hade skådespelare från Afrika?

Det stämmer ju. Jag såg negrer. Gjorde inte du?
Citera
2023-11-07, 23:10
Medlem
Svårt piller att svälja för dom flesta här inne. Sluta blunda för fakta. Alla våra förfädrer är mörkhyade inklusive dom som tog sig till Skandinavien
Citera
2023-11-07, 23:10
Medlem
Citat:
Det stämmer ju. Jag såg negrer. Gjorde inte du?
Jag bryr mig faktiskt inte. Jag såg bara en person jag kände en gång i tiden.
Citera
2023-11-07, 23:13
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komsojebac
Svårt piller att svälja för dom flesta här inne. Sluta blunda för fakta. Alla våra förfädrer är mörkhyade inklusive dom som tog sig till Skandinavien

Stackars satar som fortfarande upprepar vad ni ännu idag tror är era egna åsikter.

https://www.quora.com/Was-the-out-of-Africa-theory-debunked
Citera
2023-11-07, 23:14
Medlem
Tycker första avsnittet var bra.

Stenålderseuroperna var eventuellt något mörkare än nuvarande nordbor. Naturligtvis -med största sannolikhet- inte ens i närheten av några afrikaner dock.

Vi visste att SVT inte skulle kunna låta bli att göra dom till afrikaner. Jag förstår ärligt talat inte uppståndelsen. Var glada att det inte var värre historieförfalskning.
Citera
2023-11-07, 23:16
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Stenåldersmänniskan i Europa hade antagligen lite mörkare hudton än vad européer har idag men de var absolut INTE svarta. Det är helt enkelt omöjligt.
Deras förfäder var ju neandertalare och neandertalare hade ljus hy.

https://www.nrm.se/besokmuseet/utstallningar/denmanskligaresan/utstallningenstexter/deaktaeuropeerna.9008807.html

Det finns alltså inte en chans att SVTs tolkning av stenåldersfolket från 14 500 år tillbaka är korrekt.

Jag har däremot inga större problem med resten av beskrivningarna i det första avsnittet.
Neandertalaren var inte alls vår förfader. Var fick du det ifrån. Den länk du refererar till säger inte någonting sådant.

Moderna människor har ett par procent DNA från neandertalarna. Det beror på möten dem emellan för mycket länge sedan, inte på att den ena är den andras förfader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in