2023-11-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Jag vill minnas detsamma, men det finns ju fler exempel för en hederlig lekman att gröta samman. Hursomhelst, därav “Min snällaste tolkning”. Jag tycker man i TV-produktionen kan skönja en (i så fall) rätt betydelsebärande skiljevägg mellan expertis & narrator samt mellan text & bild*, och i den syftar text väsentligen å faktiska fynd medan bild kan visa en långtgående (snarare än fri) tolkning vars effekt produktionsteamet inte har en aaaning om. Nå, strävan efter objektiv historieskrivning** har inte varit mer än en parentes i historien, kanske håller den på att korrigeras.

* Varför kontroversen mellan text ex:vis “mörkare hy, ganska mycket mörkare [än vad som är vanligt i dag]” & bild {somalier/eritreaner} (e01 @11:53) väl har mer att göra med just “vad som är vanligt i dag”.

** Detta att, om det anses inte gå att X:a 100 % objektivt, så inte bara inte försöker man ens (‘sträva’) utan går tvärtom fullt ut subjektivt i stället, det förhärskar sedan så länge att av nuets medelålders snart majoriteten inte varit med om annat.
Jo men det är ju alltid så att det är bättre att gå till litteraturen och de artiklar som publiceras, jämfört med populärvetenskap.
Citera
2023-11-17, 14:36
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jo men det är ju alltid så att det är bättre att gå till litteraturen och de artiklar som publiceras, jämfört med populärvetenskap.
Javisst, i praktiken – men inte för att de (litteratur & artiklar) utgör akademisk vetenskap snarare än populär, men för att de till stor del p.g.a. tröghet i avgörande mån förhåller sig vetenskapligt snarare än vadhelst annat. Vad som sedan är ‘vetenskapligt’ & ‘korrekt’, det är en fråga frestande fler än semantiker.
Citera
2023-11-17, 14:45
Medlem
Citat:
Javisst, i praktiken – men inte för att de (litteratur & artiklar) utgör akademisk vetenskap snarare än populär, men för att de till stor del p.g.a. tröghet i avgörande mån förhåller sig vetenskapligt snarare än vadhelst annat. Vad som sedan är ‘vetenskapligt’ & ‘korrekt’, det är en fråga frestande fler än semantiker.
Nej jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter men det jag menar är att om man vill kritisera vetenskapen (vilket man absolut kan göra) får man tamejfan sätta sig in i den forskningen och inte döma utifrån populära produktioner.

EDIT: Sedan kan man ju alltid kritisera produktionen men det är ju självklart för alla men det är inte detsamma som att kritisera vetenskapen bakom.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-17 kl. 14:50.
Citera
2023-11-17, 15:07
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Nej jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter men det jag menar är att om man vill kritisera vetenskapen (vilket man absolut kan göra) får man tamejfan sätta sig in i den forskningen och inte döma utifrån populära produktioner.
Självfallet är det så, ditt förra inlägg hade ett jäkla riskabelt ‘alltid’ i sig, och produktionen använder sig ju av typ “300 forskares senaste rön” för att vetenskapligt skölda diverse idé- & budgetdrivna val (tvunget sållande till ett format anslaget på förhand av icke-ämnesvetare, förvisso frustrerande bara det). Lika viktigt som för forskare att förhålla sig vetenskaplig är det för populasen att förhålla sig kritisk = göra detsamma.

Jag tycker det känns som att åtminstone efterproduktionen har måst hastas igenom för att hinna släppas under jubelåret 2023, hade hellre sett bara sjösättningen av en löpande historieskrivning motsvarande SAOB.
Citera
2023-11-17, 15:18
Medlem
Citat:
Självfallet är det så, ditt förra inlägg hade ett jäkla riskabelt ‘alltid’ i sig, och produktionen använder sig ju av typ “300 forskares senaste rön” för att vetenskapligt skölda diverse idé- & budgetdrivna val (tvunget sållande till ett format anslaget på förhand av icke-ämnesvetare, förvisso frustrerande bara det). Lika viktigt som för forskare att förhålla sig vetenskaplig är det för populasen att förhålla sig kritisk = göra detsamma.

Jag tycker det känns som att åtminstone efterproduktionen har måst hastas igenom för att hinna släppas under jubelåret 2023, hade hellre sett bara sjösättningen av en löpande historieskrivning motsvarande SAOB.
Det positiva jag ser med den här debatten är att historieämnet verkar engagera, hursomhelst.

Populär vetenskap kommer och går men vetenskapgen går framåt. Ibland går den framåt genom att man förksatar tidigare företeelser vilka man hållit för sanna.

Men allt detta försiggår inom vetenskaperna.
Citera
2023-11-17, 16:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
För tusende gången: DNA.

Det finns inga genetiska data från Österödskvinnan. Könsbestämningen har gjorts utifrån att en bit av blygdbenet anses ha hittats. Helt ny forskning anser dessutom att ”hon” var hälften Väst-jägare hälften Öst-jägare. Öst-jägarna var ljusa i hyn och hade en större variation av hårfärger och ögonfärger. (se bifogad film)

Professor Mattias Jakobsson kan dessutom berätta för oss att Österödskvinnan var den första svenskan. Dessutom får vi veta att hon levde under nästan paradisiska förhållanden, eftersom det var mycket varnare och skönare på undersidan av ”berget” än uppe på berget, där det blåste.
Film SVT 16:55 -->
https://www.svtplay.se/video/KXYZkNr/de-forsta-svenskarna/avsnitt-1?position=1015&id=KXYZkNr
Citera
2023-11-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns inga genetiska data från Österödskvinnan. Könsbestämningen har gjorts utifrån att en bit av blygdbenet anses ha hittats. Helt ny forskning anser dessutom att ”hon” var hälften Väst-jägare hälften Öst-jägare. Öst-jägarna var ljusa i hyn och hade en större variation av hårfärger och ögonfärger. (se bifogad film)

Professor Mattias Jakobsson kan dessutom berätta för oss att Österödskvinnan var den första svenskan. Dessutom får vi veta att hon levde under nästan paradisiska förhållanden, eftersom det var mycket varnare och skönare på undersidan av ”berget” än uppe på berget, där det blåste.
https://www.svtplay.se/video/KXYZkNr/de-forsta-svenskarna/avsnitt-1?position=1015&id=KXYZkNr
Ja men bestämningen av J/S hudfärg har man bestämt med DNA och den var mörkare än vad etniska Svenskar har idag. Vår ljusa hy fick vi senare.

Österödskvinnan är inte "Svensk" i någon vettig mening. Det förstår alla som är insatta i frågan.

Hon kan dessutom inte räknas till våra förfäder, i någon större utsträckning.
Citera
2023-11-17, 16:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja men bestämningen av J/S hudfärg har man bestämt med DNA och den var mörkare än vad etniska Svenskar har idag. Vår ljusa hy fick vi senare.

Österödskvinnan är inte "Svensk" i någon vettig mening. Det förstår alla som är insatta i frågan.

Hon kan dessutom inte räknas till våra förfäder, i någon större utsträckning.

Nu bifogade jag länk till mina citat.. Det ät dessutom ur samma faktaunderlag som till ligger till grund för ”Historien om Sverige”.

Vem är åsyftar du med J/S?
Att det är nuvarande Sverige som åsyftas är väl inte mycket att hänga upp sig på.
Citera
2023-11-17, 17:04
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:

Jo Österödskvinnan har DNA-analyserats men resultaten har inte publicerats ännu.

https://www.dn.se/sverige/sveriges-aldsta-skelett-visas-upp-var-stark-reslig-och-hade-mork-hy/

Men det kanske var det du menade.
Citera
2023-11-17, 17:06
Medlem
Citat:
Nu bifogade jag länk till mina citat.. Det ät dessutom ur samma faktaunderlag som till ligger till grund för ”Historien om Sverige”.

Vem är åsyftar du med J/S?
Att det är nuvarande Sverige som åsyftas är väl inte mycket att hänga upp sig på.
Jägare/Samlare.

Den största anledningen till att Österödskvinnan inte är "Svensk" är att hon bara var på besök i området, tillsammans med sin stam. Stammen var inte bofast här utan kom antagligen från södra Danmark eller Norra Tyskland.
Citera
2023-11-17, 17:18
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ötzi blir inte så kompatibel jämförelse här eftersom han låg mumifierad och väl bevarad med hud kvar osv.

I Österödskvinnans fall så fanns ju enbart ben kvar, och personen jag citerade hävdade med bestämd självsäkerhet att DNA-test är facit. Jag frågade då hur personen visste det, vad felmarginalerna är osv, jag fick såklart inget svar för personen är förmodligen bara en papegoja.

Jag tänker bara att DNA-test för benrester som är över 10 000 år bör baseras på en karta (urvalsgrupp, referensgrupp) av liknande tester jämfört med en karta av tester av moderna människan, som det sedan dras slutsatser av. Vad är sannolikheten att de träffar rätt liksom? Det är ju inte så att de jämför atomer, utan de gör uppskattning av flera olika variationer osv.
Då är det ju en bra idé att du studerar studien jag länkar till. Man använder där data från en brittisk genetisk databas med moderna individer där de fått uppge sin hudfärg och man tittar på de 170 genetiska markörer som man vet kan påverka hudfärgen. Man viktar de olika markörernas bidrag till hudfärgen och jämför med forntidsmänniskornas motsvarande.

Resultatet var att Ötzi var mörkare än vad en sardinier idag kan vara men ljusare än några andra ungefär samtida individer med genetisk arv från de första bönderna (tabell S11 i artikeln). Vad det nu innebär. Sardinier uppges vara mörkast i Europa men om googlar "sardinians" får man klart för sig att de är påtagligt ljusa i hyn ändå. Det verkar inte finnas någon annan förklaring av vad mätetalen representerar i form av hudnyans.

Citat:
We examined 170 skin pigmentation-associated SNPs from the UK Biobank genome-wide association study (GWAS) for skin color and retrieved diploid genotype information from 154 biallelic sites in Iceman. Each phenotype-informative SNP has a different effect size, i.e., the variance in pigmentation explained by individual SNPs is different. Thus, we combined the effect size of each pigmentation-informative SNP together with all examined effective alleles as an indication for the final phenotypic trait. To take effect size impact into consideration, we calculated a weighted genetic score given the individual SNP weight from the UK Biobank GWAS-estimated effect sizes which is the weighted proportion of dark pigmentation alleles used as an indicator of skin pigmentation. The weighted genetic score of dark pigmentation in the Iceman is estimated to be 0.591, higher than the score of present-day southern European populations taking Sardinians as an example (Table S11), which the Iceman shares closest genetic affinity to (Figure S1) and which represent the highest level of pigmentation among modern-day European groups although it is lower than the score of ancient LBK farmers and the Luxembourg_Loschbour.DG hunter-gatherer (Table S11).
Citera
2023-11-17, 17:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Österödskvinnan är fortfarande föremål för ny forskning. Just nu pågår en studie där forskare analyserar dna-prover från en del av kvinnans skallben.

Hon är än så länge den äldsta individen i Skandinavien som vi sekvenserat hela genomet från, säger Mattias Jakobsson som är professor i genetik vid Uppsala universitet.
https://www.dn.se/sverige/sveriges-aldsta-skelett-visas-upp-var-stark-reslig-och-hade-mork-hy/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in