2023-11-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ge ett exempel på en enda affär där det är ett bra råd till gemene man att belåna sin bostad för att försöka göra pengar.
Köpa en hyresfastighet och hyra ut lägenheterna t.ex.
Citera
2023-11-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vilken sten har du bott under? I princip i alla tider har de varje år iniitalt begärt X procent höjning. Och sedan lyckats de få igenom cirka hälften av det i bästa fall. Skillnaden nu är bara att de går ut i media med det. När inflationen var låg fanns inte behovet av utspel i media varken från fastighetsägarna eller HGF sida.

Tidigare var det inte lika höga höjningar. Vilken jävla sten har du sovit under?
Citera
2023-11-07, 11:54
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis som man kunde ana verkar inflationen hoppa upp lite igen nu. Det skulle inte förvåna om vintertemperaturer och den geopolitiska oron gör att det kommer en energiprisrekyl också de närmsta månaderna. Om kronkursen tar stryk också kan räntetoppen ligga först under 2024.

https://www.svd.se/a/4o4XrE/inflationen-at-fel-hall-risk-for-hogre-ranta

Ja, detta följer inte riktigt "experternas" prognoser. Eller enligt vissa av trådens orakel som visste att inflationen skulle "störtdyka" nu.

Vi har bl.a. matpriser som ökar igen.
Vi har rätt stora elprisökningar pga höjda nätavgifter, abonnemang o skatter. Lägg sen på som du säger geopolitisk oro som kan ge oanade konsekvenser.
Kronan har efter en viss förstärkning återigen vänt upp mot 12SEK mot EUR.

RB har nog inget val mer än att höja nu.

4-5 % boränta kan vi nog i vilket fall räkna med i flera år,
Citera
2023-11-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det var ju flera föreningar som höjde rejält förra året. Men tror flera BRF är restriktiva med att höja, speciellt de med någorlunda bra ekonomi och som försöker att rida ut vågen nu. Det är ju inte så enkelt att sänka avgifter (inte hyror heller) så efterspelet lär inte bli kul för hyresrätter när extrema höjningar gjorts nu 2-3 år. Dessa hyror blir ju liksom permanent framöver även fast ränteläget går mot 0 som tidigare. Tycker ärligt synd om hyrestorskarna

BRF har varit vansinnigt slöa på att höja avgiften. Förutom räntan är allt annat dyrare för föreningen som också som kommer slå på avgiften. En hyresökning på 5 % nästa år (i högsta lag om du frågar mig) blir under 5K om året eller 400 kr i månaden för en genomsnittlig hyra på 8K/månad. En avgiftshöjning från 3K till 4,5K kommer garanterat sänka värdet på bostaden med 10-25 %.

Ränteläget mot 0, jo tack. Mot 2,5 % (eller ca 3,5-4 % boränta) långt i framtiden om du har tur.

Här kan du läsa på om UC:s bedömning om avgiftshöjningar. Hint: Det blir en slakt för högbelånade BRF på sikt.
https://marcusoscarsson.se/sverige-kraftig-forandring-for-bostadsrattsavgiften/
Citera
2023-11-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, detta följer inte riktigt "experternas" prognoser. Eller enligt vissa av trådens orakel som visste att inflationen skulle "störtdyka" nu.

Vi har bl.a. matpriser som ökar igen.
Vi har rätt stora elprisökningar pga höjda nätavgifter, abonnemang o skatter. Lägg sen på som du säger geopolitisk oro som kan ge oanade konsekvenser.
Kronan har efter en viss förstärkning återigen vänt upp mot 12SEK mot EUR.

RB har nog inget val mer än att höja nu.

4-5 % boränta kan vi nog i vilket fall räkna med i flera år,
Experternas prognoser har under de senaste åren varit tvärt emot verkligheten😂
De s.k experterna är bara vanliga människor som gissar som alla vi andra men deras gissningar påverkas givetvis av den agenda som det företag eller politiska inriktning det företag eller institution där de arbetar har.
Citera
2023-11-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det har fungerat för mig och min bror. Vi är båda mer eller mindre ekonomiskt oberoende och den stora anledningen till det är för oss båda är vårat boende och hur vi båda nyttjat möjligheten att belåna våra hus.
Idag är vi båda skuldfria och har bra med pengar på banken.
Vi tittar inte på sånt strunt som nominellt värde. Alla tillgångar tappar ju lika mycket om kronan blir svag. Pengar på börsen är risk och kräver tid och engagemang och kunskap men det an ändå gå åt helvete. Att placera i andta valutor kräver en kunskap jag inte har. Mycket bättre att satsa på att bo bra och tjäna pengar på att bo, man måste ju bo.

Tid/Engagemang/kunskap?

Global indexfond och du slår 99 % av befolkningen. Du kan öppna ett konto på några minuter och lägga automatiska insättningar så behöver du inte lägga en sekund på det förrän du planerar att sälja av.

Det har varit extremt lönsamt att köpa bostad fram till ca 2015, men långsiktigt över flera tiotals eller hundratals år står bostäder chanslösa mot börsen.
Citera
2023-11-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Tid/Engagemang/kunskap?

Global indexfond och du slår 99 % av befolkningen. Du kan öppna ett konto på några minuter och lägga automatiska insättningar så behöver du inte lägga en sekund på det förrän du planerar att sälja av.

Det har varit extremt lönsamt att köpa bostad fram till ca 2015, men långsiktigt över flera tiotals eller hundratals år står bostäder chanslösa mot börsen.
De flesta vill inte se 20-100 år framåt.
Jag vill bo bra och trivas med livet. Jag har inte jobbat mer än halvtid sen jag var drygt 40 och har ändå gott om pengar. Allt beroende på att jag är skuldfri och bor billigt i kombo med att jag använt huset som tillfällig bank.
Tryggt, okomplicerat och utan risk.
Citera
2023-11-07, 13:33
Medlem
Citat:

Av nyfikenhet: Hur bedömer du chanserna för dagens unga vuxna att göra om den manövern?
Citera
2023-11-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Mitt intryck är att bostadsrättsföreningen är rätt sena med att höja avgiften också. Ingen vet hur det slutar men generellt har väl de som sitter i villor eller bostadsrätter bättre ekonomi än hyresrättsfolket så de klarar sig nog bäst nu också.....

Problemet, om man ska vara lite konspiratorisk, är att det funnits incitament till att hålla avgifterna låga för BRFens medlemmar. Dels för att det är gött att betala lite, och dels pga att det slår rätt snabbt mot värdet på en enskild lgh. Och dels kortsiktigt tänkande: Många bor i en enskild BR en kortare period i livet - det kommande stambytet får bli någon annans problem, därför skiter man i om det läggs undan för lite till kommande underhåll. Med BRF:ens goda minne, se början på detta stycke.
Citera
2023-11-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Problemet, om man ska vara lite konspiratorisk, är att det funnits incitament till att hålla avgifterna låga för BRFens medlemmar. Dels för att det är gött att betala lite, och dels pga att det slår rätt snabbt mot värdet på en enskild lgh. Och dels kortsiktigt tänkande: Många bor i en enskild BR en kortare period i livet - det kommande stambytet får bli någon annans problem, därför skiter man i om det läggs undan för lite till kommande underhåll. Med BRF:ens goda minne, se början på detta stycke.

Så är det. Har sett det i den BRF jag bodde i. Innan jag flyttade dit visade det sig att banken gett förhandsbesked att inga nya lån skulle få tas upp för att uppgradera ett luftvärmesystem som behövde bytas. Istället för att höja avgifterna för att bygga upp kassa att betala med så valde styrelsen att flytta därifrån. Avgiften höjdes istället med omkring 40% på ett bräde året efter.

Det hade en fantastiskt positiv effekt på priserna (positiv för mig då som letade nytt boende och var köpare några år senare). Jag är inte den som missunnar nya medlemmar samma positiva effekt på priset på grund av nästa års avgiftshöjning (som är beslutad).
Citera
2023-11-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Av nyfikenhet: Hur bedömer du chanserna för dagens unga vuxna att göra om den manövern?
Börjar man i 25-års åldern med att bygga sitt eget hus (menar då bygga själv på riktigt) eller köpa ett renoveringsobjekt och fixa iordning när man bor där och sen sälja och köpa något bättre. Efter 15 år så kan man bo bra och vara skuldfri. Det är givetvis inte optial marknad just nu. Men det kan fungera. Det är givetvis lättare på en ort med lite lägre priser än storstäderna.
Jag tror förutsättningarna är ganska goda. Räntan är rätt låg och priserna är på väg ner så det går att göra bra affärer.
Citera
2023-11-07, 14:21
Medlem
Citat:
De flesta vill inte se 20-100 år framåt.
Jag vill bo bra och trivas med livet. Jag har inte jobbat mer än halvtid sen jag var drygt 40 och har ändå gott om pengar. Allt beroende på att jag är skuldfri och bor billigt i kombo med att jag använt huset som tillfällig bank.

Hur kan någon vara så korkad att den tror att investering i bostad är utan risk?

Det är hög risk när det är en bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in