2023-11-07, 07:35
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ge ett exempel på en enda affär där det är ett bra råd till gemene man att belåna sin bostad för att försöka göra pengar.
Det ska väl till något ljusskyggt för en "Sure thing", typ riggade fotbollsmatcher eller dylikt. Dock känner jag en som maxbelånade sin villa när räntorna var låga för att kasta in dom på börsen, men då jobbar han ju också med placeringar på heltid så det får väl ses som ett extremt undantag?
Citera
2023-11-07, 07:38
Avslutad
Citat:
– På lång sikt tror vi att styrräntan kommer att ligga runt 2–2,5, procent. Det betyder att bolåneräntor kanske ligger på 3,5–4 procent, säger hon.
– Men det kommer att ta några år. Riksbanken kommer att vara väldigt måttliga i sina sänkningar framöver. Det tar kanske 3–4 år innan vi är där, tillägger hon.
https://www.dn.se/ekonomi/experterna-sa-lange-drojer-det-innan-bolanerantan-borjar-sjunka/

Såpass intressant så jag tog mig friheten att citera. Allt talar för, enligt bankfolket, att snitträntan endast kommer sänkas väldigt långsamt och inte hamna lägre än runt 3.5% på några års sikt. Skulle tro många förväntar sig kunna få boränta på 2-2.5% om 2-3 år det tåget ser inte prognosmakarna. Ser illa ut för de som nu sett sig tvungna hyra ut sitt boende i väntan på lägre ränta höjer priserna och de kan sälja om ett par år.
Senast redigerad av lone star 2023-11-07 kl. 07:40.
Citera
2023-11-07, 08:52
Medlem
Epistemologens avatar
Precis som man kunde ana verkar inflationen hoppa upp lite igen nu. Det skulle inte förvåna om vintertemperaturer och den geopolitiska oron gör att det kommer en energiprisrekyl också de närmsta månaderna. Om kronkursen tar stryk också kan räntetoppen ligga först under 2024.

https://www.svd.se/a/4o4XrE/inflationen-at-fel-hall-risk-for-hogre-ranta
Citera
2023-11-07, 09:51
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis som man kunde ana verkar inflationen hoppa upp lite igen nu. Det skulle inte förvåna om vintertemperaturer och den geopolitiska oron gör att det kommer en energiprisrekyl också de närmsta månaderna. Om kronkursen tar stryk också kan räntetoppen ligga först under 2024.

https://www.svd.se/a/4o4XrE/inflationen-at-fel-hall-risk-for-hogre-ranta

"Inflation åt fel håll – risk för höjd ränta

Inflationen ser ut att ha vänt upp i oktober månad.

Det riskerar att Riksbanken förbereder för ännu än räntehöjning, varnar flera bedömare, rapporterar TT.

Handelsbanken räknar med att KPIF ökade med 0,4 procent i oktober, upp till 4,4 procent.

Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isakssons prognos ligger på 4,3 procentig inflation för KPIF.

– Jag tycker inte att Riksbanken ska höja räntan. Men när vi tolkar utvecklingen och tittar på hur Riksbanken resonerar tror vi ändå att sannolikheten tippar över för att det blir en räntehöjning, säger han till TT."
Citera
2023-11-07, 10:02
Medlem
Någon som hittat något vettigt alternativ att i realtid följa bostadspriserna nu när husmask klappat ihop?
Citera
2023-11-07, 10:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Om du tror att huspriser kommer sjunka på sikt är du fel ute. Och vad spelar realt för roll. Om den valutan eller aktien eller vad som helst kraschar så står du ändå där utan någonting. Skillnaden är bara att du står där med sämre boendeflrutsättningar.
Nej vad spelar pengars värde för roll, det har du helt rätt i
Citera
2023-11-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Om bostäder sjunker 10-20% till så är det väl ändå inte en bra investering?

Jag ser en större nedsida än uppsida idag. Varför ska man köpa in sig i en fallande marknad?

Ett exempel:
Högbelånade bostadsrättsföreningar kommer få högre avgift. Högre avgift leder till lägre pris för bostadsrätten.

Beror helt på hur du ser på din "Investering" Handlar det enbart om en ekonomisk investering har du nästan helt rätt.
Men sen får du räkna in vad alternativet är: En bostad har ju i grunden ett annat syfte jämfört med ett värdepapper: Dvs. någonstans att bo i.

Så man får väga in både kostnaden för ett alternativt boende samt den mer känslomässiga delen av att bo där man vill.

Forfarande är det ekonomiskt försvarbart att äga sitt boende jämfört med att hyra i stora delar av landet: Även inräknat en 20% nedgång av priset.
Samt att boendemiljö och standard inte går att åstakomma med ett hyrt boende.

Forfarande skulle jag säga att i många fall kan ditt inköpta boende kan ses som en god investering i stora delar av landet.
Glöm inte att majoriteten av sveriges befolkning bor forfarande utanför Stockhols län.
Citera
2023-11-07, 10:37
Medlem
Flera större bostadsuthyrare flaggar för ökningar på minst 8% höjning för hyresrätter nu 2024. Det är hyrestorskarna som nu sitter på svarte-petter medan de som har bostadsrätt sitter i en bättre position där det värsta redan har hänt.
Citera
2023-11-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Flera större bostadsuthyrare flaggar för ökningar på minst 8% höjning för hyresrätter nu 2024. Det är hyrestorskarna som nu sitter på svarte-petter medan de som har bostadsrätt sitter i en bättre position där det värsta redan har hänt.

Det stora är ju värdeminskningen för bostadsrätter och den har ju knappt ens börjart slå till. Mitt intryck är att bostadsrättsföreningen är rätt sena med att höja avgiften också. Ingen vet hur det slutar men generellt har väl de som sitter i villor eller bostadsrätter bättre ekonomi än hyresrättsfolket så de klarar sig nog bäst nu också.....
Citera
2023-11-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det stora är ju värdeminskningen för bostadsrätter och den har ju knappt ens börjart slå till. Mitt intryck är att bostadsrättsföreningen är rätt sena med att höja avgiften också. Ingen vet hur det slutar men generellt har väl de som sitter i villor eller bostadsrätter bättre ekonomi än hyresrättsfolket så de klarar sig nog bäst nu också.....

Det var ju flera föreningar som höjde rejält förra året. Men tror flera BRF är restriktiva med att höja, speciellt de med någorlunda bra ekonomi och som försöker att rida ut vågen nu. Det är ju inte så enkelt att sänka avgifter (inte hyror heller) så efterspelet lär inte bli kul för hyresrätter när extrema höjningar gjorts nu 2-3 år. Dessa hyror blir ju liksom permanent framöver även fast ränteläget går mot 0 som tidigare. Tycker ärligt synd om hyrestorskarna
Citera
2023-11-07, 11:14
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised

Vilken sten har du bott under? I princip i alla tider har de varje år iniitalt begärt X procent höjning. Och sedan lyckats de få igenom cirka hälften av det i bästa fall. Skillnaden nu är bara att de går ut i media med det. När inflationen var låg fanns inte behovet av utspel i media varken från fastighetsägarna eller HGF sida.
Citera
2023-11-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja en jättebra bank där värdet på din ”förmögenhet” stadigt sjunker sedan ett par år tillbaka.
Livets hårda skola lärde dig inte skillnaden på nominellt värde och realt värde.
Det har fungerat för mig och min bror. Vi är båda mer eller mindre ekonomiskt oberoende och den stora anledningen till det är för oss båda är vårat boende och hur vi båda nyttjat möjligheten att belåna våra hus.
Idag är vi båda skuldfria och har bra med pengar på banken.
Vi tittar inte på sånt strunt som nominellt värde. Alla tillgångar tappar ju lika mycket om kronan blir svag. Pengar på börsen är risk och kräver tid och engagemang och kunskap men det an ändå gå åt helvete. Att placera i andta valutor kräver en kunskap jag inte har. Mycket bättre att satsa på att bo bra och tjäna pengar på att bo, man måste ju bo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in