2023-11-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Okay, så du blir "rik" genom att låna pengar? Den som kan låna mest är alltså rikast?

Skillnaden mot den som har fem mille på kontot och får ränta är att du som lånar fem mille får betala ränta.
Du frågade vad jag kunde använda huset till
När jag tagit tillfälluga lån på huset för att göra en affär så har jag betalat ränta såklart men den räntan var obetydlig i förhållande till vinsten. Kanske 1% eller däromkring.
Så kan jag använda ett obelånat hus för att tjäna pengar.
Citera
2023-11-06, 21:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ojojoj, nytt lågvattenmärke i tråden när vi ska diskutera förmögenhet? (Jag vet att Trillske inte tycker att en fastighet inte ska ingå i begreppet men han är lite rolig). Alla fattar väl att förmögenheten får beräknas som tillgångar minus skulder. Eller har vi kommit på ett nytt begrepp nu i tråden? Hus mindre likvida än kontanter som regel (det kan iofs ifrågasättas i dessa tider hur användbara kontanter är iofs).

Många förmögenhetsindex mäter finansiell förmögenhet och annars tar man ofta inte med primärbostad i dessa. I Sverige är det dock mest en övervärderad primärbostad som är sk. förmögenhet så jag förstår att det verkar konstigt om man aldrig rört sig utanför Sveriges gränser.

Att du sen kan få stora lån med en bostad som pant innebär mest att du får låna mer till lägre kostnad.

Ett exempel är t.ex. om du har en obelånad bostad värd 5 miljoner men ingen inkomst. Hur mycket pengar får du låna av banken då?
Citera
2023-11-06, 22:07
Medlem
Citat:
Många förmögenhetsindex mäter finansiell förmögenhet och annars tar man ofta inte med primärbostad i dessa. I Sverige är det dock mest en övervärderad primärbostad som är sk. förmögenhet så jag förstår att det verkar konstigt om man aldrig rört sig utanför Sveriges gränser.

Att du sen kan få stora lån med en bostad som pant innebär mest att du får låna mer till lägre kostnad.

Ett exempel är t.ex. om du har en obelånad bostad värd 5 miljoner men ingen inkomst. Hur mycket pengar får du låna av banken då?

Du verkar sväva på målet. Finansiell förmögenhet? Det är väl ganska självklart att värdet på en eventuell fastighet ingår ingår i din förmögenhet. Att den kan fluktuera spelar ingen roll. Det kan även tillgodohavanden på banken göra eller din aktiedepå.

Men på ditt sätt att räkna fattar jag definitivt att lytta till HR är drömmen; men blir ju sjukt mycket mer förmögen på pappret.

Angående din sista fråga så är väl konsensus just med tanke på pensionärer att det inte är fördelaktigt att amortera utan istället ligga i mer likvida tillgångar. Men det kanske tangerar bostadsbubbla, men pekar väl mer på att det inte finns någon sådan.
Citera
2023-11-06, 22:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Okay, så du blir "rik" genom att låna pengar? Den som kan låna mest är alltså rikast?

Skillnaden mot den som har fem mille på kontot och får ränta är att du som lånar fem mille får betala ränta.

japp det är så man blir rik. investera andras pengar och göra vinst på dessa. Exempelvis via bolån. Skulle det vara något konstigt?
Citera
2023-11-07, 00:02
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Relativt sett är det stora förmögenheter som finns i landets alla hus. Ett stort sparande. Vi har det gott ställt.

Om systemet förvandlat din bostad till ett värdepapper så måste du behandla din bostad som ett värdepapper. Det betyder att du flippar mellan att hyra och att äga beroende på var i penningmängdsexpansionscykeln systemet befinner sig i. Det här är det enda korrekta sättet i ett judaiserat ekonomiskt system som vårt. Det är helt befängt, och det kommer inte att bli någon förändring förrän majoriteten av svenskarna gått bankrutt. Då är det så dags!

Den stora kraschen 1991 utlöstes av utrikespolitiska förvecklingar och jag tror att den stora kraschen 2025-26 kommer att ske på samma sätt. Svenne tror att allt är under kontroll och så pang! så rasar allt. Flashback kommer att skapa ett nytt underforum bara för alla som behöver skuldsanering.
Citera
2023-11-07, 00:04
Medlem
Citat:

Den enda vettiga indikatorn på förmögenhet är ditt cash flow. Där räknas inte din bostad in.
Citera
2023-11-07, 04:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du verkar sväva på målet. Finansiell förmögenhet? Det är väl ganska självklart att värdet på en eventuell fastighet ingår ingår i din förmögenhet. Att den kan fluktuera spelar ingen roll. Det kan även tillgodohavanden på banken göra eller din aktiedepå.

Men på ditt sätt att räkna fattar jag definitivt att lytta till HR är drömmen; men blir ju sjukt mycket mer förmögen på pappret.

Angående din sista fråga så är väl konsensus just med tanke på pensionärer att det inte är fördelaktigt att amortera utan istället ligga i mer likvida tillgångar. Men det kanske tangerar bostadsbubbla, men pekar väl mer på att det inte finns någon sådan.
Vart skall du bo sedan du realiserat din ”förmögenhet”? Eller säljer du av vardagsrummet?
Citera
2023-11-07, 04:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag kan ju belåna huset om jag behöver pengar. Vid några tillfällen har jag gjort det för att göra lite större affärer. Dock inga konsumtionsaffärer utan andra fastigheter som köpts och senare sålts med vinst.
Det är ju den bästa banken man kan ha.
Ja en jättebra bank där värdet på din ”förmögenhet” stadigt sjunker sedan ett par år tillbaka.
Livets hårda skola lärde dig inte skillnaden på nominellt värde och realt värde.
Citera
2023-11-07, 05:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja en jättebra bank där värdet på din ”förmögenhet” stadigt sjunker sedan ett par år tillbaka.
Livets hårda skola lärde dig inte skillnaden på nominellt värde och realt värde.
Om du tror att huspriser kommer sjunka på sikt är du fel ute. Och vad spelar realt för roll. Om den valutan eller aktien eller vad som helst kraschar så står du ändå där utan någonting. Skillnaden är bara att du står där med sämre boendeflrutsättningar.
Citera
2023-11-07, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
japp det är så man blir rik. investera andras pengar och göra vinst på dessa. Exempelvis via bolån. Skulle det vara något konstigt?

Menar du att folk tar bolån foch ser sina bostäder som investeringar?

Vad hände med att köpa för att bo?
Citera
2023-11-07, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Om du tror att huspriser kommer sjunka på sikt är du fel ute. Och vad spelar realt för roll. Om den valutan eller aktien eller vad som helst kraschar så står du ändå där utan någonting. Skillnaden är bara att du står där med sämre boendeflrutsättningar.

Om bostäder sjunker 10-20% till så är det väl ändå inte en bra investering?

Jag ser en större nedsida än uppsida idag. Varför ska man köpa in sig i en fallande marknad?

Ett exempel:
Högbelånade bostadsrättsföreningar kommer få högre avgift. Högre avgift leder till lägre pris för bostadsrätten.
Citera
2023-11-07, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du frågade vad jag kunde använda huset till
När jag tagit tillfälluga lån på huset för att göra en affär så har jag betalat ränta såklart men den räntan var obetydlig i förhållande till vinsten. Kanske 1% eller däromkring.
Så kan jag använda ett obelånat hus för att tjäna pengar.

Ge ett exempel på en enda affär där det är ett bra råd till gemene man att belåna sin bostad för att försöka göra pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in