2023-11-06, 12:05
Avslutad
Nettoförmögenheten i Sverige är rekordhög. Innebär det att bostadspriserna går upp när inflationen minskar?
Citera
2023-11-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Nettoförmögenheten i Sverige är rekordhög. Innebär det att bostadspriserna går upp när inflationen minskar?

Skuldsättningen är rekordhög, bara för att man har en tillgång på papper (dvs bostad i 99% av fallet) som är mer värd än lånet man sitter på, är det inte en bra indikation på förmögenhet.
Citera
2023-11-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Konstigt att du kunde få fram den när den högt utbildade och kompetenta mäklaren i annonsen har skrivit att nettoskulden inte går att få fram *ironisk*. Nedan är för övrigt ett klassiskt exempel på problematiken med många ombildningar.

Man vet att det är illa när texten:
"+ STABIL FÖRENING"

inte finns skyltat i annonsen.
Citera
2023-11-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Skuldsättningen är rekordhög, bara för att man har en tillgång på papper (dvs bostad i 99% av fallet) som är mer värd än lånet man sitter på, är det inte en bra indikation på förmögenhet.
Så jag som är skuldfri ska toppbelåna mitt hus och få 6 millar på banken för att få räkna mina miljoner som en tillgång?
Citera
2023-11-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Oj - det var längesen nu. Den är såld för längesen och har efter den flyttat och sålt ytterligare en bostad till. Bor nu i villa.
Skicket på min lägenhet var bra. Inte toppklass men bra. Jag renoverade inget alls under min tid där mer än bara tapet och färg.

Men, jag köpte för 760 000:-
Ser nu att en motsvarande bostad, exakt lika stor och samma våningsplan på samma gata såldes i september för 1 725 000:-

Bör rimligen köpas för 1 miljon.
(760tusen x 1.02 ^ 13 ~ 1 miljon)
Citera
2023-11-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så jag som är skuldfri ska toppbelåna mitt hus och få 6 millar på banken för att få räkna mina miljoner som en tillgång?

Om du har en villa som du köpte för 10 miljoner där du lånat 8.5miljoner så skulle jag knappast klassa dig som rik.

Säg att du köpte den villan för några år sedan, då kanske din villa inte ens är värderad till 10 miljoner längre.

Rik på pappret kanske, det ser ut som du äger en villa för 10 miljoner.
Citera
2023-11-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Om du har en villa som du köpte för 10 miljoner där du lånat 8.5miljoner så skulle jag knappast klassa dig som rik.

Säg att du köpte den villan för några år sedan, då kanske din villa inte ens är värderad till 10 miljoner längre.

Rik på pappret kanske, det ser ut som du äger en villa för 10 miljoner.
Nej, villan är bara värd det som är maknadspris för stunden. Var går gränsen för rik eller åtminstonde välbeställd. Om du har en villa för 10 milj och säg 7 milj i lån, är det din gräns?
Citera
2023-11-06, 14:38
Medlem
Citat:
Nej, villan är bara värd det som är maknadspris för stunden. Var går gränsen för rik eller åtminstonde välbeställd. Om du har en villa för 10 milj och säg 7 milj i lån, är det din gräns?

Du är rik när du är den som lånar/investerar ut till andra.
Citera
2023-11-06, 15:06
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Det är ju som med alla tillgångar, de bär på varierande grad av risk. Hur rik man faktiskt är vet man först när man säljer. Man måste realisera, ta hem vinsten, för att bli rik på riktigt. Frågan om hur rik du är handlar följaktligen om hur man ser på utsikterna på bostadsmarknaden i allmänhet och ditt hus i synnerhet. Det är lite olika bud om det, helt enkelt.
Citera
2023-11-06, 16:25
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Man vet att det är illa när texten:
"+ STABIL FÖRENING"

inte finns skyltat i annonsen.

Ja verkligen, inte ens VÄLSKÖTT FÖRENING kunde de bjuda på.
Citera
2023-11-06, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus

Relativt sett är det stora förmögenheter som finns i landets alla hus. Ett stort sparande. Vi har det gott ställt.
Citera
2023-11-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du är rik när du är den som lånar/investerar ut till andra.
Så ett hyresjon som lånar ut 10.000 till en kompis med 5% ränta är rikare än mig som har ett obelånat hus värt 8 miljoner. Du är bara en stolle som svamlar en massa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in