Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Din bostadsresa är ett perfekt exempel på fallhöjd de flesta har som ägt sitt boende i 10+ år. Hur mycket har dina bostäder gått upp om du räknar totalt från den du köpte först?
Hur mycket kan din villa tappa i värde innan du börjar gå back på dina bostäder?
Jag gjorde väl ca 300k på den första och ca 800k på den andra.
Inga stora summor i allmänhet och över längre tid, men för en ung man tidigt i livet var det naturligtvis förhållandevis stora summor bara för att bo, under några få år. Procentuellt var det extremt mycket. Det lade grunden till min nuvarande villa jag har med min fru, som också tjänat pengar på sin lägenhet innan vi träffades. Sammantaget har det gett oss en trygghet i en bra insats i nuvarande bostaden.
Villan vi har nu kan tappa rejält innan vi är back. Den har ju gått upp den med, men har nu sista åren backat tillbaka en smula såklart. Men det är rätt ointressant för vår del. Vi bor där vi bor i bra område strax utanför Göteborg. Vi har tre barn i blandad ålder, och det dröjer väl ca 20 år från nu till de är utflyttade sannolikt.
Om villan då gått upp eller ned eller hur vi ligger till är inget vi funderar på idag. Har nämnt det här förut. År 2043 ligger bortanför mitt huvud

Vi amorterar naturligtvis, och räknar kallt med att ha mycket låg belåning den dag vi kanske flyttar. Om vi någonsin flyttar?
Som sagt. Tidshorisonten ligger väldigt långt fram.