2023-11-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är ju som med alla tillgångar, de bär på varierande grad av risk. Hur rik man faktiskt är vet man först när man säljer. Man måste realisera, ta hem vinsten, för att bli rik på riktigt. Frågan om hur rik du är handlar följaktligen om hur man ser på utsikterna på bostadsmarknaden i allmänhet och ditt hus i synnerhet. Det är lite olika bud om det, helt enkelt.
Det stämmer till viss del men ett hyresjon med 1 mille på banken är i min värld inte rikare än mig om jag har ett obelånat hus värt 10 miljoner eller aktier värda 10 miljoner men 0 kr på banken.
Citera
2023-11-06, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
I förra inlägget jag citerade skrev du att ränta inte påverkar dig och nu skriver du att hög ränta är bra för dig. Dom två sakerna motsäger varandra. Förstår du?

Du skrev att lägga in pengar för att betala av ett lån genererade vinst. Du menade minskade kostnader. Räntan påverkar inte mig negativt, även om den går upp i 500%. Men om jag kan köpa fina saker för skitpengar är det kanske bra för mig, om jag nu vill köpa grejer. Jag tror inte du förstår någonting.
Citera
2023-11-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det stämmer till viss del men ett hyresjon med 1 mille på banken är i min värld inte rikare än mig om jag har ett obelånat hus värt 10 miljoner eller aktier värda 10 miljoner men 0 kr på banken.

En rättvis jämförelse till ditt exempel skulle vara:

Någon i hyresrätt med 5 miljoner i banken eller någon som bor i en villa som är värderad till 5 miljoner av en mäklare med 0 kr I banken.
Citera
2023-11-06, 18:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Hur ska du köpa något för ditt hus? En bostad är en tämligen illikvid tillgång, ännu mer så om det är den bostad som man själv bor i.

Aktier är såklart mer likvida men deras värde kan snabbt förändras till det sämre.
Citera
2023-11-06, 18:22
Medlem
Citat:
Din bostadsresa är ett perfekt exempel på fallhöjd de flesta har som ägt sitt boende i 10+ år. Hur mycket har dina bostäder gått upp om du räknar totalt från den du köpte först?
Hur mycket kan din villa tappa i värde innan du börjar gå back på dina bostäder?

Jag gjorde väl ca 300k på den första och ca 800k på den andra.
Inga stora summor i allmänhet och över längre tid, men för en ung man tidigt i livet var det naturligtvis förhållandevis stora summor bara för att bo, under några få år. Procentuellt var det extremt mycket. Det lade grunden till min nuvarande villa jag har med min fru, som också tjänat pengar på sin lägenhet innan vi träffades. Sammantaget har det gett oss en trygghet i en bra insats i nuvarande bostaden.
Villan vi har nu kan tappa rejält innan vi är back. Den har ju gått upp den med, men har nu sista åren backat tillbaka en smula såklart. Men det är rätt ointressant för vår del. Vi bor där vi bor i bra område strax utanför Göteborg. Vi har tre barn i blandad ålder, och det dröjer väl ca 20 år från nu till de är utflyttade sannolikt.
Om villan då gått upp eller ned eller hur vi ligger till är inget vi funderar på idag. Har nämnt det här förut. År 2043 ligger bortanför mitt huvud
Vi amorterar naturligtvis, och räknar kallt med att ha mycket låg belåning den dag vi kanske flyttar. Om vi någonsin flyttar?
Som sagt. Tidshorisonten ligger väldigt långt fram.
Citera
2023-11-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
En rättvis jämförelse till ditt exempel skulle vara:

Någon i hyresrätt med 5 miljoner i banken eller någon som bor i en villa som är värderad till 5 miljoner av en mäklare med 0 kr I banken.
Ja, men det var inte det du skrev.
Citera
2023-11-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hur ska du köpa något för ditt hus? En bostad är en tämligen illikvid tillgång, ännu mer så om det är den bostad som man själv bor i.

Aktier är såklart mer likvida men deras värde kan snabbt förändras till det sämre.
Jag kan ju belåna huset om jag behöver pengar. Vid några tillfällen har jag gjort det för att göra lite större affärer. Dock inga konsumtionsaffärer utan andra fastigheter som köpts och senare sålts med vinst.
Det är ju den bästa banken man kan ha.
Citera
2023-11-06, 19:18
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Nej, villan är bara värd det som är maknadspris för stunden. Var går gränsen för rik eller åtminstonde välbeställd. Om du har en villa för 10 milj och säg 7 milj i lån, är det din gräns?
Man är väl ganska välbeställd med hyfsat tät inkomst om man får låna så pass mycket pengar ändå. Förstår din poäng absolut och jag skulle absolut inte klassa generella svennen som har ett rätt bra jobb och fått ta ett sådant lån. Sen finns det undantag människor som ändå tar lån även fast dom kunnat slantar upp hela summan, dom tar lånet för att dom får bättre avkastning på sina pengar på annat håll än vad dom sparar på att itne betala ränta. Nu när räntan gått upp kanske fler pyntar av huset, fast iof dom har ju bundit när det var som lägst.

Men kortfattat nej du är inte rik om du inte ens kan pynta av ett sådant hus cash.
Citera
2023-11-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Du skrev att lägga in pengar för att betala av ett lån genererade vinst. Du menade minskade kostnader. Räntan påverkar inte mig negativt, även om den går upp i 500%. Men om jag kan köpa fina saker för skitpengar är det kanske bra för mig, om jag nu vill köpa grejer. Jag tror inte du förstår någonting.
Jag skrev inget om att betala av ett lån. Jag skrev att alternativkostnaden för att äga en bostad går upp när räntan stiger.

Om du köpte en bostad för två år sedan så hade du inte kunnat göra så mycket annat vettigt avkastningsmässigt med dom miljonerna, så bostaden kostade dig inget i månaden. Men idag kan du få riskfri avkastning på dom miljonerna istället eftersom räntan höjts.

Detta påverkar även rika människor eftersom om dom istället för att punga ut säg 50 miljoner på ett hus kan stoppa dom 50 miljonerna i riskfri avkastning på 5% så skulle dom då få 2.5miljoner om året i ränta istället för det där huset. Så va inte fallet för två år sedan med nollräntan. Alltså påverkas även rika människors bostadsbeslut mycket.
Citera
2023-11-06, 19:35
Medlem
slemhogs avatar
Börjar se väldigt bra ut nu.

Stor fräsch tegelvilla med nytt tak och dränering i Tullinge med inbyggt garage som enkelt kan göras om till 2-bils garage genom slå upp en till extra garageport, utgång 4.8 får bud på 4.5 efter 1 mån på marknaden.
1 miljon ner till nu sen är vi på 2013 års priser nominellt
För 7-8 år sen fick man sunkiga gamla små trävillor i Tullinge på 70 m2+källare med stora renoveringsbehov för 4.6 milj.
Huddinge säljs stenvillor för knappt 5 milj nu, ner från 7-7.5

Slemhog är redo med 1.8 milj kontantinsats och 2.4 milj lånelöfte. 2024 blir slemhogs stora comeback, men först blir de byte av HR 4:an i sjöstan till en 2a i innerstan innan hus köp, för byte till en blivande borätt i orten sen med 800k snabb vinst också.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-06 kl. 19:48.
Citera
2023-11-06, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Börjar se väldigt bra ut nu.

Stor fräsch tegelvilla med nytt tak och dränering i Tullinge med inbyggt garage som enkelt kan göras om till 2-bils garage genom slå upp en till extra garageport, utgång 4.8 får bud på 4.5 efter 1 mån på marknaden.
1 miljon ner till nu sen är vi på 2013 års priser nominellt
För 7-8 år sen fick man sunkiga gamla små trävillor i Tullinge på 70 m2+källare med stora renoveringsbehov för 4.6 milj.
Huddinge säljs stenvillor för knappt 5 milj nu, ner från 7-7.5

Slemhog är redo med 1.8 milj kontantinsats och 2.4 milj lånelöfte. 2024 blir slemhogs stora comeback.

Önskar dig all lycka haha, gillar folk som går all in på det dom tror på.
Citera
2023-11-06, 19:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag kan ju belåna huset om jag behöver pengar. Vid några tillfällen har jag gjort det för att göra lite större affärer. Dock inga konsumtionsaffärer utan andra fastigheter som köpts och senare sålts med vinst.
Det är ju den bästa banken man kan ha.

Okay, så du blir "rik" genom att låna pengar? Den som kan låna mest är alltså rikast?

Skillnaden mot den som har fem mille på kontot och får ränta är att du som lånar fem mille får betala ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in