2023-11-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Så hur mycket tror du ränta ska gå upp? Även om den går upp 1p.e. är det procentuellt inte jättemycket längre. Det skulle givetvis påverka priserna negativt, men det är en liten uppgång jämfört med hur det sett ut från våren 2022 tills idag.

Själv tror jag att om inte räntan börjar gå ner nästa höst så kommer det påverka mer, för då kommer nog många som "väntar på rätt pris" kasta in handduken.

Jag tycker det finns mycket spekulation på båda sidorna när det gäller uppgång nedgång av bostadsmarknaden. Här är några exempel

Spekulation som talar för fortsatt nedgång:
- lågkonjuktur, ökad arbetslöshet
- tröghet på marknaden eftersom det ligger många objekt ute
- fortsatt hög inflation
- fortsatta reallöneminskningar
- eskalerande krig i omvärlden

Spekulation som talar för en uppgång:
- mjuklandning med högre tillväxt
- reallöneökningar
- fred på jorden

Jag skulle ta allt som sägs på forum och nyheterna med en nypa salt.
Citera
2023-11-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om man tror att räntan vi har idag kommer att leva för +10 år framåt är det ju enkelt att binda räntan.
Jag ser just precis nu att jag kan få 4,19 online utan kontakt med banken bundet 10 år. Känns rätt ok va?

Vidare vet jag inte vilket ”folk” som tror att vi kommer gå tillbaka till något ”undantagstillstånd”? Vilka tror det? Vilka pratar om det?
Vilka 20 år pratar du om?
När jag köpte min första bostad runt 2010 hade jag en ränta på ungefär den idag, på ca 4% och den gick upp lite mer till och med något år efter det.

Ja, vi har haft en sinnessjuk ränta under ca 10 års tid, men inte 20 år. Det är hälften av det du påstår.
… och att den kommer parkera på 3-4% under överskådlig framtid känns väldigt troligt. Just nu är den en smula uppjackad för att kyla ekonomin. Den kommer ett bli avkyld. Den blir det just nu och har blivit under en tid. Vänta till efter vinter och vår. Då kommer stimulanser att krävas. Vad gör man då? Justerar räntan, naturligtvis.

Vilket pris och skick hade du på din bostad då och vilket är priset idag med samma räntenivå?
Citera
2023-11-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En nackdel med hr, är att hyresvärdarna i regel sätter den temp du ska kunna kräva inomhus till 20 grader på varmaste ställena i rummen. Vare sig jag haft friköpt eller br så har jag alltid haft klart högre temp än detta. Precis nu har jag 23.5 grader i samtliga rum. Att gå omkring i shorts och T-shirt är skönt! Jag tycker alltså du hamnar väldigt mycket i hyresvärdens klor då det gäller det mesta i bostaden förutom din inredning. Låt vara att du hamnar i bankens klor om du tar stora lån.

Ditt påstående är högst personligt och baseras inte på verkligheten. Jag har bott i Villa, bostadsrätt och hyresrätt; min personliga erfarenhet har varit att äldre boenden (de med sämre energiklass) har varit kallare medan nyare har varit varmare. Jag tyckte personligen villan var kallast, men där fick man betala för att hållare värmen uppe (eller ha brasan tänd). Jag har bott i en nyproducerad hyresrätt, vi behöver sänka elementen under vintertiden för att det är för varmt.

Bostadsrätt får du betala för din oansvariga granne som öppnar fönstret när det blir för varmt under vintern.
Citera
2023-11-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En nackdel med hr, är att hyresvärdarna i regel sätter den temp du ska kunna kräva inomhus till 20 grader på varmaste ställena i rummen. Vare sig jag haft friköpt eller br så har jag alltid haft klart högre temp än detta. Precis nu har jag 23.5 grader i samtliga rum. Att gå omkring i shorts och T-shirt är skönt! Jag tycker alltså du hamnar väldigt mycket i hyresvärdens klor då det gäller det mesta i bostaden förutom din inredning. Låt vara att du hamnar i bankens klor om du tar stora lån.

Där får jag faktiskt ge dig rätt. Det är inte kallt, men har oftare långtröja än inte på mig. Går ju att lösa med element men känns lite sunkigt att köpa till..

Vad gäller resten känner jag ingenting av "hyresvärdens klor", kanske eftersom det är nyproduktion och jag aldrig haft stort behov av renoveringar etc.
Citera
2023-11-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Går sådär för ombildningar. Snart säljs högbelånade BRFer för 1 miljon kronor styck som mest.

Se hit.

Här är några exempel på föreningar som hade höga lån enligt den ekonomiska planen. Samtliga ombildades 2021:

Brf Neonet, Vällingby: 18 938 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Bäverdalen 1, Rågsved: 19 512 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Mätpinnen 1, Fagersjö: 17 538 kronor per kvadratmeter (Köpt från Familjebostäder)
Brf Näringsministern 1, Bagarmossen: 21 406 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Tungstenen 5, Vällingby: 19 511 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Säteritaket 2, Hässelby: 15 480 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)

I brf neonet säljs för tillfället en bostadsrätt. I skottlossningsghettot på Gulddragargränd 50, vån 9 / 9.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-grimsta-stockholms-kommun-gulddragargrand-50,-van-9-9-20576097

4 rum och avgift 11 025kr.

Varför skulle man betala 2,6 miljoner för denna när man kan hyra i invandrarghettot för ungefär samma peng? Eller hyra i andrahand för 2 tusen kr mer i månaden men med 0 finansiell risk?

Diskutera i grupper.

Extremt höga lån, men du kan nog glömma att få en HR på 95m2 i en byggnad efter 2000 för 11K med under ~12 års kötid. Där har du nog en stor del av svaret.

Det intressanta är att många föreningar som du länkar är från 2005/6 och har sannolikt haft presumtionshyra. Efter 15 år har passerat försvinner presumtionshyran och värdarna kan (så vitt jag vet) t o m tvingas sänka hyran för att matcha med vanliga beståndet. De väljer därför att sälja bort dessa. Om någon har bättre koll får ni gärna informera mig!
Citera
2023-11-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Vilket pris och skick hade du på din bostad då och vilket är priset idag med samma räntenivå?

Oj - det var längesen nu. Den är såld för längesen och har efter den flyttat och sålt ytterligare en bostad till. Bor nu i villa.
Skicket på min lägenhet var bra. Inte toppklass men bra. Jag renoverade inget alls under min tid där mer än bara tapet och färg.

Men, jag köpte för 760 000:-
Ser nu att en motsvarande bostad, exakt lika stor och samma våningsplan på samma gata såldes i september för 1 725 000:-
Citera
2023-11-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Nej jag hade kunnat vara flerfaldigt rikare om jag maxxat lån istället för att vara schizo utan lån. Men vi får se om jag har fel eller rätt, oavsett så känner jag mig iaf trygg.
Skuldfri är rik på riktigt. Förutom frihet så är det lätt att spara en stor del av inkomsten och bygga upp en bra stadig ekonomi utan risk.
Citera
2023-11-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Där får jag faktiskt ge dig rätt. Det är inte kallt, men har oftare långtröja än inte på mig. Går ju att lösa med element men känns lite sunkigt att köpa till..

Vad gäller resten känner jag ingenting av "hyresvärdens klor", kanske eftersom det är nyproduktion och jag aldrig haft stort behov av renoveringar etc.

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Oj - det var längesen nu. Den är såld för längesen och har efter den flyttat och sålt ytterligare en bostad till. Bor nu i villa.
Skicket på min lägenhet var bra. Inte toppklass men bra. Jag renoverade inget alls under min tid där mer än bara tapet och färg.

Men, jag köpte för 760 000:-
Ser nu att en motsvarande bostad, exakt lika stor och samma våningsplan på samma gata såldes i september för 1 725 000:-
Din bostadsresa är ett perfekt exempel på fallhöjd de flesta har som ägt sitt boende i 10+ år. Hur mycket har dina bostäder gått upp om du räknar totalt från den du köpte först?
Hur mycket kan din villa tappa i värde innan du börjar gå back på dina bostäder?
Citera
2023-11-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa

Jag är i samma läge ungefär. Köpte för lite mer än 10 år sedan. Fick ränta på ungefär 4.5%. Sedan störtdök räntan vilket gjorde att amorteringen kunde ökas på rejält. Värdet idag är minst 1.5 miljoner över vad jag köpte huset för. Var kanske omkring 2 miljoner upp på toppen. Gissar att det är rimligt att förvänta sig en halv miljon till i värdeminskning nu när räntorna är tillbaka....

Vi får se. Är fortfarande en rejäl vinst för mig. Inte minst på grund av billigt boende under lågränteperioden. Även om hela värdeökningen utraderas nästa två års period skulle jag fortfarande se mig som en vinnare (lite mindre vinst dock).
Citera
2023-11-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag är i samma läge ungefär. Köpte för lite mer än 10 år sedan. Fick ränta på ungefär 4.5%. Sedan störtdök räntan vilket gjorde att amorteringen kunde ökas på rejält. Värdet idag är minst 1.5 miljoner över vad jag köpte huset för. Var kanske omkring 2 miljoner upp på toppen. Gissar att det är rimligt att förvänta sig en halv miljon till i värdeminskning nu när räntorna är tillbaka....

Vi får se. Är fortfarande en rejäl vinst för mig. Inte minst på grund av billigt boende under lågränteperioden. Även om hela värdeökningen utraderas nästa två års period skulle jag fortfarande se mig som en vinnare (lite mindre vinst dock).
Det är många hyresjon här som inte fattar att de flesta som äger sitt boende har dessa förutsättningar. Man måste räkna in 10 årsförtjänst på vinst man gjort på låga räntor=låga boendekostnader och inte bara se till hur mycket eller lite värdet på bostaden stigit. Dessutom är det ju livskvalitet att bo bra😀. Men de är så bittra att de bara ser det de vill se d.v.s gotta sig åt några procent av befolkningen som det går åt helvete för.
Citera
2023-11-06, 11:50
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det här var illa. Över 18.000 kr i lån per kvadratmeter.

Konstigt att du kunde få fram den när den högt utbildade och kompetenta mäklaren i annonsen har skrivit att nettoskulden inte går att få fram *ironisk*. Nedan är för övrigt ett klassiskt exempel på problematiken med många ombildningar.

Citat:
Holmörnen 2 är en äkta bostadsrättsförening som grundades år 2015. Totalt finns det 52 bostadslägenheter i fastigheten, varav 12 fortfarande är hyresrätter

Så efter åtta är är fortfarande nästan en 1/4 av lägenheterna HR. Vad hjälper att de är "dolda tillgångar" om folk inte säger upp dem? Måste ju bli dålig stämning i huset när medlemmarna håller på att duka under av egna och BRF:ens räntor när de samtidigt endast får höja grannarnas hyra med endast ca 4-5 %.

Citat:
Går sådär för ombildningar. Snart säljs högbelånade BRFer för 1 miljon kronor styck som mest.

Se hit.

Här är några exempel på föreningar som hade höga lån enligt den ekonomiska planen. Samtliga ombildades 2021:

Brf Neonet, Vällingby: 18 938 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Bäverdalen 1, Rågsved: 19 512 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Mätpinnen 1, Fagersjö: 17 538 kronor per kvadratmeter (Köpt från Familjebostäder)
Brf Näringsministern 1, Bagarmossen: 21 406 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Tungstenen 5, Vällingby: 19 511 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Säteritaket 2, Hässelby: 15 480 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)

I brf neonet säljs för tillfället en bostadsrätt. I skottlossningsghettot på Gulddragargränd 50, vån 9 / 9.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-grimsta-stockholms-kommun-gulddragargrand-50,-van-9-9-20576097

4 rum och avgift 11 025kr.

Varför skulle man betala 2,6 miljoner för denna när man kan hyra i invandrarghettot för ungefär samma peng? Eller hyra i andrahand för 2 tusen kr mer i månaden men med 0 finansiell risk?

Diskutera i grupper.

Ja, alla de där föreningarna och fler är tickande bomber. Räntehöjningarna har ju dessutom inte slagit till fullt ut på föreningarna ännu. De har ju gemensamt att de nästan alltid ligger i områden där gemene man inte är särskilt välbeställd. Är nog därför många som inte kommer klara av de höjda boendeutgifterna och måste sälja till stor förlust.

Anekdotiskt kan jag nämna att kommunala Nynäshamnsbostäder (2400 lgh) nyligen bestämde att man får ombilda. Ett konsultbolag var snabba med ett reklamutskick att det är en fantastisk möjlighet eftersom ingen kontantinsats behövs då köp brukar få göras för ca 70-75 % av marknadsvärdet. Ska bli intressant att se hur många (troligtvis få) som kommer att nappa. Är generellt ingen välbeställd ort.
Citera
2023-11-06, 11:50
Avslutad
Citat:
Här är ett till brf radhus i Täby. Avgift 11 tusen.

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-gribbylund-taby-kommun-palmstruchs-vag-23-20677475

USPar?
+ Ingen lagfartskostnad
+ Ingen pantbrevskostnad
+ Ingen fastighetsavgift

Ja, det vore väl konstigt med annat, du köper ju medlemskap i en vanskött brf.

Andra liknande radhus i Täby som inte är brf säljs nu för 5-5,5 msek. Så nog fan påverkar det priset.

Värmen ingick ju dessutom så blir ju förmodligen billigare än att pynta 5.5 msek plus driftskostnader.

Hur är brfen vanskött? 7.5k per kvm i lån, inte fantastiskt men ingen katastrof
Senast redigerad av flanders 2023-11-06 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in