2023-11-05, 22:02
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Som sagt, här finns inte tillräckligt med sol för att kunna vara svart. Gick halvbra som jägare/samlare, gick inte alls som bönder med deras D-vitaminfattiga kost.

Det är dessutom inte särskilt väl klarlagt att dagens svenskar har någon egentlig del av ursprungsbefolkningens DNA i oss. Om ens någonting alls. Vi är framför allt ättlingar till herdarna från stäppen i södra Ryssland/Ukraina, som på vägen hit plockade upp en hel del DNA från kontinentens bondebefolkning.

Vi har vissa spår kvar av skandinaviska jägare & samlare och jordbrukare men vi är nästan bara ättlingar till stridsyxefolket/jamnafolket. De tog över helt och hållet när de kom hit för ca 4000-4500 år sedan.
Citera
2023-11-05, 22:05
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men den selektionen skedde på tundran för vår del. Våra förfäder kommer österifrån och var ljushyade.
Visst, för de som kom från nordost (Eastern Hunter Gatherers, EHG) hade selektionen redan börjat. För de som kom från söder (Western Hunter Gatherers, WHG), hade den inte fortgått så långt. EHG och WHG möttes och blandades i Sverige och blev Scandinavian Hunter Gatherers, SHG.

Men att SHG skulle vara någon påtaglig del av vårt arv, är enligt mig inte alls klarlagt.

Men du kanske tänkte på de mycket senare stridsyxorna/snörkeramikkulturen? I så fall håller jag med.
Citera
2023-11-05, 22:06
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vi har vissa spår kvar av skandinaviska jägare & samlare och jordbrukare men vi är nästan bara ättlingar till stridsyxefolket/jamnafolket. De tog över helt och hållet när de kom hit för ca 4000-4500 år sedan.
Ja det sägs så (dvs vissa spår från SHG) men jag har fortfarande inte hittat någonting tydligt som faktiskt visar det. Har du?
Citera
2023-11-05, 22:08
Medlem
Citat:
Visst, för de som kom från nordost (Eastern Hunter Gatherers, EHG) hade selektionen redan börjat. För de som kom från söder (Western Hunter Gatherers, WHG), hade den inte fortgått så långt. EHG och WHG möttes och blandades i Sverige och blev Scandinavian Hunter Gatherers, SHG.

Men att SHG skulle vara någon påtaglig del av vårt arv, är enligt mig inte alls klarlagt.

Men du kanske tänkte på de mycket senare stridsyxorna/snörkeramikkulturen? I så fall håller jag med.
Ja jag anser att våra gener i huvudsak kommer från stridsyxorna. De trängde ju undan tidigare kulturer (som exvis trattbägarna) och blev helt dominerande i Skandinavien.
Citera
2023-11-05, 22:09
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ja det sägs så (dvs vissa spår från SHG) men jag har fortfarande inte hittat någonting tydligt som faktiskt visar det. Har du?

Jag bär på flera genvarianter som kopplas till SHG.
Citera
2023-11-05, 22:10
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
stämmer ändå inte.. SVT med sin fixering kring hudfärg och ras
Visst är de rasister när narrativet passar deras politiska övertygelser men vad är det som inte stämmer?
Citera
2023-11-05, 22:11
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Jag bär på flera genvarianter som kopplas till SHG.
Som inte kan ha kommit någon annanstans ifrån? T.ex. med stridsyxorna.
Citera
2023-11-05, 22:11
Medlem
Rollinghands avatar
Avsnitt 1 följs av ett "Historiskt eftersnack" och även där är pigmenteringen hos människor i fokus. Tydligen är frågan om hudfärg väldigt viktig.
Citera
2023-11-05, 22:16
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Avsnitt 1 följs av ett "Historiskt eftersnack" och även där är pigmenteringen hos människor i fokus. Tydligen är frågan om hudfärg väldigt viktig.
Vad händer när journalister får höra att Sveriges första invånare var mörkhyade. De framställer naturligtvis dessa som afrikaner och araber. Och anser sig därmed på något vis ha visat att de senaste 40 årens massinvandring bara är naturlig.
Citera
2023-11-05, 22:18
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Vad händer när journalister får höra att Sveriges första invånare var mörkhyade. De framställer naturligtvis dessa som afrikaner och araber. Och anser sig därmed på något vis ha visat att de senaste 40 årens massinvandring bara är naturlig.
Mer mörkhyade än den generelle svensken betyder ju inte att de är svarta afrikaner eller araber.
Citera
2023-11-05, 22:19
Medlem
Citat:
Man kan se hur stridsyxorna skymtar fram under vikingatiden; hästar var mycket viktiga både för vikingar och stridsyxefolket. De senare var de som introducerade ridkonsten i Skandinavien.
Citera
2023-11-05, 22:21
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Som inte kan ha kommit någon annanstans ifrån? T.ex. med stridsyxorna.

Inte enligt forskarna som jag testade mig hos. Jag bär på tre eller fyra genvarianter som kopplas till SHG.

Det är inte mycket alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in