2023-11-07, 11:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har missat en del av diskussionen men har haft uppfattningen att enligt svt/vänsterns propagande har Sverige befolkades norrifrån av samer som fann sitt levebröd på en över en kilometer tjock inlandsis.
Har dom insett nu att det var fel och måste hitta på en ny lögn att det var negrer som befolkade Sverige först?
Samerna kom både från sydväst och från ost. Isen smälte snabbare vid Nordkalotten än vid Sveriges inland pga Golfströmmen.

https://skellefteamuseum.se/itc-content/uploads/2022/02/2022-02-21-18-52-56.jpg
Citera
2023-11-07, 11:14
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigiBali
Jag vet. Jag försökte bara argumentera med en vänsterbliven.

Det som sker över hela västvärlden idag är att judar och marxister försöker skriva om historien för att radera vita människors betydelse. De tar ner statyer i USA och England. De gör om en massa filmer i Hollywood där de ersätter vita och män med svarta och kvinnor. De gör tom historiska filmer om vikingar och annat, där vissa är svarta. I en serie var ledaren för vikingarna en svart kvinna. Det är riktigt bizzart. Men faktum är att kommande generationer kommer att tro på en massa sådant. De kommer aldrig att övertyga mig och dig med sina lögner. Men i framtiden kommer det garanterat att finnas människor i Sverige som tror att majoriteten i Sverige alltid har varit människor med svart hår.

Allt som handlar om "woke" och "mångfald" handlar egentligen bara om rasism mot vita människor. Det är helt okej att göra filmer där alla är svarta eller hispanics. Men filmer där alla är vita är idag inte okej. Det enda folk som inte tillåts att hylla sin historia, sin hudfärg, sin etnicitet, sin flagga osv, är vita människor. Vita människor är de enda som inte tillåts att ha ett land där det bara bor vita. För de flesta människor är det inget kontroversiellt att Afrika tillhör svarta. Men att Europa tillhör vita, det är totalt kontroversiellt. Allting som handlar om "anti-rasism" och "mångfald" är bara kod-ord för hat mot vita människor. De döljer sitt hat mot vita bakom en offer-roll där de målar ut vita människor till ondskefulla förtryckare, trots att det inte ens är i närheten av sanningen. Om vi hade varit så rasistiska och ondskefulla hade ingen velat komma hit. Men faktum är att västvärlden är den plats som alla vill flytta till.

Jag har på sociala medier som Youtube, Tik-Tok, Facebook osv, läst och hört riktigt rasistiska saker om vita människor, inklusive direkta uppmaningar till folkmord. Men de blir inte censurerade, avstängda, kritiserade eller någonting. Vita människor är den enda grupp som folk tillåts och tom uppmanas till att vara rasister mot. Jag vet vad roten till detta är, dvs vart det kommer ifrån, och det är från judar. Judar vill ha massinvandring och vill vända alla grupper mot vita.

Men så fort någon skriver minsta lilla kritik om judar eller någon jude, får de allvarliga konsekvenser. Det kan vara något så simpelt som att påstå att judar är överrepresenterade inom median och banker, eller ställa sig på palestinas sida. En del svenska kändisar som skrev under ett ganska oskyldigt protest-brev angående bombningarna av Gaza, har fått ekonomiska konsekvenser. Jag hörde nyligen att Tyskland vill att alla invandrare ska svära trohet till Israel om de vill stanna i Tyskland, och i Frankrike vill de ge fängelse i 2 år till de som förolämpar Israel. Detta kanske får folk att fatta vilka det är som styr i väst. Varför skulle tyskar och fransmän bry sig så mycket om Israel? Det är givetvis judar som ligger bakom detta. Istället för att tyskar och fransmän ska svåra trohet till Israel, borde alla judar som bor i väst flytta till Israel istället för att förstöra våra länder.

En strategi för att se till att kalergiplanen förverkligas!
Citera
2023-11-07, 11:15
Medlem
Spelar det någon roll om det var afrikaner, eller indier, eller andra som satte sin fot först i Sverige? Vi har väl nog med problem att fundera på idag. Skärp er !!
Citera
2023-11-07, 11:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men de var aldrig särskilt många. De levde på sätt som inte alstrade stora släkten till skillnad från de stammar som idag dominerar den europeiska genbanken.

Men de var uthålliga och tog sig ända upp till Alta i Nordnorge och blandade sig med folk som trängde in österifrån, norr om den kvarvarande isen.
Eller hur att de blandades med folk som skidade över inlandsisen, Sverige befolkades söderifrån. PK-nonsens precis som negerkostymen.
Citera
2023-11-07, 11:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller hur att de blandades med folk som skidade över inlandsisen, Sverige befolkades söderifrån. PK-nonsens precis som negerkostymen.
Meme-vetenskap fungerar för att odla hat men är bara lögn staplad på lögn:

https://skellefteamuseum.se/itc-content/uploads/2022/02/2022-02-21-18-52-56.jpg

Självklart befolkades Sverige också söderifrån.
Citera
2023-11-07, 11:24
Medlem
Min kritik efter att ha sett 1a avsnittet:
1. Programledaren en katastrof. Konstig(a/t) ansiktsuttryck, kroppspråk, berättarröst. Helt fel person för jobbet. Finns mängder med personer med goda berättarröster och inlevelseförmåga.
2. Musiken. Hemskt störande. Äcklig Hollywood-drama-känslo-musik som inte hör hemma i en dramatiserad faktaserie om vår forntid. Vad är det för fel med bara ljud från djur, natur, människor, mänsklig aktivitet? Stort minus.
3. Vänsterideologiskt marinerat. Afrikanska statister. Statister från Mellanöstern. Kvinnor lyfts fram som extra mycket som aktiva, modiga, starka och självständiga. Urdåligt att inte ens låta en serie som denna vara så befriad från extrema ideologier som möjligt.
4. Förvånansvärt informationsfattigt. Det mesta krutet lades på vyer, musik, skådespeleri och inte på populärvetenskapliga pedagogiska kartor, diagram, modeller, resultatbeskrivningar från arkeologiska undersökningar. Som sagt väldigt tomt på fakta, information.
5. Ett program för hela stenåldern. Räcker inte. Det var inte mycke tvi fick se eller höra om vilka djur som jagades, vilka fiskar man åt, vilka växter man samlade. Och när bönderna kom: Vilka tamdjur hade de med sig? Hur röjde de marken så att den blev odlingsbar? Betesbar?
Summa summarum: jag kan bara ge det första avsnittet betyget underkänt.
Citera
2023-11-07, 11:28
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
1. Programledaren en katastrof. Konstig(a/t) ansiktsuttryck, kroppspråk, berättarröst. Helt fel person för jobbet. Finns mängder med personer med goda berättarröster och inlevelseförmåga.
2. Musiken. Hemskt störande. Äcklig Hollywood-drama-känslo-musik som inte hör hemma i en dramatiserad faktaserie om vår forntid. Vad är det för fel med bara ljud från djur, natur, människor, mänsklig aktivitet? Stort minus.
3. Vänsterideologiskt marinerat. Afrikanska statister. Statister från Mellanöstern. Kvinnor lyfts fram som extra mycket som aktiva, modiga, starka och självständiga. Urdåligt att inte ens låta en serie som denna vara så befriad från extrema ideologier som möjligt.
4. Förvånansvärt informationsfattigt. Det mesta krutet lades på vyer, musik, skådespeleri och inte på populärvetenskapliga pedagogiska kartor, diagram, modeller, resultatbeskrivningar från arkeologiska undersökningar. Som sagt väldigt tomt på fakta, information.
5. Ett program för hela stenåldern. Räcker inte. Det var inte mycke tvi fick se eller höra om vilka djur som jagades, vilka fiskar man åt, vilka växter man samlade. Och när bönderna kom: Vilka tamdjur hade de med sig? Hur röjde de marken så att den blev odlingsbar? Betesbar?
Man ska inte så höga förväntningar på feministisk produktion!
Citera
2023-11-07, 11:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kanske kvinnor och negrer jävlades med den vite europeiske mannen redan för 10000 år sedan?
Citera
2023-11-07, 11:31
Medlem
Har skådisarna blåa ögon?
Eller fanns det blåa kontaktlinser för 15 tusen år sen?
Har arkeologerna hittat några gamla uttorkade kontaktlinser?
Citera
2023-11-07, 11:50
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Spelar det någon roll om det var afrikaner, eller indier, eller andra som satte sin fot först i Sverige? Vi har väl nog med problem att fundera på idag. Skärp er !!
Fakta är alltid intressant för oss. Inte för dig? Jag blir faktiskt arg när någon ger oss falska fakta, särskilt om de är ideologiskt styrt. Jag är inte ensam om detta.
Citera
2023-11-07, 11:52
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det fetade, detta är ju en dokumentär om Sveriges historia, och om man nu försöker vara så korrekt som möjligt så är det naturligtvis en poäng att visa på folkvandring, styrd av klimatet. För det var ju så det var, program 1 handlade om perioden 14500 till 3700 år sedan vilket är en enormt lång tid. Mycket hann hända med både befolkning och pigment.
Dock, att göra kopplingar till och relativisera nutida klimat- och migrationsfrågor är osund historieskrivning, jag motsätter mig den sortens pekpinnar. Vi får se vad kommande avsnitt har att erbjuda, jag hoppas fortfarande på en bra serie.
Citera
2023-11-07, 11:53
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Citat:
Programmet känns som en fortsättning i direkt nedstigande led från Rasideologiska Institutet med dess maniska diskussioner om hudfärg och ögonfärg. Sen blir det ju extra patetiskt när man försöker klistra på ett raster av vänsternarrativ som t ex feminism, invandringsvurmande m.m. på historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in