2023-11-05, 22:27
Medlem
We wuz kings n' shit

Ursvenskt är bara barbariet.

Om vi alla är negrer i grunden kan de inte finnas rasism i Svea rike
Citera
2023-11-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Skandinaver ha ljus hy eftersom vi härstammar från indoeuropéer som kom hit för cirka femtusen år sedan.

Därmed inte sagt att det var blånegerer här innan.

Ja, de primitiva jägare som var Sveriges första invånare trängdes först undan av trattbägar-folket och slogs därefter slutgiltigt ut av våra förfäder från Svarta havs området.

Det finns de som tror att traderade minnen av de folk som fanns här innan oss kan leva kvar som berättelser om troll. Vem vet. Hur som helst var inga av de inblandade svarta.

Hade SVT skippat det inslaget så hade programmet varit helt Ok. Det var vackra naturbilder och intressanta inslag om t.ex. kranierna på pålarna. Men wokeness förgiftar allt det kommer i kontakt med.
Citera
2023-11-05, 22:33
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Mer mörkhyade än den generelle svensken betyder ju inte att de är svarta afrikaner eller araber.

Nej, precis. Det är dock intressant att SVT använder afrikanska skådespelare.

Kunde de inte hitta några lite mörkare spanjorer?

https://sverigesradio.se/artikel/5767129

SVTs vanliga vänsterblivenhet spelade en stor roll här.
Citera
2023-11-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Då skulle vi alla vara svartingar idag alltså? stämmer liksom inte

Du kan bara ha läst en bråkdel av mitt inlägg. Du missade delen om att evolutionen har förändrat oss och gynnat blont hår pga att det ger D-vitamin. Ljus hy är ganska nytt fenomen i vår utvecklingshistoria. Blont hår ändå nyare.

De första "svenskarna" var inte särskilt lika oss. Vi är till stor del uppblandade med germaner som kom långt senare, vid bronsåldern. Är man någorlunda intresserad av historia och vetenskap kan man inte ha missat att DNA bevisar att de första stenåldersmännen som nådde Sverige var mörkhyade och blåögda.

Du bevisade just det jag skrev om att många här lider av politiskt motiverad faktaresistens.
Citera
2023-11-05, 22:41
Medlem
Bilgamess avatar
Oväntat att Flashbackpöbeln hakar upp sig på hudfärg istället för allt det andra intressanta som sades under programmet. Vem fan bryr sig om att människor som inte ens var permanentboende i Sverige för 14 000 år sedan var mörkhyade? Att de nämner det i programmet handlar om att det bryter mot en förväntning. Många förväntar sig att istidsmänniskorna var lika ljusa som dagens nordeuropéer, men så verkar inte ha varit fallet. Av den anledningen upplyser man tittaren om utseendemässiga attribut som människorna i Sverige vid den tidpunkten hade.

Hur man kan vara så barnslig att man vägrar ta till sig av fakta som strider mot ens egna politiska uppfattning begriper jag inte. Då vill man inte lära sig.
Citera
2023-11-05, 22:41
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Inte enligt forskarna som jag testade mig hos. Jag bär på tre eller fyra genvarianter som kopplas till SHG.

Det är inte mycket alls.
OK intressant. Vilka forskare? Vilka genvarianter?
Citera
2023-11-05, 22:42
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Mer mörkhyade än den generelle svensken betyder ju inte att de är svarta afrikaner eller araber.
Jo, i huvudet på en genomsnittlig journalist betyder det det. Man tar de chanser man får, det bjuds ju inte på många sådana nuförtiden.
Citera
2023-11-05, 22:49
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Du kan bara ha läst en bråkdel av mitt inlägg. Du missade delen om att evolutionen har förändrat oss och gynnat blont hår pga att det ger D-vitamin. Ljus hy är ganska nytt fenomen i vår utvecklingshistoria. Blont hår ändå nyare.

De första "svenskarna" var inte särskilt lika oss. Vi är till stor del uppblandade med germaner som kom långt senare, vid bronsåldern. Är man någorlunda intresserad av historia och vetenskap kan man inte ha missat att DNA bevisar att de första stenåldersmännen som nådde Sverige var mörkhyade och blåögda.

Du bevisade just det jag skrev om att många här lider av politiskt motiverad faktaresistens.
Vill minnas att blont hår och blå ögon troligen har spridits genom sexuell selektion. Dvs man tyckte det var snyggt. Ljus hy är en annan sak, där handlar selektionen om D-vitamin och ren överlevnad.

"Germaner" invandrade aldrig hit. Du tänker nog på stridsyxekulturen. Germansk kultur och språk uppstod här i södra Skandinavien som fortsättning på nordisk bronsålder som i sin tur har sitt ursprung i stridsyxekulturen. Sedan spreds germanerna till kontinenten. Det är vi som är germanerna. Eller snarare: Germanerna är skandinaver.
Citera
2023-11-05, 22:55
Bannlyst
Är dom helt galna eller? Har dom ingen skam kroppen eller? Sätter in negrer och araber när vi pratar om vårt folk historia. Ska man skratta eller gråta detta vansinne. Det är bäst bara bli vansinnigt arg på dom. Sinnesjuka. Skäms SVT Skäms att ni publicerar propaganda emot vårt svenska folk.

Konsekvent försöker dessa dårar ta bort och underminera vårt underbara nordiska folk genom ren fientlig propaganda inom msm emot Svenska folket, norden och resten Europa. Det synd i den nyliberala kulturmarxistiska reklamen. Och nu även på SVT som jag trodde bättre om. Vem regisserade och producerade filmen? Nån som vet? Walk of shame på den.
Senast redigerad av xyxzopol 2023-11-05 kl. 23:09.
Citera
2023-11-05, 22:56
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Avsnitt 1 följs av ett "Historiskt eftersnack" och även där är pigmenteringen hos människor i fokus. Tydligen är frågan om hudfärg väldigt viktig.

Ja, lite märkligt var det onekligen hur det liksom bubblade över hos gästen Emma Molin, hon bara måste få ta upp utseendet prompt och genast så att Cecilia Düringer nästan måste lugna ned henne.
Citera
2023-11-05, 22:59
Medlem
Intressant program som känns påkostat. Fina miljöer och jag tycker det funkar rätt bra med de dramatiserade inslagen som avbryts och förklaras av en snubbe i vindjacka.

Precis som alla SVT-produktioner så lider det av Lisbeth Salander-komplex, alltså behovet av att framställa alla kvinnor som supermänniskor som är superbäst på allt.

Det slog mig också att man inte såg några nakna bröst under första avsnittet. Känns historiskt osannolikt, i synnerhet med tanke på hur många naturfolk är (icke)klädda. Är det tuttfritt även på avsnitten som ska skilldra svenskt 1960-80-tal, då svenska kvinnor visade brösten konstant, så är det tydligt att denna serie är gjord med hänsyn tagen till dagens konservativa nymoralism.
Citera
2023-11-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Oväntat att Flashbackpöbeln hakar upp sig på hudfärg istället för allt det andra intressanta som sades under programmet. Vem fan bryr sig om att människor som inte ens var permanentboende i Sverige för 14 000 år sedan var mörkhyade? Att de nämner det i programmet handlar om att det bryter mot en förväntning. Många förväntar sig att istidsmänniskorna var lika ljusa som dagens nordeuropéer, men så verkar inte ha varit fallet. Av den anledningen upplyser man tittaren om utseendemässiga attribut som människorna i Sverige vid den tidpunkten hade.

Hur man kan vara så barnslig att man vägrar ta till sig av fakta som strider mot ens egna politiska uppfattning begriper jag inte. Då vill man inte lära sig.

Håller helt med. Vände mig istället till reddit för ovanlighetens skull. Där var diskussionerna bättre. Där handlade det om programmet, inte om hudfärgaren som det hakas upp här.
Det känns som många vill klamra sig fast vid 70-talets historiebok istället för nutid Där fakta pekar på vad alla här vill tro. Vi alla härstammar från mörkhyad. Det är liksom bevisat och ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in