Citat:
Ursprungligen postat av
Q6
Fredliga palestinier kommer snart att tröttna på Hamas och den vrede som deras mördande har drabbat befolkningen i Gaza.
Om inte så är det bara till att fortsätta tills att det utropade fria val och att Hamas diktatur får ett slut.
Problemet med fredliga människor versus blodtörstiga terrorister är att de senare är långt mer benägna till våld än den förra gruppen så någon kupp mot Hamas är svår att föreställa sig om det inte är övriga terroristgrupper som gör gemensam sak och slår mot Hamas-styret. Frågan är dock vad det skulle göra för skillnad frånsett att det blir nya munnar som slevar i sig från sponsorernas köttgryta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Hizbollah är så klart toköverlägset Hamas (d.v.s. al-Qassam-brigaderna), men talet i går var lite substanslöst. Det lät som när mullorna i Iran far ut mot Den stora satan och den mindre, och så lite credd till Hamas. I nuläget känns det som Hamas är isolerade. Vi får se.
Tillägg: Den lilla satan.
Irans målsättning som jag förstått det är väl just att stoppa att nya allianser uppstår i mellanöstern som försvagar Irans ställning och det målet uppfylls när Israel går in i Gaza alldeles oavsett hur mycket stryk Hamas får.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Iran behöver inte stödja Ryssland militärt just nu. De säljer drönare, och det är allt. Det som jag tyckte framgick tydligare i går var att de inte stöttar Hamas heller, via Hizbollah. De satsar på sitt stöd till Hizbollah.
Jag tror att du har rätt och jag tror att Iran egentligen inte önskar en eskalering av konflikten ytterligare då ett nytt krig i Libanon kommer försvaga Hizbollah rejält.