Citat:
Nej, så funkar det inte. Slår Israel ut Hamas, och är noga med att faktiskt slå ut Hamas och inte den övriga zigenarbefolkningen i Gaza, kommer Hamas behöva årtionden för att bygga upp sig till slagfärdig styrka igen. Men det troliga är att Hamas istället skulle konkurreras ut av andra terroraktörer. Man kan diskutera om det spelar nån större roll om en terrorrörelse ersätts av en annan, men oavsett skulle ett par tusen döda terrorister innebära ett stort bakslag för hela terror-alliansen i regionen. Vi kommer liksom hela tiden tillbaka till den här fantasin om att hela jäkla befolkningen i Gaza och Västbanken är beredda att riskera livet i terroraktioner eller rena strider med israelisk militär. Så är det bevisligen inte. Situationen går inte på något vis att jämföra med exvis Afghanistan. I Afghanistan hade talibanerna enorma, svårtillgängliga områden de kunde gömma sig i. Det har inte Hamas. Och talibanerna hölls fullständigt lamslagna tills USA bestämde sig för att trappa ned närvaron i Afghanistan. Israelerna kommer däremot inte trappa ned närvaron i sitt eget hemland.
Överlag verkar det snarare som att Hamas endast finns idag för att Israel låtit Hamas finnas. Gissningsvis för att den internationella opinionen inte tillåtit Israel utplåna terroristerna.
Så kan man se det. Men ogräset i min trädgård måste också klippas med jämna mellanrum. Det betyder inte att det är bättre att bara låta ogräset växa.
Personligen tror jag dock inte att cykel-teorin ens stämmer. Gå in och slå till Hamas riktigt hårt, och fortsätt systematiskt med faktisk utrensning i några år istället för containment, så kommer du i princip utrota opinionen för väpnad terror. Palestinierna kommer säkert hitta andra sätt att motarbeta Israel, men den springande punkten är att de inte gör det genom att halshugga spädbarn.
Överlag verkar det snarare som att Hamas endast finns idag för att Israel låtit Hamas finnas. Gissningsvis för att den internationella opinionen inte tillåtit Israel utplåna terroristerna.
Så kan man se det. Men ogräset i min trädgård måste också klippas med jämna mellanrum. Det betyder inte att det är bättre att bara låta ogräset växa.
Personligen tror jag dock inte att cykel-teorin ens stämmer. Gå in och slå till Hamas riktigt hårt, och fortsätt systematiskt med faktisk utrensning i några år istället för containment, så kommer du i princip utrota opinionen för väpnad terror. Palestinierna kommer säkert hitta andra sätt att motarbeta Israel, men den springande punkten är att de inte gör det genom att halshugga spädbarn.
Ja, de är helt instängda. Men är hjärnviruset det?