Citat:
Ursprungligen postat av
TenBagger69
100-tals ggr har Hamas nyttjat ambulanser för att forsla vapen och terrorister. Trodde du var hyfsat insatt.
Ja jag är nog hyfsat insatt.
De enda vittnesmål jag sett är från ambulansförare som sagt att Hamas under kriget 2009 ville använda ambulanser men att ambulansförarna inte låtit dem göra det.
Den enda nyhetsrapportering som rapporterat om något i det nu pågående kriget är Israelisk media som anger att Hamas försökte få upp ett antal Hamasterrorister på en lista över sårade som skulle evakueras till Egypten men att någon, oklart vem satte stopp för det. Alltså inte ett påstående om att någon faktiskt transporterats.
Har du andra källor så är jag all ears. Jag har som jag flera gånger sagt att jag inte hyser några illusioner om att Hamas skulle bryta varje regel om krigföring om de ansåg det vara till deras fördel eller fiendens nackdel. Om det är så att det skett hundratals gånger så kan man ju dock möjligen tycka att IDF i vart fall en enda gång borde ha lyckats filma det med flygspaning, drönare eller satellitövervakning.