2023-11-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamsahaeyo
Jaha. Men nu frågade jag om bilderna på barn som fått sina huvuden avhuggna levande. Försök inte flytta målstolpen.

Gör det som alla som brukar påstå saker, inte gör; ge mig bevis.

Shani louks halshuggning anses nog vara bekräftat då IDF har hittat skallen. Grymheten är så fruktansvärd att många kan nog tänka sig att Hamas även gjort det samma mot barn.

Du har iofs rätt i att det är mycket som är fake news i denna världen men mycket tyder på att det som hände 7 Okt är autentiskt. Ja hur mycket man än skulle vilja att det inte alls har hänt egentligen. Du kräver bildbevis på halshuggna barn, men jag undrar vilken myndighet som lägger ut sådana groteska bilder på internet för att sådana som du ska få bevis på att det faktiskt hände?

Det man trots allt valt att visa är fruktansvärt och man ser det t.ex. i en av länkarna jag la ut tidigare:

https://themedialine.org/top-stories...as-atrocities/

Om du skrollar ner ser du bl. a. en kvinna omfamnad med sitt barn bränd till döds och det är svårt att se om huvuden fanns kvar vid branden eller om de halshöggs först för att sedan brännas. Omfattningen av olika källor som beskriver händelserna 7 okt är så pass stor att inte många tror att det är fake. Jag har sett brända lik i bilar och liknande inne på kibbutzer att det inte inte är långsökt att uppgifter om halshuggna barn skulle stämma. Israel har även visat de mest groteska bilderna för jounalister och även Blinken, men ingen har mig veterligen valt att publicera bilderna till allmänheten. Varför? tänker du, kanske pga det inte hänt? Jag väljer att tro att det tyvärr faktiskt har HÄNT.
Citera
2023-11-04, 14:15
Avstängd
Angående att Hamas använder ambulanser för att forslas genom Gaza. Har hänt otaliga ggr.
Hamas har stulit hjälpsändningar för eget bruk genom åren.
Samma personer sitter kvar i toppen: Khaled Meshal, Abu Marzouk och Ismail Haniya

Här ett utdrag från 2009 där det är inre stridigheter mellan Fatah och Hamas.
Talesman för Fatah berättar.

” Han fortsätter med att tala om hur Hamas har kapat hjälpsändningar till palestinierna i Gaza för eget bruk”( detta skall ses varför Israel är tveksamma till att förnödenheter skickas in i Gaza)

”I den australienska dagstidningen Sydney Morning Herald kunde man den 26 januari läsa en artikel om hur Hamas använde sig av AMBULANSER för att smuggla vapen och krigare genom Gaza.
Tidningen citerar den palestinske ambulansföraren, Mohammed Shriteh, som utbildas av Röda halvmånen och arbetar i Gaza.”( skall ses efter att en ambulans bombats av IDF)

https://www.varldenidag.se/nyheter/m...YgIhePfzdjOWQ/
Senast redigerad av TenBagger69 2023-11-04 kl. 14:21.
Citera
2023-11-04, 14:23
Medlem
Äsch. Helt logiskt svar av israel detta.ni kan ju inte se på den här konflikten med era svenska tönt ögon. Knappt några döda egentligen. Mellanöstern is Mellanöstern. Fullt med aggresiva folkslag.
Citera
2023-11-04, 14:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Angående att Hamas använder ambulanser för att forslas genom Gaza. Har hänt otaliga ggr.
Samma personer sitter kvar i toppen: Khaled Meshal, Abu Marzouk och Ismail Haniya

I artikeln framkommer att radiologiska avdelningen på Al-Shifa sjukhuset, moskeer, universitet använts som tortyrkammare för Hamas. Bara så ni vet varför vissa byggnader bombas.

” Han fortsätter med att tala om hur Hamas har kapat hjälpsändningar till palestinierna i Gaza för eget bruk”( detta skall ses varför Israel är tveksamma till att förnödenheter skickas in i Gaza)

”I den australienska dagstidningen Sydney Morning Herald kunde man den 26 januari läsa en artikel om hur Hamas använde sig av AMBULANSER för att smuggla vapen och krigare genom Gaza.
Tidningen citerar den palestinske ambulansföraren, Mohammed Shriteh, som utbildas av Röda halvmånen och arbetar i Gaza.”( skall ses efter att en ambulans bombats av IDF)

.
Citera
2023-11-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hizbollah fick pyspunka.

Hizbollah är den enda seriösa part som kan (eller kunde) backa upp Hamas i anslutning till Hamas anfall.

Nu är det sluttjafsat.

Det är faktiskt roande att araber och iranier (numerärt har Israel-hatarna ett förkrossande överläge) aldrig rår på lila Israel.

I detta nu raderar Israel den enda ordentliga front som funnits. Det Hamas gjort, är att bygga ett gigantiskt skyttegravssystem. En befästning.

Nu är det nya tider.

Hizbollah skjuter fortfarande. Men från distans. Israel svarar med you name it. Finns väl inget som pekar på att detta kommer att förändras på något sätt just nu efter talet igår?
Citera
2023-11-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeoMeoSeo
Detta är början på slutet för Hezbollah, sekulära Libaneser som vill leva normala liv kommer börja ta mer och mer avstånd från dessa. Sanna mina ord, känner många Libaneser. De vill leva som Västerlänningar, extremism är utdaterad koncept, ingen gillar det. Inte ens de själva.

Libanon? Det är ju en totalt havererad ”stat”. Ju snabbare någon får ordning på det där desto bättre. Inte så lätt med 100000 galningar med kulspruta misstänker jag. Hoppas att de kastar ut Hizbollah. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-11-04, 14:51
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:

Din källa för att det försiggår transporter av Hamasterrorister 2023 är alltså en ledare i den milt sagt knepiga och sekteristiska livets ord-/pingstvänstidningen Världen Idag från 2009? Och det som skrivs där är att man citerar en utsändning från al-Jazeera? Där en Fatah-representant, dvs PLO-representant, berättar om saker han hört?

Rent bortsett från att vi här talar om ungefär fjärdehandskällor och pingstkyrkan/Livets ord, så är det ju lite oväntat att du åberopar PLO och al Jazeera som fullgoda källor. Jag trodde inte du var pro-palestinier.
Citera
2023-11-04, 14:52
Medlem
Citat:
Haha 😁

Det var ett riktigt flummigt tal.
Ett bra exempel på Mellanösterns problem.
Istället för att tänka logiskt, fastnar ledarna alltid i teokratiskt bullshit.
Det är en extrem intellektuell stagnation.

Att Hamas aldrig kommer att få rejäl hjälp av Hizbollah eller någon annan i detta krig, är fullständigt uppenbart.

Israelerna nådde blixtsnabbt Gazas hjärta och det är bara att jobba på.

Jag har totalt tappat hoppet om Gaza och jag hoppas att alltihop blir israeliskt och västvänligt.

Kör hårt.

Ja. Hamas måste bort. Det är två demokratier just nu som står upp för väst. Ukraina och Israel.

Ge dem allt.

100% embargo.

Jag är också för att utvisa alla ryssar och palestinier. Västbanken är relativt lugnt. Ryssarna kan bosätta sig var f-n de vill. Planeten är stor. Vi är ett mycket litet land. Vi vill inte ha dem. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-11-04, 14:56
Medlem
Citat:
Han är nog slut efter detta.
Det groteska misslyckandet 7/10 faller på honom.

Frågan är hur långt Israel kan och vill gå....
Netanyahu kan nog ta till oväntade åtgärder, med tanke på att hans tid är räknad + att han vill rädda sitt eftermäle.

Han vill nog ta sig an Iran men då måste han ha USA med sig.

Han kommer nog att gå in i Libanon iaf, i avsikt att totalt mosa Hizbollah.

Inte nu än på många månader. Ingen vill ha ett tvåfrontskrig.

Jag tänker snarare att Israel blev 1-10 km mindre i norr efter det här. Det blir en buffertzon. De 60000 invånarna kommer sannolikt inte tillåtas att flyttas tillbaka? OM man attackerade och tryckte tillbaka Hizbollah skulle man eventuellt kunna undvika detta. Men jag tror inte Israel kommer tycka det är värt det. Israel kommer inte attackera först. Det är vad jag tror.
Citera
2023-11-04, 14:58
Medlem
Citat:
En plan Israel kan ha är att ta styret i norra Gaza. Gränsen går vid floden Wadi Gaza. 800 000 har nu flytt till södra Gaza. Ca 300 000 är kvar.

När man utplånat Hamas så kommer man att så småningom bygga en mur mellan norra och södra Gaza. Byggs vid floden Wadi Gaza. Finns ingen förbindelse mellan tunnlarna i norr och söder då Wadi Gaza skär igenom hela Gazaremsan. I norr finns det städer som Sderot, Ashkelon, Ashdod, Netivot, Beersheba som blivit utsatta för raketskjutning sedan Hamas kom till makten.

De 800 000 Gazabor i söder ( som flytt från norr får inte återvända).

De 300 000 som är kvar( kanske blir mindre när kriget är slut) kan ej smuggla vapen genom Egypten.

Vid södra Gaza finns inga större israeliska städer..bara kibbutzer. Dessa utryms och stängs ned på obestämd tid. Då är det bara öken som Gazaborna i söder har som granne.

Gränsen mellan Gaza och Israel blir hälften så stor att skydda.

Jag tror också det. Jag tror att man gör Gaza city helt obeboligt. Israel blev just större. Mig veterligen har IDF redan nått medelhavet. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-11-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vilket jävla förakt jag får. Nu hade man chansen att starta ett totalt krig över alla fronter. Vad händer? Jo en senil gubbe står och dillar någon religiös dynga och vågar inte gör ett dugg. Fega kräk som bara kan stå och skrika här i väst men vågar inte göra någonting på hemmaplan.

Det är ju inte säkert att han talade sanning. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-11-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
1000% så kommer Gaza att ha mindre eller ingen areal alls efter att det här är klart.
Det är bara någonting man måste förhålla sig till att det kostar att anfalla Israel och döda 1500 Israeler. Det kommer med en nota man måste betala.

Tyvärr finns det en del Palestinier som inte uppskattar Hamas som måste ta en del av notan. Det är det enda som faktiskt är lite synd. Jag hoppas att det finns en möjlighet för dem att välja att bli Israeliska araber och kunna leva med en palestinsk identitet som fullvärdiga Israeliska medborgare med anvsar och lojalitet till Israel i första hand.

Det som antagligen är en realitet här är att det är ett litet nummer av människor vi pratar om här. De flesta väljer nog att folkvandra ut i öknen och fortsätta hata Israel i ett tält i Sinai.

Jag har ingen koll på siffran 800k och 300k kvar men är det 300k kvar så kommer de ju att känna att livet är outhärdligt och ohållbart och de kommer att vara många av dem som lämnar. Israel kommer se till att det finns evakueringsvägar söderut.

Ja. De kommer att kunna lämna Gaza city men ingen kommer att få komma tillbaka. Ingen kommer vilja heller eftersom det kommer vara svårt att bo där.

Israel måste dock som ockupationsmakt (så länge som det inte skjuts från södra Gaza) se till att befolkningen inte dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in