Citat:
Ursprungligen postat av
GulaLinjen
En nära barndomsvän skulle utan tvekan behöva god man. Tvåbarnsfar som igår, 1 oktober, bara hade 140 kronor på kontot och tiggde lån på 500 kronor. Lönen kom förstås in bara några dagar tidigare.
Av princip sa jag nej för hans fall är som att ge en sil till en narkoman - det stillar bara begäret för en kvart eller två och löser inte grundproblemet. Om det hade rört sig om en vän som plötsligt blivit av med jobbet och behövt låna 20.000 hade jag sagt ja men det här rör sig om något annat, det är ett omedvetet självskadebeteende för uppmärksamhet eller något.
När jag först hörde om bekymren för 1.5-2 år sen försökte jag hjälpa honom genom att betala någon öl ute, bjuda på käk och ge råd. Slopa leasingbilen, lägg upp en budget, försök bli av med krediter, små steg, långsiktigt.
Slutade bara med att han tyckte man var Von Oben som mästrade så sen dess har jag lämnat honom åt hans öde (liksom alla andra). Tragiskt.
Jag är lite i samma fack som din barndomsvän (som tur var så har jag inga barn jag kan dra med i fallet) dvs att jag varit skuldsatt nu i ett par år och varje månad är en kamp för överlevnad.
Jag vill bara påpeka att det inte handlar om uppmärksamhet. Det är jag nästan helt säker på. Det kan handla om allt möjligt, spel, droger, alkohol, shopaholicbeteende, you name it - men det är inte att söka uppmärksamhet. Tvärtom, vi människor som satt oss i träsket vill ju desperat komma ur träsket, och vi vill förmedla för omvärlden att "kolla vem som är back in business med bra ekonomi och hela paketet - jag är det!"
Att tiggeri/lånekarusellen börjar igen tyder ju på att det är så tungt att han är tvungen att ta detta beslut att tigga, och trycka ner sin sociala status ännu en gång. Tillbaks på ruta 1 - det är knappast "bra publicitet" om man säger så.
Man mår dåligt, världen räcker inte till. Jag vet inte mer om hans situation (men du får gärna utveckla) men jag kan iaf säga att det inte handlar om att söka uppmärksamhet. För mig har mycket handlat om depression i grund och botten, att man är olycklig (trots att man på pappret har ganska mycket) men som sagt, världen räcker inte till ibland.