Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Precis. PU var en ad-hoc konstruktion under Holmer och något slags stabsbygge efter det. När man rycker CA:s vapenbrott från den vanliga organisationen finns förmodligen inte samma verktyg för att hålla koll och följa upp. Jag tycker att det framgår av kommunikationen mellan avdelningarna.
Till slut kontaktade någon PU och undrade vad som hade hänt med vapenbrottet, men vid den tidpunkten var det redan för sent.
En klassisk mellan stolarna.
Det var synd. Grovt vapenbrott är inte småpotatis. Det är värre än både hundspark och örfil.
CA visade verkligen dåligt omdöme när han sålde vapnet till en knarklangare. Han borde naturligtvis ha blivit dömd för det och fråntagits rätten att inneha vapen.
En bieffekt skulle ha varit det förväntade mediala intresset kring den försvunna .357:an, vilket kunde ha hjälpt till att spåra köparen - som förmodligen hade 50 miljoner skäl att låta vapnet provskjutas.
Det är svårt att inte låta sig förföras av tanken att det var ett medvetet förbiseende av CP-lägret på staben, även om jag i princip har ett stort förtroende för våra statstjänstemän och deras avsikter.
Så, det hela är nog bara ett exempel på lite Kling och Klang helt enkelt, sånt händer tyvärr.
Jag har också ett relativt stort förtroende,men inte när det gäller specifika delar av PU tyvärr.
Tanken svindlar,men ingen man är en klippa,,inte Christer A heller.
Det är en fullt möjlig..möjlighet..att han skulle ha rämnat om tillräcklig press satts på honom.
Han var mottaglig för sådant,hela hans persona var mottaglig för sådant.
Det är synnerligen trist att år 2023 sitta här och konstatera att om man ruckar på fundament hos personer,så händer vanligtvis saker.
Det är ingen omöjlig tanke att CA skulle ha böjt sig under tillräcklig press utifall scenario skyldig.
Tvärtom,det är egentligen den mest mänskliga reaktionen,särskilt med hänsyn tagen till den psykologiska profil vi tycker oss skönja så här 37 år plus efter mordet.
Ett missat tillfälle,ett av flera.
De som tycker att PU gjorde sitt jobb gällande hypotes CA är nog sin samtid svaret skyldig tycker jag.