2023-10-29, 14:28
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det framgår uttryckligen i protokoll från åklagarmöten att man inte går med på ytterligare förhör eller andra ingripande åtgärder som inte är inriktade på att hitta vapnet. Detta samtidigt som flera PU-poliser anser att CA är högintressant.

Man anar en konflikt här.

Åklagarna menar att föreslagen GM måste vara förväxlingsbar med CP och och vidare att det är inte CA. Jag tror det är därför CA blir ”dubbelgångaren” 1999. Likheten överdrivs av uppslagets tillskyndare på grund av den här inställningen. Det kan för övrigt ifrågasättas att åklagare som menar att MOP var polisiärt uppklarat i och med CP kvarstår som förundersökningsledare efter avslaget på resningsansökan 1998.

Nå, polisen tillåts 2007 att på nåder få kalla CA till ett förhör och det med anledning av en då aktuell vapenamnesti. I skenet av hur jag förstått sakerna framstår amnestin som ett svepskäl som lades fram för åklagarna. I själva verket fanns uppfattningen hos folk i PU att CA vid tiden kan ha varit på randen till att erkänna. Det var därför man ville förhöra honom. Och här någonstans formuleras kanske de frågor som kunde ha renderat näsknäpp från JO om saken hamnat där.

Ytterligare tvingande förhör någon gång vartannat år utan att något nytt framkommit är väl helt enkelt svårt att motivera med den juridiska verktygslådan.

Just det ja, sen kommer ju vapenamnestin. Det är väl då också därför så mycket av förhöret 2007 kretsar kring just vapnet och att ”hjälpa PU” genom att berätta om detsamma. De här andra sakerna som vi gärna vill veta mer om i tråden, influensan till exempel som faller bort i senare förhör, polisen kanske helt enkelt var bakbunden i att pressa för mycket om det? Fått vissa förhållningsregler av åklagaren att det är vapnet det gäller? Bara gissar.

Dubbelgångaren: Det är ju någon av åklagarna, har glömt vem på rak arm men du vet säkert, som givit uttryck för att hela CA-spåret inte är hett då han inte är tillräckligt lik CP. Resonemanget verkar vara att ingen kan nå upp till skäligen misstänkt som inte är förväxlingsbar med CP. Här kan det helt klart spela in som du säger att dåvarande PU-chefer aldrig släppte CP. Det hela blir ju så jäkla dumt. Natt, mörkt, någon sekund, Lisbeths chock osv – att bedöma spåret genom att jämföra CP och CA i dagsljus är liksom… man vill bara skrika till åklagaren: det är revolvern, dumbom.

Det här att CA skulle ha kunnat erkänna när hans föräldrar avlidit (så tolkar jag det) framstår verkligen som önsketänkande. Det är mycket vädjande i sista förhöret. I stället för att bena ännu mer i motsägelserna.
Citera
2023-10-29, 17:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Ytterligare tvingande förhör någon gång vartannat år utan att något nytt framkommit är väl helt enkelt svårt att motivera med den juridiska verktygslådan.

Just det ja, sen kommer ju vapenamnestin. Det är väl då också därför så mycket av förhöret 2007 kretsar kring just vapnet och att ”hjälpa PU” genom att berätta om detsamma. De här andra sakerna som vi gärna vill veta mer om i tråden, influensan till exempel som faller bort i senare förhör, polisen kanske helt enkelt var bakbunden i att pressa för mycket om det? Fått vissa förhållningsregler av åklagaren att det är vapnet det gäller? Bara gissar.

Dubbelgångaren: Det är ju någon av åklagarna, har glömt vem på rak arm men du vet säkert, som givit uttryck för att hela CA-spåret inte är hett då han inte är tillräckligt lik CP. Resonemanget verkar vara att ingen kan nå upp till skäligen misstänkt som inte är förväxlingsbar med CP. Här kan det helt klart spela in som du säger att dåvarande PU-chefer aldrig släppte CP. Det hela blir ju så jäkla dumt. Natt, mörkt, någon sekund, Lisbeths chock osv – att bedöma spåret genom att jämföra CP och CA i dagsljus är liksom… man vill bara skrika till åklagaren: det är revolvern, dumbom.

Det här att CA skulle ha kunnat erkänna när hans föräldrar avlidit (så tolkar jag det) framstår verkligen som önsketänkande. Det är mycket vädjande i sista förhöret. I stället för att bena ännu mer i motsägelserna.

Jag vet inte hur man ska beskriva åklagarnas inställning till CA. Å ena sidan högst på pallen näst CP, den som återstår av 200 GMP-objekt och vad puckat att det tog så lång tid innan man började ta itu med honom och å andra ej förväxlingsbar med CP vilket GM måste vara. Kommissionens utfrågningar får inte ihop att han anses vara så intressant med passiviteten, inte en enda åtgärd planeras i uppslaget. Åkl Jan Danielsson verkar dessutom ta starkt intryck av att till skillnad från vad gäller CP så ogillar han personen CA.

En åklagare uttrycker en förhoppning om att man kanske kan komma någonvart när modern avlider. Frånfället innebär dock inte att någon åtgärd vidtas. Uppfattningen hos vissa 2007 om möjlighet till medgivanden från CA härrör från personliga kontakter med honom.

Ja, det är mycket möjligt att åklagaren lämnar ramar för vad som får avhandlas under förhöret. PU skickar efter det ett brev om amnestin till honom och därefter har man pratat med honom ytterligare någon gång om saken.
Citera
2023-10-29, 18:55
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Kommissionens utfrågningar får inte ihop att han anses vara så intressant med passiviteten, inte en enda åtgärd planeras i uppslaget.

Är inte svaret just här det enkla att åklagarens tvångsåtgärder är uttömda? De har gjort husrannsakan på flera adresser och förhört anhöriga. Ändå hittar de inget som ens räcker för häktning. Visst kan man tycka att de borde ha grävt mer, men bortsett från detta tror jag inte det finns något mer, inom lagens ramar i alla fall?
Citera
2023-10-29, 21:31
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Visst kan man tycka att de borde ha grävt mer

Vill bara citera mig själv och tillägga att jag menar ”grävt” bokstavligt, med spadar.

För övrigt funderar jag på om CA behöll vapnet åtminstone hela 1986, kanske ännu längre, kanske tills CP friades. Han hade ju koll på media och visste vilka spår som gällde.

CA säger någonstans att kamrater i skytteklubben borde kunna vittna om hur länge han hade sin revolver. Jag tror det är en uppgift som kommer via brodern. Hur många olika personer förhörs från skytteklubben totalt?
Citera
2023-10-30, 08:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Är inte svaret just här det enkla att åklagarens tvångsåtgärder är uttömda? De har gjort husrannsakan på flera adresser och förhört anhöriga. Ändå hittar de inget som ens räcker för häktning. Visst kan man tycka att de borde ha grävt mer, men bortsett från detta tror jag inte det finns något mer, inom lagens ramar i alla fall?

Man gör husrannsakan i stugan. Lägenheten där han hämtas och förmodligen bor under vinterhalvåret kollas ej.

Jodå, det fanns nog en del som var rimligt att undersöka vidare. Man kan nämna exempelvis hans förehavanden efter februari 1986. Bryter han kända vanor och rutiner på fler sätt än känt? Hur var det med användandet av revolvern och i vilket sammanhang sköt han med den? CA:s långa och märkliga relation till den udda typen ”O” på skytteklubben och som förnekar denna, kunde man kollat lite på. I en GMP-analys av CA som görs framförs andra förslag på utredningsåtgärder.

Några exempel. Inget av detta hade kunnat binda CA till mordet. För det skulle vapnet krävas (och det hade väl inte räckt heller förvisso), där är åklagarnas bedömning nog riktig. Men att strunta i uppslaget på grund av det? GrK och revisorer klankar ganska rejält på detta.

Citat:
CA säger någonstans att kamrater i skytteklubben borde kunna vittna om hur länge han hade sin revolver. Jag tror det är en uppgift som kommer via brodern. Hur många olika personer förhörs från skytteklubben totalt?

Han använder knappt revolvern på klubben och hörda medlemmar verkar inte ha några närmare begrepp om den. CA själv menar att han knappt alls använt den, det har han gjort vid endast några få och enstaka tillfällen. Det finns dock flera omständigheter som tydligt motsäger detta. Av störst intresse här är nog medlem ”B” som berättar att CA fram till mitten av åttiotalet var mycket aktiv med revolver inom fältskytte, en disciplin som inte praktiseras inom klubben.

Det är väl åtta st medlemmar eller så i den lilla klubben som hörts över tid.
Citera
2023-11-02, 08:17
Medlem
"The Lost Trail"-en film om Christer A gjord av Marc Pennartz samt Peter Isaksson kommer under 2024 enligt uppgifter fran Marc Pennartz Facebooksida.
Faktabasering samt avsaknad av sensationsjournalism utlovas.
Citera
2023-11-03, 05:04
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt poängen.

Han går inte någon långpromenad. Det är en sväng runt Norrmalm. Särskilt så betraktad i relation till den resa han företagit för att ta sig dit.
I mina ögon är det en lång promenad. Det är iofs subjektivt, men just att en sådan sak kan vara subjektivt illustrerar alltså det faktum att man kan tycka olika om saker och ting. Om du/ni/vi anser det vara totalt uppåt väggarna konstigt och misstänkt att åka hela vägen in till sta´n för att fika så kan det ändå i CA´s värld ha varit normalt. Har han INTE mördat Palme är det inget som helst konstigt med att ha Svea som favoritfik. Jag misstänker dessutom starkt att han hade något på autism-spektrat, typ Aspergers. Och där kan man mycket väl ha excentriska vanor/ovanor som andra uppfattar som knäppa.

Citat:
Han åker alltså pendeltåg, inte tunnelbana. Hötorget är en tunnelbanestation.
Ja det är ju liksom precis det jag menar! Han är ute på långpromenad ("sväng på Norrmalm" i dina ögon...). Han ankommer av naturliga skäl till sta´n genom att sitta på pendeln till Centralstationen. Där börjar han knata vad som till slut ska bli en bra bit av sta´n. Han GÅR alltså hela vägen till Pressbyrån på Kungsgatan innan han vänder tillbaka mot Sveavägen! Varför t ex denna märkliga omväg om det nu ska föreställa så jävla "uppenbart" att resans huvudmål är mordplatsen och Café Svea...? Mig veterligen fanns det Pressbyrån på Centralstationen också. Snacka om att gå över ån efter vatten...
Poängen är alltså att snabbaste enklaste vägen till mordplatsen är att byta till tunnelbana på Centralen och gå upp utgången som ligger precis vid mordplatsen. Varför väljer han (tror inte ens det där är "bästa" vägen till mordplatsen gångledes...) den här promenad-omvägen? Tunnelbanefobi...?
Vilket också täcker in:
Citat:
Och han går från Centralen direkt upp till Sveavägen och via Pressbyrån på Kungsgatan över mordplatsen och in på konditoriet/salladsbaren. Stället mittemot mordplatsen som han börjar att besöka efter att han flyttat från stan. Efter 40 minuter kommer han ut och går till en fotoaffär och tittar i skyltfönstret. Därefter till och hemåt.
Han är helt enkelt ute på en rejäl runda på sta´n där han gör andra saker också. Upprepar att hade han BARA åkt till mordplatsen och graven och stått där och betett sig skumt så hade det varit en helt annan sak. Nu går det faktiskt alldeles utmärkt att tolka som en rejäl promenad på sta´n en dag som är en helt vanlig dag om man inte har mördat Palme...

Citat:
Konditoriet/salladsbaren snett mittemot mordplatsen är uppenbarligen resans huvudmål denna årsdag. Betydelsen av att just den här personen agerar så får väl var och själv fundera på.
Som sagt, jag tycker inte alls det är "uppenbart" med tanke på resten av promenaden. Snarare en fikapaus, inte riktigt "halvvägs" men typ "två femtedels" in på promenaden.....

Citat:
Man ska givetvis vara försiktig och återhållsam i sina analyser. Men att vifta bort saken eftersom han inte byter till tunnelbana för att åka en station och där välja rätt uppgång, eftersom han inte gör några väsen av sig när han passerar över mordplatsen och eftersom går man på Sveavägen så går man ju förbi mordplatsen och kyrkogården är kanske snarare vad som innebär ett oförsiktigt resonemang.

Man hör för övrigt CA muttra här "är det förbjudet att gå på Sveavägen?"..
Tyvärr har han ju helt rätt i det. Man kommer inget som helst vart juridiskt med en promenad på en av stadens huvudgator som Sveavägen (som dessutom bara utgör en fjärdedel av sträckan av promenaden)... Det bevisar öht ingenting.
Poängen är fortfarande att han gör så mycket annat på "utflykten" att det inte går att säga att "huvudmålet uppenbarligen är Café Svea".

Citat:
Jo, som ingångarna till kyrkogården ser ut så torde han den andra årsdagen ha gått förbi graven om han tog vägen över den. Finns inte så många andra tänkbara sätt att gå på. Om han undviker graven så skulle en sväng in på kyrkogården innebära en "osaklig" omväg och det vore väl än mer anmärkningsvärt i sådana fall.
I vilket avsnitt står det om spaningen på årsdagarna så jag kan dubbelkolla vad fan det egentligen står...? (Hårddisk-krasch på datorn jag hade materialet nedsparat på... )
Citera
2023-11-03, 05:20
Medlem
Citat:
Poängen var väl att man inte ska haka upp sig på detaljer i olika delar, utan betrakta uppslaget som en helhet.

Jag håller med om den saken. Var och en för sig har de olika delarna ingen jättetyngd och kan var och en på olika sätt ifrågasättas. Det är saken samlad som är intressant.
CA är fortfarande hyperintressant ändå. Problemet är när folk går vilse i sina egna uppfattningar, läser in saker i materialet som inte alls är självklara och får för sig att saker och ting ska anses som mer eller mindre bevisade för att de själva resonerar i de banorna...
BEVISEN finns helt enkelt inte där. Annars hade polisen kommit längre med CA-spåret. De ÄR inte de inkompetenta idioter gnällspikarna på div internetforum försöker få det att framstå som... De HAR grävt relativt djupt kring CA (det är ju liksom i huvudsak PU:s uppgifter om CA som finns tillgängliga och vi sitter och diskuterar kring!), men man kommer inte vidare eftersom vitala delar av pusslet saknas.
Senast redigerad av Gissa vem 2023-11-03 kl. 05:22.
Citera
2023-11-03, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
CA är fortfarande hyperintressant ändå. Problemet är när folk går vilse i sina egna uppfattningar, läser in saker i materialet som inte alls är självklara och får för sig att saker och ting ska anses som mer eller mindre bevisade för att de själva resonerar i de banorna...
BEVISEN finns helt enkelt inte där. Annars hade polisen kommit längre med CA-spåret. De ÄR inte de inkompetenta idioter gnällspikarna på div internetforum försöker få det att framstå som... De HAR grävt relativt djupt kring CA (det är ju liksom i huvudsak PU:s uppgifter om CA som finns tillgängliga och vi sitter och diskuterar kring!), men man kommer inte vidare eftersom vitala delar av pusslet saknas.

Tidsaspekten är som vanligt av avgörande tyngd när det gäller mordutredningar,och PUs största enskilda blancmange när det gäller utredningen av Christer A är att de har reagerat alltför sent med hänsyn taget till det faktum att Christer A inte levererat in sin Smith and Wesson revolver.
Det är ett avgörande misstag,oavsett om CA var skyldig eller inte.

Varför PU sedan inte gräver djupare kring andra detaljer kan endast de svara på.
Ta bara exemplet flyttbilen som hyrdes in vid KAs flytt.
Var någonstans den hyrdes ifrån,under vilken tidsperiod den hyrdes,när den lämnades tillbaka osv osv.
Mig veterligen gjordes inget försök till ökad klarhet från PU gällande exempelvis detta.
Det finns flera andra detaljer som de borde grävt djupare kring än vad de gjorde.
Detta är kompletteringsfel.Det avgörande var att det tog så många år innan de överhuvudtaget tog tag i det faktum att Christer A aldrig lämnade in sin revolver.
Det är faktiskt ett oförlåtligt misstag..oavsett vad man i övrigt tror om graden av skuld gällande CA.
Citera
2023-11-03, 09:09
Medlem
Ett annat stort misstag..som jag ser det..är att man inte försöker lagföra CA för det grova vapenbrott som Christer A erkänner sig skyldig till på stående fot så att säga.
Det kunde ha rubbat på CA,eller på personer i hans omgivning.
Ibland måste man skaka på sållet för att se vad som därefter eventuellt faller till marken.
Det är väl snarast standard när det gäller mordmisstanke.
Nu gjorde PU ingenting.Brottet fick gå till preskription.Det är ju fel ur alla aspekter som jag ser det.
Grovt vapenbrott är under alla omständigheter inte att likställa med snatteri eller cykelstöld.
Tar man hänsyn till sammanhanget i vilket brottet begåtts,så kommer jag aldrig att kunna förstå varför försök till lagförelse aldrig gjordes.

Antingen sket PU helt enkelt i ovanstående,eller också så var det något feltänkt taktiskt beslut.
Är det överhuvudtaget lagligt för PU att strunta i det erkända grova vapenbrottet?
Oavsett så ledde det till att CA kunde sitta i orubbat bo.
Det är fel oavsett vilken synvinkel man vill betrakta det ifrån,som jag ser det.
Inkompetens från flera olika ingångsvinklar.
Citera
2023-11-03, 13:38
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ett annat stort misstag..som jag ser det..är att man inte försöker lagföra CA för det grova vapenbrott som Christer A erkänner sig skyldig till på stående fot så att säga.
Det kunde ha rubbat på CA,eller på personer i hans omgivning.
Ibland måste man skaka på sållet för att se vad som därefter eventuellt faller till marken.
Det är väl snarast standard när det gäller mordmisstanke.
Nu gjorde PU ingenting.Brottet fick gå till preskription.Det är ju fel ur alla aspekter som jag ser det.
Grovt vapenbrott är under alla omständigheter inte att likställa med snatteri eller cykelstöld.
Tar man hänsyn till sammanhanget i vilket brottet begåtts,så kommer jag aldrig att kunna förstå varför försök till lagförelse aldrig gjordes.

Antingen sket PU helt enkelt i ovanstående,eller också så var det något feltänkt taktiskt beslut.
Är det överhuvudtaget lagligt för PU att strunta i det erkända grova vapenbrottet?
Oavsett så ledde det till att CA kunde sitta i orubbat bo.
Det är fel oavsett vilken synvinkel man vill betrakta det ifrån,som jag ser det.
Inkompetens från flera olika ingångsvinklar.

Tycker det framkommer ganska tydligt i granskningskommissionens utfrågningar att åklagarna inte tror på fällande dom och därför inte åtalar för vapenbrott. Dels tror de inte själva på historien. Dels hade det räckt att CA vid rättegång får en fråga av sin advokat om han är säker på att han minns rätt, och då svarar att nä, jag är osäker, jag kanske minns fel runt allt det här med försäljningen. Då ogillas åtalet. Åklagare åtalar bara om de tror på fällande dom. Så just detta har godtagbara förklaringar som jag ser det.
Citera
2023-11-03, 17:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tycker det framkommer ganska tydligt i granskningskommissionens utfrågningar att åklagarna inte tror på fällande dom och därför inte åtalar för vapenbrott. Dels tror de inte själva på historien. Dels hade det räckt att CA vid rättegång får en fråga av sin advokat om han är säker på att han minns rätt, och då svarar att nä, jag är osäker, jag kanske minns fel runt allt det här med försäljningen. Då ogillas åtalet. Åklagare åtalar bara om de tror på fällande dom. Så just detta har godtagbara förklaringar som jag ser det.

Ja, åklagaren Riberdahl, som aldrig hade med vapenbrottet att göra, menar att det hade varit svårt att åtala CA för det "självdeklarerade" vapenbrottet som hon syrligt benämner det. Som du påpekar måste en åklagare för att kunna åtala någon vänta sig en fällande dom. Som enda bevis i det här fallet fanns CA:s egen utsaga och enligt hennes bedömning hade den inte räckt då den saknade trovärdighet. Han hade frikänts. Men Och den bedömningen är ju värd att notera.

Dock, jag tror inte att det eller något annat övervägande var skälet till att åtal inte väcktes (eller till att fallet inte lades ner för den delen). Utan det var nog som så att vapenbrottet i sig inte var av något särskilt intresse för PU. Man var intresserad av vapnet i relation till MOP. Saken blev därför liggande till dess att registerroteln hör av sig och undrar varför detta gamla ärende ligger och skvalpar i rullorna.

För övrigt, eftersom vapenlagstiftningen ändras och att grovt vapenbrott inte fanns när brottet begicks (brottsdatum anges till 1/1 1992 då tidpunkt är okänd) så hade preskription förmodligen inträtt redan 1994.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in