Citat:
Ursprungligen postat av
Nonitotta
Javisst. Med tanke på allt som hände, även lång tid före mordet - och att efter att ha läst FUP - så har iaf jag varit övertygad om ända sedan dess att det handlade om avsiktsuppsåt.
Johanna verkligen hatade systrarna T*nnis och nu fick hon med Majas hjälp med sig Tove hem. Resten om detta vet vi (nästan).
Vad jag minns låg Tove på golvet med huvudet mot dörröppningen.
Det finns 3 möjligheter för Maja:
1) Antingen låg hon i sängen, hörde allt men höll för öronen (likgiltightesuppsåt?)
eller
2) Så höll hon Toves armar för att underlätta för Johanna att strypa Tove och att Johanna själv skulle undgå avvärjningsskador.
elller
3) Att hon stod och tittade på mordet utan att göra någonting alls.
Finns det öht något annat sätt?
Klart det fanns uppsåt.
Hon medger till och med att hon ville misshandla Tove, vilket sen sker.
Det kan inte ha undgått HovR även om vidden av längre tids hat inte tydliggjordes av ÅK.
Han borde även visat på hur hetsig och allierad Maja var på Nöjet.
Men good point. Maja ansågs som sagt osannolik.
Hon hinner inte ens ur sängen 16 oktober så börjar hon ljuga för föräldrarna att hon varit på efterfest.
.... Alldeles på egen hand utan Johanna och således utifrån sin specialkonstruerade hjärna:
"det man måste eh ha i åtanke är just det här att min hjärna klara inte av för mycket intryck och då stänger min hjärna av helt enkelt."
Enligt vurmarna i tråden så trodde nog Maja att hon var hos sitt KK och gav en bild att hon nog haft en ganska bra kväll som hennes morsa sa.
Att antingen ligga och lyssna på ett mord eller stå och glo är väldigt likgiltigt.
Om även Johanna ljugit och blånekat så påstod Hovrättsrådet att hon gått fri.
I samma andetag han uttalade de orden så sa han även väldigt mycket om hur lös bedömningen kring Maja var.