2023-11-04, 01:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det fanns tillräckligt med bevis för att fälla Toves mördare för mord, det har jag inga som helst problem att acceptera.

Maja friades från mordmisstankarna. Hon är oskyldig. Det har jag inte heller några som helst problem att acceptera.

Rättvisan har segrat. Lätt accepterat.
Tycker du att Johannas dom var rätt? Hade du hellre sett att hon dömdes till livstids fängelse?
Citera
2023-11-04, 01:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ni kan hålla på och älta och tjafsa i all oändlighet om vem som gjort vad, när och hur. Det är bara att acceptera att det inte fanns bevis som höll i en andra rättegång för att fälla tjejerna för mord på livstid.
J har fått ett straff, M ett annat. Tiden får utvisa om straffen gjort de båda till bättre människor.
Tyvärr kommer vi aldrig få tillbaka T, vilket är oerhört smärtsamt.
Ett brott som Maja helt säkert gjorde sig skyldig till är skyddande av brottsling och det dömdes hon inte för. Om jag förstått det rätt kan hon inte dömas för det eftersom hon var misstänkt för mord, hon kan inte dömas för att ha skyddat sig själv. Ungefär så tror jag det är angående det brottet som hon helt säkert gjort sig skyldig till. Det är till skillnad från diskussionen i den här tråden något som rör rättsväsendet i stort, och man kan knappast förneka att det är ett allvarligt problem.

Nu ska väl Flash in och anmärka i mitt inlägg. Varsågod om något är fel i det jag skrivit, men håll inte på med medvetna misstolkningar.
Citera
2023-11-04, 01:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Tycker du att Johannas dom var rätt? Hade du hellre sett att hon dömdes till livstids fängelse?

Johanna dömdes för mord. Behöver du verkligen fråga om jag tycker att det var rätt med tanke på vad jag skrivit i tråden, inte minst i inlägget du citerade?

Men visst, för din skull: Jag tycker att det var korrekt av Göta hovrätt att döma Johanna för mord och grovt gravfridsbrott.

Hovrätten beslutade att den påföljd som Johanna skall avtjäna för dessa brott är 16 års fängelse.
Anser jag att hovrätten har givit Johanna en korrekt påföljd? Ja, jag kan inte påstå att de har gjort något fel i bedömningen och beslutet av påföljd.
Hade jag hellre sett att Johanna fått livstids fängelse? Ja, det har jag redan skrivit i tråden. Att Johanna inte får livstids fängelse tillskriver jag dock åklagare A.R. som dels har underlåtit att genomföra alla nödvändiga utredningsåtgärder och därefter också har underlåtit att förse hovrätten med alla nödvändiga bevis. Hade så skett tror jag att hovrätten dömt Johanna med avsiktsuppsåt istället för likgiltihetsuppsåt, och då tror jag att hon hade fått livstids fängelse. Det tror jag hade varit en med sanningen mer överensstämmande dom och i mitt tycke en mer rättvis påföljd.
Citera
2023-11-04, 01:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Johanna dömdes för mord. Behöver du verkligen fråga om jag tycker att det var rätt med tanke på vad jag skrivit i tråden, inte minst i inlägget du citerade?

Men visst, för din skull: Jag tycker att det var korrekt av Göta hovrätt att döma Johanna för mord och grovt gravfridsbrott.

Hovrätten beslutade att den påföljd som Johanna skall avtjäna för dessa brott är 16 års fängelse.
Anser jag att hovrätten har givit Johanna en korrekt påföljd? Ja, jag kan inte påstå att de har gjort något fel i bedömningen och beslutet av påföljd.
Hade jag hellre sett att Johanna fått livstids fängelse? Ja, det har jag redan skrivit i tråden. Att Johanna inte får livstids fängelse tillskriver jag dock åklagare A.R. som dels har underlåtit att genomföra alla nödvändiga utredningsåtgärder och därefter också har underlåtit att förse hovrätten med alla nödvändiga bevis. Hade så skett tror jag att hovrätten dömt Johanna med avsiktsuppsåt istället för likgiltihetsuppsåt, och då tror jag att hon hade fått livstids fängelse. Det tror jag hade varit en med sanningen mer överensstämmande dom och i mitt tycke en mer rättvis påföljd.
Då är vi överens om något i alla fall. Hur tolkar du Åklagarens agerande angående det? Inte tillräckligt kompetent?
Citera
2023-11-04, 02:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ett brott som Maja helt säkert gjorde sig skyldig till är skyddande av brottsling och det dömdes hon inte för.

Nej, det är ett brott som Maja väldigt långt ifrån "helt säkert" har gjort sig skyldig till.
Jag vill minnas att Haaaaag har postat några väl formulerade inlägg i tråden som förklarar detta så att vem som helst borde kunna förstå. Inte heller har åklagaren åtalat Maja för detta brott, ens som en alternativrubricering. Det om något borde ge en liten hint.

Citat:
Om jag förstått det rätt kan hon inte dömas för det eftersom hon var misstänkt för mord, hon kan inte dömas för att ha skyddat sig själv. Ungefär så tror jag det är angående det brottet som hon helt säkert gjort sig skyldig till. Det är till skillnad från diskussionen i den här tråden något som rör rättsväsendet i stort, och man kan knappast förneka att det är ett allvarligt problem.

Nu ska väl Flash in och anmärka i mitt inlägg. Varsågod om något är fel i det jag skrivit, men håll inte på med medvetna misstolkningar.

Ja, istället för att ta reda på fakta, så påstår du saker som "helt säkert", trots att du inte har en aning vad du snackar om. Klart att du får "anmärkningar" då. Klarar du inte att ta det så är du en bra lättkränkt liten snorvalp till näthatare.

Men en sak är säker, du klarar inte av att tygla ditt hat mot Maja. Du bara måste hitta olika sätt att skuldbelägga och förtala henne.
Citera
2023-11-04, 02:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Då är vi överens om något i alla fall. Hur tolkar du Åklagarens agerande angående det? Inte tillräckligt kompetent?

Det har jag redan skrivit om i flera inlägg i tråden. Du får läsa dem.
Citera
2023-11-04, 02:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nej, det är ett brott som Maja väldigt långt ifrån "helt säkert" har gjort sig skyldig till.
Jag vill minnas att Haaaaag har postat några väl formulerade inlägg i tråden som förklarar detta så att vem som helst borde kunna förstå. Inte heller har åklagaren åtalat Maja för detta brott, ens som en alternativrubricering. Det om något borde ge en liten hint.

Ja, istället för att ta reda på fakta, så påstår du saker som "helt säkert", trots att du inte har en aning vad du snackar om. Klart att du får "anmärkningar" då. Klarar du inte att ta det så är du en bra lättkränkt liten snorvalp till näthatare.

Men en sak är säker, du klarar inte av att tygla ditt hat mot Maja. Du bara måste hitta olika sätt att skuldbelägga och förtala henne.
Jag skrev att du får GÄRNA anmärka om jag skrivit något som inte stämmer. Onödigt däremot att misstolka när du kan förstå, jag märker att det inte är något fel på din intelligens så då blir det lite märkligt.

Jag ska försöka hitta de inläggen. Förstår inte riktigt systemet, hon är alltså inte mördare men har hjälpt en mördare att undanröja bevis.
Citera
2023-11-04, 02:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag ska försöka hitta de inläggen. Förstår inte riktigt systemet, hon är alltså inte mördare men har hjälpt en mördare att undanröja bevis.

Förstår du inte att hon är dömd och straffad för brottet hon begick när hon hjälpte Johanna att undanröja Toves kropp, eller missförstår du medvetet?

Rättsprincipen har för övrigt ett eget latinskt uttryck - ne bis in idem.
Citera
2023-11-04, 02:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Förstår du inte att hon är dömd och straffad för brottet hon begick när hon hjälpte Johanna att undanröja Toves kropp, eller missförstår du medvetet?

Rättsprincipen har för övrigt ett eget latinskt uttryck - ne bis in idem.
Hon dömdes väl för brott mot griftefriden? Jag undrar varför hon inte dömdes för skyddande av brottsling. Men du behöver inte svara, jag ska försöka leta upp de där inläggen du nämnde.
Citera
2023-11-04, 03:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Javisst. Med tanke på allt som hände, även lång tid före mordet - och att efter att ha läst FUP - så har iaf jag varit övertygad om ända sedan dess att det handlade om avsiktsuppsåt.

Johanna verkligen hatade systrarna T*nnis och nu fick hon med Majas hjälp med sig Tove hem. Resten om detta vet vi (nästan).

Vad jag minns låg Tove på golvet med huvudet mot dörröppningen.
Det finns 3 möjligheter för Maja:

1) Antingen låg hon i sängen, hörde allt men höll för öronen (likgiltightesuppsåt?)
eller
2) Så höll hon Toves armar för att underlätta för Johanna att strypa Tove och att Johanna själv skulle undgå avvärjningsskador.
elller
3) Att hon stod och tittade på mordet utan att göra någonting alls.

Finns det öht något annat sätt?
Klart det fanns uppsåt.
Hon medger till och med att hon ville misshandla Tove, vilket sen sker.
Det kan inte ha undgått HovR även om vidden av längre tids hat inte tydliggjordes av ÅK.
Han borde även visat på hur hetsig och allierad Maja var på Nöjet.

Men good point. Maja ansågs som sagt osannolik.

Hon hinner inte ens ur sängen 16 oktober så börjar hon ljuga för föräldrarna att hon varit på efterfest.
.... Alldeles på egen hand utan Johanna och således utifrån sin specialkonstruerade hjärna:

"det man måste eh ha i åtanke är just det här att min hjärna klara inte av för mycket intryck och då stänger min hjärna av helt enkelt."

Enligt vurmarna i tråden så trodde nog Maja att hon var hos sitt KK och gav en bild att hon nog haft en ganska bra kväll som hennes morsa sa.

Att antingen ligga och lyssna på ett mord eller stå och glo är väldigt likgiltigt.

Om även Johanna ljugit och blånekat så påstod Hovrättsrådet att hon gått fri.
I samma andetag han uttalade de orden så sa han även väldigt mycket om hur lös bedömningen kring Maja var.
Senast redigerad av develi 2023-11-04 kl. 03:14.
Citera
2023-11-04, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Precis 👍 - sedan läste jag att hon sov i en sovalkov (inbyggd säng) med en öppning (ligger öppningen till sovalkoven i riktning mot hallen och toan ???

Öppningen ligger mot vardagsrummet, det var en oerhört tunn vägg som avskärmade sovalkoven jag skulle säga en tunn skiva med draperi framför.
Citera
2023-11-04, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivetsArbetare
Så att Maja verkar helt retarderad gör att hon är oskyldig?
Maja är skyldig och borde få ett lika långt straff som det andra psykfallet.

Håller med dig 100% man borde inte gå fri för att man ljuger och spelar dum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in