2023-11-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Förändrar inget om 112-samtalet var efter 1177-samtalet. Skillnad om de ringde 112 första och tredje samtalet. Vid det andra samtalet var de bevisligen döende och ambulans nekade dem vård.
Nej, de hade inte tecken på att vara döende vid ambulansens besök (som också var första samtalet till 112). De nekades heller inte vård, vården bestod av undersökning och rådgivning i hemmet utifrån den situation som var då. Senare på natten, när flickan försämrades (andra samtalet till 112) togs hon till sjukhus och sedan resten av familjen. Rätt ska vara rätt.
Citera
2023-11-03, 18:11
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediastinum
Nej, de hade inte tecken på att vara döende vid ambulansens besök (som också var första samtalet till 112). De nekades heller inte vård, vården bestod av undersökning och rådgivning i hemmet utifrån den situation som var då. Senare på natten, när flickan försämrades (andra samtalet till 112) togs hon till sjukhus och sedan resten av familjen. Rätt ska vara rätt.
Av ambulans?
Citera
2023-11-03, 18:35
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Pasta blir inte giftigt bara sådär, det möglar fortare. Det är också massor med teorier om sjukdom av olika slag, tror inte ett dugg på det. Det är gift i någon form, ingen aning om vad eller hur dock.

Nä, om pasta står framme så möglar det inte fortare.
Det startas en jäsningsprocess och pastan blir klibbig/slimig. Något barn kan ha rört runt i grytan, det klibbiga/slimiga rörs ut och ingen ser det utan äter av det.
Citera
2023-11-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att det skulle vara pappan är ju mycket osannolikt. För det första är giftmord på familjemedlemmar snarare en kvinnlig specialitet. Pappan var ju den som ringde 1177 och 112 flera gånger
Pappan var den som klarade sig bäst, men det förklaras nog av att han hade störst kroppsvolym. Det betyder att de troligen fick i sig ungefär samma mängd av giftet.

Varför ska mamma ta gift för ? Om hon ska förgifta alla andra, du menar att hon ska ta kollektiv sj mord ?

Babbeluringar där är det faktiskt 98 procent mannen som är förövaren
Så de där håller inte med mamman (relationdraman)

Det lutar mera åt mannen hur man än vrider o vänder men visst ibland händer ju saker, saker som avviker från det normala mönstret
Citera
2023-11-03, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Läste om en familj där barnen ätit pastasallad som stått
framme och förvarades fel, tre barn blev sjuka med kräkningar och diarre det tredje barnet som var
yngst och 7 år dog.
Orsaken var dålig pasta. Bakterien bacillus cereus.
Men detta borde de ha kollat?
( Pasta var ju vad föräldrarna åt till middag och barnen korv, så pasta hade kunnat vara gemensamma nämnaren? om nu barnen åt pasta till korven? )

Pasta kan bli giftigt efter att ha legat en stund ? Ja det var ju väldigt nytt för mig då jag trodde inte att möglig mat kunde bli giftig till den nivån( möglig ost älskar jag att äta). Så giftig kan den väl inte bli på några dagar alt skulle den vara äldre skulle den ju stinka, bli blöt o fuktig.
Då måste familjen vart riktigt klantiga och risktagande. Har man barn är man extra noga med att lukta på maten osv.

Ja om det vore så enkelt som dålig mat skulle detta va utrett för längesen. Gifter däremot är svåra att hitta ifall man använt rätt medel
Citera
2023-11-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jao det skiftar ju saken i mer realistisk riktning; journalisten undrade ju (synbart) varför i hela friden de direkt ringt till larmtjänst vid förmodad maginfluensa.

Sen hör det nog till saken att en sjukhusakut många ggr är bland de sista ställena du vill va på med ett (diffust) sjukt barn. Men det var nog knappast det som var journalistens infallsvinkel på det hela… ;-)

Vänt ytterligare ett varv så är väl inte fyra vinterkräksjuka individer idealpatienter för något sjukhus nånstans (beroende på resurstillgångar o utrymme) — försåvitt man inte har skäl tro något värre. Och då blir vård i hemmet (kanske) ett rimligt alternativ.

Jag tänker att utbildad personal bör kunna bedöma om någon inom kort kommer att ligga för döden, oavsett symptom.
Citera
2023-11-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediastinum

Hur vet du att de inte hade tecken på att vara döende? Är du en av ambulanspersonalen som vill två ditt skinn? Min definitition av sjukvård är mer än undersökning och rådgivning i hemmet av ambulanspersonal. Speciellt när familjen facto inom kort låg för döden. De ringde med största sannolikhet inte 112 för undersökning och rådgivning av ambulanspersonal. Jag är rätt säker på att de ville bedömas av läkare på sjukhus. Läkare har lite annan kompetens att än ambulanspersonal
Citera
2023-11-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att det skulle vara pappan är ju mycket osannolikt. För det första är giftmord på familjemedlemmar snarare en kvinnlig specialitet. Pappan var ju den som ringde 1177 och 112 flera gånger
Pappan var den som klarade sig bäst, men det förklaras nog av att han hade störst kroppsvolym. Det betyder att de troligen fick i sig ungefär samma mängd av giftet.

Just kroppsstorleken och att pappan klarade sig så pass bra för mina tankar till levern. Mäns levrar klarar sig bättre än kvinnors, oavsett om mannen är större än kvinnan (och barnen så klart). Det för mig vidare till kvinnan i Australien som nu åtalas för två mord och ett antal mordförsök efter att ha serverat familjen (främst den f.d. svärfamiljen) mat spetsad med dödlig svamp. Svamp brukar suga musten ur levern. En skrumpen liten svamp från Kina som hamnat på villovägar? Som svenska sjukvården inte känner till och därmed inte kunnat testa för? P.s. Svampen behöver inte komma från Kina utan vilket land som helst där det finns svamp som svenska läkarkåren inte ens känner till existensen av.
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
Citera
2023-11-03, 19:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tänker att utbildad personal bör kunna bedöma om någon inom kort kommer att ligga för döden, oavsett symptom.

Jo man vill ju tro det… De var väl f ö kanske bara två sjuka vid den tidpunkten? Sen kanske det inte hade förändrat nåt just då vad gäller indikativt värde för det ena el det andra.

Men sen när alla fyra kräks på en gång så tas de in?

Ja, jag är ngt bestört över det snabba förloppet för flickan. Och att ambulansen inget upptäcker där o då. Och sen är hon bortom räddning vid nästa tillfälle.

När det står klart vad som drabbat dem så bör det ju klarna också om ambulansen tagit fel beslut. Sjukhuset deklarerar f n att de inte har indikation på att de begått fel. Vilket väl ser ut att antyda att de inte kunnat förväntas skilja på kräksjuka och förgiftning i det skedet.
Citera
2023-11-03, 19:55
Medlem
Lika långsökt som mycket annat som har skrivits om detta.
Men kan dom tänkas ha köpt något på seconhand/loppis?
Man vet ju aldrig vad sakerna har haft för ägare tidigare.
Citera
2023-11-03, 20:02
Medlem
Citat:
Hur vet du att de inte hade tecken på att vara döende? Är du en av ambulanspersonalen som vill två ditt skinn? Min definitition av sjukvård är mer än undersökning och rådgivning i hemmet av ambulanspersonal. Speciellt när familjen facto inom kort låg för döden. De ringde med största sannolikhet inte 112 för undersökning och rådgivning av ambulanspersonal. Jag är rätt säker på att de ville bedömas av läkare på sjukhus. Läkare har lite annan kompetens att än ambulanspersonal
Om ambulanspersonalen har skött sitt jobb så har de inte visat några tecken på att vara döende vid undersökningen och bedömningen i hemmet. Ambulanspersonal (oftast vidareutbildade sjuksköterskor) arbetar hela tiden med triagering, precis som sjuksköterskor på en akutmottagning. Triagering är inget man liksom hittar på, utan går efter bestämda parametrar. En läkare i hemmet i stf för ambulanspersonal hade inte upptäckt varken mer eller mindre. Läkare har en annan kompetens, visst. Men de har varken inbyggd röntgenblick eller inbyggt labaratorium.
Flickan bedömdes inte så sjuk att hon behövde tas till sjukhus på lördagen. På natten blev hon sämre. Troligen fick hon då på akm iv vätska i väntan på provsvar som tar någon timme om hon inte behövde andningsstöd eller så direkt. Vad proverna visade skulle jag faktiskt väldigt gärna vilja veta.
Citera
2023-11-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Pasta kan bli giftigt efter att ha legat en stund ? Ja det var ju väldigt nytt för mig då jag trodde inte att möglig mat kunde bli giftig till den nivån( möglig ost älskar jag att äta). Så giftig kan den väl inte bli på några dagar alt skulle den vara äldre skulle den ju stinka, bli blöt o fuktig.
Då måste familjen vart riktigt klantiga och risktagande. Har man barn är man extra noga med att lukta på maten osv.

Ja om det vore så enkelt som dålig mat skulle detta va utrett för längesen. Gifter däremot är svåra att hitta ifall man använt rätt medel

Pasta och ris blir inte farligt för att det möglar, utan det bildas en bakterie som heter Bacillus Cereus. Har man otur påverkar det levern och får dödlig utgång. Det låter som att familjen drabbats av denna bakterie, utifrån symptombild med kraftiga kräkningar och magsjuka. Dock förutsätter jag att de alla testats för denna bakterie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in