2023-10-31, 19:14
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
då vill jag ställa dig denna fråga. vad vill du när du är 70 år,. är det finasiel stabilitet så kan man gå den vägen.

jag vill så klart också det men jag vill leva varje dag också. när helgen kommer kommer jag bränna på varje kul grej jag känner för för jag har jobbat och jag tycker jag förtjänar det.

sen vill jag leva livet med dom nära o kära som är vid liv nu. när jag passerat 70 år kommer mina föräldrar o vänner kanske vara döda. så vad har jag för vits med att ha massa stålar i banken då om jag inte kan bränna med dom jag älskar.

livet vi har är kort. och du vet aldrig när din sista dag inträffar.

att jämföras med tv programmet du nämner är ett skämt. dom människorna har inga gränser och går över till lån. det gör inte alla och förstår deras gränser.
Med den logiken är det rätt att äta sin marshmallow medan man kan, istället för att dö väntandes på två marshmallows.

Det finns en mellanväg såklart, mellan att spendera alla pengar man har och lite till och att snåla ändra in i döden. Jag säger inte att du är som de i Lyxfällan, absolut inte.

Men det är de där två sakerna jag reagerar på. Att leva livet nu, för redan imorgon kan det vara för sent. Och kanske ännu "värre" eller vad man ska säga; att leva livet innebär att leva sitt liv genom sin plånbok.

Leva livet för mig är såklart att spendera tid med släkt och vänner, men även att skapa, att vara kreativ. Ha pengar till att förverkliga detta såklart, men att spendera pengar är inte att leva livet för mig.
Citera
2023-10-31, 20:45
Medlem
Leva livet 0-60; spara 60-80; överleva 80+

Jag förväntar mig att leva till 80, då är jag nöjd.

Pensionen kommer förmodligen höjas till nästan 80 innan jag har nått den åldern.

Jag känner personer som inte gjorde något annat än att spara 20-35; de åt inte ens ute.
Skit tråkiga människor överlag, deras identitet kretsade kring sparande och jakten efter att vara ekonomiskt oberoende har slukat dem totalt. Man lever en gång, gör saker...det betyder dock inte att man inte har en budget eller sparande...

Jag är övertygad om att jakten på ekonomisk oberoende är en fälla.
Senast redigerad av S0urce 2023-10-31 kl. 20:47.
Citera
2023-10-31, 21:07
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
Jag vet helt ärligt inte om du försöker skryta med grejerna du nämner upp men om du kan spara +25k per månad är denna debat om att spara eller inte oviktigt då du kan röra dig med tusenlappar till nöjen varje månad också. Om snittet i att spara eller inte går efter medellönen på 28k kan vi utesluta att man kan båda spara och ha nöjen i dessa tider. Och då tkr jag personligen att jag tar nöje istället för att vara slav i många år
Jag försöker verkligen inte skryta. I det här forumet så är det inte ovanligt att användere säger att de tjänar över 100000 kronor i månaden och har tiotals miljoner på sina konton, så jag sticker inte ut på något sätt. Om det här hade varit en penismätningstråd (genomsnittet på Flashback är som bekant över 25 cm) så hade jag hävdat att jag har 17 cm.

Jag känner mig inte som en slav på grund av mitt sparande, snarare tvärtom. Jag har för lite pengar för att kunna sluta jobba, men jag planerar för att i framtiden ha möjligheten. Inte för att jag vill sluta jobba, men jag vill kunna göra det om jag vill.

Jag tycker att människor det är människor som vill "leva litet" (alltså konsumera överdrivet mycket och därför vara konstant panka) som är slavar. Här är en video som sammanfattar min syn på saken mycket bra:

https://www.youtube.com/watch?v=9RJpIqD8MGg
Citera
2023-10-31, 22:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
ATP-pensionärerna, födda 1953 och tidigare, hade en god pension. Det var dom som var lockbetet i det Ponzi-bedrägeri som det svenska pensionssystemet visat sig vara.
Några fick det bra, alla ville vara med. Se'n visar det sig att varje ny årskull får sämre och sämre pension. De som jobbar idag får vara med och betala, men hur sannolikt är det att de får en krona tillbaka?

Min mors pension fick sig en rejäl törn har jag för mig då många kvinnor var hemma med sina barn eller jobbade som dagmammor som inte gav några större summor och då var det nog inte en sån stor förlust pensionsmässigt men sen gjorde de om det på något vis så i princip alla kvinnor fick en mycket sämre pension eftersom de inte jobbat lika mycket som männen. Hon har ändå jobbat hårt i 35-40 år full tid efter det men hennes pension ligger på runt 13000.
Citera
2023-10-31, 22:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Leva livet 0-60; spara 60-80; överleva 80+

Jag förväntar mig att leva till 80, då är jag nöjd.

Pensionen kommer förmodligen höjas till nästan 80 innan jag har nått den åldern.

Jag känner personer som inte gjorde något annat än att spara 20-35; de åt inte ens ute.
Skit tråkiga människor överlag, deras identitet kretsade kring sparande och jakten efter att vara ekonomiskt oberoende har slukat dem totalt. Man lever en gång, gör saker...det betyder dock inte att man inte har en budget eller sparande...

Jag är övertygad om att jakten på ekonomisk oberoende är en fälla.

Pensionsåldern höjs eftersom vi har för många som ska ha pension men inte tillräckligt många som tjänat ihop till den. Tänk alla anhöriga till migranter som flyttat efter och som får ta del av pensionssystemet här utan att knappt bidragit till ett öre. I vissa fall så får man även tillgodoräkna jobb i hemlandet för att få ut pension här..
Citera
2023-10-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Mitt inlägg är på riktigt många söp ner sig på 90 talet skulden var för stor att bära man hade inte ens råd att träffa barnen.

Det är jätte enkelt att förklara man köpte ett hus 1992 efter att man hade bott där i 8 år skiljde man sig och huset hade sjunkit 24 % i värde man hade lånat till 8.9 % i ränta det var en Bra ränta 1998.
Frun ville skilja sig huset blev en förlust affär det var väldigt vanligt på 90 talet.
Det dyraste var underhållet till tre barn tills långt in på 2010 talet. Minsta barnet var 21 år 2019.
Jag är skyldig miljoner. född 1965.
Jag har seriöst funderat på skuldsanering. just nu har jag 7800 kr i löneutmätning varje månad.

Men det är ju 23 år sedan. Hur mycket blev du skyldig efter husaffären?
Frugan antar jag blev lika fattig efter försäljningen?

Hade du inget eget intresse att ta hand om barnen eller varför ska hon ha underhåll och barnen på heltid?
Citera
2023-11-01, 01:46
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag försöker verkligen inte skryta. I det här forumet så är det inte ovanligt att användere säger att de tjänar över 100000 kronor i månaden och har tiotals miljoner på sina konton, så jag sticker inte ut på något sätt. Om det här hade varit en penismätningstråd (genomsnittet på Flashback är som bekant över 25 cm) så hade jag hävdat att jag har 17 cm.

Jag känner mig inte som en slav på grund av mitt sparande, snarare tvärtom. Jag har för lite pengar för att kunna sluta jobba, men jag planerar för att i framtiden ha möjligheten. Inte för att jag vill sluta jobba, men jag vill kunna göra det om jag vill.

Jag tycker att människor det är människor som vill "leva litet" (alltså konsumera överdrivet mycket och därför vara konstant panka) som är slavar. Här är en video som sammanfattar min syn på saken mycket bra:

https://www.youtube.com/watch?v=9RJpIqD8MGg

Jag förstår mkt väll vad du menar min vän. Men när du anser att folk som konsumerar mkt är slavar så anser jag att dom är egentligen rika här i livet. Pengar är inte det som visar rikedom. Det är upplevelser i livet som lär oss.
ditt argument är att du vill ha säkerhet. Det förstår jag för det är ju grunden till att spara men har man bara två möjligheter på medellön så bränner jag mkt mer än att jag sparar.

Mitt personliga resonemang för att spara är att min hälsa är på topp. Och så länge jag kanske äter rent och tränar rätt så tror jag att det är mitt sätt att få in pengar resten av livet.
Citera
2023-11-01, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Min mors pension fick sig en rejäl törn har jag för mig då många kvinnor var hemma med sina barn eller jobbade som dagmammor som inte gav några större summor och då var det nog inte en sån stor förlust pensionsmässigt men sen gjorde de om det på något vis så i princip alla kvinnor fick en mycket sämre pension eftersom de inte jobbat lika mycket som männen. Hon har ändå jobbat hårt i 35-40 år full tid efter det men hennes pension ligger på runt 13000.

Jag vet inte hur det är i din mors fall, men "dagmammor" brukade väl få lönen i handen, de jobbade alltså "svart". Då får man inte pensionspoäng.
Orsaken till detta arrangemang var de väldigt höga marginalskatterna. Man fick jobba ihop 250 kronor för att kunna betala någon 100 kronor för utfört arbete. Och om dessa 100 kronor beskattades så blev det bara kring 50 kronor kvar till den som gjorde jobbet.
Det var ju därför läkare gick ner på deltid och jobbade svart som hantverkare (enligt sägnen). Läkarna hade bland de högsta marginalskatterna så för familjeekonomin var det ett mer lönsamt upplägg.
Citera
2023-11-01, 08:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag vet inte hur det är i din mors fall, men "dagmammor" brukade väl få lönen i handen, de jobbade alltså "svart". Då får man inte pensionspoäng.
Orsaken till detta arrangemang var de väldigt höga marginalskatterna. Man fick jobba ihop 250 kronor för att kunna betala någon 100 kronor för utfört arbete. Och om dessa 100 kronor beskattades så blev det bara kring 50 kronor kvar till den som gjorde jobbet.
Det var ju därför läkare gick ner på deltid och jobbade svart som hantverkare (enligt sägnen). Läkarna hade bland de högsta marginalskatterna så för familjeekonomin var det ett mer lönsamt upplägg.

Ingen aning då det var säkert 35 år sen och det var inte under någon lång period
Citera
2023-11-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ingen aning då det var säkert 35 år sen och det var inte under någon lång period

Förr räknade man de 15 bästa åren, så hade man jobbat halvtid osv när barnen bodde hemma gjorde det inget om du tjänade bra från 50-65. Sen ändrade man och räknade in hela arbetslivet och då blev snitter avsevärt sämre för de som var hemmafruar tex.
Citera
2023-11-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Och så har de litat på pappa folkpensionen och mamma SAP.
Nu går de in på minpension.se och får se att de har under 6 miljoner i kassan och inser att ålderdomen blir en ökenvandring fram till sista andetaget. Och hela vägen dit ångrar och förbannar de sig själva att de inte sparat och amortera av sina BRF eller hus. Och ännu värre är det för hyreslägenhetsfolket.

Spelar i stort sett ingen roll vad folk har i pension eller inte och ska förklara till dig varför.

Låt oss säga vi har 10 miljoner män.

HELA 20% av folk dör INNAN dom ens går i pension, så dom dör vid 64 års åldern. Så nu har 2 miljoner män dött.

Men låt oss säga du har tur och du är en av dom 80%/8 miljoner som INTE dör innan 65 år, grattis!!!

Låt oss säga sen dom här 8 miljonerna dör jämnfördelat på 5 års intervaller, så folk dör vid 65-70, 70-75, 75-80, 80-85, 85-90, 90-95.

Detta är 6 kategorier, så 100%/6 = 16,66666666666667% chans att du tillhör en av kategorierna.

Men för sakens skull låt oss säga du har EXTREM TUR och du hamnar i 90-95 års kategorin, så betyder det ABSOLUT INGET om du är så PASS FYSISKT/PSYKISKT skadad att du inte kan njuta av pensionen.

Men låt oss säga det händer ett MIRAKEL och du lever till 95 år UTAN några fysiska/psykiska problem, men även då så räcker 6 Miljoner inte långt alls.

65 år -> 95 år = 30 år så 6000000/30 = 200,000kr per år får du i pension då INNAN SKATT.

200,000kr/12 månader = 16666,66kr/månad INNAN SKATT, låt oss säga skatten är 10% då blir det 1666,666kr.

Så i runda slängar kommer du få 15,000kr i månaden EFTER SKATT.

ALLT detta är baserat hur det KAN se ut om 30 år och spelar knappt nån roll om man är en person som äger BRF/Hyresrätt.

Eftersom personen som äger BRF kommer sälja för eller senare och betala skatt, visst han kommer kanske tjäna några YNKA miljoner till men det kommer inte lyfta hans liv till lyx helt plötsligt.

Och voila både BRF och Hyresrätt personen båda blir förstörda av dom höga hyrorna som kommer mest troligast finnas om 30 år eftersom hyrorna går upp VARJE ÅR.

Så ända man kan tänka på är att privat spara och inte det heller är nån garanti eftersom som sagt 20% dör innan pensionen och sen kanske man lever några YNKA år med bättre pension...
Citera
2023-11-11, 14:00
Medlem
paskharens avatar
Knarkhasch och ebay/amazon hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in