Citat:
Ursprungligen postat av
LifeSuckz
Känner exakt som dig min vän. Jag tjänar bra och bränner bra. Detta är mitt liv. Jag skiter faktiskt i hur det blir när jag är 70+
Jag vill leva i nuet. Och hälsan är den viktigaste då det är den som för mig att dra in pengar. Så lever man hälsosamt o tränar o tar in pengar kan man kanske fortsätta jobba livet ut istället för att förlita sig på att pensionen ska va ens försäkring till hyra.mat och tak.
Men ja… mkt prat av mig. Vi får se hur det går haha
"Carpe Diem", är det inte det Lyxfällan-deltagarna i regel har tatuerat någonstans? Alternativt står det skrivet på väggen i vardagsrummet.
När jag tittar på mina vänner som jobbar massor men ändå inte har pengar och jämför med mig själv som inte jobbar lika mycket men som ändå har massor av stålar, är det en sak som dyker upp om och om igen. Det där marshmallow-testet på barn. Du får en marshmallow nu, den är din. Men om du väntar en liten stund får du istället två marshmallows. Unga barn kan inte vänta, äldre barn kan hålla sig.
Det är mycket timing. Måste man ha grejorna NU så kostar det. Kan man vänta in rätt läge blir det billigare. Otålighet och man får pröjsa ränta, tålamod och man får håva in ränteinkomst. Pengarna som ligger placerade är inte borta, man kan sälja av och casha in om man vill men under tiden trillar det in passiv inkomst.
Egentligen är det inställningen precis i början som är avgörande. Olle och Pelle är lika gamla och har samma utbildning. De får jobb samtidigt. Olle vill leva i nuet och spenderar första lönen så fort han vet att den kommer, innan den kommer. Pelle dröjer kvar hos föräldrarna nån månad extra och bygger sig en buffert av första lönen. När andra lönen kommer så har Olle en liten kreditkostnad, Pelle har en liten ränteinkomst. Sen rullar det på... Olle lever i nuet redan från start. Pelle offrar visserligen lite "leva i nuet" där i början, men kommer att kunna skörda frukterna av ett överflöd hela livet.
En marshmallow, eller två?
https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ