2023-10-30, 23:34
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Förr i tiden hade "vanlkgt folk" inte så stark köpkraft och därmed inte möjligjet att spara några pengar samtidigt som det fanns en tro på att man skulle få en ok pension om man arbetade 40-50 år.

De som fyller 65 nu är födda 1958 och har haft bra köpkraft i över 20 år och har helt enkelt hellre levt upp pengarna än planerat för morgondagen.

Och så har de litat på pappa folkpensionen och mamma SAP.
Nu går de in på minpension.se och får se att de har under 6 miljoner i kassan och inser att ålderdomen blir en ökenvandring fram till sista andetaget. Och hela vägen dit ångrar och förbannar de sig själva att de inte sparat och amortera av sina BRF eller hus. Och ännu värre är det för hyreslägenhetsfolket.
Citera
2023-10-31, 00:16
Medlem
Skribentminimums avatar
Undersök det själv jävla händelse frågare.
Citera
2023-10-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Riktigt jäkla bra skrivet!

Tack =)
Citera
2023-10-31, 01:13
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ätit gott, druckit, rökt, festat, shoppat, åkt charter, bjudit tjejer på drinkar, ägt roliga bilar, gått på konserter, haft någon dyr hobby. Ingen svårighet att spendera pengar på allt kul som finns.

Jag kan tycka det är mer sorgligt med folk som sparar hälften av allt de tjänar och sedan dör med berg av pengar som de aldrig fått någon glädje av. Men jag antar att deras arvingar blir glada.

Känner exakt som dig min vän. Jag tjänar bra och bränner bra. Detta är mitt liv. Jag skiter faktiskt i hur det blir när jag är 70+

Jag vill leva i nuet. Och hälsan är den viktigaste då det är den som för mig att dra in pengar. Så lever man hälsosamt o tränar o tar in pengar kan man kanske fortsätta jobba livet ut istället för att förlita sig på att pensionen ska va ens försäkring till hyra.mat och tak.

Men ja… mkt prat av mig. Vi får se hur det går haha
Citera
2023-10-31, 10:55
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Vad hände? Det kom hit miljoner med flyktingar som tömde välfärden utan att bidra.
Citera
2023-10-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Har stött på det här fenomenet både på min arbetsplats och bland vänner och anhöriga.

Vi talar alltså om medelålders människor eller äldre, som efter att ha jobbat direkt efter skolan inte har varken hus eller bostadsrätt eller några större summor på banken. Min fråga är alltså, vafan har ni gjort i era liv? Tror knappast att många av dessa levt loppan utan pengars har helt enkelt runnit ut i något svart hål.

Någon med insyn i den här typen av människor eller är du en sådan själv? Förklara gärna
Vadå svart hål.. Min far jobbade å vi var 5 barn. Alla pengar gick åt till familjen såklart.. Det blev aldrig pengar över. Vi bodde i lägenhet å hade en beg bil.. Vilken värld lever du i.
Citera
2023-10-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Hur kan man använda alla sina pengar medan man kan (innan man dör) om man inte vet när man kommer att dö. Ska man gissa sin död och använda pengarna fram till den tidpunkten? Vad händer om man gissar helt fel. Ska man då leva sina sista 10-15 år i misär?

Det är fullt rationellt att ha pengar kvar när man dör för då har man säkerställt att man faktiskt har pengar kvar så länge man lever. Det innebär inte att man inte kan unna sig själv någonting men att man har längre framförhållning än en sjuåring.

Man kan ju inte leva upp pengar man inte har, utan bränner man allt eftersom så hamnar man rätt. Sen om det är smart eller inte finns det ju olika åsikter om.

Själv tycker jag det är sunt att ha viss framförhållning för att ha en bra pension, men inte överdriva och leva som fattigpensionärer fastän man har miljoner på banken.
Citera
2023-10-31, 13:14
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
Känner exakt som dig min vän. Jag tjänar bra och bränner bra. Detta är mitt liv. Jag skiter faktiskt i hur det blir när jag är 70+

Jag vill leva i nuet. Och hälsan är den viktigaste då det är den som för mig att dra in pengar. Så lever man hälsosamt o tränar o tar in pengar kan man kanske fortsätta jobba livet ut istället för att förlita sig på att pensionen ska va ens försäkring till hyra.mat och tak.

Men ja… mkt prat av mig. Vi får se hur det går haha
"Carpe Diem", är det inte det Lyxfällan-deltagarna i regel har tatuerat någonstans? Alternativt står det skrivet på väggen i vardagsrummet.

När jag tittar på mina vänner som jobbar massor men ändå inte har pengar och jämför med mig själv som inte jobbar lika mycket men som ändå har massor av stålar, är det en sak som dyker upp om och om igen. Det där marshmallow-testet på barn. Du får en marshmallow nu, den är din. Men om du väntar en liten stund får du istället två marshmallows. Unga barn kan inte vänta, äldre barn kan hålla sig.

Det är mycket timing. Måste man ha grejorna NU så kostar det. Kan man vänta in rätt läge blir det billigare. Otålighet och man får pröjsa ränta, tålamod och man får håva in ränteinkomst. Pengarna som ligger placerade är inte borta, man kan sälja av och casha in om man vill men under tiden trillar det in passiv inkomst.

Egentligen är det inställningen precis i början som är avgörande. Olle och Pelle är lika gamla och har samma utbildning. De får jobb samtidigt. Olle vill leva i nuet och spenderar första lönen så fort han vet att den kommer, innan den kommer. Pelle dröjer kvar hos föräldrarna nån månad extra och bygger sig en buffert av första lönen. När andra lönen kommer så har Olle en liten kreditkostnad, Pelle har en liten ränteinkomst. Sen rullar det på... Olle lever i nuet redan från start. Pelle offrar visserligen lite "leva i nuet" där i början, men kommer att kunna skörda frukterna av ett överflöd hela livet.

En marshmallow, eller två?
https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ
Citera
2023-10-31, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
"Carpe Diem", är det inte det Lyxfällan-deltagarna i regel har tatuerat någonstans? Alternativt står det skrivet på väggen i vardagsrummet.

När jag tittar på mina vänner som jobbar massor men ändå inte har pengar och jämför med mig själv som inte jobbar lika mycket men som ändå har massor av stålar, är det en sak som dyker upp om och om igen. Det där marshmallow-testet på barn. Du får en marshmallow nu, den är din. Men om du väntar en liten stund får du istället två marshmallows. Unga barn kan inte vänta, äldre barn kan hålla sig.

Det är mycket timing. Måste man ha grejorna NU så kostar det. Kan man vänta in rätt läge blir det billigare. Otålighet och man får pröjsa ränta, tålamod och man får håva in ränteinkomst. Pengarna som ligger placerade är inte borta, man kan sälja av och casha in om man vill men under tiden trillar det in passiv inkomst.

Egentligen är det inställningen precis i början som är avgörande. Olle och Pelle är lika gamla och har samma utbildning. De får jobb samtidigt. Olle vill leva i nuet och spenderar första lönen så fort han vet att den kommer, innan den kommer. Pelle dröjer kvar hos föräldrarna nån månad extra och bygger sig en buffert av första lönen. När andra lönen kommer så har Olle en liten kreditkostnad, Pelle har en liten ränteinkomst. Sen rullar det på... Olle lever i nuet redan från start. Pelle offrar visserligen lite "leva i nuet" där i början, men kommer att kunna skörda frukterna av ett överflöd hela livet.

då vill jag ställa dig denna fråga. vad vill du när du är 70 år,. är det finasiel stabilitet så kan man gå den vägen.

jag vill så klart också det men jag vill leva varje dag också. när helgen kommer kommer jag bränna på varje kul grej jag känner för för jag har jobbat och jag tycker jag förtjänar det.

sen vill jag leva livet med dom nära o kära som är vid liv nu. när jag passerat 70 år kommer mina föräldrar o vänner kanske vara döda. så vad har jag för vits med att ha massa stålar i banken då om jag inte kan bränna med dom jag älskar.

livet vi har är kort. och du vet aldrig när din sista dag inträffar.

att jämföras med tv programmet du nämner är ett skämt. dom människorna har inga gränser och går över till lån. det gör inte alla och förstår deras gränser.
Citera
2023-10-31, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Ditt tänk är spännande.
Vid något tillfälle räknade jag på hur mycket man måste investera för att kunna köra bil på bara avkastningen. Med tanke på de låga räntorna hos Avanza så kan man köpa en liten portfölj, och sedan låna till låg ränta på portföljen, och använda avkastningen för att betala räntan + skatt + försäkring + bensin.

Givetvis behöver man flera hundra tusen kr, och man kan inte köpa en Lambo eller RR. Det blir ju nån 10år gammal modell. Men man behöver bara spara ihop till bilen en gång, och sedan har man bil resten av livet om man köper aktier med god tillväxt på utdelningen.

Likadant gäller ju boende. många köper en lägenhet för 2500000 typ. Räntorna nu är över 100.000:-/år + månadsavgiften. Om man investerat liknande belopp i aktier så kan man hyra boende för avkastningen, och då står man helt utan underhållskrav. Olika sätt att tänka bara. Mycket lättare att flytta när man hyr, iallafall om man inte skall bo mitt i storstan.

Samma tänk gäller ju allt. TV, motorcykel, osv osv osv. Investera ett relativt stort belopp, lev på avkastningen.
Citera
2023-10-31, 18:32
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
då vill jag ställa dig denna fråga. vad vill du när du är 70 år,. är det finasiel stabilitet så kan man gå den vägen.

jag vill så klart också det men jag vill leva varje dag också. när helgen kommer kommer jag bränna på varje kul grej jag känner för för jag har jobbat och jag tycker jag förtjänar det.

sen vill jag leva livet med dom nära o kära som är vid liv nu. när jag passerat 70 år kommer mina föräldrar o vänner kanske vara döda. så vad har jag för vits med att ha massa stålar i banken då om jag inte kan bränna med dom jag älskar.

livet vi har är kort. och du vet aldrig när din sista dag inträffar.

att jämföras med tv programmet du nämner är ett skämt. dom människorna har inga gränser och går över till lån. det gör inte alla och förstår deras gränser.
Det finns ingen motsägelse mellan att spara och att samtidigt göra roliga saker. Jag har valt att budgetera 20000 kronor per månad till sparande och extraamortering och 5000 till semester och nöjen. Det jag får göra avkall på är i princip marmorkök och leasad Tesla, men jag tycker ändå att sådana saker är bland det mest omanliga som finns.

Det låter tråkigt att gå runt och resonera att nästa dag kan vara ens sista. Det är givetvis möjligt, men det är knappast sannolikt.
Citera
2023-10-31, 18:54
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det finns ingen motsägelse mellan att spara och att samtidigt göra roliga saker. Jag har valt att budgetera 20000 kronor per månad till sparande och extraamortering och 5000 till semester och nöjen. Det jag får göra avkall på är i princip marmorkök och leasad Tesla, men jag tycker ändå att sådana saker är bland det mest omanliga som finns.

Det låter tråkigt att gå runt och resonera att nästa dag kan vara ens sista. Det är givetvis möjligt, men det är knappast sannolikt.

Jag vet helt ärligt inte om du försöker skryta med grejerna du nämner upp men om du kan spara +25k per månad är denna debat om att spara eller inte oviktigt då du kan röra dig med tusenlappar till nöjen varje månad också. Om snittet i att spara eller inte går efter medellönen på 28k kan vi utesluta att man kan båda spara och ha nöjen i dessa tider. Och då tkr jag personligen att jag tar nöje istället för att vara slav i många år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in