2023-09-27, 20:28
Medlem
Tja

Har stött på det här fenomenet både på min arbetsplats och bland vänner och anhöriga.

Vi talar alltså om medelålders människor eller äldre, som efter att ha jobbat direkt efter skolan inte har varken hus eller bostadsrätt eller några större summor på banken. Min fråga är alltså, vafan har ni gjort i era liv? Tror knappast att många av dessa levt loppan utan pengars har helt enkelt runnit ut i något svart hål.

Någon med insyn i den här typen av människor eller är du en sådan själv? Förklara gärna
Citera
2023-09-27, 20:42
Medlem
MrMadoffs avatar
Aldrig blivit uppfostrad till hur man hanterar pengar. Svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden, utnyttjad, blivit tvingad till att ta lån för att kunna försörja sig. Dragit på sig dyra hobbys och/eller beroenden.

Den stora frågan tycker jag egentligen är hur det kan finnas människor som inte förstår basala saker som dessa. Tror du att alla människor föddes med silversked i munnen likt dig?
Citera
2023-09-27, 20:48
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Har stött på det här fenomenet både på min arbetsplats och bland vänner och anhöriga.

Vi talar alltså om medelålders människor eller äldre, som efter att ha jobbat direkt efter skolan inte har varken hus eller bostadsrätt eller några större summor på banken. Min fråga är alltså, vafan har ni gjort i era liv? Tror knappast att många av dessa levt loppan utan pengars har helt enkelt runnit ut i något svart hål.

Någon med insyn i den här typen av människor eller är du en sådan själv? Förklara gärna

Förr i tiden hade "vanlkgt folk" inte så stark köpkraft och därmed inte möjligjet att spara några pengar samtidigt som det fanns en tro på att man skulle få en ok pension om man arbetade 40-50 år.

De som fyller 65 nu är födda 1958 och har haft bra köpkraft i över 20 år och har helt enkelt hellre levt upp pengarna än planerat för morgondagen.
Citera
2023-09-27, 20:55
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Förr i tiden hade "vanlkgt folk" inte så stark köpkraft och därmed inte möjligjet att spara några pengar samtidigt som det fanns en tro på att man skulle få en ok pension om man arbetade 40-50 år.

De som fyller 65 nu är födda 1958 och har haft bra köpkraft i över 20 år och har helt enkelt hellre levt upp pengarna än planerat för morgondagen.

De som är födda 1958 tillhör guldgenerationen och är tillsammans med 40 talisterna de som haft det bäst i världshistorien. Varje generation efter dessa kommer att få det sämre och sämre för varje generation.
Citera
2023-09-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
De som är födda 1958 tillhör guldgenerationen och är tillsammans med 40 talisterna de som haft det bäst i världshistorien. Varje generation efter dessa kommer att få det sämre och sämre för varje generation.
ATP-pensionärerna, födda 1953 och tidigare, hade en god pension. Det var dom som var lockbetet i det Ponzi-bedrägeri som det svenska pensionssystemet visat sig vara.
Några fick det bra, alla ville vara med. Se'n visar det sig att varje ny årskull får sämre och sämre pension. De som jobbar idag får vara med och betala, men hur sannolikt är det att de får en krona tillbaka?
Citera
2023-09-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
ATP-pensionärerna, födda 1953 och tidigare, hade en god pension. Det var dom som var lockbetet i det Ponzi-bedrägeri som det svenska pensionssystemet visat sig vara.
Några fick det bra, alla ville vara med. Se'n visar det sig att varje ny årskull får sämre och sämre pension. De som jobbar idag får vara med och betala, men hur sannolikt är det att de får en krona tillbaka?
Precis, förr räknades dom fem bästa åren numera livsinkomst.
Citera
2023-09-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis, förr räknades dom fem bästa åren numera livsinkomst.
Femton bästa åren, men ändå ...
Citera
2023-09-27, 21:42
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Tja... Det finns beroende som folk har, beroende av konsumtion. Många väljer att köpa skräp, bränna pengarna på fester, kläder, bilar, utomlands-resor, knark osv osv osv.

Jag vet till exempel en snubbe jag jobbade med som alltid beställde mat till jobbet, varje dag.
Citera
2023-09-27, 22:10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Femton bästa åren, men ändå ...

Om man är född på 60-talet och framåt borde det inte vara en överraskning att man behöver ha privata sparande och tjänstepension. Om man inte insett detta får man skylla sig själv.
Citera
2023-09-27, 22:23
Medlem
Alltså har man varit ensam familjeförsörjare med barn har man inte kunnat investera. Frågeställaren har förmodligen inte barn eller är ensamstående. Ni vet väl att bästa pensionsförsäkringen är att vara gift.
Citera
2023-09-27, 22:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden

Tråden heter bokstavligen "Ni som jobbat ett helt liv ....". Tycks väl antyda att man är inne på arbetsmarknaden, va?

Citat:
Den stora frågan tycker jag egentligen är hur det kan finnas människor som inte förstår basala saker som dessa.

Med tanke på att det finns personer som inte kan läsa en trådrubrik så är jag inte förvånad.
Citera
2023-09-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Meningen med livet är alltså enligt din måttstock att äga fastigheter och pengar på banken? Okej då vet vi. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in