2023-09-28, 01:36
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Som framgår tydligt av trådstart och rubrik avser tråden personer med ett långt yrkesliv bakom sig men inga nämnvärda tillgångar. Ett tips kan vara att läsa vad det handlar om innan du pratar om att andra "inte förstår basala saker". Lycka till, och försök erkänna direkt när du har fel nästa gång.

Du är ju fanimej tvärslut!
Bara geggamoja kvar innanför skallbenet på er gamla stofiler.

Förstår du inte att en dålig start i livet kan göra att man aldrig kommer ikapp!
Citera
2023-09-28, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Aldrig blivit uppfostrad till hur man hanterar pengar. Svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden, utnyttjad, blivit tvingad till att ta lån för att kunna försörja sig. Dragit på sig dyra hobbys och/eller beroenden.

Den stora frågan tycker jag egentligen är hur det kan finnas människor som inte förstår basala saker som dessa. Tror du att alla människor föddes med silversked i munnen likt dig?

Trams. Förr i tiden var det mycket enklare att få jobb än idag. Sedan behöver man inte lån för att försörja sig folk som belånar sig vill bara ha ”fina” grejer som hus och bilar som de lånar pengar för. Du kan försörja dig själv på vanlig inkomst

Dyra hobbys är ditt eget fel. Det är ett val, och väljer du att göra det valet så är det ditt beslut men säg inte att detta är någon slags anledning till varför du är pank när du är 60 år…

Det handlar inte om silverskedar utan om att inte göra dig själv till offer för att man fötts fattigt (även fast ingen är ”fattig” i Sverige). Bara latmaskar som du som ej är villig att göra det hårda jobbet för att lyckas.

Kanske därför du ser upp till och avgudar Madoff jävla ponzitorsk.
Senast redigerad av AO8 2023-09-28 kl. 01:59.
Citera
2023-09-28, 03:25
Medlem
Jag känner till några av personerna som beskrivs och det har ofta handlat om lågavlönade förtidspensionärer som pga olika öden skuldsatt sig tidigt och sedan inte kunnat få ordning på ekonomin. Jag kallar inte dessa lata för att dom haft oturen att drabbas.

Dels är jag inte så gammal men tillhör ändå skaran som inte äger direkt nånting jämfört med andra i min ålder. Det beror på att vi är relativt lågavlönade och haft barn halva livet med svindyra intressen. Vi lever till skillnad från dessa ett gott liv enligt mig.
Arbeten vi trivs med och inte skulle byta bort. Alltid ätit gott och kunnat unna oss saker. Ingen av barnens rika vänner har rest så mycket som våra barn tex. Inga skulder eller lån.

Som vissa skriver om guldsked i mun, det är väl självklart att alla föds med olika förutsättningar beroende på vad man föds in i. Sen är det inte ett skäl att bara lägga sig platt fall och strunta i allt. Båda barnen har jättefina betyg varav ena pluggar till läkare. Jämfört med deras "rika" vänner kämpar dom ännu mer, här har alla samma förutsättningar.

Dom flesta tjänar mer än oss. Men jämfört mot dessa rika familjer har vi fått något som är mer värt än pengar; tid och upplevelser ihop.
Senast redigerad av granskottet80 2023-09-28 kl. 04:24.
Citera
2023-09-28, 04:22
Medlem
Masingas avatar
I dessa tider med BR, bil blir det svårt att spara som förr.
Citera
2023-09-28, 04:58
Medlem
Levt gött kanske? Känner några gamla rävar som tjänat väldigt bra genom åren men som nu får garantipension istället. Kan nog garantera att dom upplevt mer än dom flesta med sina många resor bla.

Finns en del som numera sparar och sparar för att göra en FIRE men man verkar inte ha så roligt i livet.
Senast redigerad av Ekonomigubben 2023-09-28 kl. 05:03.
Citera
2023-09-28, 05:16
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Meningen med livet är alltså enligt din måttstock att äga fastigheter och pengar på banken? Okej då vet vi. Tack

Du kan inte läsa va? Trådens syfte spekulerar inte i skaparens syn och målsättning med livet utan hur det förekommer sig att många förefaller slita mkt men ändå inte har mkt mer än ett korvöre kvar vid livets ände.

Det är ingen rymdfysik att tolka tråden på rätt sätt. Däremot föreligger som vanligt nästan alltid ett skevtv tolkningsföreträde där många användare misstolkar och svarar helt åt helvete fel.

Min tolkning av ditt inlägg är att du är en av dessa fattiglappar, du blev förnärmad när någon med potentiellt kapitalistisk läggning skapar en antitråd. Cred till TS.

Svaret är inte enkelt. Livet består av vinnare och av förlorare sett ur vad Skaparen frågar så går väl skiljelinjen vid vad den som har det minst bra av de som ingår i vinnarskaran.

Detta är ju dock subjektivt. Men också baserat på hur respektive definierar ett kvalitativt liv.

Men ett enkelt svar är att alla kan inte göra rätt långsiktiga ekonomiska val, många är helt sonika dumma på riktigt och bränner upp vad de har - carpe diem - eller bara basal okunskap att kunna tänka framåt. Stålsätta sig för det värsta scenariot genom exempelvis

1. skaffa barn (bra sätt att trygga livet som pensionär -> men kostar potentiella investeringar.
2. Göra investeringar -> Hus, aktier, sparande -> men kostar återhållsamhet
3. Gifta sig -> förutsätter att man dör sist, då män dör snabbare än kvinnor så är det väl en 30/70 investering.

Kort och gott de som har det bra har inteven silversked i munnen snarare förmågan att tänka långsiktigt. De som har det sämre har oförmågan att tänka långsiktigt.
Citera
2023-09-28, 05:18
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Meningen med livet är alltså enligt din måttstock att äga fastigheter och pengar på banken? Okej då vet vi. Tack

Du kan inte läsa va? Trådens syfte spekulerar inte i skaparens syn och målsättning med livet utan hur det förekommer sig att många förefaller slita mkt men ändå inte har mkt mer än ett korvöre kvar vid livets ände.

Det är ingen rymdfysik att tolka tråden på rätt sätt. Däremot föreligger som vanligt nästan alltid ett skevtv tolkningsföreträde där många användare misstolkar och svarar helt åt helvete fel.

Min tolkning av ditt inlägg är att du är en av dessa fattiglappar, du blev förnärmad när någon med potentiellt kapitalistisk läggning skapar en antitråd. Cred till TS.

Svaret är inte enkelt. Livet består av vinnare och av förlorare sett ur vad Skaparen frågar så går väl skiljelinjen vid vad den som har det minst bra av de som ingår i vinnarskaran.

Detta är ju dock subjektivt. Men också baserat på hur respektive definierar ett kvalitativt liv.

Men ett enkelt svar är att alla kan inte göra rätt långsiktiga ekonomiska val, många är helt sonika dumma på riktigt och bränner upp vad de har - carpe diem - eller bara basal okunskap att kunna tänka framåt. Stålsätta sig för det värsta scenariot genom exempelvis (1-3) och på så vis säkra framtiden.

1. skaffa barn (bra sätt att trygga livet som pensionär -> men kostar potentiella investeringar.
2. Göra investeringar -> Hus, aktier, sparande -> men kostar återhållsamhet
3. Gifta sig -> förutsätter att man dör sist, då män dör snabbare än kvinnor så är det väl en 30/70 investering.

Kort och gott de som har det bra har inteven silversked i munnen snarare förmågan att tänka långsiktigt. De som har det sämre har oförmågan att tänka långsiktigt.
Citera
2023-09-28, 05:21
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Har du hört talas om anstälningsformerna "visstidsanställning, timanställning osv? Men det tvekar jag på då du fick din tillsvidareanställning som ett brev på posten av din fars kompis.

Du verkar förnärmad av tråden. Har du hört talas om ansträngning, inte falla för beroenden, utbildning, rätt investeringar osv.
Citera
2023-09-28, 05:23
Medlem
pn222jws avatar
Marknadsföring & reklam nästan säger att man kan köpa sin lycka, men så är det ju i verkligheten sällan.
Citera
2023-09-28, 05:39
Medlem
Duerfs avatar
Det kräver disciplin att inte konsumera men vi väljer hela tiden mellan att konsumera eller spara. Viss konsumtion är nödvändig, som boende, kläder (till en viss nivå) och mat.

Mitt yngre jag gillade att konsumera mer än mitt nuvarande jag som gillar att spara. I mångt och mycket är det ett aktivt val jag gör som kräver viljestyrka.

Det finns naturligtvis människor som inte har utrymme att varken konsumera eller spara för överflödiga pengar, därför att överflödiga pengar inte finns. En kombination av låga inkomster/bidrag och höga kostnader för nödvändig konsumtion (barn) gör att de sitter fast.
Senast redigerad av Duerf 2023-09-28 kl. 05:44.
Citera
2023-09-28, 05:42
Moderator
T-80Us avatar
Den här typen av trådar drar alltid till sig konfirmeringsbias i stora mängder. De skrivs av ekonomiskt intresserade människor och frekventeras i stort sett av samma typ av människor. Företeelsen att blivande fattigpensionären Tommy eller Jessica skulle vara här och i detalj förklara varför de är ekonomiskt misslyckade, känns oerhört långsökt.

Det handlar alltså om att en handfullt, till några tjogtal, användare med god koll på ekonomi sitter och får varandra att tro att de är majoriteten, när det i själva verket är precis tvärtom.

Drar man sedan ifrån medelålders människor med mycket pengar på banken, som fått dessa i arv eller förskott på arv, så blir gruppen med egenhändigt sparade miljoner vid 45 EXTREMT liten.
Citera
2023-09-28, 05:44
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Du verkar förnärmad av tråden. Har du hört talas om ansträngning, inte falla för beroenden, utbildning, rätt investeringar osv.

Vilken jävla jubelidiot du är. Ja alla har hört talas om det men nu försökte jag uppmärksamma trådstartaren om det motsatta din dumma jävla tratt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in