2023-10-31, 19:37
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så du menar att du har rätt att döma folk för både det ena och det andra för att vissa av oss inte tror på att Maja är oskyldig?.
Det är en viss skillnad mellan att jag dömer en människa för mig själv och en domstol som utdelar ett straff, tycker du inte det? Ditt inlägg visar för övrigt på precis det jag anade
Citera
2023-10-31, 20:00
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Motiveringen var brist på bevis och psykisk ohälsa
Varför nämde de i så fall psykisk ohälsa?
Det är inget som jag hört i något annat fall
mer än de som sätts in på rättspsyk

Psykisk sjukdom och psykiskt ohälsa är som sagt inte samma sak. Kan garantera att ingen som sitter i fängelse på långa straff är psykiskt friska. Då hade de inte suttit där.

Sk normala människor kan också drabbas av psykisk ohälsa då och då, såsom depression och ångest, men hamnar ändå inte i fängelse eller på psykklinik. Kanske inte ens hos en psykistriker eller psykolog. Det är en del av det sk livet för många människor, men reder ut sig med tiden och lite hjälp av vänner och närstående. Och av tiden självt.

Huvuddomaren i HR sa att MH "hade haft psykisk ohälsa" (tidigare) men inte att hon hade det vid mordtillfället. Men han såg det tydligen som något ömkansvärt och strafflindrande gällande MH.
Citera
2023-10-31, 20:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Det som gör folk likt dig arga är att er världsbild inte gick ihop med domstolens dom. Ända möjligheten att öka rättsväsendets trovärdighet på det här forumet (för att göra folk likt dig nöjda) är att stena alla invandrare, pedofiler, bögar och de som skulle kunna ha gjort något brottsligt (på fel sätt alltså, inte alla brottslingar, bara de dumma). Känns som att ganska många borde flytta till Saudiarabien om man vill ha det rättssystemet, fast då kommer de själva vara invandrare såklart...
Att Maja inte dömdes för mord kan nog de flesta acceptera. Den allvarliga bristen visar sig i att hon inte dömdes för medhjälp till mord. Hon har nämligen gjort sig skyldig till det. Domstolen kunde inte dömma henne för medhjälp till mord, eftersom åklagaren inte yrkade på det.

6 års fängelse för Maja och livstid för Johanna är vad man kan förvänta sig. (Livstid eftersom Johanna uppenbarligen ville att Tove skulle dö, hon hade ju t o m försökt tidigare bl a.)
Citera
2023-10-31, 21:10
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Att Maja inte dömdes för mord kan nog de flesta acceptera. Den allvarliga bristen visar sig i att hon inte dömdes för medhjälp till mord. Hon har nämligen gjort sig skyldig till det. Domstolen kunde inte dömma henne för medhjälp till mord, eftersom åklagaren inte yrkade på det.

6 års fängelse för Maja och livstid för Johanna är vad man kan förvänta sig. (Livstid eftersom Johanna uppenbarligen ville att Tove skulle dö, hon hade ju t o m försökt tidigare bl a.)
Jag citerade inte dig, du har rätt i sak, men det var inte utifrån det jag skrev mitt inlägg
Citera
2023-10-31, 21:29
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Det var en stor miss att åklagaren inte lade till åtalspunkterna medhjälp till mord eller grov skyddande av brottsling. Den senaste är ju uppenbar för de flesta, men de flesta av oss är å andra sidan inte juridiskt bevandrade 😕
Citera
2023-10-31, 21:49
Avslutad
Citat:

Hmmmm - varför vill du sätta Maja i fängelse när hon ingenting har gjort.
Förutom det hon redan suttit av ..

Låt nu Maja vara ifred - Du skriver ju själv att Johanna ville uppenbarligen att Tove skulle dö.
Senast redigerad av Massonite 2023-10-31 kl. 21:54.
Citera
2023-10-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Det som gör folk likt dig arga är att er världsbild inte gick ihop med domstolens dom. Ända möjligheten att öka rättsväsendets trovärdighet på det här forumet (för att göra folk likt dig nöjda) är att stena alla invandrare, pedofiler, bögar och de som skulle kunna ha gjort något brottsligt (på fel sätt alltså, inte alla brottslingar, bara de dumma). Känns som att ganska många borde flytta till Saudiarabien om man vill ha det rättssystemet, fast då kommer de själva vara invandrare såklart...

Vad som verkligen gör hederligt folk arga, jo, det sker när en brottsling har lyckats med att komma ut på sina fria fötter med hjälp ut av en massa lögner och, genom att därtill också ha lagt skulden på en annan person samt, för att sålunda slippa ifrån sitt ansvar, det är just sådant som driver hederligt folk till att bli arga.

Fröken Hellm*n har, genom sina tidigare lögner, bevisat sig själv till att ha varit delaktig i mordet på 21-åriga flickan T*ve T*nnies vilket betyder att hon var sin kamrat behjälplig då deras offer bringades om livet.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Jo, men hovrätten dömer henne till mord p.g.a likgiltighetsuppsåt. Således anser hovrätten att hon inte hade ett uppsåt att aktivt döda.
Eller fattar jag fel?

Själv är jag övertygad om att Johanna ville döda Tove och gjorde även det.

Ja det är det jag menar hon hade fantiserat och hade uppsåt
Citera
2023-10-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Hmmmm - varför vill du sätta Maja i fängelse när hon ingenting har gjort.
Förutom det hon redan suttit av ..

Låt nu Maja vara ifred - Du skriver ju själv att Johanna ville uppenbarligen att Tove skulle dö.

Fröken Janss*n ville uppenbarligen att den 21-åriga flickan T*ve T*nnies skulle dö ... faktum var, att det ville också Fröken Hellm*n.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-31, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Din BILD av Maja som bitchig, den är inget bevis för att Maja har vare sig motiv, planerat mord eller haft uppsåt. Inte heller visar det på att Maja höll i några händer.

De situationer du pekar på, där Maja visar en blick till en person som fällde en rasistisk kommentar, ellerar att Maja blev arg när hon trodde att J slog henne i ansiktet med flit; det är oväsentliga detaljer för åtalet mord.
Det är inte min bild - det är uppgifter från vakten.

Vad det beträffar resten är det i huvudsak följande jag räknat upp ur FUP.
Inte blicken hon gav killen som fällde en negativ kommentar:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

.... Och det är inte "oväsentliga detaljer för åtalet mord".

Det är nämligen på Nöjet det startar och det visar att Maja i sedvanlig ordning tar Johannas parti och gaddar ihop sig mot Tove.
Att hon tamejfan inte är så timid som Gillberg vill göra gällande.

Vidare finns en mycket tight relation dess innan som absolut hade behövt lyftas fram tydligare.

Det finns nämligen en hel del gemensamt och i samråd i den där relationen som Maja njuter av.
Senast redigerad av develi 2023-10-31 kl. 22:46.
Citera
2023-10-31, 22:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Det är så jäkla dåligt och tamt av åklagaren att inte lyfta detta.

Ingen, och jag menar INGEN har trott på hennes lögn om att hon var berusad. Varken han som gjorde P7 utredningen eller förhörsledarna har trott på henne. Men åklagaren hugger inte på det!

Men det var uppenbart redan från början att åklagaren satsade allt på Johanna fälld och offrade Krösa-Maja.
Du ligger nog nära sanningen ang sistnämnda relaterat till den flathet man ser gentemot Maja.

Bihanget som är allt annat än trevlig och som glider runt som om hon vore insmord i smör med sin till synes väna framtoning.
Citera
2023-10-31, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fröken Janss*n ville uppenbarligen att den 21-åriga flickan T*ve T*nnies skulle dö ... faktum var, att det ville också Fröken Hellm*n.

Mvh/
@JokerMannen/
Det är inte sant. Det var Johannas lösning, att döda och elda upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in