2023-10-31, 00:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Färsk video Björn Nyland om BYD Atto 3 allas brister med styrning och reglering av laddning och batteritemperaturer. Jag hade nog aldrig köpt den bilen (av flera anledningar). https://youtu.be/0J7ElW7ETwg
Den videon är inte färsk och buggarna är fixade.
Citera
2023-10-31, 00:09
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den videon är inte färsk och buggarna är fixade.

Den testades och lades upp för ca 7 veckor sedan (vilket jag tycker är rätt färsk).

Hur vet du att de är fixade? Har du gjort liknande upprepade snabbladdningstest som Björn?
Citera
2023-10-31, 00:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Den testades och lades upp för ca 7 veckor sedan (vilket jag tycker är rätt färsk).

Hur vet du att de är fixade? Har du gjort liknande upprepade snabbladdningstest som Björn?
Jag har kört ner den under 10% ett antal gånger, och ända ner till 3%.
Finns inga buggar kvar på den punkten.
Jag har även testat att snabbladda den två gånger, bra laddkurva och den peakar som den lovar, inget att anmärka på den punkten heller.
Bilen hämtades ut den 19 oktober.
Bilen har även OTA.
Citera
2023-10-31, 00:22
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
J
Jag har även testat att snabbladda den två gånger, bra laddkurva och den peakar som den lovar, inget att anmärka på den punkten heller.

Checka Björns test och videor av Atto 3. Problemen kommer vid långfärder med efterföljande/upprepade snabbladdningar.
Citera
2023-10-31, 00:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Checka Björns test och videor av Atto 3. Problemen kommer vid långfärder med efterföljande/upprepade snabbladdningar.
Jag ser inga större problem i videona faktiskt.
Citera
2023-10-31, 08:17
Medlem
Citat:

Inte för att försvara kinabilar men ; jag har ägt elbilar i 10år nu, många resor till fjällen och kontinenten. Men extremt sällan man kör och snabbladdar non-stop mer än 2ggr. Kanske har gjort det 1gång.
I regel tar man alltid ett längre stopp (middag etc) när man kör över 100mil på en dag.
Känns lite som ett test där man ska fylla på sin bensinbil i farten genom bakrutan.
Citera
2023-10-31, 08:47
Medlem
ormbitens avatar
https://teknikensvarld.expressen.se/...bil-i-sverige/
Citera
2023-10-31, 12:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
BYD verkar explodera mest hela tiden i Kina. Andra perks dom erbjuder är krockkuddar som inte fungerar. Kvalitet...

https://www.youtube.com/watch?v=yOA7qKMcjcE
Citera
2023-10-31, 12:05
Medlem
kyrkstockens avatar
BAB7 har gjort ett klokt val. Leasingpriset är lägre än jämförbara bilar. Jag vet inte om de körde någon drive för de sålde dåligt.

Som leasingtagare har han ju alla garantier i världen. Och han vet vad det kommer att kosta framöver. SÅ även om bilen självimploderar.

Jag rekomenderar ingen att leasa en bensindriven bil då det tillkommer en premie (säljaren tar en risk man tar ut en premie för). Dock med ny teknik som elbilar och nya märken är det tvärtom den klokaste lösningen. BAB7 drar ju inte minst erfarenheter från sin Zoe.
Citera
2023-10-31, 13:28
Medlem
PeterNosters avatar
För 2 månader sedan gjorde björn om testen och här är den:
https://www.youtube.com/watch?v=TMUwvnv-dJo

Han slog det gamla 100-mil resultatet med 35 minuter. Mestadels för att hade en app som visade vad som pågick.

Efter den testen gjorde han en video där han rekommenderade BYD att göra en del ändringar framförallt i temperaturkontrollen av batteriet. Det är ju lite märkligt då BYD gör sina LFP-batterier själva.

Andra el-bilar har problem med att batteriet är för kallt när man kommer fram till laddstationen (cold-gate) och värmer upp batteriet innan man är framme för att optimera laddningen.

På BYD med LFP-batterier är det tvärtom. Det är inga problem att ladda kallt batteri men istället blir det för varmt (Rapid-gate) och behöver kylas ner inför laddningen.
När temperaturen når 46 C sätts kylningen in men den är försen eller för svag.

Lite synd att testare inte redovisar versionen på programvaran. På moderna bilar kan man ju fixa sådana här problem med en uppdatering av programvaran t.o.m. över internet.

Kanske BAB7 kan ge den infon här.
Citera
2023-10-31, 16:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För 2 månader sedan gjorde björn om testen och här är den:
https://www.youtube.com/watch?v=TMUwvnv-dJo

Han slog det gamla 100-mil resultatet med 35 minuter. Mestadels för att hade en app som visade vad som pågick.

Efter den testen gjorde han en video där han rekommenderade BYD att göra en del ändringar framförallt i temperaturkontrollen av batteriet. Det är ju lite märkligt då BYD gör sina LFP-batterier själva.

Andra el-bilar har problem med att batteriet är för kallt när man kommer fram till laddstationen (cold-gate) och värmer upp batteriet innan man är framme för att optimera laddningen.

På BYD med LFP-batterier är det tvärtom. Det är inga problem att ladda kallt batteri men istället blir det för varmt (Rapid-gate) och behöver kylas ner inför laddningen.
När temperaturen når 46 C sätts kylningen in men den är försen eller för svag.

Lite synd att testare inte redovisar versionen på programvaran. På moderna bilar kan man ju fixa sådana här problem med en uppdatering av programvaran t.o.m. över internet.

Kanske BAB7 kan ge den infon här.
Den senaste mjukvaran ska vara 1.4, bör ha funnits på testade bilar iaf sedan en månad tillbaka.
Innan dess var det 1.35.
Och innan dess 1.2 och 1.0.
Gäller för bilar sålda i europa.
Citera
2023-10-31, 16:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
BAB7 har gjort ett klokt val. Leasingpriset är lägre än jämförbara bilar. Jag vet inte om de körde någon drive för de sålde dåligt.

Som leasingtagare har han ju alla garantier i världen. Och han vet vad det kommer att kosta framöver. SÅ även om bilen självimploderar.

Jag rekomenderar ingen att leasa en bensindriven bil då det tillkommer en premie (säljaren tar en risk man tar ut en premie för). Dock med ny teknik som elbilar och nya märken är det tvärtom den klokaste lösningen. BAB7 drar ju inte minst erfarenheter från sin Zoe.
BYD Atto 3 säljer bra, mycket bra,
Det var den mest sålda elbilen i Sverige i augusti, och en av de mest sålda även förra månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in