2023-10-29, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
För de flesta som någonsin har behandlats inom psykiatrin, så är fenomenet psykiatrisk tvångsvård en kanske inte alltför avlägsen verklighet. Psykiatrisk tvångsvård regleras i svensk lagstiftning i lagen om psykiatrisk tvångsvård, LPT. Om man ska vara riktigt krass, så innebär det för dig som privatperson i det olyckliga fallet att du händelsevis skulle hamna under LPT, följande:
1) En läkare har rätt att polishandräcka dig (i fallet att han/hon enbart misstänker psykisk sjukdom), dvs. polisen kommer att skickas till din bostad och de kommer att hämta dig till slutenvårdsavdelningen på sjukhuset (oftast kommer våld att användas mot dig).
2) Väl där så måste du ta emot tunga mediciner med kraftiga biverkningar. I fallet att du motsätter dig/vägrar denna ordination (som ofta är gjord av en läkare som på sin höjd fått träffa dig i 20 min) kommer skötarna på avdelningen att bruka våld mot dig.
3) Läkaren kommer, i de allra flesta fall, att skicka en ansökan till förvaltningsrätten om att tvångsvården ska förlängas, såvida han inte anser dig vara fullt frisk (vilket sker väldigt sällan). Du kommer att sitta i en "förhandling" med domare och nämndemän och en sakkunnig läkare. Detta är egentligen bara ett spel för gallerierna, och förvaltningsrätten kommer inte ta hänsyn till din åsikt i frågan om ditt hälsotillstånd, utan kommer gå på din läkares och sakkunnig läkares linje i 99,99% av fallen. Om du skulle få för dig att hävda att läkarens bedömning är fel (vilket den ju faktiskt kan vara, då läkare inte är ofelbara), så kommer sakkunnig läkare att hävda att du lider av "avsaknad av sjukdomsinsikt", vilket försätter dig i ett klassiskt moment 22. Ansökan om förlängning av tvångsvård kan göras hur många gånger som helst.
4) Men som att detta inte var nog, så kommer förvaltningsrätten att meddela sitt beslut om dig i en allmän handling. Vilka implikationer har detta egentligen? Jo, dvs. på grund av offentlighetsprincipen, kommer du att finnas sökbar på förvaltningsrättens databas i en dom i en allmän handling (för all framtid) trots att du inte har begått något brott. I denna dom står, förutom domstolens beslut, även känsliga och komprometterande uppgifter om dig, din vård och ditt hälsotillstånd vid tillfället för förhandlingen. Denna information finns nu tillgänglig för dina vänner, dina grannar, snokiga arbetsgivare, personer som ogillar dig, kriminella... ja, you name it. Att sådan information görs tillgänglig för vem som helst kan i värsta fall ha ödesdigra konsekvenser, något som torde vara uppenbart.
Och värst av allt är att medan du sitter och tänker hur du ska kunna hantera din hälsa, din ekonomi, och även detta övertramp av din integritet som patient, så sitter läkaren i sin villa för 10 miljoner kronor, drar in 100 lax i månaden, tänker på hur han ska sätta på frugan ikväll, medan han skrattar åt dig.
Diskussionsfråga: är det rätt att göra såhär mot samhällets mest utsatta medlemmar, dvs. först utsätta psykiatripatienterna för förnedrande behandling som skulle göra vem som helst galen, därefter förnedra dem ytterligare i förvaltningsrätten, för att därefter exponera dem och deras besvär och sjukdomar för allmän beskådan genom att domar blir allmänna handlingar i förvaltningsrätten som kan begäras ut av vem som helst?
Och psykiatripatienter: inser ni hur blåsta/rövknullade ni egentligen blir av systemet?

Kanske är lite trög och missar något?

Men är det psykiatripatienter eller snarare mer specifikt lpt-patienter som blir blåsta av systemet?

Tvivlar på att det flesta psykiatripatienter riskerar att råka ut för mot, har då icket varit aktuellt för mig!
Citera
2023-10-30, 12:03
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Kanske är lite trög och missar något?

Men är det psykiatripatienter eller snarare mer specifikt lpt-patienter som blir blåsta av systemet?

Tvivlar på att det flesta psykiatripatienter riskerar att råka ut för mot, har då icket varit aktuellt för mig!

Mot? Menar du hot?
Texten var ursprungligen avsedd för LPT-patienter, men kan naturligtvis utvidgas till att omfatta även gruppen av patienter som inte behandlas under LPT.
Citera
2023-10-30, 12:07
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Har du funderat på att folk kanske har olika upplevelser och blir bemötta på olika sätt? Tveksamt om exempelvis Sinthu skulle hålla med dig ifall han kunde ha en åsikt. Men det kan han ju inte eftersom han är död. Han mördades av övervåld av polis när han var på psyket.
https://sverigesradio.se/artikel/6311139
Så det kan vara betydligt mer dramatiskt än TS skriver, TS var ju uppenbarligen iaf vid liv iaf då TS formulerade trådstarten.

Detta är verkligen hemskt, men exemplifierar nästan exakt det jag ville betona med psykiatrins barbariska och deras föråldrade metoder. Tack för att du nämnde honom. RIP.
Citera
2023-10-30, 12:32
Medlem
zombie-nations avatar
Man är väl inte skonad om man inte är patient. Får man en psykos kan de låsa in dig och du hamnar i registret oberoende av tidigare historia. Finns inget vaccin. Det är inget val.
Citera
2023-10-30, 13:37
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man är väl inte skonad om man inte är patient. Får man en psykos kan de låsa in dig och du hamnar i registret oberoende av tidigare historia. Finns inget vaccin. Det är inget val.

Ja, precis så.
Citera
2023-10-30, 16:30
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Detta är verkligen hemskt, men exemplifierar nästan exakt det jag ville betona med psykiatrins barbariska och deras föråldrade metoder. Tack för att du nämnde honom. RIP.

Jag förstår om ni inte vill svara eftersom ni outar er, men vart fasen har ni varit inlagda?!

Där jag bor arbetar psykiatrin uteslutande med lågaffektivt bemötande och i sällsynta fall injektioner. Är det nån som tex springer runt och sparkar och slår på saker så står personalen 3m ifrån och pratar med personen, det finns inte en chans att de skulle ingripa på något sätt.

Kommer någon in med psykos hamnar de i isoleringen där de får springa runt och sparka, slå och skrika hur mycket de vill utan att nån ingriper. Enda gången jag sett personalen agera var när en fick tag i en stol som han började slå mot fönstren på dörrarna, då gick personalen in och tog ifrån honom stolen så han fick fortsätta slå med knytnävarna istället.

På sammanlagt 4 månaders tid har jag sett personalen hämta bältessängen 1 gång, en storväxt tjej som gick till attack mot personalen och hon var så hysterisk att det inte gick ge en injektion innan hon var fastspänd - och knappt då heller. Det är enda gången.

Så igen.. vart fasen har ni varit inlagda där personalen brukar våld?!
Jag kanske behöver åka på studiebesök i ett annat län..
Citera
2023-10-30, 20:55
Medlem
attack-titans avatar
Citat:

Problemet är att begreppet psykos är helt subjektivt. Det som jag uppfattar som verklighet är kanske psykos för dig, och vice versa. Det finns ingen entydig definition av psykos som är allmängiltig. Då kanske någon säger "Jo, det finns det visst det! Psykos är när man förlorar kontakten med verkligheten." Men då uppstår frågan: vems verklighet? Och vems verklighet är den rätta? Finns det bara en verklighet eller finns det flera?
På något sätt har psykiatrin och dess överläkare/psykiatriker skaffat sig monopol på "ultimata verkligheten" och etablerat sig som den högsta auktoriteten på området. Deras världsåskådning är en materialistisk, reduktionistisk, biomedicinsk syn på världen, där det övernaturliga inte existerar. Saker som kärlek, ödet, livet efter döden, filosofi, konst, existerar inte i psykiatrins värld; därför att precis allt kan reduceras till materia, till några "kemiska obalanser i hjärnan".
Och sen undrar folk varför den psykiska ohälsan eskalerar år efter år...
Senast redigerad av attack-titan 2023-10-30 kl. 20:59.
Citera
2023-10-30, 20:57
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Jag förstår om ni inte vill svara eftersom ni outar er, men vart fasen har ni varit inlagda?!

Där jag bor arbetar psykiatrin uteslutande med lågaffektivt bemötande och i sällsynta fall injektioner. Är det nån som tex springer runt och sparkar och slår på saker så står personalen 3m ifrån och pratar med personen, det finns inte en chans att de skulle ingripa på något sätt.

Kommer någon in med psykos hamnar de i isoleringen där de får springa runt och sparka, slå och skrika hur mycket de vill utan att nån ingriper. Enda gången jag sett personalen agera var när en fick tag i en stol som han började slå mot fönstren på dörrarna, då gick personalen in och tog ifrån honom stolen så han fick fortsätta slå med knytnävarna istället.

På sammanlagt 4 månaders tid har jag sett personalen hämta bältessängen 1 gång, en storväxt tjej som gick till attack mot personalen och hon var så hysterisk att det inte gick ge en injektion innan hon var fastspänd - och knappt då heller. Det är enda gången.

Så igen.. vart fasen har ni varit inlagda där personalen brukar våld?!
Jag kanske behöver åka på studiebesök i ett annat län..

Tänker inte outa mig här, men ett tips är att läsa på om psykiatrins historia under WW2, både i Sovjet och i Tyskland. Läs även Szasz, eller varför inte Mad In America (finns även Mad In Sweden-sida).
Citera
2023-10-30, 21:22
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Tänker inte outa mig här, men ett tips är att läsa på om psykiatrins historia under WW2, både i Sovjet och i Tyskland. Läs även Szasz, eller varför inte Mad In America (finns även Mad In Sweden-sida).

Vad har det att göra med dagens psykiatri i Sverige att göra?
Handlar den här tråden om hur psykiatrin var för 70 år sedan i Sovjet och Tyskland?!

Om så är fallet är trådstarten väldigt vilseledande eftersom du trycker lite extra på de offentliga LPT handlingarna och jag antar att varken Sovjet eller Tyskland hade offentliga register på 40-talet.
Citera
2023-10-31, 00:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Problemet är att begreppet psykos är helt subjektivt.

Vilket inte spelar någon roll. De kan ändå låsa in dig.
Citera
2023-10-31, 07:08
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Vad har det att göra med dagens psykiatri i Sverige att göra?
Handlar den här tråden om hur psykiatrin var för 70 år sedan i Sovjet och Tyskland?!

Om så är fallet är trådstarten väldigt vilseledande eftersom du trycker lite extra på de offentliga LPT handlingarna och jag antar att varken Sovjet eller Tyskland hade offentliga register på 40-talet.

Du har förvisso en poäng, men jag har svårt att ta dig på allvar när du tidigare i tråden skrev om ditt självskadebeteende och din dödslängtan. Och exemplen jag gav som exempel var kanske inte de allra bästa. I varje fall kan jag rekommendera en bok som belyser problematiken väldigt väl; Peter Goetzsches bok "Dödlig psykiatri och organiserad brottslighet", tror jag den heter. Denna bok är ett mycket bättre exempel på det jag ville pålysa.

OBS. Jag googlade nyss och boken heter "Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse" och inte det jag skrev ovan. Författaren är densamme.
Senast redigerad av attack-titan 2023-10-31 kl. 07:13.
Citera
2023-10-31, 07:09
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Vilket inte spelar någon roll. De kan ändå låsa in dig.

Precis! Det är exakt det jag ville pålysa. Med resonemanget ovan, följer det att tvångsintagningar och LPT-intagningar i de allra flesta fall är mer eller mindre godtyckliga (med vissa få undantag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in