2023-10-29, 15:58
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Låg inte pappan också i ecmo?

Nä. Han låg 1-2 dygn på IVA och sen vanlig avdelning och är väl hemms igen?
Citera
2023-10-29, 15:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Nä. Han låg 1-2 dygn på IVA och sen vanlig avdelning och är väl hemms igen?
Men alla i familjen fick liknande symtom.
Citera
2023-10-29, 18:49
Medlem
Larasofts avatar
Pappan måste väl vara huvudmisstänkt.
Citera
2023-10-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Ytterligare en teori av många men intressant.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/giftmysteriet-i-soderhamn-kan-ha-fatt-i-sig-okand-drog--x30v36
Intressant undra om man kommer undersöka tidigare boende

hittar ingen tråd om det fallet
Senast redigerad av backvudejaflash 2023-10-29 kl. 19:09.
Citera
2023-10-29, 19:57
Medlem
killerboots avatar
Ricin är väldigt sällan att dom kör test på faktiskt
ett mycket potent och ovanligt gift dom flesta symptom tas för andra vanligare åkommor
Citera
2023-10-29, 20:01
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
Ricin är väldigt sällan att dom kör test på faktiskt
ett mycket potent och ovanligt gift dom flesta symptom tas för andra vanligare åkommor
Visst, men efter två veckor får man hoppas att de testat även för ricin, ett inte särskilt okänt gift.
Citera
2023-10-29, 20:07
Medlem
killerboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Visst, men efter två veckor får man hoppas att de testat även för ricin, ett inte särskilt okänt gift.

Det som är bra är att det knappt är spårbart proteinet bryts ner såpass snabbt i kroppen
men dom håller på och forskar om det där tror jag men iallafall svårt att spåra
Citera
2023-10-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Pappan måste väl vara huvudmisstänkt.

Jag har inget bra argument, men jag tror mer på att mamman är skyldig i det här fallet. Jag tänker att en man hade varit mer benägen att tillgripa fysiskt våld medan en kvinna kanske är mer benägen att mörda i smyg genom att smyga ner gift i maten.

Jag tänker också att polisen vid det här laget haft gott om tid att förhöra mannen men kanske inte kvinnan och om de haft misstankar mot mannen kanske anhållit honom eller häktat honom. Kvinnan är väl fortfarande allvarligt sjuk så henne har de kanske inte kunnat förhöra än.
Citera
2023-10-29, 21:18
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
Det som är bra är att det knappt är spårbart proteinet bryts ner såpass snabbt i kroppen
men dom håller på och forskar om det där tror jag men iallafall svårt att spåra

Missuppfattar jag dig nu eller tycker du det är bra att det inte är lätt att spåra ricin?
Citera
2023-10-30, 03:02
Medlem
killerboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Missuppfattar jag dig nu eller tycker du det är bra att det inte är lätt att spåra ricin?

ja att som gift är det effektivt och bra
Citera
2023-10-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger12
Fortfarande ingenting, läste jag nu, fortfarande så står läkarna handfallna, alla gift-svar kommer också tillbaka negativt.

När ska de börja titta på virus/pest, tänker jag? Och då framförallt på Svinpesten, som ju med största sannolikhet är vad familjen har drabbats av (och Svinpesten skulle ju inte synas i provresultaten, det finns ju ingen ”mänsklig historia” av Svinpesten och därmed så skulle den inte ”synas” på människor i provresultaten).

Familjen bor granne med en stor skog, och där har det, tror jag, funnits ett mycket svårt sjukt vildsvin som familjen har klappat/rört och förmodligen även tagit hand om, och då har hela familjen smittats genom direktkontakt med det djuret.

Svinpesten har ju, hittills, enbart gått från djur till djur, men har nu förmodligen ändrat riktning, så som allting sådant gör förr eller senare, Covid har ju ändrat på sig hur många gånger som helst längs vägen och började väl med en fågel. Virus, pester, smittor osv ”hoppar” ju mellan djur och människor, det är ju extremt oberäkneligt och kan ändra på sig hur som helst, det kan börja med kycklingar, fladdermöss, allt möjligt, och sen så vandrar det vidare till människor tids nog.

Först; från djur till djur
Sen; från djur till människa
Sen; från människa till människa

Det är ju förmodligen Svinpesten som familjen har fått i sig, med tanke på att de bor granne med en stor skog dessutom, och de bor ju inte speciellt långt från Fagersta heller där det stora utbrottet i Svinpesten var, är det 15 mil nånting? Men det spelar ju ingen roll avståndet, Svinpesten har ju spridit sig över hela landets skogar.

Jag tror att det är Svinpesten som familjen fick och som nu alltså har vandrat vidare till människor (men jag tror att man enbart blir smittad vid direktkontakt med en sjukt djur). Jag tror att svinpesten ligger ”på mitten” nu (från djur till människa, att det går för människor att bli smittade, men att människor sen inte kan smitta varandra, det har inte vandrat vidare från människa till människa ännu).

Eller muterad pest från Diderdödens tid. Lungpest, böldpest, blodpest. Något med huden har dom eftersom de undersökte radioaktivitet tidigt, de ligger i Ecmo som sköter lungorna och rensar blodet. Kontakt med råttor?
Senast redigerad av Rullgardajna 2023-10-30 kl. 07:56.
Citera
2023-10-30, 11:50
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger12
Fortfarande ingenting, läste jag nu, fortfarande så står läkarna handfallna, alla gift-svar kommer också tillbaka negativt.

När ska de börja titta på virus/pest, tänker jag? Och då framförallt på Svinpesten, som ju med största sannolikhet är vad familjen har drabbats av (och Svinpesten skulle ju inte synas i provresultaten, det finns ju ingen ”mänsklig historia” av Svinpesten och därmed så skulle den inte ”synas” på människor i provresultaten).

Familjen bor granne med en stor skog, och där har det, tror jag, funnits ett mycket svårt sjukt vildsvin som familjen har klappat/rört och förmodligen även tagit hand om, och då har hela familjen smittats genom direktkontakt med det djuret.

Svinpesten har ju, hittills, enbart gått från djur till djur, men har nu förmodligen ändrat riktning, så som allting sådant gör förr eller senare, Covid har ju ändrat på sig hur många gånger som helst längs vägen och började väl med en fågel. Virus, pester, smittor osv ”hoppar” ju mellan djur och människor, det är ju extremt oberäkneligt och kan ändra på sig hur som helst, det kan börja med kycklingar, fladdermöss, allt möjligt, och sen så vandrar det vidare till människor tids nog.

Först; från djur till djur
Sen; från djur till människa
Sen; från människa till människa

Det är ju förmodligen Svinpesten som familjen har fått i sig, med tanke på att de bor granne med en stor skog dessutom, och de bor ju inte speciellt långt från Fagersta heller där det stora utbrottet i Svinpesten var, är det 15 mil nånting? Men det spelar ju ingen roll avståndet, Svinpesten har ju spridit sig över hela landets skogar.

Jag tror att det är Svinpesten som familjen fick och som nu alltså har vandrat vidare till människor (men jag tror att man enbart blir smittad vid direktkontakt med en sjukt djur). Jag tror att svinpesten ligger ”på mitten” nu (från djur till människa, att det går för människor att bli smittade, men att människor sen inte kan smitta varandra, det har inte vandrat vidare från människa till människa ännu).
Tror du verkligen att det är svinpesten, är du säker på att man inte kan testa för svinpesten. Des kulle vara allvarligt om svinpesten spred sig till människor. Tror du att en människa med svinpesten skulle kunna smitta andra människor med svinpesten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in