2023-10-29, 05:39
Medlem
kolla alla uppdateringar på svt. där står det bl a ricin och mer. Att ev en familj har använt en plåt i ugnen efter har bott där i 2 veckor är för mig konstigt.(dels att inte diska ur den, dels att detta hände efter 2 veckor i bostaden).Detta är det mest konstiga i manna minne. Det har ju säkrat en del föremål i bostaden. Bakom stängda dörrar vet man inte vad som försegår.
Citera
2023-10-29, 06:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
Ricin?
Alltså ricin stämmer väl in på symtombilden.
Men hur kan de ha fått tag på det?
Och varför sen äta det?

Ser att ricin växer vilt i bl.a i tropiska Afrika.
Citera
2023-10-29, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger12
Jag läste en ny artikel om detta igår. Läkarna står fortfarande handfallna, vilket var extremt ovanligt tydligen, ”Vi har oftast en diagnos inom 1 dygn”, sa läkaren. Det mesta har nu uteslutits (matförgiftning, strålning, osv, mord/brott lät också nu som att det har uteslutits). Det finns dock en sak som återstår och som ingen pratar om, trots att allting tyder på det. Och det är ju virus. Allting tyder ju på att det är ett virus. Och allting annat har ju uteslutits dessutom som det verkar.

Symptomen är ju typiska virus-symptom - magen, lungorna.

Att de blev så extremt sjuka, en dog, IVA, osv, tyder ju också på virus (människor blir alltid extremt sjuka och hamnar på IVA när det är helt nya virus, eftersom människor i början inte har något immun mot det).

Att de inte ser något i provsvaren tyder ju också på virus, helt nya virus som tidigare aldrig har drabbat människor syns ju inte i proverna eftersom man ju då inte vet vad man skall ”leta efter” när det är någonting helt nytt.

Allting tyder ju på att det är ett virus. Det är också det mest logiska. Men ändå så är det ingen som pratar om det, varför då? Ja, för att inga andra människor har blivit smittade. MEN. Det finns ju virus som enbart smittar från djur till människa, och som sen inte smittar vidare mellan människor. Mjältbrand fungerar ju också så t ex, det smittar ju från djur till människa men inte vidare sen mellan människor.

Familjen bor granne med en stor skog (det ser man på bilderna från deras hus). I den skogen så tror jag att det har funnits ett mycket svårt sjukt djur som har legat ner på marken och som burit på någon slags virus/pest/smitta. Familjen har då gått fram till djuret, de har rört/klappat djuret, kanske till och med tagit hand om djuret en stund, och då har de smittats av någonting från djuret. Och det är ju därför som inga andra människor har smittats, för det är ju förmodligen inga andra människor som har kommit i direktkontakt med det djuret.

Det här är ju en isolerad händelse med fyra personer och skulle det vara något virus så borde det finnas flera som insjuknar då de varit i kontakt med andra mäniskor, både på sina arbetsplatser, förskola och sjukvård.
De har blivit drabbad av en avsiktlig eller oavsiktlig påverkan av någon form av ämne som är skadligt/dödligt för mäniskor. Antingen från någon i familjen eller någon utomstående.
Kan omöjligt tänka mig att det beror på ett dött eller sjukt djur som familjen kommit i kontakt med.
Citera
2023-10-29, 12:35
Medlem
Fortfarande ingenting, läste jag nu, fortfarande så står läkarna handfallna, alla gift-svar kommer också tillbaka negativt.

När ska de börja titta på virus/pest, tänker jag? Och då framförallt på Svinpesten, som ju med största sannolikhet är vad familjen har drabbats av (och Svinpesten skulle ju inte synas i provresultaten, det finns ju ingen ”mänsklig historia” av Svinpesten och därmed så skulle den inte ”synas” på människor i provresultaten).

Familjen bor granne med en stor skog, och där har det, tror jag, funnits ett mycket svårt sjukt vildsvin som familjen har klappat/rört och förmodligen även tagit hand om, och då har hela familjen smittats genom direktkontakt med det djuret.

Svinpesten har ju, hittills, enbart gått från djur till djur, men har nu förmodligen ändrat riktning, så som allting sådant gör förr eller senare, Covid har ju ändrat på sig hur många gånger som helst längs vägen och började väl med en fågel. Virus, pester, smittor osv ”hoppar” ju mellan djur och människor, det är ju extremt oberäkneligt och kan ändra på sig hur som helst, det kan börja med kycklingar, fladdermöss, allt möjligt, och sen så vandrar det vidare till människor tids nog.

Först; från djur till djur
Sen; från djur till människa
Sen; från människa till människa

Det är ju förmodligen Svinpesten som familjen har fått i sig, med tanke på att de bor granne med en stor skog dessutom, och de bor ju inte speciellt långt från Fagersta heller där det stora utbrottet i Svinpesten var, är det 15 mil nånting? Men det spelar ju ingen roll avståndet, Svinpesten har ju spridit sig över hela landets skogar.

Jag tror att det är Svinpesten som familjen fick och som nu alltså har vandrat vidare till människor (men jag tror att man enbart blir smittad vid direktkontakt med en sjukt djur). Jag tror att svinpesten ligger ”på mitten” nu (från djur till människa, att det går för människor att bli smittade, men att människor sen inte kan smitta varandra, det har inte vandrat vidare från människa till människa ännu).
Citera
2023-10-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Ytterligare en teori av många men intressant.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/giftmysteriet-i-soderhamn-kan-ha-fatt-i-sig-okand-drog--x30v36

Det här känns ju logiskt. De köpte hem pizzor. När jag gör det så kör jag dem alltid en stund på hög värme i ugnen innan jag käkar. Har man ungar så värmer man deras pizzor först. Med det logiskt om ungarna fått i sig en högre dos av något som eventuellt fanns på plåten sedan tidigare.
Visst borde man diska plåten vid inflytt men många tänker nog att allt ändå dör i 275C.
Citera
2023-10-29, 13:07
Medlem
Citat:
Fortfarande ingenting, läste jag nu, fortfarande så står läkarna handfallna, alla gift-svar kommer också tillbaka negativt.

När ska de börja titta på virus/pest, tänker jag? Och då framförallt på Svinpesten, som ju med största sannolikhet är vad familjen har drabbats av (och Svinpesten skulle ju inte synas i provresultaten, det finns ju ingen ”mänsklig historia” av Svinpesten och därmed så skulle den inte ”synas” på människor i provresultaten).

Familjen bor granne med en stor skog, och där har det, tror jag, funnits ett mycket svårt sjukt vildsvin som familjen har klappat/rört och förmodligen även tagit hand om, och då har hela familjen smittats genom direktkontakt med det djuret.

Svinpesten har ju, hittills, enbart gått från djur till djur, men har nu förmodligen ändrat riktning, så som allting sådant gör förr eller senare, Covid har ju ändrat på sig hur många gånger som helst längs vägen och började väl med en fågel. Virus, pester, smittor osv ”hoppar” ju mellan djur och människor, det är ju extremt oberäkneligt och kan ändra på sig hur som helst, det kan börja med kycklingar, fladdermöss, allt möjligt, och sen så vandrar det vidare till människor tids nog.

Det är ju förmodligen Svinpesten som familjen har fått i sig, med tanke på att de bor granne med en stor skog dessutom, och de bor ju inte speciellt långt från Fagersta heller där det stora utbrottet i Svinpesten var, är det 15 mil nånting? Men det spelar ju ingen roll avståndet, Svinpesten har ju spridit sig över hela landets skogar.

Jag tror att det är Svinpesten som familjen fick och som nu alltså har vandrat vidare till människor (men jag tror att man enbart blir smittad vid direktkontakt med en sjukt djur). Jag tror att svinpesten ligger ”på mitten” nu (från djur till människa, att det går för människor att bli smittade, men att människor sen inte kan smitta varandra, det har inte vandrat vidare från människa till människa ännu).
1. Svinpest har inte upptäckts utanför kärnområdet
2. Ingen är så dum att den gosar med vildsvin
Citera
2023-10-29, 13:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Alltså ricin stämmer väl in på symtombilden.
Men hur kan de ha fått tag på det?
Och varför sen äta det?

Ser att ricin växer vilt i bl.a i tropiska Afrika.

Ricin odlas som sommarblomma. Du kan köpa frön, eller plocka från någon park där de ofta finns i sommarrabatter

https://www.impecta.se/froer/ettariga-blommor/ricin-carmencita-bright-red
Citera
2023-10-29, 13:36
Medlem
Kan det vara något de blivit exponerade för som vanligtvis inte ger några livshotande symptom men p.g.a. att mamman och barnen har någon överkänslighet, kanske något genetiskt, har de blivit mer påverkade än pappan som fått en "normalreaktion"?.
Citera
2023-10-29, 14:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Kan det vara något de blivit exponerade för som vanligtvis inte ger några livshotande symptom men p.g.a. att mamman och barnen har någon överkänslighet, kanske något genetiskt, har de blivit mer påverkade än pappan som fått en "normalreaktion"?.

Låg inte pappan också i ecmo?
Citera
2023-10-29, 15:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Klappa ett vildsvin? 😅
Troligt? Knappast!☺️
Citera
2023-10-29, 15:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ricin odlas som sommarblomma. Du kan köpa frön, eller plocka från någon park där de ofta finns i sommarrabatter

https://www.impecta.se/froer/ettariga-blommor/ricin-carmencita-bright-red
Såg att Umeå haft dessa växter i parker, men tydligen hinner dessa inte få giftiga frön innan kylan i Sverige kommer.
Citera
2023-10-29, 15:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Då skulle väl knappast pappan blivit sjuk också?
Mycket osannolikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in