2023-10-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Hur kan det se ut när man jobbar på exempelvis godståg? Om man är stationerad i Göteborg och jobbar 8/6, hur dagar i snitt kommer man hem på de 8? Eller mycket ligga ute?

7-8 dagar.

Varje arbetspass startar och slutar på hemmastation så hem kommer man alltid. Överliggning sker under passet.

Det längsta jag har varit hemifrån på ett 8-6 schema är 25-26 timmar från att jag lämnade hemmet tills jag var tillbaka i hemmet igen. Det sker åtminstone för min del väldigt sällan, kanske att jag har sådana arbetspass på GC en gång i månaden eller varannan månad ungefär.

Jag tror man är oftare borta hemifrån när man jobbar på uthyrningsbolagen.
Citera
2023-10-29, 09:25
Medlem
Gillar den här texten "Bättre lön än de andra alternativen och ingen kvartstid. Det är väl inte heller omöjligt att Mälartåg körs av någon annan operatör inom ett par år"

Man kanske drar vinstlotten om man får jobb på Mälartåg och MTR försvinner 😄.

Förstår inte varför MTR är kvar i Sverige..
Gör de inte förlust på alla bolagen?
Visst kanske de gör vinst på tunnelbanan, men vad händer när de kanske förlorar den nästa år..
Citera
2023-10-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
Tack, ska kolla med VR, tror jag hoppar SJ och GC pga att jag inte vill ligga borta med kvartstid.

VR ska ju få ER-1, hur är de att köra?

Klokt val att inte hoppa på GC… Det finns ju en anledning till massflykten från GC.
Den beror ju inte på att folk trivs bra där…
Citera
2023-10-29, 09:58
Avslutad
Citat:
Tack, ska kolla med VR, tror jag hoppar SJ och GC pga att jag inte vill ligga borta med kvartstid.

VR ska ju få ER-1, hur är de att köra?
Man söka bort kvartstid rätt så effektivt med SÖM på GC, iaf på de större stationeringsorterna. Någon hade dessutom jämfört GC's kvartstid med Götalandstågs obetalda tid och det var nästintill samma lönemässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Klokt val att inte hoppa på GC… Det finns ju en anledning till massflykten från GC.
Den beror ju inte på att folk trivs bra där…
Har inte märkt av nån massflykt från GC. Vi är många som är otroligt nöjda med 8-6 på hemmaplan och 12 veckors semester/år, varierad körning, mycket passresande och andra bra fördelar. Även dem som inte har 8-6 jobbar mindre helger pga av oss på 8-6 modellen och är väldigt nöjda över det.
Citera
2023-10-29, 10:44
Medlem
Sorry, vad är SÖM?
Citera
2023-10-29, 10:51
Medlem
Citat:
Gillar den här texten "Bättre lön än de andra alternativen och ingen kvartstid. Det är väl inte heller omöjligt att Mälartåg körs av någon annan operatör inom ett par år"

Man kanske drar vinstlotten om man får jobb på Mälartåg och MTR försvinner 😄.

Förstår inte varför MTR är kvar i Sverige..
Gör de inte förlust på alla bolagen?
Visst kanske de gör vinst på tunnelbanan, men vad händer när de kanske förlorar den nästa år..

Det är minus nästan överallt för MTR i Sverige och det har väl varit så mest hela tiden sedan de kom hit. Tunnelbanan är först ut men även pendeltågen ska upphandlas på nytt inom kort och politkerna har även tagit steg för att säga upp mälartågsavtalet i förtid.

Om ett år eller två så vet vi nog mer om MTRs planer i Sverige. Kan mycket väl bli så att de drar sig ur helt och hållet eller att de nöjer sig med tunnelbanan och lägger ner järnvägsdelen.

Bestämmer de sig för satsa vidare även på järnvägstrafiken så lär vi nog se något helt nytt grepp även där. De har ju försökt i snart 10 år utan att lyckas så jag tror att de kommer lägga om strategin på något sätt om de stannar.

Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Har inte märkt av nån massflykt från GC. Vi är många som är otroligt nöjda med 8-6 på hemmaplan och 12 veckors semester/år, varierad körning, mycket passresande och andra bra fördelar. Även dem som inte har 8-6 jobbar mindre helger pga av oss på 8-6 modellen och är väldigt nöjda över det.

8-6 har troligen räddat GC undan kritisk förarbrist. Hur många hade stannat om de tvingades tillbaka till vanliga månadsscheman? Och hur många hade sökt sig dit utan 8-6 som morot?

Jag hoppas verkligen att ledningen förstår detta och inte börjar ifrågasätta upplägget. Men med en ny VD från MTR så kan ju vad som helst hända. Jag förutspår att GC går i konkurs inom ett par år om de tar bort 8-6.
Citera
2023-10-29, 10:58
Medlem
Citat:
Sorry, vad är SÖM?

Det är GCs schemaprogram. Du kan lägga en massa önskemål om ditt schema via det och det fungerar ganska bra. Jag brukade t.ex önska att få slippa körningar till en viss ort och det var faktiskt sällan som jag fick sådana turer.

Du kan också komma med detaljerade önskemål om vilka tider du vill börja/sluta, om du vill ha överliggningar osv.

När man har lärt sig hur programmet fungerar och hur turerna är ritade så går det hitta massa kreativa sätt att påverka schemat.

Många av fördelarna beror dock på att många inte orkar söka eller inte är så bra på det. Hade alla bemästrat SÖM så hade man själv inte kunnat utnyttja det lika effektivt.
Citera
2023-10-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det är minus nästan överallt för MTR i Sverige och det har väl varit så mest hela tiden sedan de kom hit. Tunnelbanan är först ut men även pendeltågen ska upphandlas på nytt inom kort och politkerna har även tagit steg för att säga upp mälartågsavtalet i förtid.

Om ett år eller två så vet vi nog mer om MTRs planer i Sverige. Kan mycket väl bli så att de drar sig ur helt och hållet eller att de nöjer sig med tunnelbanan och lägger ner järnvägsdelen.

Bestämmer de sig för satsa vidare även på järnvägstrafiken så lär vi nog se något helt nytt grepp även där. De har ju försökt i snart 10 år utan att lyckas så jag tror att de kommer lägga om strategin på något sätt om de stannar.

8-6 har troligen räddat GC undan kritisk förarbrist. Hur många hade stannat om de tvingades tillbaka till vanliga månadsscheman? Och hur många hade sökt sig dit utan 8-6 som morot?

Jag hoppas verkligen att ledningen förstår detta och inte börjar ifrågasätta upplägget. Men med en ny VD från MTR så kan ju vad som helst hända. Jag förutspår att GC går i konkurs inom ett par år om de tar bort 8-6.

GC minskar antalet platser på 8-6 redan till nästa år så vi lär väl få se hur det påverkar.

För egen del om jag blir av med 8-6 och fyra semesterperioder per år så försvinner den enskilt största anledningen att vara kvar på GC. Tas det bort för min del kommer jag förmodligen byta till ett annat bolag.
Citera
2023-10-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Man söka bort kvartstid rätt så effektivt med SÖM på GC, iaf på de större stationeringsorterna. Någon hade dessutom jämfört GC's kvartstid med Götalandstågs obetalda tid och det var nästintill samma lönemässigt.

Så du tycker att folk i allmänhet tycker att GC har bra turer och att förare inte byter arbetsgivare och till och med slutar köra tåg?
Då vet jag inte vilken verklighet du lever i. Men möjligt att det är bra på din ort då.
Citera
2023-10-29, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt

Det har definitivt vart räddningen. Och tar dem bort 8-6 kommer det garanterat bli en massflykt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Så du tycker att folk i allmänhet tycker att GC har bra turer och att förare inte byter arbetsgivare och till och med slutar köra tåg?
Då vet jag inte vilken verklighet du lever i. Men möjligt att det är bra på din ort då.
Ja, vi har väldigt bra turer på min ort och samma säger många på närliggande orter. Så allmänt är vi många som är jättenöjda. Kan förstå ditt grinande om du är från Hallsberg eller Kil till exempel men det betyder ju inte att alla orter har det kasst.
Citera
2023-10-29, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
GC minskar antalet platser på 8-6 redan till nästa år så vi lär väl få se hur det påverkar.

För egen del om jag blir av med 8-6 och fyra semesterperioder per år så försvinner den enskilt största anledningen att vara kvar på GC. Tas det bort för min del kommer jag förmodligen byta till ett annat bolag.
48 förare sökte 8-6 på Sävenäs i år. 32 st fick. Potentiellt 16 förare som kanske söker sig till annan arbetsgivare med 8-6 nu då? 🤷🏼‍♂️
Senast redigerad av Woundsinmysalt 2023-10-29 kl. 13:57.
Citera
2023-10-29, 14:25
Medlem
Triphes avatar
Någon som jobbar på GC i göteborg som kan svara på om man kommer tillbaka hem till göteborg ofta eller blir det väldigt mkt ligga ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in