2023-10-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookforaren
Jag håller på att lära mej om radiodosan som man kan styra loket med och undrar över en sak gällande bromsprov med radiodosan.

Jag gör ett grundbromsprov med dosan och märker att en vagn inte bromsar ordentligt utan vill klämma till lite extra med bromsen, hur går jag tillväga för att göra detta utan att avbryta bromsprovet med dosan?

Som sagt hoppas jag du har en instruktör som utbildar dig ....

Jag vet inte om det går med Åkerströmsdosan och det du beskriver är ju ett problem med själva vagnen du behöver åtgärda.

Jag skulle göra klart bromsprovet på tåget. Sen skulle jag göra ett seperatprov på vagnen du upplever att "bromsen inte bromsar ordentligt" och om den inte tillsätter bromsarna normalt vid separatprovet så behöver du antingen justera bromsregulatorn under vagnen om det är så att bromsblocken inte tillsätts ordentligt eller stänga av bromsen på vagnen och skaderapportera den.
Citera
2023-10-27, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Som sagt hoppas jag du har en instruktör som utbildar dig ....

Jag vet inte om det går med Åkerströmsdosan och det du beskriver är ju ett problem med själva vagnen du behöver åtgärda.

Jag skulle göra klart bromsprovet på tåget. Sen skulle jag göra ett seperatprov på vagnen du upplever att "bromsen inte bromsar ordentligt" och om den inte tillsätter bromsarna normalt vid separatprovet så behöver du antingen justera bromsregulatorn under vagnen om det är så att bromsblocken inte tillsätts ordentligt eller stänga av bromsen på vagnen och skaderapportera den.
Precis så jag brukar göra. Har märkt att på många vagnar kan dem va lite sega direkt efter att man fyllt på luft och att det kan avhjälpas med att fullbromsa en gång innan bromsprov utförs.
Citera
2023-10-27, 19:02
Medlem
Tack för svar. Självklart har jag en instruktör som hjälper mej under utbildningen👍.
Citera
2023-10-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Fetade är uppdaterade för 2023. Övriga är uppgifter från 2022 eller äldre. Fyll gärna på eller redigera listan om ni sitter på löneuppgifter. Vill ni inte outa er men ändå dela med er så kan ni PM:a mig.
Uppdaterat senaste från Kupo's inlägg, + Öresundstågens nya.

MTRP 45089kr/mån
Pågatågen 43444kr/mån
Öresundstågen 43410kr/mån
C-Rail 42500kr/mån
Snälltåget 41960kr/mån
SJ Götalandståg 41919kr/mån
MTR Mälartåg 40774kr/mån
TX Logistik 40200kr/mån
Vy Nattåg 40192kr/mån (med Norge-tillägg)
Pro Train 40028kr/mån
Trainpool 39500kr/mån
SJ Norrlandståg 39365kr/mån
Tåg i Bergslagen 39238kr/mån
Arlanda Express 38992kr/mån
Green Cargo 38705kr/mån
SJ 38700kr/mån
Vy Tåg 38572kr/mån
Railcare 38030kr/mån
CFL Cargo 37903kr/mån
Hector Rail 37450kr/mån
Östgötapendeln 37414kr/mån
MTRX 37288kr/mån
Tågab 35819kr/mån
Citera
2023-10-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Intressant, söker utbildningen nämligen då yrket lockar rejält.

Dock jobbar sambon inom vården med kastande schema och så har vi 2 mindre barn på det.

Därav frågan hur det ser ut alternativt hur man löst det
På SJ iaf finns föräldra-anpassning för de med barn och partner som också jobbar oregelbundet.

Jag har tur att ha sambo som är egenföretagare och därmed flexibel, det funkar jättebra.
Citera
2023-10-28, 02:17
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
På SJ iaf finns föräldra-anpassning för de med barn och partner som också jobbar oregelbundet.

Jag har tur att ha sambo som är egenföretagare och därmed flexibel, det funkar jättebra.

Har en kollega som jobbade för SJ faktiskt, konstigt nog, en lokförare som blir truckförare. Han är strax över fyrtio år och jobbat tre år som lokförare. Det fungerade inte alls sa han. Arbetstiderna. Han var inte alls människa och ingenting fungerande. Det enda som var bra var lönen sa han. Nu tjänar han ett par tusen mindre i månaden men tiderna är bättre.

Som ni vet, jag drömmer om att bli lokförare, en pojkdröm och jag har sökt tre gånger men inte kommit in och sedan kommer en lokförare till min arbetsplats. Wow Jag ska bjuda honom på oxfile och en öl.
Senast redigerad av Mittpunkt 2023-10-28 kl. 02:20.
Citera
2023-10-28, 13:16
Medlem
Triphes avatar
Hur kan det se ut när man jobbar på exempelvis godståg? Om man är stationerad i Göteborg och jobbar 8/6, hur dagar i snitt kommer man hem på de 8? Eller mycket ligga ute?
Citera
2023-10-28, 21:19
Medlem
Nyligen examinerad..
Funderar på att söka till VR i Gävle alt. MTR Mälartåg Gävle (upptåget).

Någon som hört något?
Är MTR helt kassa?
Man vet väl inte om VR kommer leverera?
Citera
2023-10-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Har en kollega som jobbade för SJ faktiskt, konstigt nog, en lokförare som blir truckförare. Han är strax över fyrtio år och jobbat tre år som lokförare. Det fungerade inte alls sa han. Arbetstiderna. Han var inte alls människa och ingenting fungerande. Det enda som var bra var lönen sa han. Nu tjänar han ett par tusen mindre i månaden men tiderna är bättre.

Som ni vet, jag drömmer om att bli lokförare, en pojkdröm och jag har sökt tre gånger men inte kommit in och sedan kommer en lokförare till min arbetsplats. Wow Jag ska bjuda honom på oxfile och en öl.
Näe alltså, tiderna som hör yrket till passar ju inte alla. Har man barn med en partner som också har krångliga tider förstår jag att det är oerhört tufft. Men som sagt, gillar man att jobba oregelbundet och har barn med någon som kan jobba lite flexibelt kan det absolut funka!
Citera
2023-10-29, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
Nyligen examinerad..

Någon som hört något?
Är MTR helt kassa?

Skulle valt VR, SJ (om de har kvar i Gävle) eller GC.
Citera
2023-10-29, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Skulle valt VR, SJ (om de har kvar i Gävle) eller GC.

Tack, ska kolla med VR, tror jag hoppar SJ och GC pga att jag inte vill ligga borta med kvartstid.

VR ska ju få ER-1, hur är de att köra?
Citera
2023-10-29, 09:12
Medlem
Citat:
Nyligen examinerad..

Någon som hört något?
Är MTR helt kassa?

Citat:
Tack, ska kolla med VR, tror jag hoppar SJ och GC pga att jag inte vill ligga borta med kvartstid.

VR ska ju få ER-1, hur är de att köra?

Sök på alla ställena och se vad du får för intryck av dem. Förbered frågor om vilka fordon, sträckor och arbetsuppgifter som är aktuella. Fråga hur schema, kvartstid och grupper ser ut osv.

SJ verkar ha fått kontroll på sitt schemastrul och har en bra organisation med gott om stöd till förarna. Det bör bli en bra uppstyrd introutbildning med kunnigt folk. Gävle kör både söderut mot Linköping och norrut mot Östersund och Sundsvall. Mycket X40 och X55.

GC har 8/6 vilket en del gillar. Blandad fordonsflotta och blandad körning. Ånge, Storvik och Borlänge kommer du lära känna väl. GC går rätt dåligt ekonomiskt och blir det sämre tider inom något år så finns risk för uppsägningar. Nya VDn kommer från MTR och lär inte kunna vända siffrorna.

MTR har dåligt rykte och det är välförtjänt. Nästan alla i just Gävle har slutat så det kommer vara väldigt lätt att få jobb där. Mycket körning Uppsala - Gävle. Under utbildningen kan du mycket väl komma att skickas till annan ort då det inte finns många körlärare kvar i Gävle. Bättre lön än de andra alternativen och ingen kvartstid. Det är väl inte heller omöjligt att Mälartåg körs av någon annan operatör inom ett par år.

VR har ju inte tagit över TiB ännu men trafiken kommer reduceras nästa tidtabell. De bör därför ha goda möjligheter att få en bra start och slippa det kaos som uppstod när MTR tog över Mälartåg. Vet inte hur rekryteringsbehovet är, risken är att de överrekryterat inför övertagandet och inte behöver fler just nu.

ER-1:an är ett bra fordon, modernt och bekvämt och lätt att köra. Nya fordon bör betyda minimalt med fordonsproblem men det hänger ju mycket på att underhållet fungerar bra också. Den kan slira en hel del när den har traktioner bortkopplade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in