2023-10-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Dåså.

Ansökan om sjukersättning måste man själv skicka in. Så skicka in den till försäkringskassan. Det kan ju vara så att det finns ett läkarutlåtande på FK som läkaren skickat in men ingen ansökan från patienten om sjukersättning.

Jag behövde bara ett läkarutlåtande då det var FK som ville byta ut min sjukpenning mot sjukersättning.
Citera
2023-10-29, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Först måste man vara sjukskriven i många och långa perioder, eller sammanhängande. Det är dock svårt att få sjukersättning om man har kroppslig sjukdom.

Man behöver inte vara sjukskriven så länge alls däremot måste man gå igenom alla punkter som finns innan ett beslut om SE kan tas.
Citera
2023-10-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggpunkt
Kanske inte detta du vill höra.!
Men det är som med mycket annat ett lotteri, geografiskt och vilken handläggare handikapp sjukdom etc..
Men det behövs att man är så sjuk att inte kunna på några villkor arbeta, ha någon sysselsättning, och detta under lång tid och med olika arbetsprövande insatser, om sedan FK Sjukvård och ABFörm gör bedömningen gemensamt att personen inte har utsikt att kunna arbeta i någon mån då ges sjukbidrag som till en början med jämna mellanrum heter att det omprövas!
Der är som sagt en lång process med många inblandade och personen blir verkligen granskad uti sömmarna.
Psykiska åkommor och depression väger tyngre särskilt utredd Aspberger-diagnos då de anses självmordsbenägna.
Nu finns tyvärr de som blivit så dåligt behandlade/utförsäkrade eller fallit mellan stolarna så detta tyvärr varit deras sista utväg!
Ursäkta att detta snabbt författat i tidsbrist men i stort hur det fungerat i tid,, ej så insatt just idag!
/Mvh

Jag behövde inte göra några arbetsprövsnde insatser över huvudtaget alls.

Däremot ska man ha möte med FK och arbetsförmedlingen.
Därefter görs en AFU= Arbetsförmågeutredning.När denna är gjord och du inte anses ha någon arbetsförmåga nu eller i framtiden så kan FK besluta om SE.

Byter FK själva ut sjukpenningen mot Sjukersättning så behövs bara ett läkarutlåtande.
Söker du själv SE så måste man fylla i en ansökan samt skicka med läkarutlåtandet.

EDIT: psykiska åkommor har blivit betydligt svårare att få SE numer då det finns idioter som har fejkat och lyckats få SE.
Lättare då om du har en fysisk åkomma som syns exvis på röntgen.
Senast redigerad av 404filenotfound 2023-10-29 kl. 09:58.
Citera
2023-10-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja idag är det ganska svårt.

Idag finns inte det som förr kallades sjukpension utan det heter sjukersättning tills vidare.

Blev du sjukpensionär före 2008 så är det på livstid och beslutet kan aldrig upphävas.

Sjukersättning tills vidare omprövas dock vart tredje år och om försäkringskassan tycker att du har fått tillbaka arbetsförmågan så kan beslutet upphävas.

Personligen så har det dock bara trillat ner brev från FK i brevlådan med ett par års mellanrum där det har stått att mitt beslut ej är under omprövning utan står fast.

I mitt fall tog det ca 8 års konstant sjukskrivning samt tillfällig sjukersättning, flera olika rehabiliteringsförsök med arbetsträning samt tre tyngre psykiatriska utvärderingingar (varav jag bekostnad den sista själv hos en privatläkare med gott renomé) innan jag fick min sjukersättning tills vidare beviljad.

Jag kan inte svära på om det är sant men jag har hört siffror på att ca 80 % av de som ansöker om sjukersättning tills vidare idag blir nekade, trots att de rent tekniskt har rätt till det.

Konstigt! I mitt fall tog det bara lite drygt 2 års sjukskrivning sammanhållande
Citera
2023-10-29, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock31
Fel. Den är alltid tids begränsad f kassan gör återkontoll vart 5de är.. Men har du inte förbättras osv så löper den vidare 5år..

Jag roade mig med att ringa i veckan och kollade och min SE är fram till pensionen utan att jag ska kontrolleras vart 5 e år eller sådan skit
Citera
2023-10-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag får jag sjukpenning och de är garantiersättning. Jag fick de vid 2011. Men att få de, var väldigt svår process. Jag fick gå genom antal läkare, prata om min sjukdom åter och återigen. Ett tag, så lät jag en papegoja. Men eftersom jag ha haft min sjukdom sedan födelsen och de fanns ingen ändring på de, så fick jag de så kallade "garantiersättning"
Garantiersättning får man fram till 30 år sedan får man söka sjukersättning..
Citera
2023-10-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Nej det stämmer inte alls, det har alltid varit svårt och idag är det extremt svårt. Tog min släkting 30+ år att få det. Du ska ha försökt, försökt och försökt igen och totalfallerat i åratal för att de ens ska fundera på saken.

Det stämmer inte! Jag var bara sjukskriven drygt 2 år och det enda jag behövde göra var ett möte med FK och genomgå en AFU. Givetvis hade jag möte ihop med läkare arbetsgivare och FK före alltihop också.
Citera
2023-10-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Vad jag har hört så skall sjukersättning/förtidspension vara mycket låga summor och måste
kompletteras med andra bidrag ? Ligger det högre än försörjningsstöd ?

Du får ersättning som räknas på de senaste 5 årens inkomst.Av de 5 åren lägger man ihop de 3 högsta och så får du 64,7% av den summan. De går efter din deklararade inkomst hos skatteverket.
Så har du vart sjukskriven länge så får du låg inkomst.
I mitt fall så var jag bara sjukskriven drygt 2 år så jag hade ju inkomst från förvärvsarbete.
Citera
2023-10-29, 11:25
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
Du får ersättning som räknas på de senaste 5 årens inkomst.Av de 5 åren lägger man ihop de 3 högsta och så får du 64,7% av den summan. De går efter din deklararade inkomst hos skatteverket.
Så har du vart sjukskriven länge så får du låg inkomst.
I mitt fall så var jag bara sjukskriven drygt 2 år så jag hade ju inkomst från förvärvsarbete.

Vill bara tillägga att om man hade ett jobb med kollektivavtal fram tills man blir sjukskriven så har man oftast rätt till ersättning från AFA när sjukskrivningen övergår i sjukersättning. Kan handla om åtskilliga tusenlappar per månad.
Citera
2023-10-29, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
Det stämmer inte! Jag var bara sjukskriven drygt 2 år och det enda jag behövde göra var ett möte med FK och genomgå en AFU. Givetvis hade jag möte ihop med läkare arbetsgivare och FK före alltihop också.
Så du gav upp så lätt alltså? Wow.. Ja jag gillar inte att dra bidrag så det tog mig många år innan jag gav upp.
Citera
2023-10-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Så du gav upp så lätt alltså? Wow.. Ja jag gillar inte att dra bidrag så det tog mig många år innan jag gav upp.

Sjukersättning är just vad det heter SJUKERSÄTTNING
Inget bidrag. Jag gjorde misstaget att jobba alldeles för länge med min dåliga rygg. Därför gick det så snabbt och jag gjorde allt jag kunde för att få min ersättning så fort jag kunde få jag visste att det var kört med jobb i framtiden + att jag ville ha en ersättning jag kunde leva på.
Citera
2023-10-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vill bara tillägga att om man hade ett jobb med kollektivavtal fram tills man blir sjukskriven så har man oftast rätt till ersättning från AFA när sjukskrivningen övergår i sjukersättning. Kan handla om åtskilliga tusenlappar per månad.

Jag vet! Får drygt 2860:- per månad från Afa.
Tillsammans med min SE på runt 15000 ger det en dräglig inkomst iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in