2023-01-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danieisanss
Hej.

Är det svårt att få igenom en sjukersättning/sjukpension ? Ni som har det vill ni berätta lite ?

Mvh

Att lyckas få sjukersättning är en jättestor och lång process som kan ta många år innan frågan ens kommer på tapeten.
Blir eller är man sjuk finns ett stort system som ska gås igenom först med habilitering, rehabilitering, arbetsprövning med anpassad arbetsplats & hjälpmedel, anställningsbidrag, terapier, medicinering osv.
Det kan ta många år att gå igenom allt detta som behövs för att läkare och FK ska ha underlag för ett beslut i en ansökan.
Det är när inget av dessa insatser gett resultat, när läkaren säger "Vi kan inte göra mer, det finns ingen mer hjälp för dig att få" och när FK-handläggaren har helt slut på rehabiliteringsåtgärder att placera dig i.
kan du få sjukersättning men långt ifrån garanterat som redan nämnts.

Även då det är beviljat är det ingen permanent trygghet man kan lita blint på.
En nära bekant blev nyligen utskriven och återbetalningsskyldig pga slarv i sina relationer efter ett halvt liv som sjukpensionär.
Numer är vännen bara sjuk och skuldsatt upp till öronen, jag häpnar över utvecklingen.
Citera
2023-01-29, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Att lyckas få sjukersättning är en jättestor och lång process som kan ta många år innan frågan ens kommer på tapeten.
Blir eller är man sjuk finns ett stort system som ska gås igenom först med habilitering, rehabilitering, arbetsprövning med anpassad arbetsplats & hjälpmedel, anställningsbidrag, terapier, medicinering osv.
Det kan ta många år att gå igenom allt detta som behövs för att läkare och FK ska ha underlag för ett beslut i en ansökan.
Det är när inget av dessa insatser gett resultat, när läkaren säger "Vi kan inte göra mer, det finns ingen mer hjälp för dig att få" och när FK-handläggaren har helt slut på rehabiliteringsåtgärder att placera dig i.
kan du få sjukersättning men långt ifrån garanterat som redan nämnts.

Även då det är beviljat är det ingen permanent trygghet man kan lita blint på.
En nära bekant blev nyligen utskriven och återbetalningsskyldig pga slarv i sina relationer efter ett halvt liv som sjukpensionär.
Numer är vännen bara sjuk och skuldsatt upp till öronen, jag häpnar över utvecklingen.

Vad är "slarv i sina relationer"?

Det finns alltid pengar till politikersvin och det lägsta avskrapet av invandrare. Fantastiskt.
Citera
2023-01-29, 16:48
Medlem
godboys avatar
Det är mycket svårt att få "förtidspension" som det hette förut, eller permanent sjukersättning som det heter idag. Jag har för mig att det före 2008 var betydligt lättare och därefter blev näst intill omöjligt, i alla fall för etniska svenskar.

Först så måste personen genomgå allsköns utredningar och sen ska vederbörande prövas mot hela arbetsmarknaden, inkl specialanpassat arbete och inkl Samhall.
Citera
2023-01-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Blev du sjukpensionär före 2008 så är det på livstid och beslutet kan aldrig upphävas.

Jag får jag sjukpenning och de är garantiersättning. Jag fick de vid 2011. Men att få de, var väldigt svår process. Jag fick gå genom antal läkare, prata om min sjukdom åter och återigen. Ett tag, så lät jag en papegoja. Men eftersom jag ha haft min sjukdom sedan födelsen och de fanns ingen ändring på de, så fick jag de så kallade "garantiersättning"
Citera
2023-01-29, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danieisanss
Hej.

Är det svårt att få igenom en sjukersättning/sjukpension ? Ni som har det vill ni berätta lite ?

Mvh
Det är nära omöjligt numera. Min vän hade varit sjuk i 23 år och försökt med allt innan läkarna erbjöd. Folk verkar tro man bara skickar in ett papper och får det, boy are they in for a surprise!

Anyway kan man arbeta är det bättre, sjukpension är för de som inte fungerar. Mao allvarliga sjukdomstillstånd.
Citera
2023-01-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag får jag sjukpenning och de är garantiersättning. Jag fick de vid 2011. Men att få de, var väldigt svår process. Jag fick gå genom antal läkare, prata om min sjukdom åter och återigen. Ett tag, så lät jag en papegoja. Men eftersom jag ha haft min sjukdom sedan födelsen och de fanns ingen ändring på de, så fick jag de så kallade "garantiersättning"
Nej det är sinnesjukt svårt idag och även om du beviljas sk varaktig sjukersättning så omprövas ditt beslut vart tredje år (iallafall får jag brev ifrån FK vart tredje år men de har aldrig sett någon anledning till att ompröva mitt fall).

Den gamla tidens sjukpension före 2008 var på livstid och du kunde inte ens säga upp den själv om du kände att du blev piggare och ville ut och jobba igen självmant som du kan göra med sjukersättning.
Citera
2023-01-30, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Det är nära omöjligt numera. Min vän hade varit sjuk i 23 år och försökt med allt innan läkarna erbjöd. Folk verkar tro man bara skickar in ett papper och får det, boy are they in for a surprise!

Anyway kan man arbeta är det bättre, sjukpension är för de som inte fungerar. Mao allvarliga sjukdomstillstånd.

För 20 år sedan var det i princip bara att skicka in en ansökan. Han hade säkert fått sjukpension om han hade ansökt om den mycket tidigare.
Citera
2023-01-30, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
För 20 år sedan var det i princip bara att skicka in en ansökan. Han hade säkert fått sjukpension om han hade ansökt om den mycket tidigare.
Nej det stämmer inte alls, det har alltid varit svårt och idag är det extremt svårt. Tog min släkting 30+ år att få det. Du ska ha försökt, försökt och försökt igen och totalfallerat i åratal för att de ens ska fundera på saken.
Citera
2023-01-30, 16:56
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Nej det stämmer inte alls, det har alltid varit svårt och idag är det extremt svårt. Tog min släkting 30+ år att få det. Du ska ha försökt, försökt och försökt igen och totalfallerat i åratal för att de ens ska fundera på saken.

Jo, det var lättare förr. Jag har släktingar som förtidspensionerades för ätstörningar eller ont i ryggen. Detta var innan 2006.

Lite depression kunde du bli sjukskriven två år i taget för.

När Moderaterna vann valet år 2006, det var då det började förändras på allvar.
Citera
2023-01-30, 17:01
Medlem
Citat:

Vad jag har hört så skall sjukersättning/förtidspension vara mycket låga summor och måste
kompletteras med andra bidrag ? Ligger det högre än försörjningsstöd ?
Citera
2023-01-30, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Vad jag har hört så skall sjukersättning/förtidspension vara mycket låga summor och måste
kompletteras med andra bidrag ? Ligger det högre än försörjningsstöd ?
Nej jag tycker det är en bra inkomst. 10.000 i grunden plus hyresbidrag på det. Så har du en hyra på säg 7000 får du ut iallafall 15000:- Finns inga andra länder där de har det så bra. I USA får de 6000 i månaden, många av dem blir hemlösa.
Citera
2023-01-30, 17:22
Medlem
Citat:
Nej jag tycker det är en bra inkomst. 10.000 i grunden plus hyresbidrag på det. Så har du en hyra på säg 7000 får du ut iallafall 15000:- Finns inga andra länder där de har det så bra. I USA får de 6000 i månaden, många av dem blir hemlösa.

Jan betydligt bättre än försörjningsstöd ( 4.000 kr + hyran )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in