2022-03-13, 20:25
Medlem
Hej.

Är det svårt att få igenom en sjukersättning/sjukpension ? Ni som har det vill ni berätta lite ?

Mvh
Citera
2022-03-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danieisanss
Hej.

Är det svårt att få igenom en sjukersättning/sjukpension ? Ni som har det vill ni berätta lite ?

Mvh
Först måste man vara sjukskriven i många och långa perioder, eller sammanhängande. Det är dock svårt att få sjukersättning om man har kroppslig sjukdom.
Citera
2022-03-13, 20:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Hej.

Mvh

Det verkar rätt svårt, inte ens blindhet verkar berättiga till sjukersättning längre: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...te-ord-for-det

Antalet personer som beviljas sjukersättning minskar dramatiskt: https://arbetet.se/2020/02/18/rekord...sattning-2019/
Senast redigerad av Sonny00 2022-03-13 kl. 21:00.
Citera
2022-03-13, 22:04
Medlem
Kanske inte detta du vill höra.!
Men det är som med mycket annat ett lotteri, geografiskt och vilken handläggare handikapp sjukdom etc..
Men det behövs att man är så sjuk att inte kunna på några villkor arbeta, ha någon sysselsättning, och detta under lång tid och med olika arbetsprövande insatser, om sedan FK Sjukvård och ABFörm gör bedömningen gemensamt att personen inte har utsikt att kunna arbeta i någon mån då ges sjukbidrag som till en början med jämna mellanrum heter att det omprövas!
Der är som sagt en lång process med många inblandade och personen blir verkligen granskad uti sömmarna.
Psykiska åkommor och depression väger tyngre särskilt utredd Aspberger-diagnos då de anses självmordsbenägna.
Nu finns tyvärr de som blivit så dåligt behandlade/utförsäkrade eller fallit mellan stolarna så detta tyvärr varit deras sista utväg!
Ursäkta att detta snabbt författat i tidsbrist men i stort hur det fungerat i tid,, ej så insatt just idag!
/Mvh
Citera
2022-03-13, 23:16
Medlem
Citat:
Hej.

Mvh
Ja idag är det ganska svårt.

Idag finns inte det som förr kallades sjukpension utan det heter sjukersättning tills vidare.

Blev du sjukpensionär före 2008 så är det på livstid och beslutet kan aldrig upphävas.

Sjukersättning tills vidare omprövas dock vart tredje år och om försäkringskassan tycker att du har fått tillbaka arbetsförmågan så kan beslutet upphävas.

Personligen så har det dock bara trillat ner brev från FK i brevlådan med ett par års mellanrum där det har stått att mitt beslut ej är under omprövning utan står fast.

I mitt fall tog det ca 8 års konstant sjukskrivning samt tillfällig sjukersättning, flera olika rehabiliteringsförsök med arbetsträning samt tre tyngre psykiatriska utvärderingingar (varav jag bekostnad den sista själv hos en privatläkare med gott renomé) innan jag fick min sjukersättning tills vidare beviljad.

Jag kan inte svära på om det är sant men jag har hört siffror på att ca 80 % av de som ansöker om sjukersättning tills vidare idag blir nekade, trots att de rent tekniskt har rätt till det.
Citera
2022-03-14, 11:49
Medlem
fellowvessels avatar
Det beror helt på bedömarna på fkassan, en del får för de har snuva en del får inget alls fast de är rullstolsbundna et cetera.

Att fkassan ska avgöra saker är helt åt h-vete, vad läkare säger borde gälla.
Citera
2022-06-01, 09:35
Medlem
Godmorgon. Lite ot kanske, men jag undrar: varför får man ta med sig sjukersättningen om man flyttar utomlands(i Europa),? Det låter synnerligen generöst. Så är det väl inte med andra bidrag?
Citera
2022-11-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja idag är det ganska svårt.

Idag finns inte det som förr kallades sjukpension utan det heter sjukersättning tills vidare.

Blev du sjukpensionär före 2008 så är det på livstid och beslutet kan aldrig upphävas.

Sjukersättning tills vidare omprövas dock vart tredje år och om försäkringskassan tycker att du har fått tillbaka arbetsförmågan så kan beslutet upphävas.

Personligen så har det dock bara trillat ner brev från FK i brevlådan med ett par års mellanrum där det har stått att mitt beslut ej är under omprövning utan står fast.

I mitt fall tog det ca 8 års konstant sjukskrivning samt tillfällig sjukersättning, flera olika rehabiliteringsförsök med arbetsträning samt tre tyngre psykiatriska utvärderingingar (varav jag bekostnad den sista själv hos en privatläkare med gott renomé) innan jag fick min sjukersättning tills vidare beviljad.

Jag kan inte svära på om det är sant men jag har hört siffror på att ca 80 % av de som ansöker om sjukersättning tills vidare idag blir nekade, trots att de rent tekniskt har rätt till det.

Jag har sjukersättning men inte tills vidare! Min sjukersättning är för alltid tills jag går i pension.

Fick sjukersättning för några år sedan .
Citera
2022-11-22, 13:53
Medlem
LeChapos avatar
Citat:
Hej.

Mvh

Det är en svår process, jag har haft det i 9 år nu.
Det gick över till förtidspension efter mina år, när du blir 29 kan man ansöka om det

Mvh
Senast redigerad av LeChapo 2022-11-22 kl. 14:23.
Citera
2022-11-22, 14:44
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Godmorgon. Lite ot kanske, men jag undrar: varför får man ta med sig sjukersättningen om man flyttar utomlands(i Europa),? Det låter synnerligen generöst. Så är det väl inte med andra bidrag?

Inom Europa är det inga problem. Ska du flytta utanför Europa så är det endast den inkomstrelaterade delen av ersättningen som du kan ta med.

På frågan om det är svårt att få en sjukersättning:
Ja, det är det. Bedömningsgrunden är även anpassade arbeten, och det är därför man inte får sjukersättning bara för att man är blind eller döv. Det finns en uppsjö arbetshjälpmedel.

Du måste inte ha varit sjukskriven någon särskild tid innan du söker. Det som krävs är att du sannolikt inte kommer återgå i arbete, och att anledningen är medicinsk.
Det är inte jättemånga som kvalar för sjukersättning. De flesta kan göra något, även om de är risiga. På åttiotalet fick du förtidspension om du hade ryggvärk eller svårt med finmotoriken, men så är det inte alls längre.

Om du vill fejka dig till en sjukersättning, så är nyckeln att hitta en läkare som är villig att ljuga. Att bara dra valser för FK kommer du inte långt med.
Citera
2023-01-28, 11:23
Medlem
Glock31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
Jag har sjukersättning men inte tills vidare! Min sjukersättning är för alltid tills jag går i pension.

Fick sjukersättning för några år sedan .

Fel. Den är alltid tids begränsad f kassan gör återkontoll vart 5de är.. Men har du inte förbättras osv så löper den vidare 5år..
Citera
2023-01-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock31
Fel. Den är alltid tids begränsad f kassan gör återkontoll vart 5de är.. Men har du inte förbättras osv så löper den vidare 5år..
Vart tredje år lyfts och granskas den har jag fått veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in