2023-10-28, 16:42
Medlem
... Har skiftat, skiftar och kommer alltid att skifta hjulen själv. Jobbet blir ordentligt gjort - på mitt sätt och önskemål, samt en översyn inför en mörk, lång och kall vinter. Den servicen får man knappast av en verkstad som spottar ut hjulskiften var 10:e minut.
Citera
2023-10-28, 17:28
Medlem
Radonhattens avatar
Beror väl antagligen på hur snål eller fattig man är, eller inte har plats för hjulen hemma. Jag skiftar själv nu, har plats för hjulen och tycker det är lite pinsamt att svänga in till däckkrängarna. Senaste däckkrängaren började yra om att däcken var snedslitna och behövde bytas. Ja, det är många som blir lurade att köpa nytt, har jag hört. Däckkrängarna är för övrigt ett särskilt släkte, de verkar se alla som glider in i verkstan som riktiga torskar och ibland ser de ut att undra vad fan man gör där.
Citera
2023-10-28, 17:39
Medlem
Sunimods avatar
Till de som skiftar däck på däckverkstäder eller däckskiftare utanför köpcentra eller på däckhotell.
Tror ni de undersöker hur slitna era bromsar är?

Nej de skiter fullkomligt i annat än möjligen sälja nya däck till er då de påstår att de ni har är för slitna.

Och servar ni bilen på verkstad är det rätt vanligt att de påstår att bromsarna behöver bytas och då ofta inte bara belägg utan även skivor för sådant har ni noll koll på som låter andra skifta däck åt er.

Ok, har ni leasing eller firmabil är det skit samma men har ni privatägd bil så är det ni som får betala.
Citera
2023-10-28, 17:42
Medlem
När jag var liten på 1970-talet brukade jag byta däck på våra bilar i familjen, jag var då i mellanstadie till högstadie ålder.

Kommer ihåg en gång när det höll på att gå illa när morsans VW K70 började rulla bakåt när den stod med ett hjul på domkraften.
Men lyckades få stopp på rullet.

En kompis som bytte däck på sin pappas Volvo drog åt bultarna så hårt att dom gick av, amatör...
Senast redigerad av Fiber-Twist 2023-10-28 kl. 18:35.
Citera
2023-10-28, 17:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Snubblade över den här artikeln (tyvärr låst, men överskriften räcker som diskussionsunderlag)

https://corren.se/nyheter/kinda/artikel/rimon-skiftar-sina-egna-hjul-slipper-huvudvarken/r5ze8d3r

Är det så ovanligt idag att man skiftar hjul själv att det anses vara nyhetsvärde i att "Rimon har skiftat sina egna hjul sen 2013"

Jag vet att det är många, kanske tom majoriteten inte gör det själv, men är det verkligen så ovanligt att det är en nyhet i klass med att byta motor?
När jag skulle plocka i däcken i bilen, så var det jäkligt besvärligt, så jag har alltid skiftat däck själv, numera så finns det däckhotell men det lär ju inte vara gratis...
Citera
2023-10-28, 19:17
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag byter själv ... om fälgen är mindre än 19"

På dodgen har jag 26" och 24" på vintern . Ja det är skitjobbigt o slänga upp de på flaket och allt så däckhotell är bra o ha ja pröjsar 1500 / år o då byts de i mars resp november
Citera
2023-10-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Jag är inte dryg på något sätt, jag stavade fel medans han uttryckte sig fel mellan byta och skifta.

Jag kan inte stava för fem öre men greja kan jag (däremot)

Nu gjorde jag dock inte det, stog skifta i trådstarten just för att slippa den typen av dryga inlägg. Var väl lite önsketänkande ifrån din sida.

Dock är det inte fel att säga byta hjul, byta och skifta betyder i det här sammanhanget samma sak, man ersätter ett hjul med ett annat. Om man däremot skriver byta/skifta däck så betyder det (om man nu har ashbergers och inte kan läsa in sammanhanget) att man byter just enbart däcket och inte hela hjulet
Citera
2023-10-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Spekulerar lite lätt i att du aldrig haft en ny BMW med 21-tumshjul.

Tror inte det väger mer än däcken på Hiluxen jag hade på jobbet tidigare.

Det är personbilshjul vi pratar om, inte lastbilshjul...

Har 20 på bilen hemma, inga problem alls, kör de bly i den där sista tummen på BMW eller?
Citera
2023-10-28, 20:20
Medlem
Det är bara kvinnor och bögar som inte skiftar hjul själv. Tydligen är dom en överväldigande majoritet i dagens Sverige
Citera
2023-10-28, 20:30
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Dagisnivå på mångas argument i tråden.

Hela forumet är väl ett enda stort vuxendagis... 🤔

Man får ta Flashback för ett tidsfördriv där man kan spilla bort sin tid när man har lite tråkigt.
Man får inte fästa allt för stor vikt vid vissa individers argument.
Citera
2023-10-28, 20:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hela forumet är väl ett enda stort vuxendagis... 🤔

Man får ta Flashback för ett tidsfördriv där man kan spilla bort sin tid när man har lite tråkigt.
Man får inte fästa allt för stor vikt vid vissa individers argument.
Så är det, här får man ta det som det är. Många med bäbishjärnor som skriver på detta (och andra) forum. Ibland är det lite kul att reta idioterna men oftast så skiter man i att svara.

Men när det gäller däckbyte så åker jag iväg och får det gjort och det är för att jag inte har lust att stå med det själv, samt att jag inte har något bra ställe att stå på då jag bor mitt i stan. Jag har bytt hjul själv massvis med gånger i livet, men det finns ingen anledning för mig att stå med det i dagsläget.

Sen är man inte mer eller mindre man för att man byter hjul själv eller låter någon annan göra det. Låt folk få göra som de själva vill.
Citera
2023-10-28, 20:46
Medlem
Jag byter själv och passar samtidigt på att ta bort rost från bromsok och skivor samt smörja upp glidpinnarna och även ha på kopparpasta på ytorna där bromsbeläggen ligger an. Sprutar också in WD40 mellan gummi-damaskerna vid bromskolvarna och trycker tillbaka dessa för att få jämnare bromsverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in