2023-10-28, 09:02
Medlem
Andra tider nu.. På 70...80 talet förvarade man hjulen i källsrförådrt å alla bytte själva...
Citera
2023-10-28, 09:06
Medlem
Nu tar vi det igen,

Byta däck är byta gummi på hjulet.

Skifta är att skifta fråm sommar till vinter hjul.

Så till era latisar (är det ett ord?) så köp små slägga, stålborste, smörj, domkraft samt teleskop nyckel från Biltema, skit grejer men funkar utmärkt inte många kronor.

Tillbaka till byta däck (gummi) så tar det tid att byta däck, man kan slås i timmar med att däcket inte vill släppa från fälgen om man inte har en däckmaskin, så när man är väl klar med det däcket så har man 3 till piss däck att bråka med.

Så lär skillnaden mellan byta och skifta.
Citera
2023-10-28, 09:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Nu tar vi det igen,

Byta däck är byta gummi på hjulet.

Skifta är att skifta fråm sommar till vinter hjul.

Så till era latisar (är det ett ord?) så köp små slägga, stålborste, smörj, domkraft samt teleskop nyckel från Biltema, skit grejer men funkar utmärkt inte många kronor.

Tillbaka till byta däck (gummi) så tar det tid att byta däck, man kan slås i timmar med att däcket inte vill släppa från fälgen om man inte har en däckmaskin, så när man är väl klar med det däcket så har man 3 till piss däck att bråka med.

Så lär skillnaden mellan byta och skifta.
Ge dig.
De flesta säger "byta däck" och ofta "byta till vinterdäck"

Finns inte många som kränger på av och på däck själva för då krävs även en balanseringsmaskin.

Slägga har jag aldrig behövt och använder momentnyckel för att dra med rätt åtdragningsmoment.

Har du överhuvudtaget bil?
Citera
2023-10-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ge dig.
De flesta säger "byta däck" och ofta "byta till vinterdäck"

Finns inte många som kränger på av och på däck själva för då krävs även en balanseringsmaskin.

Slägga har jag aldrig behövt och använder momentnyckel för att dra med rätt åtdragningsmoment.

Har du överhuvudtaget bil?

Jodå självklart har man bil, klart som tusan att man inte kränger av däcken från sommar till vinter om man inte har tråkigt en helg med en låda öl, annars blir det däckmaskin, oboy har du aldrig haft hjul som sitter till förbannelse? typ sitta på backen och sparka höger och vänster, vrida 180grader och göra det ett par gånger, samt bonka med slägga? där har du missat något!
Citera
2023-10-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Ska du vara dryg och påpeka felaktigheter är det bra om man stavar rätt.
Det heter däremot och inte därimot och du har skrivit fel två gånger.

Jag är inte dryg på något sätt, jag stavade fel medans han uttryckte sig fel mellan byta och skifta.

Jag kan inte stava för fem öre men greja kan jag (däremot)
Citera
2023-10-28, 09:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Jodå självklart har man bil, klart som tusan att man inte kränger av däcken från sommar till vinter om man inte har tråkigt en helg med en låda öl, annars blir det däckmaskin, oboy har du aldrig haft hjul som sitter till förbannelse? typ sitta på backen och sparka höger och vänster, vrida 180grader och göra det ett par gånger, samt bonka med slägga? där har du missat något!
Jo någon gång har det hänt men de brukar jag sätta tillbaka hjulmuttrar / skruvar så de bara är lossade lite och sedan släppa ner bilen med domkraften. Då brukar de lossa. Men bara lite lossade så man inte förstör navet eller fälgen. Oftast räcker det att knuffa till däcket med handen. Men aldrig slägga eller liknande.
Men vid byte av bromsskivor kan man behöva slägga men inte för hårt då man kan skada hjullager.
Citera
2023-10-28, 09:30
Medlem
Förr bytte jag alltid däck själv och intalade mig själv att jag aldrig skulle betala för något jag lätt kan fixa själv.

Ända till dagen hjulhelvetet inte gick att få loss. Bankade med slägga, körde omkring med enbart en hjulbult slarvigt iskruvad, inget hjälpte. Fick avbryta och ta med mig gasverk och andra verktyg hem från jobbet dagen efter och prova igen, utan resultat. Bokade tid hos däckfirma som bara hissade upp bilen och två killar drog varsitt slag med slägga stl större, och när jag skulle betala insåg jag hur dumsnål jag var. När jag sen fattade att för en billig peng inte ens behöva förvara skiten hemma så var saken klar.

Annars skulle jag uppskatta att 75% av mina kolleger byter själva.
Citera
2023-10-28, 09:32
Medlem
Facades avatar
Wow, han har bytt sin hjul själv sedan 2013.
Vilken sensation.
Klarar han också av att äta själv eller hjälper mamma med det?

Jag tycker det är helt otroligt hur värdelösa dagens vuxna är som inte ens klarar av att byta hjul själva.
De säger att det ”är så lite pengar och inte värt besväret” men samtidigt klagar de på att det är så dyrt att äga bil. Sanningen är helt sonika att dom kan faktiskt inte. Inte ens något så enkelt…
Tragiskt.
Citera
2023-10-28, 09:33
Avslutad
Herregud vad dumt. Hur fan är detta en nyhet?
Citera
2023-10-28, 09:34
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!

Underbart!
Däckhotell, fint ord för att slänga upp dom i en hög. Precis som jag gör bakom garaget.
Hjulinställning: nej dom gör ingen hjulinställning när dom byter dina hjul, korkat att ens tro det.
Kopparpasta: wow du får kopparpasta för 2kr på köpet.

Snacka om att vara grundlurad.
Säg som det är, du vet inte hur man gör något så enkelt ens.
Citera
2023-10-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo någon gång har det hänt men de brukar jag sätta tillbaka hjulmuttrar / skruvar så de bara är lossade lite och sedan släppa ner bilen med domkraften. Då brukar de lossa. Men bara lite lossade så man inte förstör navet eller fälgen. Oftast räcker det att knuffa till däcket med handen. Men aldrig slägga eller liknande.
Men vid byte av bromsskivor kan man behöva slägga men inte för hårt då man kan skada hjullager.

Handen på hjärtat att det har inte hänt så ofta att man behövt använda våld för att få loss hjulet men det har hänt speciellt släpkärror. Vanligtvis så räcker det med en spark eller handen.
Citera
2023-10-28, 09:37
Medlem
Imnshos avatar
Rent anekdotiskt här från min arbetsplats (inga fjollor här) så är det väl typ 20% av tjänstemännen och 60% av knegarna som skiftar själv.

Jag är kontrollfreak och vill helst inspektera hjulhusen ett par gånger per år och smörja, skrapa & rostlösa lite, och titta på kondition på skivor, belägg och bultar. Köpte en billig saxdomkraft för 199 kr på Biltema. 17-tumslättmetall på en mellanklassbil klarar även en gammal rygg om man inte försöker vara macho.

Skulle jag köra en tung SUV så är det mer lockande att köpa en hydraulisk domkraft eller att lämna bort jobbet. Men aldrig till några tattare på en varuhusparkering.

Förstår inte vad ni menar med "hjulinställning"? Fälgarna är väl balanserade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in