2023-10-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Snubblade över den här artikeln (tyvärr låst, men överskriften räcker som diskussionsunderlag)

https://corren.se/nyheter/kinda/artikel/rimon-skiftar-sina-egna-hjul-slipper-huvudvarken/r5ze8d3r

Är det så ovanligt idag att man skiftar hjul själv att det anses vara nyhetsvärde i att "Rimon har skiftat sina egna hjul sen 2013"

Jag vet att det många, kanske tom majoriteten inte gör det själv, men är det verkligen så ovanligt att det är en nyhet i klass med att byta motor?
Vad är det för människor som inte klara av att dra av och på några muttrar? Finns väl inget lättare än att bytta däck...Ska man åka med däcken och sedan stå och glo medans någon annan gör det? Tar ju bara mer tid....herregud alltså
Citera
2023-10-28, 15:51
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sällan något annat alternativ, domkraft tillför inte så mycket när reservhjul saknas. Få bilar som begåvats med sådant numera. Senast så gick luften ur fortare än jag hann pumpa däcket, då får man tala med assistansservice som i sin tur beställer en bärgare.
Ja har man inget reservhjul blir det svårt att byta, då blir det bärgare som du säger.
Citera
2023-10-28, 15:52
Medlem
Jag byter själv. Av ren princip. Ja, jär en man, och nej, jag är inte fattig.

Såg idag en fantastiskt lång kö till Däckskiftarna, en timmes köande minst. Grattis. 450kr på det för den billigaste tjänsten.

Föreställ dig vilken köttbit du kan få på en restaurang för 450kr, det lönar sig att byta själv.
Citera
2023-10-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!

Nu pratade ju TS om nyhetsvärdet, inte huruvida man bör byta däck själv eller inte.

Undrar vem som är efterbliven i det hur rummet?
Citera
2023-10-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är ju ju så enkelt.
Bilen står ju rätt utanför dörren. Tar 20min.

Jag kan förstå om man är gay eller en liten kvinna. Då vill man inte pyssla med sånt. Eftersom det är jobbigt och slitsamt för dessa lata personer

Håller med. Har man privat bil och inte förmånsbil eller tjänstebil (samt plats för hjulen hemma) så skulle jag inte åka till verkstad och betala 400 spänn för ett byte.
Citera
2023-10-28, 16:06
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Ska du vara dryg och påpeka felaktigheter är det bra om man stavar rätt.
Det heter däremot och inte därimot och du har skrivit fel två gånger.

Haha, vilken jävla autist

F.ö. är det utrett av expertisen i tråden att det knappast "tar några minuter", utan som absolut minimum om alla stjärnorna står rätt, solen skiner och det är medvind och nedförslut, tio minuter en kvart att skifta hjul.
Citera
2023-10-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Då artikeln är låst vore det bra med något citat så vi andra förstår vad artikeln handlar om. Av alla de som bor i lägenhetsområden runt omkring närmsta Stockholm för att ta som exempel kan man ju förstå om en majoritet av dessa använder sig av däckhotell och om nu Rimon har en lösning på bristande förvaringsutrymme och de få kronor man sparar mellan att hyra en gds-hall på ok dessutom allt slit förstår jag rubriken. Men tror knappast det handlar om random svensk och inte huruvida de vet hur man gör eller ej.

Varför skulle du hyra en lokal för att byta hjul?
Citera
2023-10-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Ja har man inget reservhjul blir det svårt att byta, då blir det bärgare som du säger.
Bilar från 2010 och senare har sällan reservhjul, så bärgarna får nog alltmer att göra.
Citera
2023-10-28, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Nu pratade ju TS om nyhetsvärdet, inte huruvida man bör byta däck själv eller inte.

Undrar vem som är efterbliven i det hur rummet?

Tar du dig tid att granska mina inlägg så kommer du ganska snabbt landa i den korrekta slutsatsen att det är jag som står för efterblivenehten!

Men jag tror det är extremt ovanligt framförallt i storstäder, däckhotell överallt, tjänstebilar och leasingavgift innehåller ofta däckskifte och förvaring i avgiften.

Jag leasar en tjänstebil där hotell och skifte ingår i avågiften, jag kan dessutom få däcken skiftade under arbetstid utan att behöva åka någonstans, dom kommer och hämtar nycklarna och fixar detta!

Med dom förutsättningarna jag har så finns det ingen anledning att trassla själv!
Citera
2023-10-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Varför skulle du hyra en lokal för att byta hjul?

Det skulle jag inte då jag har en verkstad som jag kan låna om jag inte använder mitt eget garage eller byter utomhus om det är fint väder. Dock förstår jag att alla inte har samma möjlighet. Stå ute på gatan känns riskabelt och åka till någon parkering känns tattigt.
Citera
2023-10-28, 16:32
Medlem
Alltså, majoriteten av er i tråden låter mest som ett gäng grabbar i tidiga tonåren som försöker hävda er i ett mellisrus…..

När fan blev det nån manlighetsrit med att skifta hjulen själv på sin bil…?
Nej, alla bytte inte hjulen själva förr i tiden på sina bilar, för bilverkstäder har i alla tider haft rush med däck/hjulbyte höst som vår.

Vissa väjer att byta själv, andra låter andra göra det ”skitgörat”. Spelar det verkligen er någon roll vad andra väljer att göra i det fallet, det är väl deras pengar och vad de gör med dem ska ni andra skita i…

Jag bytte idag själv på två bilar, hade hellre gjort nåt annat. Så jag byter bort det tjänsten ibland med en bilverkstad jag hjälper mer annat. Jag har alla verktyg lyft etc etc för att göra det själv, men gillar det inte och har råd att betala för bekvämligheten att slippa, eller byta bort det.

Kanske många av er i tråden röker upp 25K om året och sitter och gnäller på att andra ”slösar” några hundra om året på att få hjulen skiftade….? Vem är mest korkad av er….?

Varför är det så helvetes viktigt för er att man ska byta hjulen själv…? När vi alla köper en helvetes massa andra tjänster i princip varje dag….

Lagar ni all mat från grunden själva…? Odlar råvarorna….?
Bakar ni allt bröd själva…? Etc etc etc

Dagisnivå på mångas argument i tråden.

Låt var och en välja hur de vill göra med detta, utan att det ska mynna ut i en massa trams om manlighet etc etc…
Citera
2023-10-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Alltså, majoriteten av er i tråden låter mest som ett gäng grabbar i tidiga tonåren som försöker hävda er i ett mellisrus…..

När fan blev det nån manlighetsrit med att skifta hjulen själv på sin bil…?
Nej, alla bytte inte hjulen själva förr i tiden på sina bilar, för bilverkstäder har i alla tider haft rush med däck/hjulbyte höst som vår.

Vissa väjer att byta själv, andra låter andra göra det ”skitgörat”. Spelar det verkligen er någon roll vad andra väljer att göra i det fallet, det är väl deras pengar och vad de gör med dem ska ni andra skita i…

Jag bytte idag själv på två bilar, hade hellre gjort nåt annat. Så jag byter bort det tjänsten ibland med en bilverkstad jag hjälper mer annat. Jag har alla verktyg lyft etc etc för att göra det själv, men gillar det inte och har råd att betala för bekvämligheten att slippa, eller byta bort det.

Kanske många av er i tråden röker upp 25K om året och sitter och gnäller på att andra ”slösar” några hundra om året på att få hjulen skiftade….? Vem är mest korkad av er….?

Varför är det så helvetes viktigt för er att man ska byta hjulen själv…? När vi alla köper en helvetes massa andra tjänster i princip varje dag….

Lagar ni all mat från grunden själva…? Odlar råvarorna….?
Bakar ni allt bröd själva…? Etc etc etc

Dagisnivå på mångas argument i tråden.

Låt var och en välja hur de vill göra med detta, utan att det ska mynna ut i en massa trams om manlighet etc etc…

Problemet är väl att ingen tycks förstå vad som ska diskuteras, trådstarten är ju lite sisådär. Men du har en poäng i det du skriver. Vem fan bryr sig? Man lägger väl pengar dagligen på olika bekvämligheter trots att det är lika enkelt att göra det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in