2023-10-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Tjejen jobbar inom SJ, själv har jag alltid varit lite intresserad av att bli lokförare men tyvärr blivit lite hemmatam inom mitt yrke.

Men att köra virke eller gods vagnar kontra stationära linjer i form av t ex tib, mälartåg etc mot reguljärt med SJ - vad är den största skillnaden om man bortser de ekonomiska aspekterna, plus och minus längs Sveriges ryggrad?

Ha det fint!
Finns många skillnader men för mig som kör gods så kan jag ju säga att tiderna skiljer mycket då du kör rätt mycket natt på gods (iallafall där jag jobbar). Sedan är det stor skillnad på 55m motorvagn och 630m tåg på 4000ton när det kommer till banans topografi och inbromsningar. Bland mycket annat. Men gods är roligast tycker jag!
Citera
2023-10-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Tjejen jobbar inom SJ, själv har jag alltid varit lite intresserad av att bli lokförare men tyvärr blivit lite hemmatam inom mitt yrke.

Men att köra virke eller gods vagnar kontra stationära linjer i form av t ex tib, mälartåg etc mot reguljärt med SJ - vad är den största skillnaden om man bortser de ekonomiska aspekterna, plus och minus längs Sveriges ryggrad?

Ha det fint!

Det har sina för- och nackdelar både persontrafik och godstrafik. Jag har kört både persontrafik och gods, gods är väldigt lärorikt och nyttigt att ha kört för att förstå vilka krafter vi har att kunna bromsa.

Gods kan bli ensamt då man kanske arbetar mer obekväm tid och kör.längre sträckor än t.ex pendeltåg/regionaltåg. Det beror nog lite på hur man själv är som person vilken trafik man tycker om.
Citera
2023-10-25, 07:55
Medlem
Triphes avatar
Ni som jobbar som lokförare, hur gör ni med att få ihop arbetstiderna med er sambo?

Är det "flexibelt" för att kunna få det att fungera om även sambon jobbar osammanhängande? Vården bland annat
Citera
2023-10-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Ni som jobbar som lokförare, hur gör ni med att få ihop arbetstiderna med er sambo?

Är det "flexibelt" för att kunna få det att fungera om även sambon jobbar osammanhängande? Vården bland annat

Nej, det är tyvärr inte speciellt flexibelt. Arbetstiderna och schemat är förmodligen den största anledningen till att folk lämnar yrket. Måste man välja mellan jobb och familj så väljer i princip alla familjen.

Men det finns såklart knep för att få det att funka. Har man barn så kan man gå ner på deltid för att underlätta samvaron, lite strategisk vab är tyvärr också en utväg många väljer. Arbetsgivare försöker i den mån de kan att anpassa tider och scheman för personalen men det varierar kraftigt mellan olika arbetsgivare hur pigga de är på speciallösningar.

Mitt råd är att hoppa runt mellan arbetsgivare tills du hittar ett ställe där det funkar bra. Det är naturligtvis ett lite krångligt sätt men jag är relativt övertygad om att det finns en arbetsgivare som passar för just dig och ditt liv. Gäller bara att hitta den.
Citera
2023-10-25, 12:30
Medlem
Citat:

Det flexibla är att man jobbar dygnets alla timmar, särskilt på gods, och veckans alla dagar. Det betyder också att man är ledig dygnets alla timmar och veckans alla dagar.

När man väl fått sitt schema för kommande månad så är det inte så flexibelt. Det schemat du har fått är det som gäller, att plocka runt och ändra i det är om inte helt omöjligt så närmast helt omöjligt. På flera företag finns olika möjligheter att ha önskningar för schemat men det är oftast ganska stelbent, generellt och slår inte så ofta in till 100%.

Så nej. Man får planera sin fritid utefter arbetsschemat. Tågen ska köras när de ska köras.
Citera
2023-10-25, 12:33
Medlem
Triphes avatar
Intressant, söker utbildningen nämligen då yrket lockar rejält.

Dock jobbar sambon inom vården med kastande schema och så har vi 2 mindre barn på det.

Därav frågan hur det ser ut alternativt hur man löst det
Citera
2023-10-25, 13:25
Medlem
Citat:

Dock jobbar sambon inom vården med kastande schema och så har vi 2 mindre barn på det.

Enklaste är nog en arbetsgivare som kör nån sorts pendeltåg.
Ofta kan det vara att dem har samma/stabila körplaner varje år och därför kan erbjuda morgon/kväll/blandat schema. Isåfall kan man iaf påverka vilken tid på dygnet man är på jobbet.

Eller om du vill gå crazy och jobba natt på GC, och klämma in sömn när barnen är på skolan.
Citera
2023-10-25, 18:56
Medlem
Citat:

Har en kollega på gods vara sambo också jobbar skift på sjukhus med två barn. Det funkar utmärkt för dem, men att det så klart innebär lite mer planering. Han jobbar 8/6.
Citera
2023-10-26, 14:19
Medlem
Hur mycket kontakt har ni med tågtrafikledarna under ett arbetspass? Alltså hur mycket kommunicerar ni med dem under en dag i % på ett arbetspass?
Kan det variera mycket och måste man följa direktiven dem ger?
Citera
2023-10-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellan88
Hur mycket kontakt har ni med tågtrafikledarna under ett arbetspass? Alltså hur mycket kommunicerar ni med dem under en dag i % på ett arbetspass?
Kan det variera mycket och måste man följa direktiven dem ger?

Det beror helt på vilken typ av trafik man kör. Om man t.ex. kör godstrafik med växling osv kan det bli en del, annars kan det ibland gå flera dagar utan att man pratar med de om allt flyter på enligt tågplan.

Ja, självfallet är det säkerhetssamtal det handlar om för det mesta, alla samtal bandas för att det ska finnas att ta fram om det händer tillbud, även ställverksmanövrar brukar gå att se efteråt liksom på moderna fordon finns mycket loggat. Man måste följa och göra som det orderges.
Citera
2023-10-26, 15:29
Medlem
Jag håller på att lära mej om radiodosan som man kan styra loket med och undrar över en sak gällande bromsprov med radiodosan.

Jag gör ett grundbromsprov med dosan och märker att en vagn inte bromsar ordentligt utan vill klämma till lite extra med bromsen, hur går jag tillväga för att göra detta utan att avbryta bromsprovet med dosan?
Citera
2023-10-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookforaren
Jag håller på att lära mej om radiodosan som man kan styra loket med och undrar över en sak gällande bromsprov med radiodosan.

Jag gör ett grundbromsprov med dosan och märker att en vagn inte bromsar ordentligt utan vill klämma till lite extra med bromsen, hur går jag tillväga för att göra detta utan att avbryta bromsprovet med dosan?

Går väl att trycka en extra gång för att få högre bromstryck? Länge sedan jag gjorde det nu men vill minnas att om inte bromsen gick till riktigt så kunde man trycka en gång till på samma knapp så fick man lite mer. Påverkade inte bromsprovet i övrigt.

Åkerströms-dosa.

Jag hoppas att du har en intruktör som håller i utbildningen och inte är utlämnad till Google och Flashback...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in