2023-10-28, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Efter att ha pysslat med hjul och däck i närmare 30 år och skiftat på typ 450-500 bilar varje säsong så kan jag säga att det finns enklare sätt att tjäna pengar.
Det är ett jävla negerjobb att skifta hjul åt folk.

Jag är så jävla glad att jag inte längre pysslar med det där skitjobbet.

Först ska du ta emot en bokning av kunden och på det inbokade datumet ska du ha plockat fram hjulen och kontrollerat dom beträffande lufttryck och skick... Om nu inte kunden har hjulen med sig i bilen så klart.... Vilket i sig kan vara ett jävla äventyr.

När kunden väl kommer och ska lämna bilen så finns det olika typer av människor. Det finns lätta kunder och det finns svåra kunder.

Vissa kunder lämnar nyckeln och slår sig ned och tar en kaffe samtidigt som dom berättar att låshylsan ligger under golvet i bagaget. Tack! 👍

Andra kunder tycks gör allt i deras makt för att få vara ivägen så mycket som möjligt. Man parkerar gärna bilen direkt utanför verkstadsporten då man allra helst vill köra in bilen själv i tron att man hjälper till.

Har man otur så vet dom inte var dom har gömt en eventuell låshylsa. Vissa har ingen aning om att det ens kan finnas något sådant.

Har haft hjulskiftningar där bilens bagage har varit mer eller mindre fullt med prylar från golv till tak som först måste plockas ur för att hitta låshylsan... Och när man väl har plockat ur alltihop så visar det sig att låshylsan ligger i handskfacket...

Vissa kunder har hjulen med sig i plastpåsar och ibland vill kunden verkligen ihärdigt packa upp däcken för att förklara vilket däck som ska sitta var.

Värsta jag sett var kunden som hade däcken i tygväskor med dragkedja runt hela väskan. Varje väska uppmärkt med HF, VF, HB, VB i ett snyggt broderat mönster och sedan låg tygväskorna i vanliga däckpåsar som var tillknutna... Varje jävla gång hade man ju att göra i 20-25 minuter bara att packa upp och packa ner hjulen.

Blöta jävla hjul som ska ner i en tygväska...

Vissa bilar har slitna hjulmuttrar som i själva verket är 18,24mm istället för ursprungliga 19mm, varpå var enda jävla hjulmutter fastnar i mutterdragarens hylsa å man ska stå med hammare vid skruvstädet för att få loss mutterjävlarna. .

Ibland tycks hjulskruvar vara dragna med 1320 nm, varpå man får ta ett typ tre meter långt järnrör till hjälp för att få loss dom. Självklart fungerar inte bilens parkeringsbroms. Stå still biljävel!!!

Ibland får man ta handslägga till hjälp för att få loss fälgar som sitter fast satan på grund av passningsrost.

Då uppstår genast frågan hur mycket tid man ska lägga på att putsa navet rent med en stålborstrondell eller stålborste...

Eller om man helt enkelt ska göra som vissa hjulbytare å bara mosa dit det andra hjulet med muttermaskinen på fullt ös.

Ska man vara petig så ska man ju också med hjälp av regnumret kolla åtdragningsmoment i typ Autodata eller annat liknande program.... På varje enskild bil...
Hur många hjulskiftningsföretag gör det...?

Eller en sån där liten skitsak som att råka lyfta en bil med luftfjädring utan att sätta den i lyftläge... Satan vad dyrt det kan råka bli.

Sen har vi ju det här med TPMS som ska kodas på vissa bilmodeller vid varje hjulskifte... Opel och Toyota kan tex vara några där man behöver gå in i OBD med dator vid varje hjulskifte.

På vissa bilar behövs bara ett snabbt knapptryck i bilens infotainment system... Men om man inte gör det så kommer tant eller farbror tillbaka efter en timme helt förskräckta för att det lyser en orange lampa på instrumentpanelen.

Sen ska utbytta hjul tvättas innan dom läggs tillbaka i eventuell förvaring... Och helst vill man ju inte ställa undan blöta hjul med hänsyn till att det snabbt kan bli en grogrund för oxidation på alufälgar.
Då kanske kunden hävdar att man har förstört deras fina fälgar och går till Allmäna reklamationsnämnden och får rätt... Till råga på allt...

Det roligaste är när man väl står vid kassan och ska ta betalt och kunden frågar vilket lufttryck man har lagt i...
Man svarar 2,4 bar och då säger kunden att han bara vill ha 2,3... Gör om å gör rätt säger kunden barskt! Typ.

Nä fy fasen vilket skitgöra det är att skifta hjul åt folk!
Aldrig mer!

Haha.....klockren text!

Apropå jobbiga kunder så sist när jag lämnade in bilen för ett vindrutefix, så ifrån kassan bredvid överhör jag kunden som säger "ni är väl örsiktiktig med bilen?" Kassakillen svarar givetvis är vi det, men jag ser att han ser lite frågande ut till frågeställningen, och kunden fortsätter då med "ja, så ni inte kör emot portarna när ni kör in och ut ur verkstan...."
Snacka om lågt förtroende hos personalen.
Citera
2023-10-28, 07:34
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det kommer att krävas en avhandling i Nobels anda för att klargöra tidsåtgången!

Nä, men skämt och sido.

Det behövs en väldigt smidig kund för att skiftet ska gå på 10-15 minuter, men smidiga kunder är ingen vanlig syn.

Personligen fick jag stressa för att hinna med tre bilar på en timme och det behövde verkligen klaffa med att kunden kom i tid och inte var sju minuter sen till sin inbokade tid.

Ok, så 20-30 minuter för ett proffs ca om man utgår från att man inte stressar jämt utan även jobbar normalt ibland, och 10 minuter om det går jävligt smidigt med däcklogistik mm. Låter klart rimligt, tack för en utförlig redogörelse.

OM jag byter själv brukar jag inte stressa utan det får ta den tid det tar, ca 1 timme oftast från det man går ut tills man kommer in igen. Självklart är det fälgkors som gäller, män håller inte på och böga sig med mutterdragare om man inte har det som yrke. Dessutom är det inte en smidig kund vi pratar om här, men gränsen går vid handbroderade tygpåsar.
Citera
2023-10-28, 07:46
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!

Det är du som är korkad som gått på Bosse Bildoktorns snack om kopparpasta.
Kopparpasta leder bara till att muttrar/bultar i kombination med lättmetallfälgar kommer att gängas ur.
En droppe olja istället - och efterdra!

Har bytt hjulen själv i hela mitt liv. Tänker inte sluta.
Citera
2023-10-28, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det är du som är korkad som gått på Bosse Bildoktorns snack om kopparpasta.
Kopparpasta leder bara till att muttrar/bultar i kombination med lättmetallfälgar kommer att gängas ur.
En droppe olja istället - och efterdra!

Har bytt hjulen själv i hela mitt liv. Tänker inte sluta.

Allt med det du påstår är uppenbarligen helt fel då du använder Bosse som en given och självförklarande referens, gänga ur? drar du med fingrarna eller va fan pysslar du med?

Jag har bil genom företag med tillhörande serviceavtal inkl. däck, montage och förvaring, jag kan även boka så att däcken skiftas under arbetstid, varför i helvete ska jag krypa runt på knäna som Lija-4-ever(apropå skeva referenser)

Ha så kul på knäna!
Citera
2023-10-28, 07:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Allt med det du påstår är uppenbarligen helt fel då du använder Bosse som en given och självförklarande referens, gänga ur? drar du med fingrarna eller va fan pysslar du med?

Jag har bil genom företag med tillhörande serviceavtal inkl. däck, montage och förvaring, jag kan även boka så att däcken skiftas under arbetstid, varför i helvete ska jag krypa runt på knäna som Lija-4-ever(apropå skeva referenser)

Ha så kul på knäna!

Det var Bosse Bildoktorn som började predika kopparpastans härlighet.
Amatörer och outbildad mekaniker går på det.
De som faktiskt kan något om bilar undviker kopparpastan.

Ja, att du är bög som bara kör företagsbil är ju en annan sak.
Jag äger ett antal bilar. Det borde alla riktiga män göra.
Citera
2023-10-28, 07:58
Medlem
Bytte däck själv tills för ca 4år sen. Då började ryggen krångla.
250 spänn 2 gånger om året är numera prisvärt för att låta någon annan skifta däcken
Citera
2023-10-28, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det var Bosse Bildoktorn som började predika kopparpastans härlighet.
Amatörer och outbildad mekaniker går på det.
De som faktiskt kan något om bilar undviker kopparpastan.

Ja, att du är bög som bara kör företagsbil är ju en annan sak.
Jag äger ett antal bilar. Det borde alla riktiga män göra.

Du är uppenbarligen retarderad och satt till världen av 2 kusiner, men absolut, matolja och att dra med fingrarna är det bästa precis som du säger!

Du bekräftar bara min tes om efterblivenhet då du äger flera bilar privat, att leasa bil genom företag med fria mil och allt som ingår i avgiften, det är billigare och mer ekonomiskt samt roligar än vad dina halvdöda volvo240 någonsin kommer bli!
Citera
2023-10-28, 08:01
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Du är uppenbarligen retarderad och satt till världen av 2 kusiner, men absolut, matolja och att dra med fingrarna är det bästa precis som du säger!

Du bekräftar bara min tes om efterblivenhet då du äger flera bilar privat, att leasa bil genom företag med fria mil och allt som ingår i avgiften, det är billigare och mer ekonomiskt samt roligar än vad dina halvdöda volvo240 någonsin kommer bli!

Men ditt dumma fån.
Bilar ska inte vara ekonomiska. En av mina bilar dricker 4 liter per mil.
Tro mig, den är roligare än din lilla bögmobil.
Citera
2023-10-28, 08:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Detta är ju ett tecken i tiden på att Svenne Banan har det bättre ställt än för 20-30 år sedan. Inte svårt att byta däck men det är så pass billigt och relativt jobbigt så att man låter någon annan göra det. Byte själv fram till typ 2015, sen tyckte jag inte det var mödan värt.

Sen, över tid, blir det ju en kompetens hos gemene man som försvinner.
Tänkte också på det, men samtidigt så beror det säkert mest på hur man bor.
Bor man i hus med fristående dubbelgarage som dessutom är relativt välutrustat och på ett ställe där det finns få verkstäder och alla är fullkomligt överhopade med arbete just vid den här tidpunkten...då byter jag hellre själv för att slippa ännu en logistisk mardröm hopad på alla de andra.

Hade jag bott i lägenhet, ingen plats att ha en uppsättning däck, alltså däckhotell och då byte på däckhotellet/verkstaden så hade jag givetvis betalat för det, men jag kan inte rättfärdiga att göra det när alternativet känns jobbigare än att byta själv.

Det tar mig ungefär en halvtimme i lugnt tempo med en ljudbok i öronen, kanske lite mer om jag passar på att dra och klämma lite på diverse delar för att kolla konditionen och kolla över och kanske fylla på lite vätskor och då ligger däcken i boden precis bredvid garaget, så jag känner mig egentligen lat som INTE lämnar in bilen för byte.
Citera
2023-10-28, 08:19
Avslutad
Det här med däck är viktigt.
jag skulle aldrig lämna det till en klåpare.

Isåfall en däckverkstad.

Däckskiftarna med tälten tar hutlöst betalt och tvingar dig köpa nya kinesiska däck och och balansera. Nej tack.

När jag blir gammal kommer jag lämna bort. Till en seriös däckverkstad.
Citera
2023-10-28, 08:20
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Vem orkar lägga tid på att skifta hjul på sin bil i dessa tider.
Jävligt bekvämt att glida in på verksta ta en kaffe och morgonfralla mendas hjulen skiftas och på nytvättade fälgar och slippa skita ner sig.
Det är inte konstigare än att vissa köper snabbmat eller spelar en Harry boy.
Det är nyttigt att skita ner sig lite ibland och göra något praktiskt.
Det är en skitsumma att ta det på verkstaden men det handlar inte om det.
Förr hade svensken en stolthet att göra sånt man kunde själv av ren princip, detta finns inte längre.
Sen finns det faktiskt dom svenskar numera som aldrig bytt däck och därför inte kan eller vågar, känner själv såna "män".
Bor man i en lägenhet och inte har någonstans att stå eller ha däcken eller är till åren, visst lämna bort det då.
Men annars, kom igen för fan, det är bara bra för dig.
Citera
2023-10-28, 08:21
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Det handlar nog mycket om inkomst.

Tjänar man någorlunda bra så däckhotell och däckbyte ett givet val.
Nä, när jag tjänade bra bytte jag själv även då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in