2023-10-28, 02:06
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Smaksak, finns ju folk som inte orkar steka sig en hamburgare själva också... Då skall du och de aldrig någonsin gnälla att ni är fattiga heller.

Visst är det en smaksak och folk väljer väl själva vad de vill lägga sina pengar på. Min poäng är inte att folk _ska_ göra det ena eller andra utan snarare att även sådant som boendeförhållanden kan spela in i valet folk gör. Du kan knappast bestrida att det är enklare att serva sin egen bil om man har ett eget garage och ju enklare något är desto större är väl sannolikheten att man gör det själv istället för att betala någon annan för att den ska göra jobbet.
Citera
2023-10-28, 02:07
Medlem
KEYFRAMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kopparpasta när man sätter dit dem och en butanbrännare från Klasse för 100kr om de sitter för hårt (var försiktig med centrumgrejen på fälgen med "märket" om den är i plast, min smälte en gång)
Bra att höra från någon som är pro, jag har inget intresse eller avancerad kunskap av att meka med bilar, men det här är en tråd som handlar om att byta hjul! Något alla borde kunna göra själv, frågan är mer varför man tycker det är något värt att lägga pengar på, jag tycker inte det, för det går på en timme! Antagligen lika länge som det tar att åka och få någon annan att göra det
Senast redigerad av KEYFRAME 2023-10-28 kl. 02:09.
Citera
2023-10-28, 02:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst är det en smaksak och folk väljer väl själva vad de vill lägga sina pengar på. Min poäng är inte att folk _ska_ göra det ena eller andra utan snarare att även sådant som boendeförhållanden kan spela in i valet folk gör. Du kan knappast bestrida att det är enklare att serva sin egen bil om man har ett eget garage och ju enklare något är desto större är väl sannolikheten att man gör det själv istället för att betala någon annan för att den ska göra jobbet.
Så är det, jag orkar inte serva mina bilar mer än det mest basala, bromsar, däck, lampor och sånt. Är för övrigt kass på att skruva. Men dessa har jag bytt under hela livet var jag än bott.. har stått ute i snön och bytt däck förr i tiden (inget jag skulle göra i dag)
Citera
2023-10-28, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Att inte byta sina däck själv är jämförbart med att inte knyta sina egna skor.

Du menar nog byta hjul med fälgar och däck. Inte byta däck på samma fälg?

Jag har bytt hjul massor med gånger när jag hjälpt familj och vänner. Men skulle aldrig göra det själv när man kan få de gjort för en struntsumma med däckhotell osv.
Citera
2023-10-28, 04:03
Medlem
Att själv skifta mellan sommar- och vinterhjul är väldigt bra. Först och främst vet man att man får loss det i vägkanten vid en punktering. Detta då man spänner det med en teleskopnyckel. Infälld vid spänning och utdragen vid lossning. Dessutom fett på gängan. Samtidigt som man byter hjul tittar man alltid på bromsbelägg samt skivor.
Citera
2023-10-28, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Har du legat på marken i konstig vinkel och dammat på fälgarna med slägga så gott det går från insidan för att fanskapen inte lossar ens när man lossat på hjulskruvarna och försökt "köra" loss fastärgade fälgar...? (Nu har jag förvisso börjat med vanan att smörja anliggningsytor långt innan den upplevelsen, men sådant gör en bara mer övertygad.)

Tro mig, jag har varit med om i princip ”allt” med och runt bilar. Även fälgar som fastnat.
Dock ändrar det inte det faktum att skruvförbanden eller fälgars anliggningsytor generellt sett aldrig ska smörjas. Gör man rätt från början så kommer inte fälgarna att fastna på det ca halvår de sitter mellan skiftena.

Det enda som normalt behövs är att hålla dessa ytor rena och torra, dra med korrekt moment etc.
Generellt sett så ska man följa det som biltillverkaren anger om detta.

Det är tyvärr inte ovanligt att folk klabbar på lite vad som helst vilket ev kan orsaka problem med P-broms, felaktigt moment på skruvförbandet vilket kan slita, eller förstöra gängor skruvar, för låg friktion mellan fälg och hjulnav vilket i värsta fall kan orsaka skada eller brott på hjulskruvar, samt beroende på smörja orsaka galvanisk korrosion.

Sen är det extremt tröttsamt att se det vanliga tjatet från div korskallar att de menar att folk som inte kan/vill byta hjul själva skulle vara idioter eller nåt. Varför inte bara låta folk välja vad fan de vill att göra för sina egna pengar….?
Jag kan garantera att de som klagar på att folk inte själva byter sina hjul, själva köper en jäkla massa saker som andra gör åt dem, halvfabrikat etc etc etc. Eller så röker de upp 25k om året och klagar på att andra som inte röker skulle vara idioter för de betalar 1500 om året för slippa byta hjulen själva…
Citera
2023-10-28, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att själv skifta mellan sommar- och vinterhjul är väldigt bra. Först och främst vet man att man får loss det i vägkanten vid en punktering. Detta då man spänner det med en teleskopnyckel. Infälld vid spänning och utdragen vid lossning. Dessutom fett på gängan. Samtidigt som man byter hjul tittar man alltid på bromsbelägg samt skivor.
Väldigt få bilar som har reservhjul numera, dessutom tenderar hjulen på många bilar att vara så tunga att även det är ett hinder för de flesta.
Byta på släpet går fint, 155-13, väger inte mycket och lätt att se var domkraften skall anbringas.
Citera
2023-10-28, 06:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!
Mer korkat att betala 2000 om året för nåt så onödigt. Det är mer än jag betalar för Spotify eller Netflix per år. Och här får man ingenting för pengarna.

Låter som du jobbar med det.
Citera
2023-10-28, 06:48
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Jag är storstadsbo, jag byter hjul själv, har alltid gjort, i år behöver dessutom däcken bytas och det gör jag också själv då jag har tillgång till verkstad med däckmaskiner.
Idag behöver jag dock förmodligen ta hjälp då ryggen inte riktigt är med i matchen.
Citera
2023-10-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutebarg
Känns bra att byta själv, tycker jag, även om det bara kostar småpengar att lämna bort jobbet. Känns lite löjligt att stå bredvid och se på, när man kan fixa det själv.

Håller med, känns bra att ha allt hemma och väldigt omanligt att lämna in på ”hotell”. Men nog tar det en stund att långa ner sex hjul från vinden och fyra från garaget, skifta och sedan tvätta 10 kompletta hjul squeeky clean. Har två bilar och släp.
Citera
2023-10-28, 07:16
Medlem
Bor i lägenhet och har mina däck hos föräldrarna som bor i hus med garage och en uppfart. Hade jag inte haft möjligheten att ha mina däck hos dem och kunna byta där så hade jag fan aldrig pallat hasa dem från källaren till bilen o köra runt och leta efter däckgubbe.

Då funkar däckhotell och däckgubbar superbra.
Citera
2023-10-28, 07:20
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Vem orkar lägga tid på att skifta hjul på sin bil i dessa tider.
Jävligt bekvämt att glida in på verksta ta en kaffe och morgonfralla mendas hjulen skiftas och på nytvättade fälgar och slippa skita ner sig.
Det är inte konstigare än att vissa köper snabbmat eller spelar en Harry boy.

Haha, ja skiter du ner dig när du tar i lite så är det klart bäst att undvika att skifta hjul själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in