Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Har du legat på marken i konstig vinkel och dammat på fälgarna med slägga så gott det går från insidan för att fanskapen inte lossar ens när man lossat på hjulskruvarna och försökt "köra" loss fastärgade fälgar...? (Nu har jag förvisso börjat med vanan att smörja anliggningsytor långt innan den upplevelsen, men sådant gör en bara mer övertygad.)
Tro mig, jag har varit med om i princip ”allt” med och runt bilar. Även fälgar som fastnat.
Dock ändrar det inte det faktum att skruvförbanden eller fälgars anliggningsytor generellt sett aldrig ska smörjas. Gör man rätt från början så kommer inte fälgarna att fastna på det ca halvår de sitter mellan skiftena.
Det enda som normalt behövs är att hålla dessa ytor rena och torra, dra med korrekt moment etc.
Generellt sett så ska man följa det som biltillverkaren anger om detta.
Det är tyvärr inte ovanligt att folk klabbar på lite vad som helst vilket ev kan orsaka problem med P-broms, felaktigt moment på skruvförbandet vilket kan slita, eller förstöra gängor skruvar, för låg friktion mellan fälg och hjulnav vilket i värsta fall kan orsaka skada eller brott på hjulskruvar, samt beroende på smörja orsaka galvanisk korrosion.
Sen är det extremt tröttsamt att se det vanliga tjatet från div korskallar att de menar att folk som inte kan/vill byta hjul själva skulle vara idioter eller nåt. Varför inte bara låta folk välja vad fan de vill att göra för sina egna pengar….?
Jag kan garantera att de som klagar på att folk inte själva byter sina hjul, själva köper en jäkla massa saker som andra gör åt dem, halvfabrikat etc etc etc. Eller så röker de upp 25k om året och klagar på att andra som inte röker skulle vara idioter för de betalar 1500 om året för slippa byta hjulen själva…