2023-10-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Snubblade över den här artikeln (tyvärr låst, men överskriften räcker som diskussionsunderlag)

https://corren.se/nyheter/kinda/artikel/rimon-skiftar-sina-egna-hjul-slipper-huvudvarken/r5ze8d3r

Är det så ovanligt idag att man skiftar hjul själv att det anses vara nyhetsvärde i att "Rimon har skiftat sina egna hjul sen 2013"

Jag vet att det många, kanske tom majoriteten inte gör det själv, men är det verkligen så ovanligt att det är en nyhet i klass med att byta motor?

Det har absolut ingenting med att skifta hjul att göra. Bilden på den låsta artikeln med mannen på bild arbetandes med sin bil som såklart har en litet klistermärke med svenska flaggan är såklart propaganda och hjärntvätt av massmedia. De vill visa att invandrare såklart är flitiga och sparsamma människor som minsann klarar sig själv medan svennebanan är en latmask som lejer ut jobbet med sina pengar på kredit. Man ser sånt här hela tiden till exempel att någon invandrare fått arbete på den nybyggda anläggningen efter att varit arbetslös i 20år.
Citera
2023-10-27, 21:31
Avstängd
sommarlovs avatar
Bägge alternativen har sina för och nackdelar, meningslös att gräla om detta.

Det är väldigt praktiskt att ha däckhotell.

Samtidigt är det bra att byta själv, då kan man kolla upp bromsar och underrede samtidigt när man ändå är där.
Citera
2023-10-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Vilken däckverkstad tar 20 minuter på sig att skifta hjul? Är man någorlunda rutinerad skiftar man ett hjul på under minuten. Hela arbetet bör därför ta absolut max 7 minuter.

Du glömmer några parametrar….få fram hjulen från förvaringsplats som kan ligga i en cointainer utomhus , kontroll av däckens status, rengöring….
Citera
2023-10-27, 21:42
Medlem
SirDickweeds avatar
Har två bilar och gör det själv på en timme och sparar därmed 800:-
Sparar även tid då det tar längre tid för mig att boka tid, åka ToR med två bilar till någon som ska göra det åt mig. Byter gärna så tätt inpå vinterväglag så brukar göra det dagen innan kylan och snön kommer.
Pillar ur sten ur däcken och gör rent fälgen. Lär ju inte däckbytarna göra åt mig . . .
Ser över bromssystem, fjädring och leder i den mån det går samtidigt.
Spara däcken i garaget.

Ser ingen logik i att lämna iväg detta simpla jobb. Folk kan ju knappt knyta skorna ny för tiden, allt ska lämnas iväg till någon annan. Visst har jag råd att lämna iväg jobbet då jag har en bra bit över medellön.
Citera
2023-10-27, 21:44
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!
Vad är det som är trassligt? Jag kan inte tänka mig någon enklare syssla än att byta hjul på bilen. Det verkar vara du som är efterbliven som inte ens klarar av något så enkelt själv.
Citera
2023-10-27, 21:44
Medlem
Citat:
Jag representerar nödvändigtvis inte denna tanke, utan tänker mig bara in i hur antagligen 80% av bilägare med familj tänker, boka en tid och ha det gjort på 20 min påväg till/från jobbet, jag har på tjänstebilar haft tillägget att detta gått och ordna under arbetstid, dom hämtar bilen och lämnar tillbaka den med däck på.

Jag är inte främmande för att byta belägg och skivor, eller filter och olja själv, men det är antagligen så att majoriteten inte vill eller harl ust och lägga tid på detta!

Nä, det verkar inte så. Tycker mest det var intressant att det blivet så pass ovanligt. När jag växte upp var det ovanligt att lämna in bilen för något så trivialt, men tiderna förändras uppenbarligen.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-10-27 kl. 21:56.
Citera
2023-10-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Att inte byta sina däck själv är jämförbart med att inte knyta sina egna skor.
Håller med.

Undrar om folk kan tanka själva nuförtiden.
Citera
2023-10-27, 21:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Vilken däckverkstad tar 20 minuter på sig att skifta hjul? Är man någorlunda rutinerad skiftar man ett hjul på under minuten. Hela arbetet bör därför ta absolut max 7 minuter.
Ja, en däcksverkstad med ordentlig lyft och god vana tar det på 10 minuter. Som lekman som jävlas med en vanlig domkraft och bara kan lyfta ett hjul/en sida i taget tar det mer tid än så. Vilket var vad han hänvisade till.

Men det är lätt att man glömmer bort är att det är inte bara 10 minuter det tar på däcksfirman. Man ska hitta en lucka i sitt schema och hoppas på att firman har tid just då. Och är det drop-in kan väntetiden vara lång. Måste man dessutom åka genom halva stan och tillbaka för att få hjälpen kan bara det ta 30 minuter eller mer.

Jämför det med att bara köra in bilen i sitt garage, pumpa upp ena sidan, byta till vinterdäcken (som redan ligger i garaget) och backa ut. Allt som allt kanske 20 minuter. Och man kan ta det när som helst som man har en halvtimme till övers.
Citera
2023-10-27, 21:48
Medlem
Jag gör det själv på 2 bilar och ett släp. Alltid gjort (trots att jag är kontorsråtta) Gör det själv för att jag då kan passa på att kolla över bromsarnas kondition och ge dem lite TLC vid behov. Litar inte heller att däckfirmor gör ett 100 bra jobb i stressen under däckbytartider.
Citera
2023-10-27, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nä, det verkar inte så. Tycker mest det var intressant att det blivet så pass ovanligt. När jag växte upp var det ovanligt att lämna in bilen gör något så trivialt, men tiderna förändras uppenbarligen.

Ja, det är mycket som man kan tycka är tokigt, många fmailjer beställer hämtmat till middag flera gånger i veckan, kan tyckas dumt, men å andra sidan spar man både matlagning och disk, tid och komfort ställs mot varandra...
Citera
2023-10-27, 21:53
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!

Alla har inte timmar att slösa på ett verkstadsbesök.

Sitt du på din stol och vänta på att mannen blir klar med däckbytet för dig.
Citera
2023-10-27, 21:57
Medlem
Van Nostrands avatar
Detta är ju ett tecken i tiden på att Svenne Banan har det bättre ställt än för 20-30 år sedan. Inte svårt att byta däck men det är så pass billigt och relativt jobbigt så att man låter någon annan göra det. Byte själv fram till typ 2015, sen tyckte jag inte det var mödan värt.

Sen, över tid, blir det ju en kompetens hos gemene man som försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in